HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Våld mot Vifa D25AG?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/02/07 :  17:57:13  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Har någon avlägsnat "fasdisken" från en Vifa D25AG35, ska man behålla någon del tex "ringen" som runt "fasdisken", eller rensa bort allt (kan man kalla det fasdisk?). Vad blir förväntad effekt av modifieringen?


Hellre ledlös än lödless

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/02/07 :  18:01:50  Show Profile Send celef a Private Message
"Har någon avlägsnat "fasdisken" från en Vifa D25AG35, ska man behålla någon del tex "ringen" som runt "fasdisken", eller rensa bort allt (kan man kalla det fasdisk?)."

Du blandar kanske ihop denna med den av LTS modifierade Seas-diskanten.

"Vad blir förväntad effekt av modifieringen?"

Troligen sämre återgivning, annars skulle nog dessa diskanter levereras utan *petskydd* från fabrik.

sound pollution
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/02/07 :  18:13:36  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Nänä inte blandat ihop, Ariel Lynn (O) har rekommenderat detta. Här är det http://www.aloha-audio.com/library/speaker-design2.html

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/02/07 :  18:30:53  Show Profile Send celef a Private Message
OK, jag är oftast skeptisk till modifikationer å annan ormolja, kanske kan man lita på Lynn - kanske inte, han backar ju heller inte upp sitt påstående med mätningar... jag kommer iaf inte pilla bort mina *petskydd*. Sedan sitter de ju i Carlsson-högtalarna i omoddat skick... Jag tror spridningen blir lidande med ett borttaget *petskydd*.

sound pollution
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/02/07 :  18:58:29  Show Profile Send marens a Private Message
Med rätt filter låter de ju svinbra med fasskölden på så varför ta bort den? Blir säkert en dipp högt upp i diskanten, brukar bli det på bra linjära alu-domar utan fassköld. Softdomar lider inte i lika stor utsträckning eftersom de inte fungerar som en "piston" inom sitt fekvensområde utan flexar och har sig. Nackdelen är att mjukisdomar oftast inte låter lika rent och bra.
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/02/07 :  19:03:08  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
quote:
Originally posted by marens

Med rätt filter låter de ju svinbra med fasskölden på så varför ta bort den? Blir säkert en dipp högt upp i diskanten, brukar bli det på bra linjära alu-domar utan fassköld. Softdomar lider inte i lika stor utsträckning eftersom de inte fungerar som en "piston" inom sitt fekvensområde utan flexar och har sig. Nackdelen är att mjukisdomar oftast inte låter lika rent och bra.



Martin, man blir nyfiken på vad du menar med rätt filter.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/02/07 :  19:13:29  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Martin, man blir nyfiken på vad du menar med rätt filter.


Inget akademiskt direkt. Filtrerar man så att diskanten integreras med mellanregistret med rak frekvensgång och jämn spridning så låter det rent, mjukt och mycket bra helt enkelt. Däremot om man misslyckas med filtret så kan det låta vasst eller hårt trots att diskanten i sig är bra. Det är det jag menar.
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/02/07 :  19:22:20  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
quote:
Originally posted by marens

quote:
Martin, man blir nyfiken på vad du menar med rätt filter.


Inget akademiskt direkt. Filtrerar man så att diskanten integreras med mellanregistret med rak frekvensgång och jämn spridning så låter det rent, mjukt och mycket bra helt enkelt. Däremot om man misslyckas med filtret så kan det låta vasst eller hårt trots att diskanten i sig är bra. Det är det jag menar.



Det borde jag ju veta, . Jag gillar D25AG:n och vill inte förstöra dom i onödan, därav denna tråd.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/07 :  19:57:20  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:
Originally posted by celef

Sedan sitter de ju i Carlsson-högtalarna i omoddat skick...


Inte länge till!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/02/07 :  20:44:14  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
T-11 eller? liknar den nåt som redan finns?

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/07 :  23:28:39  Show Profile Send Nagref a Private Message
Den nya i Carlssonhögtalarna är en mjukdome.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2003/02/08 :  07:26:08  Show Profile Send markih a Private Message
ja,jag tror att den heter t-11, läste om det på carlssonplanet

markih
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/02/08 :  13:15:12  Show Profile Send celef a Private Message
"Inte länge till!"

Iofs sant, pga IÖ, men D25AG var iaf vald av SC himself! :-)

sound pollution
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/08 :  15:06:04  Show Profile Send Nagref a Private Message
Jepp men vad jag förstod så var SC inte hundraprocentigt nöjd själv med Vifadiskanten...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/02/08 :  17:50:57  Show Profile Send celef a Private Message
"Jepp men vad jag förstod så var SC inte hundraprocentigt nöjd själv med Vifadiskanten..."

Vad var det SC inte gillade med D25:an? Iofs så är det ju inget konstigt att inte vara helnöjd, ja menar, det perfekta elementet finns ju inte! :-)

sound pollution
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/02/09 :  12:21:52  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Ey! Me vet precis hur D25:an låter utan "fassköld" eftersom jag äger ett par sådanna som sitter i ett par Mumma Mosen. Killen jag köpte den av hade nämligen klippt av dem. Resultatet: Diskanten blir lite hård och vass med vissa inspelningar. Detta är dock väldigt beroende på vilket slutsteg man använder. Kör jag med mina hembyggda Zen-slutsteg så låter det mjukt o fint. När jag istället använder min Thule så blir det lite vasst. Spridningen har jag inte märkt något på, har iof inte hört dem med fasskölden på heller... Så det blir till att köpa sig ett par nya diskanter...

Kan oxo tillägga att diskanterna är väldigt lätta att förstöra när de inte är petskyddade... Membranen är väldigt tunna och bucklar sig lätt.

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/02/09 :  12:30:51  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Tack för synpunkterna.
Jag behåller nog skölden på.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000