Author |
Topic |
|
Dre
Member
98 Posts |
Posted - 2003/02/02 : 21:36:14
|
Hej
Denna vecka räknar jag med att få mina färdigsågade MDF skivor. Har för mig att jag läste någonstans att man ej ska sätta ihop lådan med skruv. Är detta rätt eller kan man skruva ihop den med skruv?
Baffeln kommer att bli 6x12 mm och resten 30 mm MDF. |
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/02/02 : 21:53:40
|
Man kan mycket väl använda skruv om man förborrar (MDF spricker lättare än andra material). Det blir en del spacklande dock så själv stuntar jag i att använda något och bara tvinga ihop lådorna med lim i skarvarna. Det är lite tidskrävande att få allting exakt på plats. Alternativet är att man använder trächips som sätts i frästa spår i kontaktytorna eller just träplugg. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
Dre
Member
98 Posts |
Posted - 2003/02/02 : 22:03:05
|
Men ljudmässigt då, skruvar ger inga lustiga resonanser? |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2003/02/02 : 22:15:56
|
Jag gör som Nagref, endast lim och lite tvingande. Sitter de bara ihop ordentligt och inte glipar så ska det definitivt inte vara sämre än att skruva. Skruvarna behövs ju inte längre när limmet torkar. De bara sitter där. Det känns lite mera som att en skruvad låda sjunger när man knackar på den eller ställer ner den på ett betonggolv tex. Vet inte om det betyder något för ett element som spelar i lådan, skulle inte tro det. |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/02/02 : 22:15:57
|
Nej. De är rätt hårt hållna! |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
Jadde
Member
1166 Posts |
Posted - 2003/02/02 : 22:56:20
|
Jag limmade bara mina proac-kloner. Hade dock rejäla tvingar. |
|
|
El Jeppo
Starting Member
17 Posts |
Posted - 2003/02/02 : 23:20:42
|
Jag brukar skruva och limma, och när limmet torkat skruvar jag ur skruvarna och fyller igen hålen. Bra metod om man inte har tillräckligt många/stora tvingar. |
|
|
nalle
Member
686 Posts |
Posted - 2003/02/02 : 23:57:23
|
Tänk bara på att om du använder skruv så ska de bara vara gängade längst fram. På så sätt pressar du ihop skivorna mer effektivt. (men det här visste du säkert redan Själv använde jag både skruv och lim. |
Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna? |
|
|
dax
Member
644 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 10:46:38
|
Jag använder bara lim. Det är ett helvete att spackla och slipa en yta om man villa ha pianolack. Använd rejäla tvingar. Vill du underlätta ihopsättningen kan du köpa s.k hörntvingar för att få vinkelräta hörn samt underlätta monteringen. Att sedan ta hjälp av någon vid monteringen är a och o, själv är inte bäste dräng! Dessvärre brukar jag göra monteringen solo med diverse svordomar som följd! |
Do not stagedive at home alone! |
|
|
Saro
Member
1721 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 11:03:43
|
spackla och slipa är ju halva nöjjet (bah.. pp ultima är min bästa kompis)
vad även är viktigt är att använda ett BRA trälim.. kolla med snickerier ifall det inte går att köpa billigt.. |
|
|
divander
Member
1905 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 11:30:41
|
Om man vill lacka och få ett riktigt bra resultat så måste man i alla fall spackla. Jag tycker skruvhålen är det absolut enklaste att spackla. Det är mycket mera jobb med skarvarna mellan skivorna. Dessa skarvar får man alltid, oavsett om amn limmar, skruvar eller vad man nu kan hitta på. Men om man bara fanéerar med en ganska grov fanér så kanske man kan slippa spacklandet. Men då gäller det att man lyckas få ihop skarvarna riktigt bra. |
Oops! I did it again |
|
|
n/a
deleted
1491 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 11:31:19
|
quote: Originally posted by Samuelrönnqwist
spackla och slipa är ju halva nöjjet (bah.. pp ultima är min bästa kompis)
vad även är viktigt är att använda ett BRA trälim.. kolla med snickerier ifall det inte går att köpa billigt..
Biltema trälim! |
|
|
divander
Member
1905 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 12:02:21
|
En stor flaska Casco kostar ca. 60kr. Jag tror att det är fel ställe att spara på. Biltemas produkter är iblan väldigt bra och prisvärda. Men ibland är det mer eller mindre skräp. Biltema är inte billiga för att de har sämre grejer. De är billiga för att de har ojämn kvalitet. Jag kan tänka mig att deras lim kommer från flera olika fabriker. De köper där de är billigast just då de köptes in. |
Oops! I did it again |
|
|
n/a
deleted
1491 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 12:31:47
|
Jag har använt Biltemas trälim i säkert 3-4 års tid tid nu. Inga problem. |
|
|
divander
Member
1905 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 15:30:52
|
Då är det säkert bra. Vissa saker är dom bätre på än andra. Det kanske inte är så svårt att hålla en jämn kvalité på lim. Det jag skrev var mer allmänt. Känner man sig osäker på kvalitén så kanske det är bättre att lägga till några kronor och vara lite mera säker på resultatet. Jag köper själv träskruv från Biltema. Dessa är säkert klenare än ex. Grabber. Men mig gör det inget då de knappt belastas där jag använder dom.
Ibland kan det vara riktigt bra grejer som säljd billigt på biltema. Detta för att dom ibland köper produkter från företag som har överproduktion. Min bror hade någon bekant som ibland satt på jobbet och satte Biltemaetiketter på en bilradioprudukt. När han inte satt Biltemaetiketter satte han dit företagets etikett. Den enda skillnaden var etiketten och priset. De med Biltemaetikett kostade en femtedel mot vad de andra kostade. |
Oops! I did it again |
|
|
Gunpowda
Starting Member
34 Posts |
Posted - 2003/02/05 : 12:03:04
|
Det är som divander säger!
Biltemalim fungerar dock bra. |
Trust your ears! |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2003/02/05 : 12:52:00
|
Använd absolut inte skruv om lådorna skall lackas. Spackel och skruv har en tendens att röra sig och minsta lilla märke i en blank lack syns väldigt tydligt. |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2003/02/05 : 13:44:08
|
Varför använda skruv när det blir så bra med lim? |
Driver forumet faktiskt.se |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2003/02/05 : 15:00:45
|
Lim är jättebra! MEN, jag undrar, vad är igentligen trälim förnågonting? HUR kan det fastna, och fästa så kraftigt i trä?
Är limmet stärkelse? Hur fungerar det igentligen?
Det ät ganska sjukt att trälim är det enda som räcker, det låter konstigt, men bra blir det iaf.
dessa viskoelastiska lim, funkar de lika bra? dem har jag fakttiskt inte testat! |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/02/05 : 18:39:18
|
Vanligt "vitlim" vinylhartslim + spik. Casco eller vilket märke som helst. Jag märker ingen kvalitetsskillnad mellan billigt och dyrt. Däremot är det limmet aningen "plastiskt" och det kan skjuta lite i skarvarna när träet ändrar fuktighet. Det påstås att polyuretanlim är mer stumt och "fixerande" men det limmet har jag inte provat till några lådor. Snickarmästaren Herr Målare är nog en fena på det här. |
|
|
Tank
Member
520 Posts |
Posted - 2003/02/05 : 19:52:02
|
Det ska inte behöva spacklas om det slipas ordentligt. Snackade med möbelsnickeriet i stan och de fixar lacken med slipning och två lager RIKTIG färg. Du ser inte några kanter efter det. Vanlig färg som säljs i handeln är ofta skit enligt dem, och vad jag fick uppleva där fick mig att hålla med. Själv så gjorde jag så här: Monterade klonerna med skruv och lim. Slipade massor, spacklade, slipade, grundade, slipade, grundade igen, och sprejade tre lager lackfärg på mina kloner. Kanter och skruvhål syns ändå
Ska bygga om med träplugg & lim och lämna in för riktig lackering |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 10:51:04
|
Vanligt spackel räcker inte för att fylla ut om man skall ha "piano"-lack.
Det finns ett spackel som kallas "sprutspackel" som används flitigt vid bilreparationer. Det bör nog användas för slutspackling om man vill ha det riktigt 100%-igt.
Det finns en sak till som man måste fundera över. MDF är ett "ganska" dött material men inte alls som trä torkat för möbel användning. MDF'en rör på sig i en normal hemmiljö. Mest pga fukt men också värma/kyla. De fogarna som tex klonen har där två skivor möts i 90-grader gör att minsta förflyttning i den ena skivan omedelbart kan ses i motstående yta(rackarns vad svårt det var att beskriva detta så att man kan förstå....). Om man tar skivorna och fräser ändarna i 45-grader så påverkar inte rörelserna i materialet ytstrukturen lika mycket och därmed är det enklare att bibehålla den ytan som man åstadkommit. Problemet är väl att få till de 45-graderna på ett bra sätt i en hobbyverkstad, med en CNC-fräs alt. med specialfräsar är det väldigt enkelt...
Ang. huvudfrågan "Skruv eller träplugg" så får man en längre "pinne" med skruven vilket borde borga för en bättre hållbarhet och en något starkare fog. Vidare tycker jag att det är enklare att få bra precision genom att tvinga och sedan borra/skruva. Man kan justera lite vid tvingningen och därmed få väldigt bra passform(under förutsättning att sågningen är bra..)
Vänligen, P
Edit: synd att man stavar som en... |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
Edited by - Pac on 2003/02/09 12:09:29 |
|
|
divander
Member
1905 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 11:32:07
|
Jag håller med PAC. Man måste använda rätt spackel och jag tycker att det är lättare att få ihop dom rakt med tving och skruv. Ibland kan det vara väldigt bra att lägga ett hörn rakt och snyggt. Skruva i en skruv. rätta till resten för att sedan skruva i de resterande skruvarna. Men glömm inte att borra först. Och använd inte skruv med gjängor som går ända upp till skallen. Det skall bara vara gängor genom den ena sidan. Annars trycks inte skivorna ihop. |
Oops! I did it again |
|
|
|
Topic |
|