Author |
Topic |
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2007/07/29 : 12:22:06
|
quote: Jag tror det är svårt att använda något annat än Gallos specialare. Bättre att köra Gallo hela vägen då. Inställningar görs väl från fabrik, men man kan visst skruva en del och det ska man nog låta bli:
Helt fel. Det är ett slutsteg med inbyggt delningsfilter samt nivåjustering vilket är inga som helst konstigheter.
Och steget kommer inte färdiginställt från fabrik, det är meningen att man ska vrida på eq:n för att hitta bästa läge själv. Nivån använder du för att kompensera för rummet/matcha huvudstärkaren (för att få bästa möjliga rumsanpassad bas) och delningsfiltret för att inte högtalaren ska få annat än signaler under 150hz.
Man kan som sagt använda vilket slutsteg som helst tillsammans med vilket delningsfilter/eq som helst vilket jag nu säger en tredje gång.
Så länge du fortsätter posta felaktig info/slutsatser om högtalaren kommer jag fortsätta rätta... |
Edited by - jos on 2007/07/29 12:24:45 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/07/29 : 13:02:28
|
jos, eftersom du tydligen är verkligt insatt i detta kan du kanske ge fullständiga data.
quote: Man kan som sagt använda vilket slutsteg som helst tillsammans med vilket delningsfilter/eq som helst vilket jag nu säger en tredje gång.
Det har jag förstått att du säger. Så, om man nu skulle ge sig på att använda något annat slutsteg:
Exakt hur skall fasen ställas in för att undvika problem med slutstegen sinsemellan? Finns det risk att bränna talspolarna i baselementet om fasen ställs fel och slutstegen jobbar helt eller delvis ur fas?
Fasförskjutning är olika för olika brantheter på olika filter, hur kompenserar man för detta? Vilken branthet skall det vara på ett filter från tredje part? 12, 18, 24dB/oktav? Hur vet man till 100% att det är rätt inställt?
Behövs mätinstrument för detta? Om inte, varför då?
Och - Du citerar mig ofullständigt, du glömde det som kom efter kolonet, vilket var vad jag hade i åtanke, man avråder i recensionen från att skruva: quote: controls are all front-panel mounted and except for the gain, recessed and slotted to require a screwdriver or long fingernail to defy casual knob twirlers who'd unwittingly throw off a perfect calibration that a custom installer or dealer might have profusely sweated over to dial in just so.
Det är alltså inte jag som avråder utan recensenten på 6Moons. För mig låter det ganska mycket lättare att använda Gallos slutsteg och inte röra inställningarna, framför allt fasen när det är kopplat på det viset. Att driva två talspolar i samma element med två olika slutsteg kan mycket väl ge problem, då är det väl lämpligast att gå efter tillverkarens rekommendation? Att koppla hej vilt, hejsan svejsan, det vill inte jag stå för som rekommendation här på forumet. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2007/07/29 : 15:11:17
|
Basförstärkaren kopplas in direkt på den andra talspolen som kan drivas helt separat från den första utan att gå via något filter i högtalaren.
Nu börjar det bli tjatigt... Jag förstår vad du menar men du översätter fel. De avråder INTE att skruva. Du MÅSTE skruva för att det ska funka optimalt hos dig. Precis som en hemmabioreceiver med YAPO, MCACC eller liknande. De skriver precis som jag sa tidigare att de är försänkta för att förhindra att man ändrar på en redan bra gjord kalibrering. "..to defy casual knob twirlers who'd unwittingly throw off a perfect calibration "
Jag kan förtydliga ytterligare med citat hämtat ur manualen: "Except for the gain controls (one per channel), all other front-panel adjustments of the SA are recessed so that kids or curious visitors can#8217;t twirl with the knobs and undo the calibration you (or a dealer or installer) have spent time on setting up to your satisfaction."
Om du läser manualen http://www.roundsound.com/manuals/sa-manual.pdf så kommer du förstå min poäng med att det går att använda vilket steg och eq med filter som helst. |
Edited by - jos on 2007/07/29 15:37:58 |
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2007/07/29 : 15:26:42
|
Här är ett bra urklipp där de själva beskriver varför man bör använda deras slutsteg:
"They connect directly and separately to the woofer#8217;s 2nd voice coil. That#8217;s because our 10#8221; woofers in the Reference³ speakers are outfitted with two voice coils. Those can be independently amplified or bi-amped. As you would assume, the 1st or main voice coil is driven from your main stereo amplifier via the #8216;speaker in#8217; input like any other ordinary speaker. The 2nd voice coil can be driven with a second #8216;bi-amp#8217; amplifier. This #8216;twin drive#8217; scheme extends the speaker#8217;s reach into true 22Hz subwoofer territory. Hence this input is labeled #8216;sub in#8217;. But why do you need the SA for that? Wouldn#8217;t any other amplifier (or two additional channels on a multi-channel amp) do the trick? Not exactly. Here#8217;s why.
Remember that we just mentioned how this input drives the 2nd voice coil directly? That means this lower input bypasses the crossover behind the #8216;speaker in#8217; upper inputs. That crossover network inside the speaker chassis sends frequencies below 150Hz to the woofer and everything above 150Hz to the midranges and tweeter. The #8216;sub in#8217; terminals of our Reference³ don#8217;t use any crossover. Why not? Because the #8216;sub out#8217; or #8216;0.1 out#8217; of a surround sound receiver or preamp/processor (pre-pro) already comes with its own low-pass crossover. That#8217;s usually fixed to the THX standard of 80Hz. More on that hookup scheme from a pre-pro or multi-channel receiver in a moment. For right now, let#8217;s stay with a stereo system which will use a preamp or integrated amplifier instead. This preamp/integrated (via a second pair of pre-outs or a Y-adaptor) would send a full-range signal to whatever amplifier would power the Reference³s#8217; 2nd voice coil if you didn#8217;t have the SA. Can you imagine what would happen? Without a crossover on the 2nd voice coil, the woofer would now receive frequencies way above 150Hz, in the range the midranges and tweeter already reproduce. This would wreck havoc with our speaker#8217;s carefully calibrated tonal balance. You would hear murky thickness from the mid-bass on up, as though you had maxed out a bass tone control while cutting the matching treble control to zero. Not good. What you need to use these #8216;sub in#8217; inputs properly and as intended are two additional features besides just another amplifier. You need an adjustable low-pass filter (crossover) to restrict the 2nd voice coil signal to the proper frequency range below 150Hz. You also need an independent attenuator for this second input to match the amount of low-frequency support beneath what your main amplifier already provides. This allows adjustments so that the full-range response plus bass augmentation of your Reference³ speakers add up to a flat and linear frequency response in your room. And that is exactly why our SA isn#8217;t merely an amplifier but includes a continuously variable low-pass crossover and gain/volume functions. It even adds phase and EQ boost facilities which we#8217;ll visit in a moment. For now, let#8217;s inspect the front panel. Except for the gain controls (one per channel), all other front-panel adjustments of the SA are recessed so that kids or curious visitors can#8217;t twirl with the knobs and undo the calibration you (or a dealer or installer) have spent time on setting up to your satisfaction. Simply use a slotted screwdriver to make the adjustments - the controls move very easily. Let#8217;s explore all controls in detail now and how to set them up"
Så; anledningen till att det inte går att använda vilket slutsteg som helst enligt gallo är att det behövs en gain och ett delningsfilter. (klart de säger så, de vill ju sälja!) Vilket i sin tur betyder att det faktiskt går att använda vilket slutsteg som helst så länge man har gain och delningsfilter. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/07/29 : 15:47:01
|
Ja du har rätt, det börjar verkligen bli tjatigt. Vi menar samma sak egentligen, man ska givetvis inte skruva när det väl är rätt inställt! Det var vad recensenten menade och vad jag ville betona.
Kommentarer till mina frågor då? Jag ser inte var det står i din länk om rekommenderad branthet mm om man skulle koppla in ett filter från en tredje part. Man är helt utlämnad om man väljer en annan lösning, det är det jag menar när jag säger att det är bättre i det här fallet att använda Gallos lösning.
Men jag vidhåller precis det jag skrivit tidigare i tråden angående att vara låst till fabrikatet. Om vi tar andra fabrikat med aktiv delning jag stött på, t.ex Audio Artistry och Apogee, så använder man bara deras filter och har då friheten att fritt välja slutsteg. Men då sker delningen mellan olika register, i det här fallet är det betydligt mera komplext eftersom man driver samma element med olika förstärkare. Sen blir det ju (som det också står i manualen) annorlunda om förstärkaren fasvänder. Summan av kardemumman är att jag tycker det blir onödigt svårt att försöka använda icke-Gallo-förstärkare till den här högtalaren, i synnerhet om man inte är rätt avancerad användare. Då tycker jag som sagt att man gör bäst i att använda Gallo hela vägen. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/07/29 : 15:54:24
|
Såg ditt inlägg som kom emellan och det är EXAKT det jag menat med mina inlägg de senaste två sidorna. Det finns ingen konflikt i detta!
För att använda alternativa lösningar behövs rätt mycket kunskap. Det är synd. Jag tycker man helt enkelt ska se Gallo som ett helt koncept och nöja sig med det. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2007/07/29 : 17:17:43
|
Jo men då har du ändrat dig.. Du har ju tidigare skrivit att man inte ska röra inställningarna och använda det som är inställt från fabrik. quote: Inställningar görs väl från fabrik, men man kan visst skruva en del och det ska man nog låta bli
Det är bla det jag hakade upp mig på eftersom de INTE görs från fabrik och de finns där för att få optimalt hemma. |
Edited by - jos on 2007/07/29 17:18:59 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/07/29 : 17:22:37
|
Uttryckte mig lite klumpigt. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2007/07/31 : 21:48:09
|
Hej! Hade tänkt att skriva om mina intryck av Ref 3.1 lite men det verkar som om inspelningstiden är LÅÅÅÅÅÅÅÅNG på dessa små rackare så det får väl vänta lite. Har spelat på dom ca. 100 tim. men är rekommenderad att spela minst 100 tim. till. Men det kommer. |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
Cyrus
Member
734 Posts |
Posted - 2007/07/31 : 23:04:12
|
Räven: kan du inte ta semester så tar det ju bara fyra dygn så får vi höra sen vad du tycker
Är verkligen intresserad av vad du tycker om 3.1, dom är ju sååå läckra |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2007/08/08 : 17:51:31
|
Nu börjar det hända grejer!!!!
Typiskt att man ska åka på semester i morgon.
Nu börjar kantigheten,ssss-igheten och den bumlande basen försvinna och en helt annan högtalare börjar "visa" sig.
|
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2007/08/10 : 19:25:09
|
Börjar visa sig? Det går inte fort, men det går långsamt!
Nä allvarligt... Är du nöjd? |
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2007/08/31 : 22:11:51
|
Meeeeeen... Har de åkt ut eller fastnade du i soffan? |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2007/08/31 : 23:15:34
|
Det börjar låta RIKTIGT BRA men jag har inte så mycket tid för hifi just nu. Jag kommer att skriva om lyssningsintryck så småningom. |
|
|
Jimmy
Member
245 Posts |
Posted - 2007/09/02 : 01:38:08
|
gallo =loudness burk!! spelar knappast homogent .. visst bas finns .. men dessa låter som en stativare med en sub till!
vet inte varför dem är så populära bland folk!
ingen dålig högtalare men fan inte bra!
audio master låter mycke bättre en dessa i helhet! samt en underbar diskant !! och det bästa av allt endast 21000:- |
|
|
magnus1967
Lämnat på egen begäran
739 Posts |
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2007/09/02 : 17:03:43
|
quote: vet inte varför dem är så populära bland folk!
För att de tycker de låter sjukt bra? Smaken är som baken och man ska ju gå på det man själv tycker. Att min smak den här gången sammanfaller med flera olika och oberoende recensenter på stora HiFi-tidningar som efter recension köpt högtalarna själva må vara hänt..
Har ni haft dem hemma och lyssnat? Jag menar, de gånger jag hört dem på mässa och i affär har varit lite si och så vilket varit synd. |
Edited by - jos on 2007/09/02 17:05:11 |
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2007/09/02 : 17:24:20
|
Vad e "audio master" för något? Har du nån länk? Enda jag känner till med liknande namn kommer från Focus Audio men de kostar väl en kvarts mille eller nåt.. |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2007/09/02 : 18:23:36
|
Ja det var lite märkliga kommentarer, men man tycker som man tycker. Jag vet inte heller vad "audio master" är men det spelar inte så stor roll.
Jimmys erfarenheter av Gallo verkar ju inte så bra, men under vilka omständigheter har du lyssnat? För dom är knappast "loudnessaktiga".
Kan inte magnus1967 nämna några av högtalarna som är bättre "ljudmässigt" för inte speciellt många pengar mera?
Jag får väl äta upp middagen och dammsuga av huset och sen sätta mig ner och lyssna ikväll och sen delge er mina intryck. |
Edited by - räven on 2007/09/02 18:29:59 |
|
|
Jimmy
Member
245 Posts |
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2007/09/02 : 19:22:46
|
När/var jämförde du dom och med vilken kringutrustning? Såg att det var kinesiska raketer, kan vara prisvärda!
Har dock aldrig sett eller hört dom. Var lyssnade DU på dom. |
|
|
Jimmy
Member
245 Posts |
Posted - 2007/09/02 : 19:36:37
|
nä japanska!! viss skillnad!!
|
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2007/09/02 : 19:46:29
|
Ok! Men dom tillverkas i Kina, inget fel i det men det var därför jag trodde att dom var kinesiska. Men hur var det med kringutrustningen och var lyssnade du?
|
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2007/09/02 : 20:35:11
|
Ok! Jag tänkte lyssna lite på Gallo Ref. 3.1 och dela med mig av mina intryck.
Systemet som det står idag: Signalkälla:Transporter från Slim Devices som står på A.R.T LE dampers
Förstärkare:NuForce IA-7 V2 som står på Hyperion magnetic floaters.
Högtalare:Gallo Acoustics Reference 3.1 och Oskar Heil Kithara, båda paren högtalare står på tjocka granitskivor.
Signalkablar:Gede från Zu Audio Högtalarkablar:Wax från Zu Audio Nätkablar:Bok från Zu Audio
Allt står i ett Radius solorack från Solid-Tech.
Strömmen till NuForcen passerar ett stort störskyddstrafo.
Musiken som spelas är rippad i EAC till okomprimerade wav. filer.
Länk till review av Kitharan:http://www.enjoythemusic.com/SuperiorAudio/equipment/0904/heilkithara.htm |
|
|
Jimmy
Member
245 Posts |
Posted - 2007/09/02 : 20:36:13
|
det var samma utrustning som användes till loudness burkarna!!det var dp för och slutsteg med en dac från benchmark!
master audio fördrar jag helt klart !!
|
|
|
Topic |
|