HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Vill bygga försteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Lindgren
Donator: Bildserver

330 Posts

Posted - 2007/04/09 :  16:23:02  Show Profile  Visit Lindgren's Homepage Send Lindgren a Private Message
Tja!

Har sedan början av mitt slutstegsbygge vart riktigt sugen på att bygga en matchande förförstärkare. Mitt slutsteg fanns då i en AoE tidning från -97 och lite tidigare de året fanns ett försteg, som var batterimatat för att få jämnare ström, och byggs även som dual-mono etc och räknades som ett enormt fint försteg.. Men detta är en 10år gammal design, och är iofs säkert enormt bra, men ja är ändå sugen på något modernare men i den stilen! Helst om någon läst någon nyare tidning där de finns med el. likn.

Men det ska vara ett transistorbaserat försteg, och utan tonkontroller förståss o sånt trams.. Nån som vet om nått sånt?? :-)

En av anledningarna med ett annat försteg än det i tidningen är att jag är rädd att vissa komponenter är svåra att finna idag.


DiY and OpenSource is my melody

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/04/09 :  16:46:01  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Tror bestämt att ngn på forumet (inte jag) säljer ett halvbyggt xbosoz.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/04/09 :  17:03:43  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Kolla diy bytes tråden, Tobias_SV var det jag tänkte på.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Lindgren
Donator: Bildserver

330 Posts

Posted - 2007/04/09 :  18:13:02  Show Profile  Visit Lindgren's Homepage Send Lindgren a Private Message
Hmm verkade nog lite intressant, men jag föredrar ändå att göra kretskorten själv, och dessutom ett helt fräscht bygge, inget halvfärdigt :-)

DiY and OpenSource is my melody
Go to Top of Page

Lindgren
Donator: Bildserver

330 Posts

Posted - 2007/04/09 :  18:32:57  Show Profile  Visit Lindgren's Homepage Send Lindgren a Private Message
Såg nu dessutom att man kunde ladda ner layouten på kretskorten till den med, dessvärre var layouten även på den från 1997 haha!

DiY and OpenSource is my melody
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/04/09 :  18:33:25  Show Profile Send Lovan a Private Message
SE eller balanserat?
Go to Top of Page

Lindgren
Donator: Bildserver

330 Posts

Posted - 2007/04/09 :  18:43:42  Show Profile  Visit Lindgren's Homepage Send Lindgren a Private Message
Helst balanserat, har nämligen tankar på att konvertera mitt steg för att kunna användas som balanserat.

DiY and OpenSource is my melody
Go to Top of Page

icewall
Member

242 Posts

Posted - 2007/04/09 :  20:04:26  Show Profile Send icewall a Private Message
Kolla in Nelson Pass site, www.passdiy.com Kan finnas ngt som pass ar

- never stop exploring -
Go to Top of Page

Lindgren
Donator: Bildserver

330 Posts

Posted - 2007/04/09 :  21:16:47  Show Profile  Visit Lindgren's Homepage Send Lindgren a Private Message
Trevlig sida, men tyvärr fann ja bara ett phono-preamp som närmast där..

DiY and OpenSource is my melody
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2007/04/09 :  21:41:42  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
Tror det är denna Icewall är ute efter :

http://www.passdiy.com/pdf/balzenpre.pdf
Go to Top of Page

Lindgren
Donator: Bildserver

330 Posts

Posted - 2007/04/09 :  22:00:55  Show Profile  Visit Lindgren's Homepage Send Lindgren a Private Message
Kan citera mig själv från lite längre upp i den här tråden ;-)

quote:
Såg nu dessutom att man kunde ladda ner layouten på kretskorten till den med, dessvärre var layouten även på den från 1997 haha!


Det var just Den pdf:en jag menade då ;-)

DiY and OpenSource is my melody
Go to Top of Page

Lindgren
Donator: Bildserver

330 Posts

Posted - 2007/04/10 :  00:08:41  Show Profile  Visit Lindgren's Homepage Send Lindgren a Private Message
Hittade denna några sidor tillbaka under DiY-bildreportage:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50304

Efterssom mina kunskap om op's inte är vidare bred fick jag iaf reda på att OPA2134 var en riktig höjdare! Den tycks tillochmed anses riktigt brett som "den bästa"!
Kollade upp vilka OP som fanns i det batterimatade försteget i tidningen från -97 och där var det OP90GP.
Det råkar inte finnas en kunnig skäl här som råkar veta skillnaderna mellan dessa?

DiY and OpenSource is my melody
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8506 Posts

Posted - 2007/04/10 :  00:27:50  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
OP90 är single http://www.analog.com/UploadedFiles/Data_Sheets/OP90.pdf
-3dB Bandwidth 20kHz Slew Rate 12mV/µs Verkar vara i klass med 741.
2134 är dubbel

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Lindgren
Donator: Bildserver

330 Posts

Posted - 2007/04/10 :  00:33:06  Show Profile  Visit Lindgren's Homepage Send Lindgren a Private Message
singel/dubbel.. är det den enda skillnaden?

DiY and OpenSource is my melody
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/04/10 :  00:34:55  Show Profile Send Lovan a Private Message
eeeh, är du helt säker på att det var op90? 20kHz bandbredd?
Säker på att det inte var till nåt servo eller dylikt? Lägger man på lite gain så går det ju inte ens att använda till en subb?
Go to Top of Page

Lindgren
Donator: Bildserver

330 Posts

Posted - 2007/04/10 :  00:49:17  Show Profile  Visit Lindgren's Homepage Send Lindgren a Private Message
ehmm, det är ett försteg, inget slutsteg! Den designades att dra tunnt med ström och ska kunna drivas av batterier för att minska störningar och bidra med en jämnare ström, det finns altså en anledning till att den är ganska klen! Och vad jag vill ha är ett försteg som helt ofärjat hanterar signalen, precis som 2134, därför söker jag en jämförelse mellan de båda, förutom att den ena är mono och den andra stereo.

Vad jag vet hittills mellan de båda bådar (tycker jag) bättre för OP90, då jag föredrar helt separerade kanaler, men mer vet jag inte heller!

DiY and OpenSource is my melody
Go to Top of Page

Lindgren
Donator: Bildserver

330 Posts

Posted - 2007/04/10 :  00:59:45  Show Profile  Visit Lindgren's Homepage Send Lindgren a Private Message
Aj då pinsamt =) läste igenom lite noggrannare, och det står faktiskt såhär om IC1 (OP90):
"Kretsen IC1 är en servokontroll för offsetkompenseringen av IC3" (som sitter i laddaren för batterierna)


DiY and OpenSource is my melody
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8506 Posts

Posted - 2007/04/10 :  01:16:09  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
2134 finns ju i en enkel variant oxå,om du menar den e transparent?
Opa 2134,134
Är nog ganska omöjligt att se på databladet vilken som låter bässt.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/04/10 01:18:31
Go to Top of Page

Lindgren
Donator: Bildserver

330 Posts

Posted - 2007/04/10 :  01:27:12  Show Profile  Visit Lindgren's Homepage Send Lindgren a Private Message
quote:
Är nog ganska omöjligt att se på databladet vilken som låter bässt.


Jo det förståss, tänkte om det fanns några uppenbara detaljer som gjorde 2134 som det självklara valet.

När jag sett efter i förförstärkaren i tidningen så ser det ut som att den är helt transistorerad i signalvägen, bör man se det som en för eller "nackdel" när man bygger en "ofärjad" förförstärkare?

DiY and OpenSource is my melody
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/04/10 :  02:30:31  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Opampar är också helt transistoriserade. Transistorer färgar också.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Lindgren
Donator: Bildserver

330 Posts

Posted - 2007/04/10 :  03:07:12  Show Profile  Visit Lindgren's Homepage Send Lindgren a Private Message
hmm, valet känns ganska svårt plötsligt det är förövrigt ganska många transistorer i försteget i tidningen..

Jag vet, det är inte alltid så bra att jämföra spec, när man bör lyssna själv. Men jag ser det lite anorlunda på det för tillfället, efterssom det gäller ett försteg som ska spela så ofärjat och "perfekt" som möjligt, personligen anser jag det helt anorlunda om det skulle gälla ex. rör då kan man ju (nästan) kasta specarna åt skogen och bara använda öronen eller? :-)
Men med följande - vad skulle ni välja i mitt fall? Ett förslag iaf? hehe

(Försteget jag har att jämföra mot skulle tillexempel vara:
http://bildarkiv.hififorum.nu/MadFinn/Preamp/Schema1.JPG
med ovan nämnda OPA2134-krets och som ja inte vet några data om förövrigt, men enligt användare tycks vara en riktig vinnare!

Ur min tidning: (AoE 1/1997)

DiY and OpenSource is my melody
Go to Top of Page

icewall
Member

242 Posts

Posted - 2007/04/10 :  07:57:03  Show Profile Send icewall a Private Message
Japp, det var den jag menade. Tycker dessvärre inte att man skall dissa den pga att designen är från -97. Har en själv och i min öron spelar den mer än bra trots sin ålder. Annars finns ju den här också...

http://www.kk-pcb.com/aleph-17.html

Det fanns ett försteg i tidningen Elektor för något år sen, lite mer avancerat med displayer osv... men man kan ju skala bort sådana saker om man vill. Hittar tyvärr inte igen artikeln annat än som betal PDF och givetvis på tyska

- never stop exploring -
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2007/04/10 :  08:39:35  Show Profile Send Zei a Private Message
Du kanske skall kolla på Elektors "Active Pot" ?

Liknande det schemat du länkade till och dessutom finns layouter färdiga.
Där kan du ju dessutom prova ett par olika OpAmpar för att se vilken du gillar bäst.

Ett annat alternativ kan ju kanske vara ett "passivt" försteg. En riktigt fin volym kontroll med fasta motstånd och en ingångsväljare av hög kvalitet..


Edit: Här är artikeln som Icewall menade (tror jag) http://www.dh3ben.de/html/electronics/pga2311_preamp.shtml



/Z

Signatur..

Edited by - Zei on 2007/04/10 10:02:18
Go to Top of Page

Lindgren
Donator: Bildserver

330 Posts

Posted - 2007/04/10 :  17:20:05  Show Profile  Visit Lindgren's Homepage Send Lindgren a Private Message
Aaah! det försteet har ja läst lite snabbt om (det från Elektor/AoE) med displayen du länkade till - verkar klart intressant!

Men det andra - Active Pot vad är det? Sett att många skrivit om deet, meen hittar ingen mer om det än så än.. Byger det altså på 2134-kretsen med?

DiY and OpenSource is my melody
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/04/10 :  17:29:16  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Ett annat alternativ kan ju kanske vara ett "passivt" försteg. En riktigt fin volym kontroll med fasta motstånd och en ingångsväljare av hög kvalitet..

Vill man ha så "ofärgande" som möjligt så bör det vara det ultimata, dessutom enklast. Inga aktiva komponenter alls, ingen feedback, ingenting.

Transformatorvolym är nog intressantast av allt om man vill ha transparens. Men då tenderar det att bli grisdyrt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2007/04/10 :  20:10:05  Show Profile Send Zei a Private Message
Active pot steget använde sig väl av OP627 har jag för mig men det hindrar dig inte att köra med OP134 (enkelvariant av OP2134)

Här är en som byggt http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=49174&SearchTerms=active,pot

Hur som helst kostar det inte så mycket att slänga ihop ett och se ifall du gillar det. Säg till ifall du vill ha PDF,en..


/Z

Signatur..

Edited by - Zei on 2007/04/10 20:12:14
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000