HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Musik på mässor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Bimota
Starting Member

41 Posts

Posted - 2007/02/08 :  11:56:02  Show Profile  Visit Bimota's Homepage Send Bimota a Private Message
Nu jäklar.

Nu sticker jag ut hakan lite här och ger er lite mothugg.
Om ni får ha åsikter om musikval på mässor, så kan jag replikera också. Eftersom jag har en bakgrund som bl a musiklärare, försöker jag inför våra Audionord-mässor att sätta ihop ett intressant musikmaterial som visar utrustningens kvaliteter så bra som möjligt under mässförhållanden. Självklart påverkas detta av min egen musiksmak också. Man ska ju själv lyssna på alltihopa hela helgen också, och då måste man ju gilla läget.

Här är således min 10-i-topplista:

- Deppjazz. Underbart.
- Fet mörk tecno.
- Klassiska orkesterverk
- Lite mindre klassiska ensembler
- Oljiga analogsynthar
- Klesmermusik. Riktigt tutigt och skrälligt helst.
- Soloviolin
- Akustiska instrument med själ - t ex nyckelharpa eller inlevelsefull kontrabas
- Pianosonater
- Riktigt tung hårdrock. Inte för mycket melodi, helst.


JAG VILL ALDRIG MER HÖRA PÅ HIFI-MÄSSA:

- Keith don't go
- Chris Jones, Norah Jones, Diana Krall, Sara K och Allan Taylor
- Pink Floyd
- Dire Straits
- Eagles Live
- Monica Zetterlund
- Anna-Lotta Larsson
- Animusic
- Iron Maiden Live
- Stefan Sundström och liknande frottésockor

Kalla det min "tio-i-bott-lista" eller vad ni vill.
Den dyngan får man höra på hemma om man nu prompt måste, tycker jag.
Men för mig är det lika spännande som en kokt med bröd och ketchup.

Därför är jag noga med att förhöra mig när jag får önskemål från publiken om VAD det är. Jag har ju en tanke med mina musiksammansättningar. Oftast låter jag önskemålen komma fram. Men inte alltid.


Med kärlek.
Mothugg emotses med spänning.


Eder dirigent
Ludwig på Audionord

Släpp ned axlarna, stäng av hjärnan, och åk med på färden...

*** Stylus ***

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2007/02/08 :  13:08:36  Show Profile Send Per a Private Message
Du glömde Patricia Barber på 10-i-bott-listan. Fast har man med Krall och Jones så ingår väl hon ändå på något sätt. Det finns massor av välinspelad slajdgitarrblues med vita snubbar som går fetbort också.

Finns det föresten någonting mindre originellt och mer ospännande än Rammstein på en mässa. Det är musik som killar som vill ge sken av att vara tokrebelliska alltid måste hala fram. Vem försöker de impa på? Sin morsa?
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2007/02/08 :  13:23:44  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Musik på mässor är svårt för ingen blir nöjd oavsett vad du spelar. Jag tror att vad många är ute efter är sådant de känner igen i en eller annan form. Då är utbudet enormt men inte samma för någon.

Jag tror att lösningen är täta byten eftersom det verkar finnas väldigt lite tålamod på en mässa. Besökare väljer att gå vidare om inte musiken är bra eller byts inom någon minut bara, det såg jag massor av exempel på.

Sedan måste vi besökare ta ett mycket större ansvar att prata med demonstratören vad vi önskar höra eller helt enkelt ta med musiken själva. Alla som jag talat med har lyssnat och spelat det jag begär men inte alltid på en gång. Ibland får man vänta en låt eller tre.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

JD
Member

177 Posts

Posted - 2007/02/08 :  14:12:54  Show Profile Send JD a Private Message
Innstämmer......

Vi tänker sällan på vad vi har men ständigt på vad vi inte har....

Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/02/08 :  14:22:58  Show Profile Send edison a Private Message
Ett helt underbart inlägg av Ludwig!

"Nu jäklar"
"Med kärlek"

Underbart, och jag är inte ironisk!!!

------------------------

Hade jag gett tid så hade jag med stor säkerhet uppskattat en lyssning av din favvolista i ert demorum, konstaterar samtidigt att jag antagligen hade fått utbyte av även din bott-lista spelad på de stora Magneplanarerna...

Saknade tex "stora orkesterverk" under majoriteten av dom demos jag besökte (hade inte med nåt eget sånt heller...) men hade heller aldrig nåt problem dom gånger jag tog mej för att fråga om ett spår på medhavd platta gick för sej, gick bra hos alla som fick frågan...

PS:
Hörde jag kanske fel, men nog spelades en liveplatta med Monica Z i just ert rum vid nåt tillfälle under lördagen (min besöksdag)...???
Spelar roll iofs... ;-)
DS

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2007/02/08 :  14:38:20  Show Profile Send U1 a Private Message
Bimota: Bra initiativ!!!Jag måste tillägga att du brukar spela kul musik.
Go to Top of Page

Bimota
Starting Member

41 Posts

Posted - 2007/02/08 :  15:38:06  Show Profile  Visit Bimota's Homepage Send Bimota a Private Message
Jo, det stämmer. Björn hade med sig en förskräcklig platta med Monica Z. (Hej hej Björn!!!) Han måste ju få spela lite Göteborgsmusik ibland, så han inte känner sig vilsen, goa Björn.

Tack för glada tillrop!
Nu känns det redan lite bättre...

Är förresten hemma idag och motionerar.
Baselementen alltså.
Pantera hårt och länge är alltid bra för själsfriden.
Man blir så fin efteråt.

Keep it up.

Mera hat-musik någon...?

// Ludwig

Släpp ned axlarna, stäng av hjärnan, och åk med på färden...

*** Stylus ***

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/02/08 :  16:55:39  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Tja, lika gärna som att försvara sin egen stil så kan man ju ge sig på andras.

Ulf Lundell
Bruce Springsteen
Bob Dylan
Simon & Garfunkel
Håkan H (aka Kalle Anka-kosytmen)


Allt hördes i Stockholm senast och ger mig ingenting på en mässa

Ludwig, hoppas du tar det som en utmaning och spelar VNV Nation - Chrome i Malmö till hösten

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/02/08 :  17:27:43  Show Profile Send FBK a Private Message
Ingen hemlighet att jag var förbannad på musikvalet på denna mässa i de flesta rum, dvs Jazz och åter Jazz.. Jag efterlyser mångfald!!! Just för att ALLA ska kunna ha möjligheten att kunna bedömma hur de upplever grejerna. Demos med Jazz säger mig ingenting om hur grejerna låter och därför så var jag ganska besviken när jag märkte att det bara spelades sådan musik hos många utställare.
Sedan exakt vilka artister eller grupper som spelas betyder mindre för min del bara musikstilarna varieras.
En kompis och medlem här på forumet sade att, varför det nästan bara blir Jazz på mässorna är därför att den mest köpstarka gruppen är män i 50års åldern och de gillar Jazz...

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/02/08 :  17:40:42  Show Profile Send f95toli a Private Message
Per: Rammstein har ju den fördelen att det blivit "standardmusik" vad gäller lite med "dynamisk" på mässor och demonstrationer, många av besökarna har därför redan hört låtarna på ett otal andra anläggningar vilket gör jämförelser enklare. Deras inspelningar är också oftast väldigt bra.
Jag har själv alltid med mig en Rammstein skiva, om inte annat så därför att jag gärna lyssnar på dem hemma också (och min mamma blir inte imponerad av Rammstein).

Det gäller väl för övrigt en hel del av musiken ovan.

Ex orkesterverk är svårt, det finns ju massor av inspelningar av de mer kända verken och det kan skilja väldigt mycket mellan dem; har man inte hört just den inspelningen så är de därför inte direkt lämpliga som "referenser".
Jag brukar själv ta med mig Rachmaninovs andra pianokonsert (med Sviatoslav Richter), JAG vet att det ska höras ett vagt bakgrundsbrus när pianot tystnar i inlednigen till först satsen; men har man inte hört skivan på andra anläggningar så är nog risken stor att man tror det beror på förstärkaren.

Go to Top of Page

Bimota
Starting Member

41 Posts

Posted - 2007/02/08 :  17:42:00  Show Profile  Visit Bimota's Homepage Send Bimota a Private Message
Jag antar utmaningen, Zalve!

Det är ju en riktig utmaning att spela sådant som ger glada gubbar i forumet efteråt. Lars Kristensen har en osviklig förmåga att hitta grejer med "knorr" på sina demos. Ganska blandat material, ofta för mig helt okänt. Det tycker jag är roligt. Han säger att han lägger ganska mycket tid på att hitta sådant som är kul att lyssna på, och som innehåller tillräckligt mycket "clues" för att man ska kunna hänga upp intresset på valfri detalj och sedan jämföra den vid nästa steg i demonstrationen. Nu kanske hans förutsättningar är lite annorlunda, eftersom han kör stegvis jämförande demos.

Gamla branschkollegor har yttrat att: "Vi spelar samma musik som vi alltid har spelat, för att vi anser att den är bra för att visa skillnader mellan de olika uppgraderingsstegen på våra produkter med". Vår musik är inte till för att VI ska tycka att det är roligt att lyssna.

Frågan är bara om någon annan tycker det. Samma gamla demo-låtar som när jag jobbade på Ljudmakarn för fem år sedan hördes således eka i korridorerna även på denna mässa.

- Give me a break, hörde jag mig själv säga.

Obotlig egoist-fascist som man är.

Men som sagt, jag ser det som en utmaning att ha ett mer korthugget/fullproppat demomaterial till nästa gång.

Jag ser att du inte heller fryser på propaganda-progg, Zalve.
Då är vi åtminstone två. Vi kan nog ha trevligt ihop.

Glada hälsningar

Ludwig

Släpp ned axlarna, stäng av hjärnan, och åk med på färden...

*** Stylus ***

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/02/08 :  17:59:14  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Gamla branschkollegor har yttrat att: "Vi spelar samma musik som vi alltid har spelat, för att vi anser att den är bra för att visa skillnader mellan de olika uppgraderingsstegen på våra produkter med".
Herregud säger jag... Jag misstänker och tror att alla återförsäljare/utställare vill ha höga besöksantal på mässorna och då borde de tänka om och variera sig lite. För långt ifrån alla uppskattar inte att det bara spelas demo Jazz.. Om inte annat så syns det i den här tråden. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=58067&whichpage=1

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/02/08 :  18:05:54  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

I butiken har vi en stor blomkruka vid sidan av lyssningsposition. I den ligger Brothers in Arms med Dire straits. Två gånger på 3 år har jag tagit upp den ur jorden, tvättat av den och spelat på begäran. Den representerar allt jag inte vill höra, inte på grund av dålig musik, bara pga massiv overload...

På denna mässa satte jag av misstag på "keith dont go" men hoppade snabbt till rätt spår och 10 man ropade i en kör Neeej!, vi vill höra den... Alltså spelade jag den på varje demo resten av mässan med mycket bra resultat. Inte min grej, jag trodde den var helt uttjatad men denna gång hade jag tydligen fel. 15 personer under två dagar kom dessutom fram och ville höra "vem det var som spelade akustisk gitarr?" efter demon.

Så, vi delar grundkänslan Bimota och lider alltså båda av elitistisk intällning men som bruksmusik funkar det bra. Mässan är ju för besökarna, inte för oss supermässproffs. Håller med om att det underlättar att man själv gillar musiken. Alltså körde vi massor av Deep Purple "Made in Japan" på varje demo i två dagar.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/02/08 :  18:11:05  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det ska vara friska fläktar o inte gammal skåpmat. Många artister är sååå uttjatade att man vänder i dörren direkt. Men visst är det svårt att göra alla glada.

Vi kommer att sätta dig under luppen oå Malmö mässa Ludwig


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2007/02/08 :  18:15:27  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Varför måste det vara specifik musik? Spelar väl ingen roll vilken musik som spelas tycker jag. Om det däremot är musik som alltid spelats så kanske man ska se sig efter nytt, men att låsa in sig i genrer tycker jag är lite dumt.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/02/08 :  18:17:12  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ett problem är väl att många "normala" besökare (dvs icke-hifi forum- medlemmar) säkert förväntar sig att höra mer "vanlig" musik av den typ som spelas på reklamradion. Det är ett problem av den enkla anledningen att en stor del av den musiken är av så erbarmeligt dålig kvalité rent inspelningsmässigt (eller rättare sagt mastringsmässigt) att den inte alls passar som "demo-musik" om målet är att demonstrera vad en viss anläggning klarar av.

Jazz är ju rent allmänt bättre inspelad än "populärmusik" vilket säkert är en anledning till varför det spelas så mycket.



Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2007/02/08 :  18:27:07  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Vilka vänder man sig till som utställare?

Om målgruppen är entusiasterna så är det väl bara att fortsätta spela samma musik så entusiasterna kan säga "alltså, jag har aldrig hört Come away with me så levande, som med dom nya monoblocken från Gamut!".

Men om målgruppen är gemene man så spelar ju inte musiken någon roll? Om man spelar musik som är taffligt inspelad (som många lyssnar på) så får ju folk höra hur den musiken kommer låta (ungefär).

Är mässor till för att "utbilda" (djupt såväl som ytligt) intresserade. Eller är de till för entusiaster som skall sitta med armarna i kors och redan veta vad demonstratören har att säga?
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2007/02/08 :  21:17:47  Show Profile Send Per a Private Message
Jaha, hoppas jag inte trampade för hårt på alla små rara, utsträckta rammstein tår. Välinspelat må det vara men det låter ju alltid tokkomprimerad mastring så det där med dynamik vet jag inte om jag håller med om. Inte alls faktiskt.

Stort tack till hificonsulten som tålde min skiva på tre av fyra anläggningar.
Go to Top of Page

Jonas@Ljudmakarn
Anställd Ljudmakare

238 Posts

Posted - 2007/02/08 :  21:25:15  Show Profile  Visit Jonas@Ljudmakarn's Homepage Send Jonas@Ljudmakarn a Private Message
Bra Luddo. RockNRoll och tyschkt skare va!

//Jonas Ljudmakarn
http://www.ljudmakarn.se http://www.facebook.com/ljudmakarn
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/02/08 :  21:46:49  Show Profile Send f95toli a Private Message
Per: Rammsteins låtar är väl långt ifrån alltid "tokkomprimmerade"?
Just att musiken INTE är söndermastrad är ju en anledning till varför en del av deras låtar är så populära på mässor.
Rammstein kan låta riktigt bra på en bra anläggning, det är också musik som kan få anläggningar som annars är bra på ex. jazz att helt gå på knäna.

Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2007/02/08 :  21:57:29  Show Profile Send jos a Private Message
quote:
Jo, det stämmer. Björn hade med sig en förskräcklig platta med Monica Z. (Hej hej Björn!!!) Han måste ju få spela lite Göteborgsmusik ibland, så han inte känner sig vilsen, goa Björn.

Tack för glada tillrop!
Nu känns det redan lite bättre...

Är förresten hemma idag och motionerar.
Baselementen alltså.
Pantera hårt och länge är alltid bra för själsfriden.
Man blir så fin efteråt.

Keep it up.

Mera hat-musik någon...?

// Ludwig


Där nämnde ddu något som jag tänkte på mässan faktiskt; Pantera! Inte för att jag vråldiggar hårdrock men nog hade det varit skoj om någon rivit av några låtar från Vulgar Display of Power

Edited by - jos on 2007/02/08 21:58:53
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/02/08 :  22:06:35  Show Profile Send huzze a Private Message
Så du kör fortfarande Pantera på tokvolym? Kul. Framför allt ska hårdrock inte bara mangla utan vara tight.
/Thomas R
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2007/02/08 :  22:10:21  Show Profile Send Snoop a Private Message
Bra inititativ Ludwig du ska ha en stor eloge!

Jag blir less och förbenad när all denna "tråk" jazz demas på mässorna, visst de kan vara kul att lyssna på ibland här hemma men inte allt för ofta.

Ett ställe på mässan där det svängde rejält var hos Vivid Audio för han spelad everkligen MUSIK i mina öron, roligare demo har jag aldrig någonsin varit på. You ROCK Dude

En bov i det hela är väll att man oftast är för lat för att ta med sig egna skivor så man får lyssna på sådant som man själv spelar till vardags dvs lite tyngre musik

Jag efterlyser till nästa mässa mer tung gung och ge fasiken att spela pling plong musik.


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2007/02/08 :  23:58:07  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag har vart den mottagande delen på mässor i många år nu...

Och det finns inget svårare när man står där dagarna inför mässan.." vad ska man ha med, vad låter bra i den anläggningen man ska använda..."

Jag försöker alltid ha med mig musik som är vettigt inspelad, bra ljudkvalitet osv....

Visst ska man ha så brett spektrum av musik som möjligt, men det är svårt att hitta bra inspelad musik i alla genre.
Och tyvärr så stannar inte besökare tillräckligt länge för att man ska hinna spela alla typ av musik så det passar allas smak....

För hur ska man kunna pricka rätt för alla som slinker in en 2-5 minuter ?!?

Jag kommer under nästa mässa testa ett nytt koncept för musik, men nått jag dock inte kommer böja på är kvaliten på inspelningarna...
Den anläggning jag visar vill jag visa i ett så bra perspektiv som möjligt, och då är bra inspelningar att föredra..

Men jag förespråkar gärna besökares egna skivor, ta med dom, vi spelar dom..låter det skräp, ja då gör det det..inte mycket att göra åt !!

/Martin
Go to Top of Page

jast
Starting Member

21 Posts

Posted - 2007/02/09 :  00:01:48  Show Profile Send jast a Private Message
"men Vikingera ä väl ändå för bra"...
Vecket ös, vecka texter! Å Christer Sjögren, vecken hållning....

/Natti Värmland

jast
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/02/09 :  08:00:39  Show Profile Send Vox a Private Message
Det är väldigt många här som inte verkar gilla JAZZ, men vad definierar ni som JAZZ?

Kom med konkreta exempel på vad ni som inte gillar JAZZ anser vara JAZZ.



"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000