HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 VIlken är er bästa upplevelse vid uppgradering?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/02/09 :  06:54:12  Show Profile Send huzze a Private Message
Som topic nämner, vilken är er bästa/roligaste mest oväntade uppgradering?

Och då tänker jag inte bara på "jag bytte mina disco-burkar till Grand Utopia" utan även mindre ändringar som gett oväntat mycket.

Själv har jag två stycken som är överlägsna:

1 När jag för åtta år sedan bytte signalkabel från Monster M1000i till M1500. Var inte beredd på att det skulle göra någon nämnvärd skillnad, men jag höll faktiskt på att trilla baklänges. Vilken kontroll det blev på bitarna. En upplevelse jag aldrig glömmer och därmed är jag helt säker på att kablar inte är placebo.
Ångrar att jag sålde dem

2 När jag för några månader sen kastade ut min Pioneer VSX712 surroundreceiver och kopplade in NAD C372. Allt jag saknat och försökt rätta till med andra justeringar landade på plats, samt att jag kunde avyttra baslådan.
Släpper inte stärkarn i första taget

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Edited by - huzze on 2007/02/09 06:56:58

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/02/09 :  08:31:20  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Minns specifikt två händelser.

1. När jag ställde min signalkälla på keramiska koner. Allt fick mer fokus och precision.

2. Första gången jag fick in en Purist Audio-kabel i systemet. Fridfullheten och lugnet var otroligt.

/M
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2007/02/09 :  08:48:26  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Två "händelser" sår liksom i särklass:

1. Den kväll jag ägnade helt åt vissa ommöbleringar i lyssningsrummet och finjustering av högtalarnas placering/invinkling

2. När jag hade justerat in mina nybyggda "kvartsvågsbasabsorbenter".

Dessa två händelser utklassar fullständigt de skillnader jag har upplevt genom uppgradering av hårdvaran, även om förbättringar naturligtvis har upplevts även på detta sätt.

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2007/02/09 :  09:59:21  Show Profile Send ryst a Private Message
en av de bätre var när jag bytte ut min marantz mm9000 till classé cav75 till mina n805or.
Vilken skillnad, klyschan täcket försvann och klar fin diskat framträdde stämmer på pricken.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/02/09 :  10:36:04  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Mitt största haksläpp kom när jag kopplade Viablue NF-B Subwoofer-kabel till min lilla sub.

Vilken skillnad! Att en kabel med så pass perifer placering i anläggningen kunde betyda så mycket för allt - basen naturligtvis. Men även mellanregistret och diskanten lät mycket bättre.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2007/02/09 :  11:29:58  Show Profile Send om.s a Private Message
Jeg vil trekke frem to saker som skiller seg ut på den gode prisen.

1) Noise Harvester, den effekten jeg opplevde med denne er verdt mye mer enn hva den i seg selv koster...
2) Cerapucs/balls under monoblokker og komponenter, disse er også verdt vär krone investert..

mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...

Edited by - om.s on 2007/02/09 11:31:35
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/02/09 :  23:48:46  Show Profile Send Marc a Private Message
Min mest prisvärda uppgradering, om man nu kan kalla den för det, var att få fasen rätt! Det kostade ingenting, tog några sekunder och gav en STOR skillnad!

Och just idag lånade jag faktiskt av nyfikenhet för första gången hem en fasmätare, som visade att jag hade hört helt "rätt".

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/02/09 :  23:57:06  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
att få fasen rätt!
antar att du menar på elen
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/02/10 :  00:01:20  Show Profile Send Marc a Private Message
quote:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
att få fasen rätt!
--------------------------------------------------------------------------------

antar att du menar på elen

Exakt, inte den här fasen:


Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/02/10 :  00:30:49  Show Profile Send B-200 a Private Message
Jag har 2 faktiskt som rankas lika:

när jag kopplade till ett Rotel slutsteg till min HK. Allt föll på plats med kontroll mm.

När jag kopplade in min nya skivspelare och spelade första skivan. allt var rätt, lijdet seteroperspektivet, musikupplevelsen, allt föll på plats för andra gången.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2007/02/10 :  10:44:16  Show Profile Send Patrik B a Private Message
I väntan på ett par beställda Ino Audio pi60 så ersatte jag mina Jamo Concert 11 med ett par Ino Audio piP vilket oväntat nog gav en rejäl uppgradering


Den andra riktigt stora uppgraderingen (som inte heller var riktigt väntad) var att kasta in 14m^2 tjocka ullmattor i vardagsrummet.

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/02/10 :  12:45:50  Show Profile Send Peg a Private Message
Som för Marc var nog när jag vände på fasen till mina SATar.

Annars ställer jag in några utemöbeldynor vid alla första reflexer och det ger en enorm effekt på stereobilden (jaja jag ska fixa på riktigt nån dag )
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/02/10 :  14:10:06  Show Profile Send Marc a Private Message
Peg: Tur att de heter utemöbeldynor och inte Akustikförbättrare för den sanna audiofilen, annars hade de kostat 20 gånger så mycket!

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2007/02/10 :  14:49:51  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Min bästa uppgradering (och billigaste) är "apparatsäkringar" (förgyllda eller pollerad koppar)!

//Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2007/02/10 :  15:16:11  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"in 14m^2 tjocka ullmattor"

Du måste ha ett väldigt stort lyssningsrum?

För min del så är en av de större när jag första gången testade biwiring.

En annan var den gången förra året när jag fick höra QRS Supernova nere i Halmstad.

Ett sånt otroligt bra ljud, och dessa är det senaste köpet och förmodligen även det sista när det gäller högtalare.Bytte senare kablage men det gav, som sig bör, inte alls samma upplevelse av att allt lät rätt. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2007/02/10 :  21:37:57  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
1. Bytte Slutsteg. Rotel 890 ut. Vincent SP993 in. Haksläpp
2. Kondensatorer i delningsfilter. IT ut Mundorf supreme in. Skarpt!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2007/02/10 :  22:35:06  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
När jag köpte mina Oskar Heil Kithara

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/02/10 :  22:42:00  Show Profile Send Peg a Private Message
quote:
Peg: Tur att de heter utemöbeldynor och inte Akustikförbättrare för den sanna audiofilen, annars hade de kostat 20 gånger så mycket!


Haha jo det e sant för riktiga highend dynor vore ju förstås vävda med kvantmekaniskt p-dopad guldtråd och ytbehandlade med shaktiessens för maximal absorbtion av elakartade (dåliga !) ljudvågor.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/02/10 :  22:43:34  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
När jag köpte mina Oskar Heil Kithara
och ändå ska du sälja dem?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/02/10 :  22:47:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
När jag bytte ut mina klass A trisseslutsteg mot OTL.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2007/02/10 :  22:50:29  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
När jag skaffade mig mina 2vägs aktiva delningsfilter,och när jag bytte ut mina högtalarkablar mot Audioquest Gibraltar biwire samt Slate till basarna...

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa

Edited by - Karnaa on 2007/02/10 22:55:38
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/02/10 :  23:10:31  Show Profile Send mayro a Private Message

Då min Krell KSA 150 kopplades ur och Krell KSA 250 kopplades in.

KSA 250 var så förkrossande mycket bättre så man knappt fattar hur stor skillnad det verkligen var mellan dessa två steg från samma tillverkare..

Den som hört KSA 150 och tror han därigenom VET hur en KSA 250 låter kan inte ha mer fel. Det går enligt mina öron inte ens att säga dom har släktskap förutom dom feta kylflänsarna..

Sedan då den dagen 2006 då Per G jeppson kom knallade med den Lilla lilla phillen.. Då kom jag ihåg hur musik SKALL vara mina öron.... Det började spela MUSIK och inte bara digitalis o skrikiga diskanter..
Och på den resan är jag fortfarande.

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/02/10 23:21:46
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/02/11 :  17:12:41  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
För tio år sedan då jag gick från NAD för/slutstegskombo till Elecrocompaniet AW250R + 4.7
Från den dagen har jag varit fast i hifi träsket Har flera väldigt goda uppgraderingar under dessa tio år, inte minst mina QRS Supernova som är oehört trevliga, men det är ändå svårt att toppa den där första fantastiska känslan av total lycka som EC prylarna gav mig...

Artphotography
Go to Top of Page

bfjohansson
Member

199 Posts

Posted - 2007/02/11 :  20:23:54  Show Profile Send bfjohansson a Private Message
Den mest förvånande, och i sammanhanget mycket billiga, ljudförbättraren var när jag bytte IEC-plugg till den elsladd som går in i cd-spelaren. Båda kontakterna var av liknande kvalitet i både pris och utförande men en skillnad blev det, som jag inte alls hade väntat mig.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000