HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips på cd-transport
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2007/02/11 :  10:59:43  Show Profile Send Gustaf a Private Message
Hej,

jag använder idag min Sony SCD XB940 som transport och en Meridian 606 som dac. Skulle vara intressant att byta ut Sonyn mot en dedikerad transport. Har ni några tips på bra cd-transporter? Maxpris ca 5000:- nytt/begagnat (någon som har en Meridian 602 transport till salu??).

606-dacen låter förbluffande bra för att ha omkring 10 år på nacken...ibland undrar man hur pass mycket digitaltekniken verkligen gått framåt de senare åren...?

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/02/11 :  11:27:33  Show Profile Send huzze a Private Message
Jag personligen gillar Teac's VRDS-transport. VRDS10 tror jag den hette. Otroligt tight.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/02/11 :  11:33:06  Show Profile Send Marc a Private Message
Har du en dator inte allt för långt ifrån dac:en skulle jag föreslå att du överväger möjligheten att lägga in skivorna på datorn (med exempelvis EAC) och tar ut den digitala signalen genom vanlig USB-port. Därefter behöver du en liten grunka som omvandlar från USB till S/PDIF - själv använder jag en HagUSB för detta och det funkar jättebra. (http://www.hagtech.com/hagusb.html)

Många säger att detta ger en minst lika bra signal till dac:en som transporter för tiotusentals kronor. Dessutom har man ju tillgång till alla sina låtar samtidigt.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2007/02/12 :  10:00:47  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message
Den bästa transporten är ju givetvis en Squeezebox, datorn rippar ju väldigt exakt och Squeezebox har lågt jitter. Jag är övernöjd med min klämbox!
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2007/02/12 :  10:30:23  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
En Squeezebox

+

En Advance acoustics MCD403 CD Drive



Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2007/02/12 :  13:24:13  Show Profile Send Gustaf a Private Message
Tack för förslagen om Squeezebox men nu råkar det vara så att jag föredrar njutningen att välja skiva i cd-hylla och därefter placera den i skivsläden och slutligen trycka play framför att klicka med musen på en låt i en låtlista.
Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2007/02/12 :  13:52:01  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message
quote:
Tack för förslagen om Squeezebox men nu råkar det vara så att jag föredrar njutningen att välja skiva i cd-hylla och därefter placera den i skivsläden och slutligen trycka play framför att klicka med musen på en låt i en låtlista.
OK, men man klickar inte med någon råtta, har du sett en Squeezebox in action, den har fjärr, mycket lik en CD-spelares. Dessutom är själva transporten (trådlöst) helt tyst, ingen skiva som låter! Själv är jag allergisk mot klickande och dumma datorgränssnitt. Har haft några vanliga tranporter, VRDS-verk, Teac P500, Teac VRDS-10, ingenting går upp mot min Squeezebox! Ingen CD-spelare har dessutom haft så trevlig display som Squeezeboxen med sina analoga VA-mätare! Och så slipper man dyra trilskande CD-verk som måste justeras, laserbytas etc...
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/02/12 :  19:48:58  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
En begagnad Sony CDP X5000 eller X3000.
Skivpuck ingår, mysigt.

Okej, jag har en Squeezebox också och inser dess fördelar.


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53413


"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2007/02/12 19:54:50
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2007/02/12 :  22:11:50  Show Profile Send short_cuts a Private Message
Håller med föregående talare. Har en likadan och e mkt nöjd

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000