HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bra system för 10-15.000kr?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2008/01/28 :  21:37:21  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
En kompis har dessa högtalare som en bra start:



Det som behövs adderas innan musiken kan klinga är alltså CD, Förstärkare & Kablar.

Budgeten för det ligger på 10-15.000kr

Nån som spelat med dessa högtalare? Vad rekomenderas?

/Bunkert

ThinMan
Member

215 Posts

Posted - 2008/01/28 :  21:39:23  Show Profile Send ThinMan a Private Message
Ser kinesiska ut...Compact?

Bop til you drop
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2008/01/28 :  21:45:56  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Just ja, Glömde det. Compact WZ-1.
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2008/01/28 :  22:22:32  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Vad tror ni om det här kittet?

http://www.blocket.se/vi/14951738.htm?ca=11_s

S.A.T. av Bladelius samt Nord Ost Red Dawm signalkablage för 13.500kr

Länk till tester: http://www.hifi-corner.com/sat.htm



Och sen addera dessa beryktade högtalarkablar för inga pengar:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=21908739

Då är vi förmodligen i hamn och har kvar ett par kronor till stativ.

Nå vad sägs? Finns fler konkurenter?

Edited by - Bunkert on 2008/01/28 22:45:35
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/01/28 :  23:01:12  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Fanns en Lavardin IS för 9500kr nyligen. Den hade jag köpt och kompletterat med en klämbox.

Artphotography
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2008/01/28 :  23:19:21  Show Profile Send FBK a Private Message
http://www.akkelisaudio.com/xindak.htm borde vara ett intressant alternativ, de har flera olika förstärkare med lite olika ljud karraktärer.
Sedan så berättade en kompis att han hade haft en CDFIX hemma på besök och den lät klart bättre än hans Marantz dvd-spelare(DV7600)på allt.( CDFIX är neutralt enligt honom)Marantzen tillhör de allra bästa DVD-spelarna ljusmässigt under 10.000kr och det tycker jag är ett gott betyg till CDFIX då den ändå börjar få en del år på nacken, men samtidigt så verkar inte ha hänt så där jätte mycket i utveckling på digital sidan så det kanske inte var så konstigt att Cd-spelaren var så övertygande som den var.

Och det finnes säkerligen en hel del annat på beg marknaden också om ni kollar runt som kan passa. Svårt att egentligen ge några direkta råd då jag inte ens vet hur burkarna låter och vad för slags ljud din kompis vill ha.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/01/29 :  08:39:10  Show Profile Send Mahler a Private Message
Yepp!! Bladelius/Advantage ÄR neutrala i karaktären och CD-fixen var en riktig höjdare på sin tid och säkert ett riktigt bra köp även idag!! 13.500 låter ju ochså som ett OK pris för en Amplifix med CD-fix.

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/01/29 :  23:06:05  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Jag tycker inte Amplifix och cd-fix känns speciellt neutrala, i de lyssningar jag haft upplever jag dom för energirika någonstans i området övre mellan/nedre diskant och inte helt neutrala, detta har jag upplevt med olika kringutrustning och är förmodligen en ljuddesign från konstruktören för att plocka fram ytterligare detaljer i ljudet men på bekostnad av den tonala balansen, Primares konstruktioner som också Bladelius har ett finger med i är mera riktiga i ljudet tycker jag.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2008/01/29 :  23:15:34  Show Profile Send FBK a Private Message
Primares slutsteg är inte neutrala skulle jag vilja påstå utan lutar ganska tydligt emot det mörka/varma, och samtidigt så säger jag inte heller emot dig angående amplifixen. CDFIX däremot har jag lyssnat jätte lite på dvs mins inte riktigt hur den lät.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/01/29 :  23:21:30  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Alla har vi ju olika referenser om vad neutralt är, neutralt för mig är när jag inte sitter och tänker på ett speciellt register(eller frånvaro av sådant) när jag lyssnar, tyvärr hör inte cd-fix och amplifix dit! Jag får ingen helhetskänsla helt enkelt!

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2008/01/29 23:25:20
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/01/30 :  07:51:59  Show Profile Send Mahler a Private Message
Mjaaa, jag ställer mig högst tvekande till att amplifixen skulle sväva mot det ljusa och vassa "övre mellan/nedre diskant". Har själv ägt en amplifix i närmare två år innan jag uppgraderade och hade snarare problem med att högtalarna inte passade den elektroniken. Däremot har jag hört sådana åsikter om CD-fixen som ochså testades med dylika kommentarer från hifi/musik tror jag. Mycket hänger på kringutrustningen som sagt och jag har sagt det tidigare i trådar på forumet. Bladelius/Advantage paras bäst med högtalare com INTE drar åt det extremt högupplösta hållet.

Jag kör fortfarande Advantage produkter fast klart högre nivå med Marten högtalare och jag sitter då aldrig och tänker på att något register sticker ut särskilt. Men visst. En S1:a är ju ingen CDfix.

Jag var hursomhelst helnöjd med min amplifix och tyckte den var klart neutral och all-round med både muskler, gnutta värme, och finlir. Men som sagt. Alla har olika referenser!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2008/01/30 :  09:56:15  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Tack för alla tips!

Xindak ser ju bra ut prismässigt. Tyvärr jag har aldrig provat några av deras produkter.
Ska ev få en provlyssning av CDfix & Amplifix-paketet närmare helgen. Ska bli intressant att höra nu.

Jag har dock läst att Compact WZ-1 ska ha en relativt klar och upplöst diskant. Kanske inte kommer att matcha om så är fallet?

Edited by - Bunkert on 2008/01/30 09:59:35
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2008/01/30 :  22:35:07  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Jag har dock läst att Compact WZ-1 ska ha en relativt klar och upplöst diskant. Kanske inte kommer att matcha om så är fallet?
Kanske läge att ta din egen elektronik hem till kompisen för att ge en seriös utvärdering för vad som kan passa hos honom och hans högtalare.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2008/01/31 :  08:52:57  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Bra idé!
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2008/02/04 :  01:27:15  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Ok. SAT-grejerna såldes till en annan som hade fått första tjing.
Nu lutar det åt nya grejer. Xindak.

Vet någon var man kan lyssna på dessa i närheten av Stockholm?

Funderar på två olika kit:

Xindak A06
Integrerad transistorförstärkare med fjärrkontroll. A06 har fem RCA ingångar. Effekten är 2*80 watt vid 8 ohm.

Pris: 3 600 kr

Xindak XA 6800R
Integrerad förstärkare i klass A med fjärrkontroll. Denna förstärkare går VARM som alla Klass A förstärkare men den har också samma fina fylliga ljud, nästan med rörklang. Effekten är 2*80 watt vid 8 ohm

Pris:5 850 kr


Eller detta kit:


Xindak Muse SE

Cd spelare med RCA och XLR utgångar och ett E88CC (dubbeltriod) rör i utgångssteget.

Pris: 8 100 kr

Xindak XA 6800SE
En förstärkare som fått fina utmärkelser i Asien tillsammans med cd spelare Muse SE. Effekten är 2*80 watt vid 8 ohms belastning. Detta är en klass A kopplad förstärkare som blir väldigt varm och som spelar väldigt musikaliskt.

Pris: 9 150 kr
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2008/02/04 :  14:15:46  Show Profile Send FBK a Private Message
Tyvärr så finns inga Xindak grejer alls i Stockholm, utan jag tror att i Falun ligger närmaste butik som har detta märke.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/02/04 :  19:41:32  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Jodå! Hifi-börsen i Kungsängen har en hel del av deras grejor!

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2008/02/04 :  23:46:54  Show Profile Send FBK a Private Message
Det var intressant, tack för infon Goldfinger

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2008/02/05 :  23:47:59  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Yes. Tack! Nu blir det en tur med pendeltåget :-)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000