HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Första steget till bättre ljud..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mieron
Starting Member

28 Posts

Posted - 2007/01/15 :  12:18:41  Show Profile Send mieron a Private Message
hejsan!

Sitter idag med en Onkyo 603E och Canton LE190 och känner mig sakna lite på ljudbiten. Svårt att beskriva vad men det känns lite tunt när det kommer till röster. Dessa gissar jag finns i mellanregistret, så man kan säga att det är främst den punkten jag vill bättra på. Sen även lite mer tryck i musiken.

Nu vet jag inte hur stor skillnad det skulle göra om man spelar med en Stereoförstärkare istället för en Reciever?
Har dessvärre aldrig lyssnat på mina högtalare med annat än Recievers.

Var dock in på ljudshopen i Skellefteå och lyssnade där på Focal 826 och en Primare I30 och den setupen hade egentligen allt som min inte har.

Men till förbättring, som inte får kosta hur mkt som helst. Var bör man starta? Hur mkt uppskattningsvis kan en ny stärkare göra tex?
Eller gör nya högtalare större skillnad?

Please, hjälp med lite kommentarer!

Mitt system: http://www.minhembio.com/mieron

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2007/01/15 :  12:38:50  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Jag tycker att det första du skall göra (om du inte redan gjort det) är att testa lite olika placeringar på högtalarna och lyssningsposition. Det behöver ej vara några stora förflyttningar men testa lite olika vinklingar på högtalarna osv.
Jag vet av erfarenhet att samma anläggning kan låta helt annorlunda med lite olika uppställning av grejorna.
I vilket fall som helst lär man sig väldigt mycket genom att flytta runt högtalarna i rummet.

Stereotypen
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/01/15 :  12:39:00  Show Profile Send marens a Private Message
Högtalarna helt klart. Det låter absolut som högtalarproblem du hör. Förstärkare har inte så mycket att säga till om när det gäller ljudbild och problem i begränsade register.
Go to Top of Page

mieron
Starting Member

28 Posts

Posted - 2007/01/15 :  13:00:11  Show Profile Send mieron a Private Message
Har testat lite olika högtalarplaceringar men jag tycker inte det blir bättre ändå. Visst det blir lite skillnad men oftast känns det bara som om basen minskar och ökar vid förflyttningar.

Ska testa lite mer få se om kan bli nån förbättring.

Rummet i sig är rektangulärt med måtten, 3,5m x 5m. Sen är ju systemet inte bäst placerat i rummet heller men ska man bo i en tvåa så är det bara att kompromissa.

Ska sätta upp lite bilder så kanske ni får en bättre bild på det hela.

Mitt system: http://www.minhembio.com/mieron
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2007/01/15 :  13:01:38  Show Profile Send Musse80 a Private Message
quote:
Förstärkare har inte så mycket att säga till om när det gäller ljudbild och problem i begränsade register.


Håller inte med. Högtalarna och en bra placering av dessa är oftast viktigast i en anläggning, men en bra förstärkare är nästan lika viktigt och en bättre sådan än din nuvarande kan definitivt förbättra ljudet från dina nuvarande högtalare avsevärt. Värt att testa!

Har själv uppgraderat förstärkeriet med en betydligt bättre stärkare en gång i tiden och de ljudmässiga skillnaderna var som natt och dag. Högtalarbyte kändes inte lika angeläget längre efter detta...sen när jag bytte högtalare blev det ännu bättre men det är en annan historia. Testa att låna hem tex en Primare I30 innan du byter högtalare.

Edit: Jag lånar, som ett exempel på vad bättre förstärkeri kan göra, en del av ett inlägg som "peter_gbg" gjorde i sin medlemstråd (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743):

quote:
Den ena uppgraderingen var en förstärkaruppgradering från Primare I20 till Primare a30.1. Fick ett bra tillfälle och kunde helt enkelt inte motstå frestelsen.;)

Efter uppgraderingen så har basen blivit fylligare och djupare. Mer dynamik. Bättre kontrol i komplexa partier. Mycket mer detaljer över hela spektrumet. Återgiving av mellanregister har blivit bättre. Klarare och tydligare. Högre men framförallt bredare ljudbild. Efter att ha lyssnat under nästan två veckors tid så har jag inte hittat en punkt som systemet var bättre på eller åtminstone lika bra på innan uppgraderingen. Trodde inte ens i min vildaste fantasi att en förstärkaruppgradering kunde ge så mycket!


A wolf in a sheep´s clothing...

Edited by - Musse80 on 2007/01/15 13:10:16
Go to Top of Page

mieron
Starting Member

28 Posts

Posted - 2007/01/15 :  13:15:57  Show Profile Send mieron a Private Message
Hmm, jo jag ska försöka låna hem en stärkare modell kraftigare.

Primare ser ju klart snyggast ut i mina ögon, men hur är skillnaden mot Arcam tex? Nån vet nåt om det?

Har även länge funderat på ett högtalarbyte men än så länge endast funnits i tankarna. Där har jag fastnat för Avance och Audiovector främst för deras utseende. Men det återstår, förstärkare ska testas först.

Mitt system: http://www.minhembio.com/mieron
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/01/15 :  13:17:16  Show Profile Send Stickan a Private Message
Mina erfarenheter är att ett förstärkarbyte gör stor skillnad.
Har själv en tio-tolv år gammal Onkyo 2-kanalare tillsammans med en Yamaha tre-kanalare/processor.
All stereolyssning sker via Onkyon och jämfört med de surroundrecievrar jag haft tidigare är skillnaden som natt och dag.
Men det är klart, ett par halvdåliga högtalare gör att man inte upplever ett byte av förstärkare som en så stor förändring som man skulle önska.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/01/15 :  13:27:36  Show Profile Send marens a Private Message
Det är svårt att hitta någon fysikalisk förklaring till att det skulle bli så, men ok. Förstärkare brukar ju ha väldigt rak frekvensgång låg dist och behandla höger och vänster signal väldigt lika så jag tvivlar på att det kan hända så mycket med just ljudbilden och problem i begränsade register som tex mellanregistret.

Det som påverkar ljudbilden är ju tex rumsliga egenskaper som spridning, reflexer osv samt tidsfel av olika slag. Där har verkligen förstärkaren inte mycket att säga till om för att inte säga ingenting. Resonanser, oregelbundenheter och "lokal" distorsion i mellanregistret brukar ju högtalare ha. Förstärkare distar på ett annat sätt över hela registret och generellt mycket lägre och har extremt sällan oregelbundenheter över begränsade register. Det brukar mer handla om djupaste basen och högsta diskanten.

Men visst vi är på ett hififorum och här är det många som blir imponerade ofta vid byten av apparater.
Go to Top of Page

mieron
Starting Member

28 Posts

Posted - 2007/01/15 :  13:28:34  Show Profile Send mieron a Private Message
Nej det är sant att det kan vara svårt med dåliga högtalare att märka skillnad men man måste ju börja i nån ände och jag börjar i förstärkardelen för att det är lite smidigare att bara bära upp en sådan än två högtalare. Givetvis, märker jag ingen skillnad då så blir det högtalarbyte.. Men det visar sig om några dagar..

Mitt system: http://www.minhembio.com/mieron
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/01/15 :  13:33:25  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
jag börjar i förstärkardelen för att det är lite smidigare att bara bära upp en sådan än två högtalare.
Lättja? Minns Farbro Barbro's visdomsord...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2007/01/15 :  13:33:56  Show Profile Send Musse80 a Private Message
quote:
Men visst vi är på ett hififorum och här är det många som blir imponerade ofta vid byten av apparater.


Tror du verkligen att detta är förklaringen till de stora skillnader till det bättre som många upplever vid förstärkarbyte? Nja säger jag.

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

mieron
Starting Member

28 Posts

Posted - 2007/01/15 :  14:40:38  Show Profile Send mieron a Private Message
Nu finns det uppdaterat med lite bilder för den som har nåt att tillägga.

Pratade förresten med Ljudshopen och det var inga problem med att låna stärkare. De ska ha en demo strax på Audiovector och med dem rekommenderade de en Arcam A32 FMJ, dock aningen dyr men jag ska försöka få med mig en lite billgare också. Där har jag tittat in på Primare I21.

Mitt system: http://www.minhembio.com/mieron
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2007/01/15 :  15:23:23  Show Profile Send Musse80 a Private Message
mieron, ett tips: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=57513

Lär nog passa väldigt bra med Audiovector om du nu funderar på dem. Annars lär denna http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=17494 vara bättre men då också lite dyrare.

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

mieron
Starting Member

28 Posts

Posted - 2007/01/15 :  19:03:51  Show Profile Send mieron a Private Message
Musse80-> Har mailat peter_gbg men inget svar dock. Såg att han helst inte skickade och han borde inte ha några bekymmer att bli av med den. Men vi får se.

Men den andra såg intressant ut med!

Tack för tipsen!

Mitt system: http://www.minhembio.com/mieron
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/01/15 :  19:57:44  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Första steget till bättre ljud..

Akustiken?

Nu menar jag inte att du ska madrassera hela rummet, men lite mer prylar på väggarna och en smockfull bokhylla skulle nog inte skada.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2007/01/15 19:59:30
Go to Top of Page

dL
Starting Member

21 Posts

Posted - 2007/01/15 :  20:20:07  Show Profile Send dL a Private Message
Och rummet borde väl vara möblerat på längden. Hur ser hörnet till höger om dörrhålet på sista bilden ut? Hur mycket vägg är det mellan dörrposten och andra långväggen?

////
dL
Go to Top of Page

mieron
Starting Member

28 Posts

Posted - 2007/01/15 :  20:38:16  Show Profile Send mieron a Private Message
Akustiken kommer jag att jobba lite med, håller på att läsa som bäst om just den biten.
Dock kommer en bokhylla aldrig att hamna i mitt vardagsrum.
Sen möblering längs med rummet vor optimalt men ej aktuellt då jag bor i en tvåa så behöver jag ytan till annat än bara musik.
Men helt klart skulle jag vilja möblera så.

Men återigen tack för tips! Gärna mer!


Mitt system: http://www.minhembio.com/mieron
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/01/15 :  20:54:46  Show Profile Send huzze a Private Message
Med risk för att du får fler funderingar för varje tips, men du bad om det

Med mina Audiovector och förra surroundreceivern saknade jag tryck i botten. På alla volymer. Problemet löste sig när jag bytte till en kraftigare stereostärkare från NAD precis som musse80's exempel i tidigare inlägg (sitter plötsligt nöjd med högtalarna här också). Så jag tror definitivt att en stärkares grepp om högtalarna påverkar resultet i rummet. Så med tidigare tips;

1 Möblera om
2 Om inte testa med toe-in (invinkling) och avstånd till bakre vägg. Ibland kan konstiga avstånd och vinklingar ge resultat, mina burkar står definitivt inte symmetriskt
3 Låna hem en stärkare och testa om det blir det resultat du hoppas på
4 Låna hem högtalare

Förmodligen gör steg 4 mer nytta än steg 3 men då det oftast är dyrare har jag satt dem i den ordningen

Kika gärna in på min länk nedan, så kan du se hur okonventionell min uppställning är.

Lycka till

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Edited by - huzze on 2007/01/15 21:02:28
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/01/15 :  23:17:56  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Flytta höger högtalare så långt som möjligt från sidoväggen!

(alternativt slå ut hela den väggen och släpp in lite skön januariluft)


heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

mieron
Starting Member

28 Posts

Posted - 2007/01/16 :  00:22:54  Show Profile Send mieron a Private Message
Ja det var ju ett hett alternativ..
Nej, jag ser verkligen framemot morgondagen med test av förstärkare!

Håller er uppdaterade om mitt lilla äventyr!

Mitt system: http://www.minhembio.com/mieron
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2007/01/16 :  08:34:32  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
mieron: Min förstärkare är tyvärr såld. Ledsen att du fick svar först igår kväll men jag kommer inte åt min mail från jobbet pga filtrering av internet-trafiken på företaget jag jobbar för. webmail är farliga saker....:(

Har dock svårt att säga vad du skall uppgradera för att nå den effekten du pratar om. Du får helt enkelt testa dig fram men jag tror dock att det är högtalarna du skall uppgradera. Testa tex Monitor Audio RS6. Efter det kan du kanske skaffa en ny förstärkare. Min erfarenhet säger mig att det är bäst att först hitta ett par högtalare man verkligen gillar för att sedan hitta en matchande förstärkare. Annars kan man lätt irra bort sig i djungeln.

Är övertygad om att anledningen till att mitt förstärkarebyte gav så mycket som det faktiskt gjorde var att allt annat i anläggningen var på en högre eller något högre "nivå". Men jag är samtidigt övertygad om att högtalarna (tillsammans med akustiken) är det som "lyfter ljudet" mest.

Mvh

Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2007/01/16 :  09:35:29  Show Profile Send lindvall a Private Message
Jag var med en kompis för ett tag sen och lyssnade på lite olika förstärkar- och högtalarkombinationer på hifi-skåne i Malmö (Primare och Arcam bland annat). Där har dom så finurligt kopplat att man kan testa olika stärkare till olika (eller samma!) högtalare genom bara ett knapptryck på en fjärrkontroll. Där upplevde jag att skillnaden mellan högtalare var fundamental, men även att skillnaderna mellan förstärkarna var, om än inte lika stor, så kanske minst lika viktig! Det är klurigt med hifi! :-)
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/01/16 :  12:08:15  Show Profile Send Peg a Private Message
Hej,

Enda gången jag har lyssnat på kombinationen Primare och Canton har det låtit väldigt ljust (mycket diskant) vilket inte föll mig i smaken, han som hade systemet gillade det skarp iofs.

I övrigt håller jag med peter_gbg om att högtalarna och akustiken är viktigast och du borde nog egentligen börja där.

Fast skillnaden mellan en Onkyo 603E och en Primare I21 bör vara rejäl med ett par bra högtalare.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/01/16 :  13:21:11  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Själv har jag ingen erfarenhet av Primare i kombination med Canton men min erfarenhet av Primare är att den snarare är rätt så avrullad i toppen och spelar med förlåtande med värme istället för att vara ett steg mot det vassa.

(Jag förutsätter att Primare håller samma grundläggande ljudfilosofi mellan sina olika produkter)

Som jag redan skrivit till mieron så är min rekommendation att inte bara en Primare utan även en annan förstärkare och se skillnaderna.

Akustiken är ett viktigt kort, bra högtalare är förstås också en förutsättning för bra ljud!

Oavsett så är det en lärorik erfarenhet att prova med ett par andra lånade förstärkare istället för att gissa sig fram till vad ett förstärkarbyte skulle göra för anläggningen.

Själv tror jag på högtalare i kombination med grundläggande akustikfix. Ett första steg i rätt riktigt när det gäller akustik behöver varken ta nämnvärd plats eller vara främträdande rent estetiskt. Lite fix -> stor skillnad

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

mieron
Starting Member

28 Posts

Posted - 2007/01/16 :  16:36:44  Show Profile Send mieron a Private Message
Alltså, jag är överväldigad av den respons man får här! Riktigt kul

Det blir helt klart spännande det här, ska försöka få med mig en primare med och se om det är nån skillnad dem emellan.

Euphonic-> Kika gärna förbi om du har möjlighet ikväll!

Mitt system: http://www.minhembio.com/mieron
Go to Top of Page

mieron
Starting Member

28 Posts

Posted - 2007/01/16 :  19:25:36  Show Profile Send mieron a Private Message
Ok, har nu lyssnat lite över en timme på olika låtar.

Först ut var Nils Lofgren - Keith don´t go. Här kändes ingen större skillnad, allt kändes och hördes som förut.

Nästa låt ut att jämföras var The Fugees - Ready or not. Här var det verkligen skillnad. Basen väcktes ordentligt, nästan så den går djupare nu än subben. Men på mellan- och diskantdelen kändes ingen större skillnad.

Vidare gick jag på Edguy - Superheroes. Samma visa här, basen är påtagligt kraftigare , djupare och fylligare. Men just röster och instrument känns relativt lika. Inga skillnader som jag nu märker iaf.. Har många timmar kvar med lyssning!

EDIT: Kan ju tillägga att det är en Arcam FMJ A32 jag lånat.

Mitt system: http://www.minhembio.com/mieron

Edited by - mieron on 2007/01/16 19:43:16
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.82 sekunder. Snitz Forums 2000