Author |
Topic |
guldfisk
Semesterfirare
899 Posts |
Posted - 2007/02/09 : 08:32:24
|
Jag tycker att det var nästan ingen jazz alls på mässan, men däremot en hel del gitarrmusik. Som besökare bidrog jag med swing och elektronisk musik (Golden Boy & Miss Kittin). |
...perspektiv... . |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2007/02/09 : 09:37:36
|
quote: Det är väldigt många här som inte verkar gilla JAZZ, men vad definierar ni som JAZZ?
Kom med konkreta exempel på vad ni som inte gillar JAZZ anser vara JAZZ.
Blir svårt då jag inte kan namnen på någon grupp eller artist förutom Diana Krall som jag har försökt att lyssna på och förstå storheten med, men utan framgång... |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2007/02/09 : 09:54:11
|
Att det är relativt sett SAMMA musik är väl även för man skall kunna ha en slags gemensam reference..
Och oavsett om man gillar musiken eller ej så har väl alla snudd en av dom sönderspelade referencskivorna minst hemma. Och därför KAN jämföra lite hur det spelas på dom olika sedemera.....
Jag hatar varkligen bara en skiva riktigt mycket.. Det är den där superkassa söndertjatade Svarta björn med kari bremnäs.. Hur man ens fått spela in skräpet är för mig ett under..
Men första gångerna jag hörde den insåg jag inte hur kass den är-- Då tyckte jag den var rätt ok faktiskt till och med... Nu efter tjugoetttusennihundranittioen spelningar vet jag däremot att den är megakass..
Och minns då att "ulf" här hade den låååååångt innan den blev reference här tex.. Så då han äntligen slutade lira den jämt. Ja då tog alla andra över...
Det är inte lätt detta med musik.. aldrig är det bra..
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2007/02/09 : 10:00:41
|
quote: Jag hatar varkligen bara en skiva riktigt mycket.. Det är den där superkassa söndertjatade Svarta björn med kari bremnäs.. Hur man ens fått spela in skräpet är för mig ett under..
Skräpetförsta låten på skivan är ju så skönmed ett riktigt underbart ljud också
|
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2007/02/09 : 10:30:26
|
Säg det efter quote: tjugoetttusennihundranittioen spelningar
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2007/02/09 : 15:07:36
|
Att man "måste" spela samma skiva eftersom dom "flesta" har hört den innan och då har en referens är, enligt mig, totalt meningslöst eftersom vi har helt olika rum och akustik varje gång. Som jämföra ost med knäckebröd.
Det jag skulle vilja se var att alla utställare har olika musiktimmar. Att kl 14 så är det en viss form av jazz dom spelar. kl 15 är det blues, 16 metal, 17 rock, etc. Om alla körde något liknade, och såklart inte samtidigt (den som vill lyssna på jazz får ju springa röven av sig om han ska hinna höra den musik på alla anläggningar).
Så är det någon som BARA vill höra jazz så tar han rummen i rätt ordning så får han det han vill. Någon som vill bara lyssna åp tyngre saker, så tar han i den ordningen. Och vill man blanda så göra man det. |
Edited by - nin on 2007/02/09 15:08:35 |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2007/02/09 : 15:33:10
|
På mässor jag har deltagit på (alt. besökt) via jobbet går det oftast att boka tid för en personlig demo eller liknande. Givetvis kräver detta att utställarna har utrymme och prylar till detta. På så sett skulle de som bokar en demo kunna välja önskad musik.
|
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
Bimota
Starting Member
41 Posts |
Posted - 2007/02/09 : 16:47:03
|
Olika speltimmar för olika sorts musik!!!
Jättekul idé, faktiskt! Det kräver förstås lite arrangemang, men varför inte?
10-11: Folkmusik 11-12: Country 12-13: Deppjazz 13-14: Svensktopp 14-15: Schlager 15-16: Musikalmusik 16-17: Finsk tango 17-18: Barnvisor
För de som vill höra modernistisk 12-tonsmusik eller Didgeridoo-hits så går det ju att specialboka en tid om man mutar dirigenten med några tusingar och en riktig fin flaska årgångswhiskey eller så.
Ludwig |
Släpp ned axlarna, stäng av hjärnan, och åk med på färden...
*** Stylus ***
|
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2007/02/09 : 17:15:26
|
Du glömde Fågelsång |
|
|
Ranefjord
Member
422 Posts |
Posted - 2007/02/09 : 17:16:31
|
Jag spelade fågelsång (1 gång) på mässan!!! :D |
Snoogens |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2007/02/09 : 17:17:12
|
Och hårdrock |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2007/02/09 : 17:24:49
|
Hårdrock kan man ju lyssna på!!! |
|
|
MullBenkt
Member
1276 Posts |
Posted - 2007/02/09 : 17:41:57
|
hårdrock, blues ( och säg inte att den går under jazzen eller countryn), ambient, klassisk musik av alla dess olika perioder.
Man kan inte dela in allt i genrer för det finns alltid någon genre man missat. |
|
|
Sceptic
Member
746 Posts |
Posted - 2007/02/09 : 18:00:14
|
Ludwig, vem trodde att man skulle få höra "New York Telephone Conversation" på en high-end mässa genom ett par 20.1:or En eloge till att du spelar "riktig" musik även om den, som exempelvis i fallet Manfred Man, inte lät så jättebra kanske |
|
|
thli
Member
248 Posts |
Posted - 2007/02/09 : 21:23:08
|
Ibland känns det som handlarna väljer demomusik för att skrämma bort medelsvensson från mässorna, eller i alla fall tonårs och kvinno delen.
Visst förstår jag att man vill visa vad prylarna går för men man verkar nästan rädd för att spela musik ALLA skulle ha möjlighet att känna igen.
Har varit på många mässor och känner igen musiken just som mässmusik, dvs musik som jag aldrig hört utanför en hifimässa.På Arken senast var publiken ovanligt blandad, många yngre, kvinnor och ej hifinördar och det var många av dessa som vände i dörren eller led av musikvalet i många rum.
Känns ibland som när man kommer djupare in i hifi djungeln så börjar man leta bra inspelningar snarare än bra musik, var väl skyldig till detta själv ibörjan köpte massa cd med tokbra inspelningar innan jag insåg att jag hatade musiken :) .
I dag sitter jag på en riktigt bra anläggning som även klarar "sämre" inspelningar utan att låta dåligt och köper den musik jag gillar.
Så fram för mer "listmusik" och sånt som svensson lyssnar till, så kan folk få höra vad ett bra system kan göra.
Bara min åsikt..... |
//Thomas
|
Edited by - thli on 2007/02/09 21:24:27 |
|
|
JM
Member
533 Posts |
Posted - 2007/02/09 : 21:34:57
|
Istället för att klanka ner på viss musik. Kom istället med lite bra exempel på musik som både är rolig att lyssna på och samtidigt låter bra... Det är ju ganska bra om man väljer musik som gör att man kan få en hyfsad uppfattning hur en anläggning/apparat låter...
Steve Earle är mitt förslag ! Lite stökig Country-rock...
Mvh/Janne |
Att mäta är att veta ! |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2007/02/09 : 21:39:19
|
Kan tipsa om en kängpunkplatta som låter riktigt bra. Rått rent Marchallsound. Out come the Wolves med Rancid.Olympic va o Time Bomb öser grymt! Brukar lira den på träffar. Kostar 69 kopek på Cdon |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
|
Rene
Member
597 Posts |
Posted - 2007/02/09 : 21:48:00
|
hey Ja jeg spiller for det meste blues og alm musik som supertramp på messer.
Og i min shop det er helt alm musik intet audiophil her. |
www.vassagohifi.dk |
|
|
Klenkar
Member
1157 Posts |
Posted - 2007/02/09 : 21:50:45
|
En kollega sa en gång "för att uppskatta Jazz måste man nog förstå musik". dd ps hon gillade alltså inte det hon för tillfället lyssnade på Coltrane Love Supreme. |
...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers... |
|
|
qwert
Member
115 Posts |
Posted - 2007/02/09 : 22:38:13
|
"...And out came the wolves" är en av favotitplattorna, har lyssnat på den många hundra gånger.
En intressant historia angående "finare" hi-fi och punk. Provlyssnade ett ARC LS-25 försteg för några år sedan och hade med mig blandad musik. Allt från singer-songwriter till grindcore. Vilken skillnad det kan vara mellan plattor i en (inspelningsmässigt lågkvalitativ) gengre som punk! Rancids "Indestructable" lät riktigt bra och bättre än jag någonsin hört den tidigare, samtidigt som Pennywise "Land of the free?" blev totalt platt och tråkig. |
Hi-fi OCH musik |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2007/02/10 : 00:33:16
|
Det mesta av RTF (Return To Forever) låter både bra och är stor njutning för mina öron, och musiken spänner över allt från tung, vad jag kallar jazzrock till jazz. Skulle gärna höra lite RTF på nästa mässa.
Clawfinger, Megadeath och Cathedral för den lite tyngre musiken.
Slutligen har jag svårt att förstå resonemanget att det måste vara bra inspelningar. Jag som spelar det mesta från jazz, typ vissångare, till punk och ett gäng olika metallgenres vill ju självklart??? höra hur grejorna låter med all den musik man i regel lyssnar på, och viss musik sägs ju konstant vara uselt inspelad, skall man då aldrig kunna lyssna på nämnda genres? Var stil har sin tid, men tänker bara ha en aläggning. |
J. Ullberg |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2007/02/10 : 00:35:05
|
Eftersom jag är den enda Hifi intresserade på mitt jobb så brukar man få höra en del om "hur vi är" Och några har nog kollat runt lite här för de brukar ge påmina mig om att "du köper säkert musik efter hur bra den låter ljudmässigt" Och jag svarar nej som alltid. Men efter ha läst "efter snacket" om mässan i olika trådar och konstaterat de olika utställarnas musik val (Mycket Jazz) så verkar det som om det prioriters välinspelad musik framför vanlig musik som vanligt folk lyssnar på allmänt och det är tråkigt tycker jag då dessa mässor även är till för vanliga "Svenssons" som är på väg mot bättre ljud. Min poäng är att mäss musiken skrämer nog bort en och annan då de aldrig får chansen att höra grejerna med vanlig musik. Men jag kanske har fel.. |
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2007/02/10 : 00:43:24
|
Under mässan i Stockholm fågade jag ofta om "besökarna" inte hade eget material med sig!! Om jag inte minns fel så räckte 4 st fram skivor ( Varav den ena var Zalve ). det är ju faktiskt jättesvårt att tillgodo se alla "musik smaker".
//Wolfgang |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2007/02/10 : 00:49:56
|
Ingen kräver att ni MÅSTE tillgodo se ALLA smaker Wolfgang, utan varirera lite mer och hos en del utställare mycket mer (Jazz gänget)Men hos dig spelades blandad musik, i alla fall när jag var där |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2007/02/10 : 00:53:57
|
quote: Slutligen har jag svårt att förstå resonemanget att det måste vara bra inspelningar. Jag som spelar det mesta från jazz, typ vissångare, till punk och ett gäng olika metallgenres vill ju självklart??? höra hur grejorna låter med all den musik man i regel lyssnar på, och viss musik sägs ju konstant vara uselt inspelad, skall man då aldrig kunna lyssna på nämnda genres?
Sant, men handlarna föredrar nog att spela musik som visar upp deras anläggningar i så bra dager som möjligt.
Sedan tycker jag inte det går att komma runt att en del "listmusik" är så dåligt inspelad att den i princip inte säger något alls om en anläggning, det låter lika illa oavsett anläggning och ibland till och med "bättre" på en vanlig stormarknadsstereo (vilket naturligtivs inte är någon slump), en del av de skivor jag lyssnade på när jag var yngre tillhör den kategorin; har man inte en anläggning med en knapp där det står "megabass" så låter det "fel".
Vill man kunna lyssna "som avsetts" på sådan musik på en "hifi" anläggning så behöver man en equlizer och det är som bekant få förstärkare som har det numera.
Observera att jag INTE säger att majoriteten av all musik tillhör denna kategori, men musik som gör det har en otäck förmåga att leta sig in högt på topplistor och MTVs rotation.
|
|
|
Topic |
|