Author |
Topic |
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2007/01/16 : 21:18:56
|
meiron: glömde du sätta frontarna till large på recievern? |
|
|
Musse80
Member
460 Posts |
Posted - 2007/01/16 : 21:22:21
|
...eller (mer troligt) så hanterar Arcam basen bättre än hans nuvarande receiver. |
A wolf in a sheep´s clothing... |
|
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
Posted - 2007/01/16 : 21:28:59
|
Jag har kollat lite på din sida på http://www.minhembio.com/mieron (Har alla som kommer med förslag verkligen kollat där?) och tror att akustiken är den stora boven. Rummet ser ut att vara ganska minimalistiskt inrett. Lyssningsrummet ser ut att vara ca 20+ m². Lägenhet i betong(?) med trägolv. Matta finns (ca 3m²?) men inte så stor i förhållande till rummet, tar den första golvreflektionen? Inte mycket gardin och inga tavlor. De runda mattorna under högtalarna gör inte mycket för rummets efterklang. Tresitssoffa, soffbord, två stoppade pallar och litet bord. Några små vitrinskåp. Två krukväxter. Lyssningspositionen direkt mot bakväggen.
Hur låter det om du klappar händerna? Pang med ett stigande PRRRRRRRRRRRR på slutet? |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125 |
Edited by - LeoArietis on 2007/01/16 21:32:23 |
|
|
Musse80
Member
460 Posts |
Posted - 2007/01/16 : 21:31:22
|
Lyssningspositionen är inte optimal men är den enda möjliga om han inte möblerar längs med rummet istället. I övrigt behövs mer möbler, tavlor och mattor tex. |
A wolf in a sheep´s clothing... |
|
|
mieron
Starting Member
28 Posts |
Posted - 2007/01/16 : 22:07:52
|
Hehe, jag har inte glömt att sätta dem på large.
Men det var en jävla skillnad på just basen!
Jag har som synes nytt flyttat in och inte riktigt gjort klart allt än, men den möblering jag nu har kommer nog att så förbli, tyvärr. Det lockar att möblera på längden men man ska ju kunna umgås på ett vettigt sätt med. Men en liten korrigering kommer nog att ske och det är att allt kommer att flyttas in mer mot mitten av rummet. Subben kommer jag nog att ta bort. Tycker det är tillräckligt med bas i högtalarna även vid film. Sen om man då skulle använda t.ex. Arcamen som slutsteg vid film så är det nog inga bekymmer!
Men det kommer nog att bli ett projekt till veckan där några absorbenter ska tillverkas. För JO, det blir prrrrr när jag klappar.. Frågan är väl mer om vart dessa ska placeras, men det blir nog en stor som kommer att hamna mellan bakhögtalarna. Sen mått och innehåll är långt ifrån klart så tips mottages varmt!
|
Mitt system: http://www.minhembio.com/mieron |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2007/01/17 : 07:54:39
|
Aj! Ser inbjudan nu, hade varit skoj att komma förbi och lyssna men det bidde hockey igår
Om du vill så kan du låna mina bredbandiga halvcylinderabsorbenter (3 st) och prova lite med dem. Det kommer dock inte att räcka enbart med dem men det ger en klart märkbar skillnad och en hum om skillnader i akustik.
Att absorbera minst en av de två långsidoväggarna är givet, ovan soffan förslagsvis.
Fönsterväggen är en eländig bov, eftersom du också har väldigt tunna och lite täckande gardiner så har du en väldigt hård och ljudmässigt tråkig yta på i princip hela den kortsidan. Du kan behandla väggen vid "barbordet" för att minska fladdereko mellan dem två ytorna men eftersom högtalaren står nära just fönsterväggen så får du första reflektionspunkten där vilken du bör behandla för att få högtalarna att spela på mer likvärdia villkor.
Golvet är enkel match, så stor och tjock matta som möjligt kort och gott. Varför inte två, en vid bordet också? Din påminner om min, lurvig och yvig men tyvärr för luftig för att vara en bra ljudmatta
En absorbent i taket vid första reflektionspunkten hade suttit bra.
Men som alltid så är det en avvägning mellan ljud och hur mycket prylar man vill stoppa in. Eftersom du har vitt betong/putstak så gör en vid absorbent i taket inte mycket väsen av sig! |
/Jonas
|
|
|
peter_gbg
Member
529 Posts |
Posted - 2007/01/17 : 10:25:53
|
mieron: Vill bara önska dig lycka till i din jakt på ett bättre välljud. Tror dock inte att en ny förstärkare är rätt väg att gå. Det kommer inte ge dig så mycket i det här läget som du verkar ha konstaterat. Men du verkar ha börjar i rätt ände (akustiken) nu och efter ett högtalarbyte är jag övertyg om att du kommer dit du vill. Har ett liknande rum som du och har anläggningen uppställd på ett liknande sätt (dock mycket mer möbler och bokhyllor) och det är inte helt optimalt men det låter riktigt bra ändå.
Blir intressant att följa den här tråden.
/Peter |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743 |
|
|
Hajfi
Member
531 Posts |
Posted - 2007/01/17 : 13:02:15
|
Är det inte lämpligare att diffusera i taket istället för att dämpa? Jag har själv testat med dämpning vid takreflexen och visst gör det nytta men det tar också bort en hel del energi i ljudet på både gott och ont. |
Stereotypen |
|
|
mieron
Starting Member
28 Posts |
Posted - 2007/02/12 : 11:38:15
|
Tjenare!
Det var ett tag sedan, men nu har jag jobbat ikapp lite fritid och den ägnas åt det som får mig att leva mest just nu nämligen musik! :)
Jag har även gjort ett första försök till att bygga egna absorbenter allt enligt en guide här på forumet. Gick hyffsat men den gör inga underverk själv utan fler ska tillverkas! Tips på placeringar av dessa uppskattas!
Nu får ni inte skratta åt mig men det är ganska underhållande att gå från barbordet och lyssna och sen höra hur ljudet som dör på ena sidan när man kommer fram till absorbenten.
Kan även berätta att jag blev väldigt sugen på en 2-kanalsförstärkare efter det att jag lånat hem Arcam A32 att jag köpte en Arcam A22. Den låg i rätt prisklass och ska enligt vad jag läst mig till inte skilja väldigt mycket till A32.
Den anländer hos mig i början av nästa vecka men under tiden så har jag kikat på högtalare av olika slag och där ligger nog Audiovector bäst till. Gillade verkligen det jag fick höra på demon. Nu är det ju svårt att säga hur de kommer att låta hemma hos mig jämfört med ljudshopens demorum. Men det får man nog testa sig till.
Kikade runt på Hifimagasinet och hittade ett par Linn Ninka som ser riktigt trevliga ut, dock har jag itne hört dem. Har lyssnat på Linn Akurate men dessa är ju minst sagt i en annan prisklass och där gillade jag verkligen ljudet.
Så frågan är hur dessa ljuder jämfört med AV Mi3? Nån som har några ord om detta? Det kniviga är ju att dessa finns i Västergötland så provlyssning är inte direkt aktuellt.
Men om jag summerar upp det så ligger högtalaralternativen mellan dessa krigare.
Audiovector Mi3 Monitor Audio RS8 Linn Ninka
|
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2007/02/12 : 13:17:55
|
Högtalarbyte kommer göra mer än elektronikbyte |
Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas! Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2007/02/12 : 13:27:55
|
Läs sladds text om moderna rum.. tänk sedan efter..
Tror att Sladds text förklarar absolut allt om dina problem. Så byt absolut inget alls........... Varken högtalare eller stärkare...
byt inredningsideal till att börja med. ELLER ta fram pluskan och handla dyra saker med rumskorrigeringar........
Det är mitt tips....Ditt rumsideal går INTE hand i hand med din hobby kan man lätt påstå.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mieron
Starting Member
28 Posts |
Posted - 2007/02/12 : 14:06:55
|
Mayro: Du har ingen länk till den texten?
Jag vet att rummet inte är lämpat för att spela musik på bästa sätt. Men det är ett rum ska gå leva, umgås och ha roligt i. Har haft möbleringen längs med rummet också men då finns det inte så mycket mer som går att göra där än att lyssna på musik och se film och det vill jag inte ha just nu.
Kommer säkert att flytta senare i livet och då kanske det går att göra ett riktigt rum för detta ändamål. Men jag kommer att göra det bästa av rådande situation just nu.
Sen har jag en köpare på befintlig utrustning så det kommer att bli nya grejer. Fråga är bara vad.. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2007/02/12 : 14:59:46
|
tror det var på hemsidan hificonsult har jag såg den.. Sladds sköna komentarer han gör i månadens sladd eller nått.. Kolla där.... Annars någon kanske minns var detta mycket sanna om våra rum i dagens inredningsyra skrevs av Sladd... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/02/12 : 15:08:08
|
Länk till Månadens Sladd.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2007/02/12 : 15:11:54
|
quote: Jag vet att rummet inte är lämpat för att spela musik på bästa sätt. Men det är ett rum ska gå leva, umgås och ha roligt i. Har haft möbleringen längs med rummet också men då finns det inte så mycket mer som går att göra där än att lyssna på musik och se film och det vill jag inte ha just nu.
Alla dom kraven du har för ditt rum GÅR att ha i ett rum där väggarna INTE ser ut som kala väggar på ett sjukhus i vitt.. Sterila helt kala ekande rum har väl noll med möjligheten att bo leva o umgås i rummen att göra.. Inte som jag ser det i alla fall..
sådant har ENDAST med design att göra..
Och då ens smak för designen går 100% före sin hobbys krav för hur rummen bör MINIMUM beskaffas så hamnar man ALLTID totalt fel..
Så byt absolut inget alls i ditt system. varenda grej du gör är helt bortkastad ändå.. Och då skall du betänka att JAG är den absolut sista som tar upp accustiken som nummer 1.. Detta är första gången detta sker faktiskt tror jag. Folk gör nog kors i taket lite här o där då dom läser mina ord här.. men i ditt fall ÄR din akustika miljö för dina grejor rent mediokert kass... man behöver inte ens gå in i ditt rum. Bilderna säger absolut allt tyvärr där finns att berätta..
Så börja tänk akustik.. samt omdesign en del.Sådant GÅR att göra med fortfarande stil... Skaffa saker in i rummet..
trodde ALDRIG jag skulle skriva ett liknande inlägg faktiskt....
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2007/02/12 : 15:13:45
|
Glömde. Lycka till föresten... Och fixa med stor försiktighet då du börjar trixa med akustik.. En del är övernitiska så ljudet blir stendött..
Mvh Tobbe |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2007/02/12 : 16:08:32
|
Ja, den texten av sladd var nog den mest eftertänksammaste jag sett en affärsidkare skriva på länge. Inger förtroende. |
Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas! Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
|
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2007/02/12 : 20:38:48
|
OT: Ja, dumma Ernst, Timell, Johnny & Mattias med alla inredningsprogram. De bara sabbar akustiken för stereon. BTW, har ni tänkt på hur ofta de tar ut TV och stereo och de "försvinner"? I nåt enstaka fall får de en platt-tv. |
Edited by - huzze on 2007/02/12 20:40:37 |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/02/12 : 20:56:55
|
Vi är ju så jä---a dåliga på att marknadsföra oss själva och vårt intresse så ingen "Svensson" har koll på att det går få till bra i trevliga rum!
Fördommen är ju "källare med heltäckningsmatta och äggkartonger på väggarna"...Inte konstigt att stereon åker ut i inredningsprogrammen!
Vi har - tyvärr - ingen trovärdig, strategisk och socialt kompetent organisation som talar för vårt intresse
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
Edited by - EngelholmAudio on 2007/02/12 20:57:48 |
|
|
Topic |
|