HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ultimata hifi-anläggningar i Sverige
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/02/05 :  00:25:46  Show Profile Send nin a Private Message
Class A högtalare är knappast billiga. Dom måste vara fullregister ner till 20 Hz om jag minns rätt.
Det stora frågan är nog, vilka har riktigt bra ljud i sverige? Pris har ju absolut ingen som helst faktor i det så frågan är ju öppen, vart drar man gränsen för bra ljud?
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/02/05 :  09:12:32  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
nin!

Kolla listan från 2005 som jag hittade på nätet. Den finns i tråden. Där finns det några kandidater till högtalare.

Jag föreslog Martin Logan Ascent. Någon som har hört den och kan berätta om det platsar? Enligt mina "krav" här så ska den vara tillräckligt bra för att få vara med i högsta divisionen.

Men det är inte omöjligt att det finns även billigare högtalare som platsar.

Edited by - pick-me-up on 2007/02/05 09:14:06
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/02/05 :  10:14:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det finns en A-lista för fullregister och en annan för såna som inte har bas ända ner.

Frågan är vad man vill ha. Det finns ju många parametrar i återgivningen.
En del vill ha en superexakt ljudbild och prioriterar detta. Andra vill
ha rätt klang i systemet. Vissa vill ha en lätt och ledig dynamik utan
kompression på allt från jaktplansöverflygning till fallande knappnål.
Sen finns det såna som vill ha extremt hög upplösning.
Kanske finns det fler parametrar.

Det är mycket svårt att få med allt detta på en gång.

Vill man ha dynamiken och upplösningen kanske man väljer Lowtherhorn eller
vissa JBL. Sånt som kan återge såväl en viskning som åska fullt realistiskt
med ett par watt förstärkareffekt.

Vill man ha dynamiken och upplösningen i basen under 20Hz kanske man murar
bashorn i källaren och designar lyssningsrummet efter hornet. Ett enda
sånt system finns i Sverige vad jag vet, hos Bo Hansson.

Vill man ha superexakt ljudbild kanske man går på stativare.

Om klangen och upplösningen är viktigast kanske man går på magnetostater eller elektrostater.

Själv gillar jag dynamik och upplösning, klangen är viktig också.
Ljudbilden får bli det den blir.
Detta kanske aldrig kan bli high end eftersom jag prioriterat.

High end borde ju vara helheten tycker man. Av de högtalare jag hört så
tycker jag att Wilson Maxx 2 kommer närmast på alla parametrar samtidigt,
i varje fall så som de låter hos Bjorn här på forumet.

Annars är väl stora hornsystem de system som fallit mig bäst i smaken,
t.ex hos Time. Men så var det ju återigen det där med ljudbild...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2007/02/05 :  10:23:54  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
Hur står sig RAUNAS system i Karskoga,Bernt?

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/02/05 :  10:28:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
I basen är det i mitt tycke helt exceptionellt, som jag skrev ovan.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

bfjohansson
Member

199 Posts

Posted - 2007/02/05 :  14:34:12  Show Profile Send bfjohansson a Private Message
Angående om Ascent från Martin Logan platsar är väl det upp till lyssnaren. Själv skulle jag inte påstå att de platsar inom "Ultimata anläggningar". Jag har lyssnat en hel del på dem, tillsammans med elektronik som däremot får anses platsa i högtsta divisionen och de lämnar en del att önska. I relation med martin Logans egna Summit är de inte alls lika välupplösta, de är mycket sämre i basen som lätt blir lite bumlig. Det är inte alls lika fin 3-D och närvaro exempelvis, tycker jag.

MAXX 2 från Wilson tycker annars jag också platsar på listan, men i stort sett uppfyller ju de flesta senare högtalare från Wilson mina preferenser.
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/02/05 :  16:13:29  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Vad tror ni om Revel Ultima Studio? Ni som har lyssnat på fina högtalare.

Jag tror att vi måste utesluta kraven på absolut bästa möjliga akustik och lyssningsförhållanden. Det blir nästan ohanterbart då.

Tänk bara hur stort rummet måste vara för att kunna avge den lägsta basen! Mig veterligen måste ett rum vara då minst åtta meter långt. Och det är inte särskild många som har så stora vardagsrum/lyssningsrum hemma.
Om vi skulle kräva "absolut perfektion" på alla fronter så blir det inte många anläggningar kvar ...

Lite underligt är det att så många föredrar färgad ljud i stället för ett rent och neutralt ljud.
Kraven på CD-spelare är att den ska låta som vinylspelare, t.ex. Skivspelaren ska förmedla stampa takten faktor och låta musikaliskt i stället att bara spela skivor på bästa möjliga sätt.
Samma krav hela systemet igenom. Enligt mig har det väldigt lite att göra med förstklassig ljud, men många verkar föredra den typen av ljudideal.
Rör ska finnas helst i alla komponenter. Undrar om de som äger riktigt fina anläggningar tycker det ska vara så även inom den högsta klassen!

Edited by - pick-me-up on 2007/02/05 16:15:06
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/02/05 :  16:21:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Tänk bara hur stort rummet måste vara för att kunna avge den lägsta basen! Mig veterligen måste ett rum vara då minst åtta meter långt. Och det är inte särskild många som har så stora vardagsrum/lyssningsrum hemma.
Det där stämmer inte. Lyssnat på bra hörlurar nån gång?
quote:
Rör ska finnas helst i alla komponenter. Undrar om de som äger riktigt fina anläggningar tycker det ska vara så även inom den högsta klassen!
Stereophile tycker visst det, det kryllar av rörprylar på A-listan.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/02/05 :  16:45:59  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
På en mässa länge sen fick jag prova AKG-hörlurar som lät mycket bra. AKG K1000, som har slutats att tillverkas redan flera år sen. Den ska visst vara bland de bästa som finns.

Jag läser sällan Stereophile, men kikar på deras tester på nätet om jag hittar nåt spännande som inte kostar en förmögenhet.
Ett bra exempel av det är Creek integrerad förstärkare.
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2007/02/06 :  09:36:54  Show Profile Send Jamo a Private Message
quote:
Lite underligt är det att så många föredrar färgad ljud i stället för ett rent och neutralt ljud.
Kraven på CD-spelare är att den ska låta som vinylspelare, t.ex. Skivspelaren ska förmedla stampa takten faktor och låta musikaliskt i stället att bara spela skivor på bästa möjliga sätt.
Samma krav hela systemet igenom. Enligt mig har det väldigt lite att göra med förstklassig ljud, men många verkar föredra den typen av ljudideal.
Rör ska finnas helst i alla komponenter. Undrar om de som äger riktigt fina anläggningar tycker det ska vara så även inom den högsta klassen!

Är det så illa att maximal musikupplevelse å ena sidan och det perfekta ljudet å andra sidan är två skilda "skolor" som inte har speciellt mycket gemensamt?

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/02/06 :  10:52:30  Show Profile Send iroise a Private Message
>Pick-me-up Jag brukar ofta hålla med dig om saker och ting men denna gång förstår jag inte riktigt syftet med tråden vi kan ju bara gissa och vad är det värt. Dessutom om vi kom fram till något mera säkerställt, vad har vi för nytta av denna vetskap? Hoppas du inte tar illa upp, jag är i denna fråga bara en lycklig idiot som inte fattar riktigt.
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2007/02/06 :  11:52:17  Show Profile Send Jamo a Private Message
Jag tycker det är en kul tråd!!

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/02/06 :  12:10:29  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
iroise!

Man ska inte ta tråden så allvarligt *ler* Några svar har jag redan fått. Alltså vad gäller antalet riktigt högklassiga anläggningar i Sverige.

Att lista ut ett riktigt fint system som inte kostar en förmögenhet är betydligt svårare och kanske måste man göra flera uppoffringar och kompromisser också. För om man väljer en komponent, är man kanske rätt så låst sen att besluta om nästa. Vissa delar passar bäst ihop med en viss typ av utrustning osv.
Självklart finns det inte bara ett svar på frågan, utan oerhört många.

Jamo!

Kul att du tycker om den ... Lite nytt får man alltid veta, om kanske inte något elementärt.


Edited by - pick-me-up on 2007/02/06 12:11:58
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/02/06 :  13:04:47  Show Profile Send iroise a Private Message
Okey! Jag får väl bli lite lättsammare då! Börjar direkt
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2007/02/08 :  19:30:43  Show Profile Send Jamo a Private Message
quote:
Enligt mig har det väldigt lite att göra med förstklassig ljud, men många verkar föredra den typen av ljudideal.


pick-me-up! Ditt påstående ovan har jag lite svårt att lämna okommenterat, jag själv tillhör de som föredrar den andra typen av ljudideal. Vi har dock olika tycke och smak, och det ska man respektera, utan att värdera.

Min son och jag har förvånansvärt lika smak vad gäller musikåtergivning, jag kan faktiskt inte peka på någon enda skillnad. Vi upptäckte den (smaken alltså) första gången på en Hifi-mässa i Malmö, då ett par Dynaudio Confidence 3 stod och spelade på ett sätt som vi aldrig hört förut, och detta skiva efter skiva efter skiva. Vi var förstummade och undrade hur detta var möjligt, speciellt med ett par stativare. Vi hade dittills haft en förutfattad mening att om det skulle låta bra så måste det vara golvare.

Nästa gång vi upplevde samma sak var i Vimmerby hos en stor hifi-handlare där. De hade demo av KR-Enterprises rörförstärkare, som spelade på JMLab:s Utopia-högtalare. Jag fäste mej speciellt för stativaren Mini Utopia som drevs av en liten integrerad KR-förstärkare, men junior fastnade för en försteg/slutstegskombination som drev ett par Mezzo Utopia. Vi försökte läsa lite om det speciella ljud vi upplevt, och kom så småningom fram till att recensenter och testare använde ordet magi och uttrycket magisk musikåtergivning för det vi upplevde.

Sedan blev det en sport att på Hifi-mässorna gå runt och lyssna vilka utställare som lyckades spela magiskt. Det var någon enstaka eller ibland ett par stycken som lyckades. Oftast var det stora Martin Logan-högtalare i stora rum som fick till det magiska ljudet. Ganska sällan var det konventionella lådhögtalare. I fjol (2006) var jag på Arken och lyssnade, allt vad Burmester spelade på var magiskt. Likaså upplevde jag magi med de nya Quad 2805 tillsammans med CD-spelare från Resolution Audio och Manley Stingray-förstärkare. Däremot spelade en del mycket meriterade märken (inga namn) inte ett dugg magiskt. Vi var på en minimässa i Malmö i början av december, ingen av fem spelande anläggningar var i närhet av magi. (Det lär dock vara svårt att åstadkomma magi i mäss-miljö.)

För ca tre veckor sedan var junior och jag och lyssnade efter förstärkare. Vi satt och gäspade framför en halvmiljons-anläggning, för att några minuter senare helt gripas av en liten anläggning för 70.000, du kan läsa om vår upplevelse på följande länk: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=57648

Vad är det som gör ljudet magiskt? Tja, jag vet faktiskt inte, men jag har sett flera som spekulerar i att det är anläggningens förmåga att spela mycket svaga signaler på ett bra sätt, som ger magin. Detta är ju något som aldrig testas, man testar ju bara hur förstärkaren bär sig åt på gränsen till överstyrning.

Hur låter då det magiska ljudet? Ja, det är svårt att beskriva, men det ger en intensiv närvarokänsla som griper tag i en och berör en kraftigt på ett positivt sätt, både junior och jag får tårar i ögonen när det är bra. Andra talar om ståpäls, gåshud, rysningar och resta nackhår. Man upplever rummet väldigt tydligt, "man är där", det är så man känner att man kan ta på artister och instrument när man blundar, volymkontrollen styr inte ljudnivån utan att man upplever att instrument och artister flyttas närmare eller längre bort. Det är en välbehagsupplevelse som man ytterst sällan upplever i något annat sammanhang.

Vad krävs för att uppleva magi? Ja, faktiskt en hel del. För det första bör man själv vara i bra form vid lyssningstillfället. För det andra måste det vara musik som man tycker om. Här är dock en intressant iakttagelse: Man lyssnar med stort nöje på musik som man normalt kanske inte överhuvud taget skulle bry sej om. Junior lyssnar t.ex. gärna på Lisa Ekdahl sjungandes jazz, vilket jag tror hade varit helt uteslutet på hans gamla anläggning. För det tredje så "måste dom ha gjort ett gott hantverk i studion" som Sladd på Hifi-Consult uttryckte det vid något tillfälle. I ärlighetens namn så är det faktiskt ganska få skivor som har sådana kvaliteter att de ger en magisk upplevelse (men det finns tillräckligt många). För det fjärde måste naturligtvis musikanläggningen förmå spela magiskt, och även små defekter, som en högtalare som inte står helt stadigt, eller en aningens dålig kontakt i en kabel, eller något annat smått, ödelägger hela magin. För det femte så behöver rumsakustiken vara ganska så bra för att magi ska uppstå.

Vem kan då uppleva magi? Alla gör det inte, det har vi märkt. Däremot tycks de som utövar musik, spelar i ett band eller sjunger i en kör, ha väldigt lätt för att uppleva magin.

Behöver man ha perfekt hörsel? Absolut inte, jag själv har en rätt tilltufsad hörsel med en hörselskada på ena örat sen tonåren, begynnande tinnitus, och en allmänt avtagande förmåga att höra (hörseltest i december), men jag upplever magin lika tydligt och säkert som junior.

Är det farligt? Ja, det kan definitivt vara beroendeframkallande, grips man så vill man bara ha mer. Hoppas inte det är farligt för hälsan, man får i alla fall tårkanalerna sköljda då och då. Faran kanske är störst för plånboken eller bankkontot, men har man litet lyssningsrum så kan man enligt Robban på Audio Concept få en magiskt spelande Quad-anläggning för under 30.000 nytt. Begagnat verkar det som man kan komma undan för under 20.000.

Har vi magiskt spelande anläggningar? Jag har det inte. Junior hade det till förförra lördagen, då hände något så att magin försvann. Den stora rumskänslan är borta, den silkeslena diskanten har blivit hård och aningen rå, man kanske kan förnimma lite distorsion i pianoanslagen. Vi vet inte vad som hänt, allting är så himla känsligt och det är svårt att hitta den ömma punkten.

Är den magiska återgivningen High-end? Jag själv satte likhetstecken mellan high-end och magi ända tills i våras, då det dök upp en tråd på detta forum som handlade om High-end. Då insåg jag att det inte finns någon som helst värdegemenskap kring begreppet high-end, många förknippade det med prislappar, design, skrytfaktor och annat som egentligen inte hade med ljudåtergivning att göra. Dock, med mitt ljudideal så anser jag att en anläggning eller komponent ska kunna spela magiskt för att jag ska räkna in den i elitserien. Huruvida detta ljud är färgat eller på något annat sätt avviker från det rena och det sanna är jag inte kompetent att avgöra.

Usch, detta försvar för mitt ljudideal blev alldeles för långt! Men i vilket läger har ni andra hjärtat? Eller finns det ytterligare ljudideal?

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/02/08 :  19:43:23  Show Profile Send MatsT a Private Message
Oj, vad jag känner igen mig i det Jamo skriver!!

Magi behöver inte vara dyrt men det är svårt att hitta. High-end kan låta förfärligt omagiskt trots ibland löjligt höga priser och talar man om "ultimata HiFi-anläggningar" så är det för mig de som "förmedlar magi" snarare än de som är på någons A-lista eller har ett högt pris.

Om det blir fler eller färre som är ultimata med min definition vet jag inte men jag har hört några stycken.
Go to Top of Page

vogue
Starting Member

10 Posts

Posted - 2007/02/09 :  00:27:27  Show Profile Send vogue a Private Message
Class A var lettere for nogle år tilbage ... jeg har Class A speakers ... Proac 3.8. Dom er inte så kostbare, men om dom er class A idag ... who knows!

Det er inte Stereophile rating som giver bra ljud, det er en fin kombination af gear ... HAr lyssnat på Class A gear som inte var bra (tilsammen) och class C gear som var bedre!

Go with your ears!

Vogue

Why not!
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2007/02/09 :  11:42:55  Show Profile Send om.s a Private Message
quote:
Självklart finns det inte bara ett svar på frågan, utan oerhört många.




Dette er vel blandt det sanneste som er sagt i denne tråden!!, selv hörer jeg til de som foretrekker stativare, og har funnet mitt ultimate anlegg med "små" höyttalere sammen med store og kraftige mono-blokker, snakker man pris så havner det på flere 100K totalt, så preferansene varierer mildt sagt, oerhört mycket ...

mvh

mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/02/09 :  14:53:06  Show Profile Send nin a Private Message
Som sagt, beror på vad man menar med high-end. Om det är ljud som är så lite färgat som möjligt så lär det finns några som har det, och dyrt är det inte direkt. Men snygg färgning, snygga märken och utseende, ja, då kanske det är färre som har det.
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2007/02/09 :  15:55:31  Show Profile Send om.s a Private Message
nin:

Personlig ligger denne definisjonen meg nære mitt "HiFi hjerte", det har den gjort lenge og mye tyder på at den fortsatt vil gjøre det en lang tid fremover og....

What is High End?...

"High end audio is about passion-passion for the music and for how well it is reproduced. High End audio is the quest to re-create in the listners home the musical message of the composer or performer with the maximum realism, emotion, and intensity.Because music is important, re-creating it with the highest possible fidelity is important.
High End audio products constitute a unique subset of music-reproduction that bear little similarity to the "stereo systems" sold in department stores.

High -end products are designed by ear, built by hand, and exist for one reason; to enhance the experience of music listening.

A common misperception among the the hi-fi consuming public is that high-end audio means high-priced audio. In mass market mind, high end audio is nothing more than elaborate stereo equipement with fancy features and price tags aimed millionaires.

Finally, the goal of high end audio is to make the equipement "disappear", when that happens, we know that we reached the highest state of communication between musician and listener. High End audio isnt about equipement; its about music"...

mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...

Edited by - om.s on 2007/02/09 15:57:56
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/02/09 :  16:14:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Bra citat om.s! Precis så.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/02/09 :  16:48:55  Show Profile Send nin a Private Message
Vad high-end är, är väl rätt upp till var och en. Vad high fidelity är, är ju klart mer klargjort.
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/02/09 :  16:55:02  Show Profile Send Peg a Private Message
nin:
Sant, inte fasen är det nån färg på ljudet som kommer ur min stereo
Det vore iofs rätt coolt med lite små blåa moln som puffade ut basreflexporten i takt med musiken.

Skämt o sido så tror jag antalet lyssningsrum i sverige med en helt rak frekvensgång är väldigt få. Om sen ljudet är bra där kurvan är rak eller kurvan är rak där ljudet är bra eller om det ens är önskvärt är en annan femma. Kanske är bättre med nåt som motsvarar det dagens masteringnissar sitter med? Ähh det kan säkert låta skit med rätt kurva ändå ...

Mikrodynamik,detaljer,stereobild och förmågan att sortera upp komplexa signaler har nog inte mycket med frekvensgång att göra men visst en vettig frekvensgång är säkert en bra grund att stå på.

Att utesluta akustiken ur diskussionen tror jag inte riktigt på om det är "högsta möjliga välljud" på anläggningarna man vill jämföra.De är ju trots allt införskaffade till ett specifikt rum.

Det är ju musiken som når våra öron som är intressant inte prylarna,specarna,mängden element,typ av källa,pris,THD+N,SNR eller ventiler per cylinder som är intressant ! (se Phille tråden).
Däremot är prylarna medlen vi har för att komma dit och DIY går minst lika bra som produkter som är hyllade av den superlativsprutande hifipressen.

Jag måste nog också hålla med Jamo, en anläggning som kan spela vackert och med fantastisk rumskänsla är inte alls dum kanske till och med magisk.
Fast beroende på humör vill jag dessutom kunna spela riktigt riktigt högt med grym dynamik. Sen är det det där med stampa takten känslan ...
Ibland kan jag vilja ha lite värme fast inte till infected mushrooms förstås usch va fel, men till Eva Cassidy kanske ??!.

Hmm svårt det här ! Räcker det egentligen med en anläggning ? Man borde kanske ha flera beroende på skiva och humör ! :)

Jag satt tex på en pub för ett tag sen med en polare som också är insnöad på hifi. I backgrunden gick nån rock jag inte kände igen ur en riktigt hemsk anläggning det måste ha varit säkert 50% dist men jäklar vilket röj det var ändå ! Vad säger man om sånt ?

En highend anläggning för nån (vem fasen det nu skulle vara) som bara lyssnar på zztop kanske borde ha en distpedal med en tegel/shakti-sten på i signalkedjan ?

Frågan kanske borde handla om folk som är så nöjda att de inte skulle byta något i sina anläggningar mot något annat oavsett pris ?
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2007/02/09 :  17:17:03  Show Profile Send om.s a Private Message
nin:
quote:
Vad high-end är, är väl rätt upp till var och en. Vad high fidelity är, är ju klart mer klargjort.



Vel der får vi være uenig! det var ingen definisjon på High Fidelity jeg siterte, og mannen som er sitert tror og mener jeg har belegg for sine ord og erfaring i langt større og bredere omfang enn både deg og meg gjelder, både bak miksepulten og foran stereoanlegget, og kan således vel være verdt å merke seg, imo...

mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...

Edited by - om.s on 2007/02/09 17:18:54
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2007/02/09 :  18:14:04  Show Profile Send Jamo a Private Message
quote:
Räcker det egentligen med en anläggning ?

Bra fråga! Likväl som väl inspelad musik låter himmelskt på en bra anläggning så låter illa inspelad musik ofta alldeles hemskt på en bra anlägging. Man kanske borde dubbla med en liten enkel anläggning som gosar till de sämsta skivorna och gör dem lyssningsvärda.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000