HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Anthony Gallo Reference 3.1
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2007/07/19 :  11:27:11  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Nu börjar det likna nåt men min NuForce V2 stärkare kommer att dröja minst 2 veckor till så jag får köra med den "gamla" modellen.

Kan bara tillägga att Almarron lät bra tillsammans med Gallo men orkade inte hela vägen.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2007/07/22 :  12:24:36  Show Profile Send Passerati a Private Message
Lyssnade på dom hos Audio Excitement med några blandade skivor ur samlingen.

Första signalkedjan,
Audio Space - CDP 320 tube
Audio Space - MP-1K
Anthony Gallo Acoustics - The Nucleus Reference 3.1

Andra uppställningen, då Tomas inte visste eller kunde koppla in bassteget på första kombon,
Audio Space - CDP 320 tube
XTZ - XTZ Class A 100D II
Anthony Gallo Acoustics - Reference 3 SA Amplifier
Anthony Gallo Acoustics - The Nucleus Reference 3.1

Kollade inte så noga själv men Tomas på Audio Excitement förklarade att basen har två talspolar och att man genom att koppla in slutsteg på den nedre anslutningen också använder även den ena av de två spolarna i bashögtalaren.

Så efter att ha lyssnat på musiken "och ljudet" en stund bad jag Tomas koppla in steget i en förhoppning att basdelen skulle stramas åt dramatiskt.
Men Tomas fick det inte att fungera, var nåt med signalen till bassteget som han inte kunde koppla in ordentligt tyvärr, så han visade lite XTZ högtalare istället som vi fick lyssna på efter att jag frågade.

Ancient Audio - Lector Prime (cd)
Dynamic Precision - dp C1b (försteg)
Dynamic Precision - db A1c (slutsteg)
Lite olika XTZ högtalare

Med tanke på elektroniken så är jag minst sagt besviken på musikens återgivning och ljudet, även om Tomas menade på att det fattas några timmar för inspelning.

Ang Gallo Reference.
En liten märklig fundering. Ska man inte spela på båda talspolarna i basen även utan "halvt aktiv drift" dvs utan Gallo slutsteget


Någon som har lust att förklara.
Tycker det borde vara dumt att driva bara ena spolen via slutsteg och resten av högtalaren via den ordinare lilla förstärkaren.

Borde vara trevligare att ha båda talspolarna via slutsteget.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/07/22 :  15:43:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Tycker det borde vara dumt att driva bara ena spolen via slutsteg och resten av högtalaren via den ordinare lilla förstärkaren.

Borde vara trevligare att ha båda talspolarna via slutsteget.
Håller med, är det verkligen så att försäljaren sade att man kopplar två olika slutsteg på de båda talspolarna i samma element?
Det låter helsnurrigt att göra så, slutstegen kommer att påverka/motarbeta varandra.
Jag misstänker att någon missuppfattat någonting.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2007/07/22 :  16:18:19  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
http://www.roundsound.com/manuals/reference3-manual.pdf

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2007/07/22 :  16:22:31  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
räven
http://www.roundsound.com/manuals/reference3-manual.pdf
quote:
Stereo Set-Up

The Nucleus Reference3#8217;s speaker binding posts accept bare wire ends, banana jacks or "U"
shaped spade connectors. The dual sets of connectors might easily be mistaken for "bi-wire"
binding posts, but they are not. The top two connectors are labeled "Speaker In," and offer a "full
range" connection to the Nucleus Reference3#8217;s woofer, midranges, and tweeter.
The lower binding posts, labeled "Sub In," connect to the Nucleus Reference3 woofer#8217;s secondary
voice coil
#8211; they#8217;re designed to work with the optional Anthony Gallo Acoustics#8217; Reference3 SA
Power Amplifier. The SA amp works independently from your main amp and dramatically
enhances the Nucleus Reference3#8217;s deep bass performance -- down to the range we associate
with full-size subwoofers. The SA amp will allow the Nucleus Reference3#8217;s to reach 22 Hertz. For
more information about the remarkable Reference3 SA Power Amplifier, see your Anthony Gallo
Acoustics dealer.
As you hook-up the cables make sure the +/- speaker connections on your receiver/amplifier and
the Nucleus Reference3 are properly oriented. In other words, confirm that ALL of the
connections are positive-to-positive (red-to-red) and negative-to-negative (black-to-black) -- even
one flip-flop may result in lower bass output or compromised stereo imaging.
Tycker det verkar vara en lite märklig lösning, blir intressant att höra Gallo när Tomas i Odensbacken fått ordning på sina grejor.

Edited by - Passerati on 2007/07/22 16:25:04
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/07/22 :  16:42:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Väldigt special det där ju.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2007/07/22 :  17:13:07  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Men 22 hz från den lilla är lägre än glocalnet ;)

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/07/22 :  23:24:13  Show Profile Send edison a Private Message
Finns *rätt många* mkt utförliga recensioner både "från stora världen" såväl som från tex SV/DK High Fidelity, där just detta med baselementets dubbla spolar förklaras någorlunda resp "betygsätts".

Som regel sägs basen stramas upp OCH framförallt gå ett avsevärt antal Hertz lägre då Gallo-steget adderas.

Enda gången jag hört Nucleus Ref 3 var på Sheraton i vintras, då utan bassteget.
Lät MKT rent men dessvärre aningen odynamiskt.Mkt luft och holografi, men inte så bra 'släpp' i de lägre registren.
Vore verkligen intressant höra dessa med ett riktigt bra steg, och sen med Gallos bassteg adderat.

Läs här den som orkar...mycket text men intressant iaf...
http://www.6moons.com/audioreviews/gallo/ref3.html

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2007/07/22 23:31:17
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2007/07/24 :  11:36:11  Show Profile Send Passerati a Private Message
Alltså, det är ju inget konstigt med att basen stramas upp och spelar lägre frekvenser om båda talspolarna används.
Tar man ett element med dubbla talspolar men där bara ena används, så tappar man verkningsgrad.
Sedan bilstereobyggartiden vill jag minnas att det ganska generellt rör sig kring 3dB mindre, dock en smula osäker.

Så det konstiga som jag ser det är att Gallo har ett element med dubbla spolar men bara använder en. Om man inte "skaffat Gallos slutsteg".

Varför inte driva båda spolarna från sin integrerade 2-kanalsförstärkare som ex.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2007/07/24 :  11:55:24  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Ingen aning!
Men varför inte ställa frågan direkt till konstruktören?

http://roundsound.com/contact-us.htm


http://roundsound.com/suggestions.htm

ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2007/07/24 11:57:03
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2007/07/25 :  11:22:21  Show Profile Send jos a Private Message
Skönt när "experter" säger att det är en helsnurrig lösning som inte borde fungera... Åk och lyssna innan ni kommenterar säger jag bara. Uppenbarligen har Anthony Gallo bra koll för satan så bra de låter.

Och ni som gillar att läsa recensioner kan roa er med att försöka leta upp en högtalare med bättre sådana... Att jag hittat 4 olika recensioner där recensenten köper högtalarna efteråt (däribland 6 moons) säger en hel del..
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/07/25 :  14:26:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
jos, jag har lyssnat på dom. Det var inget för mig, men kan säkert vara helrätt för andra.

Med Gallos specialslutsteg kan det mycket väl fungera bra. Men det är verkligen en annorlunda lösning och då gäller det verkligen att koppla rätt. Det verkade ju som att försäljaren ovan hade klara problem med detta.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2007/07/26 :  00:25:31  Show Profile Send jos a Private Message
Jo visst, -klart att smaken är olika. Inga problem! Tyckte mer att det är lite lustigt när amatörer på forum ifrågasätter avancerade lösningar (vilka är bevisat fungerande flera ggr om) från en av världens främsta experter.
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2007/07/26 :  00:38:20  Show Profile Send Passerati a Private Message
Nyss var det "experter", nu "amatörer på forum".

Tycker själv att det fina med just forum är att vi inte bara måste lita blint på allt som släpps ute på stora vida marknaden och även kan utbyta erfarenheter och funderingar kring apparater och div konstruktioner.
Vanliga eller mera ovanliga till nästan udda konstruktioner alltså.

sorry för OT
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2007/07/26 :  01:03:22  Show Profile Send jos a Private Message
När jag skrev "experter" var det med ironi. Annars hade jag skrivit utan " ". Sorry om jag var otydlig.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/07/26 :  01:13:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Jo visst, -klart att smaken är olika. Inga problem! Tyckte mer att det är lite lustigt när amatörer på forum ifrågasätter avancerade lösningar (vilka är bevisat fungerande flera ggr om) från en av världens främsta experter.
Alltså, du missar helt och hållet vad jag menar. Jag skrev ju också att jag misstänkte att någon missuppfattat någonting för i Passeratis inlägg strax innan så hade du ingen lysande recension precis... Har den som demade verkligen förstått hur han ska göra? Det verkar ju inte så och det är ju lite synd. Kanske var det för avancerat?

quote:
Tycker själv att det fina med just forum är att vi inte bara måste lita blint på allt som släpps ute på stora vida marknaden och även kan utbyta erfarenheter och funderingar kring apparater och div konstruktioner.
Håller med!


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8442 Posts

Posted - 2007/07/26 :  01:21:13  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Innom bilstero har man ju använt/använder dubbla talspolar till SUB,men det kräver ju att exakt lika steg används samt att signalen är MONO,annars blir det ju inge bra...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2007/07/26 :  01:36:55  Show Profile Send jos a Private Message
Så du kallar det en recension? När de tom inte lyckades få det att fungera? Jag kan citera..
quote:
Men Tomas fick det inte att fungera, var nåt med signalen till bassteget som han inte kunde koppla in ordentligt tyvärr

Seriöst, antingen hade de inte Gallos slutsteg eller så visste de inte vad de höll på med. Jag har själv haft bassteget hemma och även kopplat in det själv. Lätt som en plätt, -även om man skulle vara färgblind eftersom det finns "+" och "-" utskrivet. Att det sen går att justera nivå etc gör ju inte att man inte kan få det att fungera..
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/07/26 :  02:57:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, vi är helt ense - det är den passagen jag menar. Man är hänvisad till Gallos slutsteg, en nackdel som jag ser det.


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/07/26 :  10:03:57  Show Profile Send edison a Private Message
Ja, vill man laborera med diverse olika steg för just få "bättre/djupare" bas blir man ju hänvisad till att köra separat sub (subar) och mata den med dom steg man föredrar etc.
Långt vanligare är ju annars lösningen där suben har inbyggt steg, lika oflexibelt(?) (iaf för den som vill köra "sin favvostärkare")

Man får nog se denna Gallohögtalare som nåt man väljer antingen just som den är - till vilken man beroende på önskemål adderar en lösning på basen medelst separat sub - eller helt enkelt köper som helhet, givetvis avlyssnad med Gallosteget korrekt anslutet/inställt.

MEN, baslösningen är så långt jag fatta det inte det som mest "är" dessa högtalares ljudmässiga signum, det som ger dom sin egen plats i floran av alternativ på marknaden.

Det är deras allmänna ljudåtergivningskaraktär som iaf de mest hänförda Ref 3-fansen brukar beskriva som helt avgörande.

Är nog få som väljer just dessa högtalare för de skulle ge den bästa basen i universum...med eller utan det dedikerade bassteget.

Ungefär som det är med diverse stativare vilka - trots sin ofta lite slankare bas än golvare brukar leverera - har sina dedikerade fans, inte sällan då långt kostsammare än dessa Gallogolvare betingar även med "steget"...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2007/07/26 10:16:17
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2007/07/27 :  13:12:19  Show Profile Send jos a Private Message
Precis så edison!

Bernt: Varför det skulle vara en nackdel att det finns möjlighet att "bygga" ut högtalaren med ett anpassat slutsteg till en andra talspole fattar jag rakt inte. Är väl bara skoj?

Bassteget behövs ju som sagt inte för alla då den går ner till dryga 30 hz ändå och man behöver ju en "vanlig" stärkare oavsett om man använder bassteg eller inte. Sen går det iofs att använda vilket steg man vill istället för Gallos om man bara har en EQ också.

På ditt resonemang låter det som att du inte lyssnat/bekantat dig ordentligt på/med högtalaren, - alternativt inte har en susning om hur (och varför) den är konstruerad. Jag föreslår att du läser vilken som helst av tidigare rekommenderade artiklar eller på Gallos hemsida ang konstruktionen och de dubbla talspolarna så kommer du förstå att ditt resonemang inte håller riktigt.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2007/07/27 :  13:35:39  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Jag har inte satt mig in i det så mycket, men en möjlighet är väl att högtalaren blir väldigt trögdriven (inte för vilken förstärkare som helst)med dubbla talspolarna och att möjligheten att "bygga ut" ges som uppgraderingsalternativ.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/07/27 :  13:44:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
jos, du anstränger dig verkligen att tolka allt jag skriver till det värsta. Jag förstår inte riktigt varför, jag håller precis med Edison och han fyller också i min tankegång tycker jag. Jag ser inte alls vad det finns att hetsa upp sig över.

Jag får väl försöka klargöra ytterligare vad jag menar, från början var jag inte alls ute efter något annat än att påpeka att försäljaren som demade för Passerati antagligen missförstått hur det hela skulle göras. Men nu när jag egentligen mot min vilja dras in i den här diskussionen genom att hela tiden misstolkas så är det väl på sin plats att jag ger hela min syn på detta.

Ja, jag tycker definitivt att det är en nackdel om man är helt hänvisad till Gallos specialanpassade slutsteg. Jag tycker inte att det är fel att man kan bygga ut högtalaren, det är bara skoj och det håller jag helt med om. Det är just det här att man är tvungen att hålla sig "i fållan" hos en tillverkare. Det liknar en del andra tillverkare, tänker på Naim. Där är saker och ting specialgjorda överallt och väljer man den vägen är man "fast" hos det märket. Det är ingen big deal alls, bara en nackdel.

Jag ska också villigt erkänna att jag inte är fullt insatt i tankarna bakom högtalaren som sådan, jag har lyssnat på den vid ett tillfälle och det lät inte alls i min smak (även om det var förvånansvärt bra för så små högtalare) som jag sagt tidigare och då fanns det ingen anledning att gå in i det. Min kommentar tidigare i tråden om att försäljaren som demade nog missförstått något verkar ha tolkats som ett påhopp på Gallo och det tycker jag var synd för den här diskussionen som följt detta ser jag som helt onödig.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2007/07/27 :  18:52:52  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Jag tror inte att man måste använda gallos substeg, det går nog bra med andra oxå.
Det är väl bra om det finns lite pulver, men oxå att det går att ställa fas och delning.

Tror iofs att ett slutsteg med delningsfilter (eller ett fast vid ca 50hz) duger alldeles utmärkt. Gallos SA steg lämnar 2x240w i 4 ohm.

Det finns det många steg som gör för mindre pengar.

Man kan ju använda fasta delningsfilter typ rca-inline filter.

Läs mer här:http://6moons.com/audioreviews/gallo2/amp.html

http://6moons.com/audioreviews/gallo3/followup.html

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/07/27 :  21:32:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag tror det är svårt att använda något annat än Gallos specialare. Bättre att köra Gallo hela vägen då. Inställningar görs väl från fabrik, men man kan visst skruva en del och det ska man nog låta bli:
quote:
controls are all front-panel mounted and except for the gain, recessed and slotted to require a screwdriver or long fingernail to defy casual knob twirlers who'd unwittingly throw off a perfect calibration that a custom installer or dealer might have profusely sweated over to dial in just so.

Som Edison säger:
quote:
Är nog få som väljer just dessa högtalare för de skulle ge den bästa basen i universum...med eller utan det dedikerade bassteget.
Håller med, det beror ju på vad man vill ha, riktigt dynamisk bas kostar fläsk! (Och membranarea, eller ska vi kalla det strålande yta kanske, av respekt för våra hornälskande vänner.)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000