HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ljud till datorn/3-kanals IC-amp, peerless/audes
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2002/11/23 :  02:32:27  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Godkväll!

En kompis till mig har fått för sig att bygga nytt ljud till burken då hans NAD c300 & B&W 601 hamnade framför tv:n.

Projektet går på att bygga en numera fyrakanals förstärkare runt chippet LM4700. Ett chip per kanal och två till de två subelementen.

Valda högtalarelement är Peerless 145WR26/72PPB-TV och Peerless 100DT26/60SF-WA-TV till det (såklart skärmade) frontarna och till subben två stycken Audes 40W65 i isobarik/6:e ordningens bandpasslåda. Simuleringar i WinISD pro ger ett snyggt förlopp - åtminstone i teorin.

Ursäkta storleken på bilden, men hellre en snygg bild som går att läsa än, ja just det.


Frontarna skulle vara på 6 liter avstämda till 70Hz, basen 10/4 liters låda med 44Hz respektive 86Hz avstämningar. (Blir fruktansvärt små portar på den kunstruktionen, jag vet...)

-3db på systemet hamnar på 40Hz och faller rätt kvickt neråt, men det ska nog räcka och bli över till att poppa mp3´s med.

Kommentarer/förslag?

Edited by - Tank on 2002/11/23 19:55:45

944Driver
Member

159 Posts

Posted - 2002/11/23 :  17:51:46  Show Profile Send 944Driver a Private Message
Det är nog onödigt att brygga två chip till basarna. Tror det är bättre/enklare att låta varje chip driva ett element eftersom elementen iaf måste seriekopplas för att två bryggade chip ska orka. LM4700 lär inte gilla en last på 4 Ohm om den bryggkopplas och seriekopplas elementen görs ingen effektvinst med bryggkoppling jämfört med att köra varje element på ett eget chip.

//Magnus
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2002/11/23 :  18:51:08  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Det har du för fasen rätt i! Vi höll på att laborera med lm3886 också, och den klarar 4ohm. Så det kan bli
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2002/11/29 :  15:34:00  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Verkar som det blir en lm3886 till basen ändå :)

Filtren är en 0.4mH i serie med basen och en 0.3mH parallellt samt en 4.7uF i serie med diskanten. Två-vägs 6/12 bas/diskant alltså.

Filtren är färdigbyggda och element inkopplade till NAD c300, och vad mig beträffar så är ljudet helt i klass, och förmodligen ännu bättre än b&w 601 (som står bredvid). Ska lyssna mer när vi byggt testlådor ikväll (utkapade skivor från möbelsnickeriet dyker upp till veckan...)

Audes-basen ser intressant ut, verkar vara mycket kvalité för pengarna.

Edited by - Tank on 2002/11/29 15:35:12
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2002/12/04 :  22:41:14  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Lyssningintrycket var helt klart positivt - men det behövs högre motstånd till diskanten, då den inte blev så rolig efter ett tag. (Tog det på en höft)

Det fanns mycket bas att hämta ur Audesarna, helt klart.
Go to Top of Page

944Driver
Member

159 Posts

Posted - 2002/12/05 :  10:05:51  Show Profile Send 944Driver a Private Message
Hur stor nätdel har ni byggt till förstärkarna?

//Magnus

Edited by - 944Driver on 2002/12/05 10:06:13
Go to Top of Page

Citgho
Starting Member

15 Posts

Posted - 2002/12/23 :  04:14:03  Show Profile Send Citgho a Private Message
Jag är den som är ägaren till dessa byggen :)
Har inte byggt någon förstärkare än, måste planera lite mera.
Btw, inte någon som vet hur man får två kanaler till en?
Vill ha stereoljud till frontarna (logiskt), men vill att basen ska spela båda kanalerna (hoppas ni förstår hur jag menar) så att det inte är bara tex vänsterljudet som får basboost.

"-Han är väll i Paris eller nån annan italiensk stad.
-Hur är det med ekonomin igentligen?"
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2002/12/23 :  07:43:55  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
En mixerkrets alltså, se här http://devices.sapp.org/circuit/mixer/ fast det behövs bara två motstånd på ingångarna ett från höger och ett från vänster kanal.
Datablad för LM3886 finns här http://www.national.com/ds/LM/LM3886.pdf
Kan vara problematiskt att få högströms OP-ampar (= LM3886) att gå snällt, viktigt med hur jordanslutningar och avkopplingskondensatorer ansluts.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Citgho
Starting Member

15 Posts

Posted - 2002/12/23 :  14:24:43  Show Profile Send Citgho a Private Message
Då var det i stort set som jag misstänkte att det skulle vara. Nu måste jag bara hitta/göra en lämplig apparatlåda att stoppa allt i. Får nog lägga upp lite bilder också sen.

"-Han är väll i Paris eller nån annan italiensk stad.
-Hur är det med ekonomin igentligen?"
Go to Top of Page

Citgho
Starting Member

15 Posts

Posted - 2002/12/25 :  17:34:29  Show Profile Send Citgho a Private Message
Efter att ha lyssnat på mina nya högtalare och sub så tycker jag att subben spelar för tyst.
Då säger ni säkert: Dra upp basen på steget då.
Då säger jag: Har provat, fungerar inte så bra. Frontarna vill inte låta så bra då.

Jag har möjligheter att fippla med signalerna med hjälp av komponenter sen iom att jag ska ju som sagt bygga en förstärkare.
Nån vet vad jag kan hitta på?

"-Han är väll i Paris eller nån annan italiensk stad.
-Hur är det med ekonomin igentligen?"
Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2003/01/01 :  18:53:29  Show Profile Send MadMan a Private Message
fick ni inget blåsljud från subwoofern?
vad hade ni för portar??

audes verkar verkligen intressant

Nice from a far, but far from nice.
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/01/02 :  01:01:36  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Portarna var 96mmx10mm med lämplig längd. Ja, jag lyckades till slut designa en konstruktion där jag fick blåsljud! Fila kanterna runda, och vips, borta. Ganska extrem avstämningsfrekvens/volym i denna konstruktion men det gick att lösa.
Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2003/01/13 :  20:04:10  Show Profile Send MadMan a Private Message
Har ni några bilder på förstärkaren..?

Nice from a far, but far from nice.
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/01/13 :  21:23:12  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
quote:
Originally posted by Citgho

Efter att ha lyssnat på mina nya högtalare och sub så tycker jag att subben spelar för tyst.
Då säger ni säkert: Dra upp basen på steget då.
Då säger jag: Har provat, fungerar inte så bra. Frontarna vill inte låta så bra då.

Jag har möjligheter att fippla med signalerna med hjälp av komponenter sen iom att jag ska ju som sagt bygga en förstärkare.
Nån vet vad jag kan hitta på?


Eftersom du ändå kommer att ha separat steg till subben sedan så är det ju bara att dra på lite mer på det steget.

Om du kör allt på samma steg fram tills dess att du byggt färdigt så kan du ju dämpa topparna med några effektmotstånd så att basen framträder tydligare.

/Marcus
Go to Top of Page

Citgho
Starting Member

15 Posts

Posted - 2003/01/15 :  21:03:39  Show Profile Send Citgho a Private Message
quote:
Originally posted by MadMan

Har ni några bilder på förstärkaren..?



Har som sagt inte byggt klart den än.
(Om jag ska vara helt ärlig så har jag inte ens börjat, går lite segt just nu)

"-Han är väll i Paris eller nån annan italiensk stad.
-Hur är det med ekonomin igentligen?"
Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2003/01/28 :  00:10:54  Show Profile Send MadMan a Private Message
tycker projektet verkar jätte intressant.. vill verkligen se så mycket som möjligt av byggandet också..

gärna bilder på förstärkaren också
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22002 Posts

Posted - 2003/02/09 :  09:34:10  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Tjenare Tank & Citgho,

hur går det för Er?

Mvh, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/02/09 :  12:16:38  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Jag har inget nytt att tillföra då jag är cirka 50 mil från projektet på en mer permanent basis
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000