HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Högkänsliga högtalare - hur högkänsliga?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/01/17 :  14:00:11  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Högkänsliga högtalare - hur högkänsliga?

Jag hackar ofta (och gärna ) på användare av små effektsvaga rörförstärkare tillsammans med lågkänsliga små högtalare. För att försöka vara konstruktiv funderar jag på vart jag anser "break even" ligger för någon stans. När börjar det bli rumsrent?

Själv har jag 90 dB's känslighet på högtalarna och 250 watt per kanal. Detta kommer jag rätt långt på, tycker jag och det får således stå modell för beräkningarna.

90 dB och 250 watt ger max SPL på +24 dB = 114 dB. Denna siffra representerar inte vad mina nuvarande högtalare pallar i fullrange, eller ens vad jag lyssnar på - men får ändå stå som grund för beräkningarna.

Så, för att ha samma max SPL tillgänglig i ett rörsammanhang får vi räkna baklänges.
Vi säger en SET förstärkare om 16 watt - inte helt omöjligt men ändå inte helt lätt (300B ger ~7 watt, PSET med 300B ger 14 (i en ideal värld) medan större 845'orna ger över 20 watt).

Detta ger ~12 dB's förstärkning och således behöver vi en känslighet på 114-12 = 102 dB.



To be continued...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/01/17 :  14:11:53  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Med Zu Speakers är du en bit på väg.
Zu Druid eller Zu Definition - 101dB

Deras site görs tydligen om nu, så den är nere.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/01/17 :  14:15:26  Show Profile Send marens a Private Message
Överkänsliga högtalare blir lätt allergiska och förkylda. De nyser ju vid minsta kittling.
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2007/01/17 :  14:33:58  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Klipsch RF7, 102dB/W
Klipsch La Scala II, 104 dB/W
Go to Top of Page

jan fredholm
Member

88 Posts

Posted - 2007/01/17 :  17:49:04  Show Profile Send jan fredholm a Private Message
http://billfitzmaurice.com/images/SPL/TT/HalfSpace.gif

Den här ggr. 2 och ställd i ett hörn bygger jag.=108db
det plus hornsystem > 105db.

Men frågan är väl lite ofullständigt ställd ? Vilken musiktyp? Storlek på rummet? Hur långt ifrån sitter man? hur döv är man? hur bor man?
vad vill man höra?

Jag har lyssnat på A7-or med 1000W "Ice"class-D steg och jag har lyssnat på mina fd.egna A-7 med 1,5W DHT45" steg. Jag föredrar 1,5W SE.

har spelat med högtalare på 91-95 db ibland...spelade med baffel 96db med 1/2 watt i ett år. Jag menar har du ett litet rum med bra bas i och du sitter 2meter ifrån högtalaren då kan 1/2 watt vara tillräckligt för en god upplevelse.

jag tror inte man lyssnar/bygger en SE DHT triod förstärkare för att spela
högt...

När jag lyssnar på "jazz eller vokalmusik på normal nivå är det oftast första watten som räknas.

Det svåra är väl att bygga ett icke motkopplat SE-steg som spelar bas på ett tillfredställande sätt?

Lite kul var det när en kompis inte fick någon bas i sina 2 meter höga TQWT med 12" element.
Han drev det med en 400W Zap-pulse steg.
Jag blev ombedd att prova med mitt då nybyggda 3W SEparalell 6BX7 steg med Tango OPT och basen blev klart bättre och mer artikulerad under 100HZ?
3W är bättre än 400W?

Men jag håller med att varför köra med trögdrivna högtalare när man har rörstärkare? Speciellt då med ett brant filter....

PS.Köpte ett par "trögdrivna" högtalare igår för 200:- (ett par JBL TLX14) ..bara för att pröva.
Och det funkar med 2W SE steg !
varför?... Jo ,det sitter ett första ordningens filter i .


Edited by - jan fredholm on 2007/01/17 18:09:41
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/01/17 :  18:41:29  Show Profile Send MatsT a Private Message
Är inte det här ämnet lite uttjatat?

Engelholm Audio återkommer ständigt till hur fel det är med vissa kombinationer, varför då? Att EA tycker så är det ju inget fel med i och för sig, det finns massor med folk som tycker likadant. Det finns också massor med folk som sitter nöjda med lägre effekt och mer trögdrivna högtalare och det är ju inget fel med det heller.

Varför skriva fok på näsan hela tiden och påstå att det de tycker är fel? Det leder ingenstans.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/01/17 :  18:46:32  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Om vi tittar på formlen för en högtalares känslighet en stund:


Här har vi ett bråk som skall bli så stort som möjligt, gärna en bra bit över 0,01...

Provar vi ett 6.5 tumselement med en normal 8 ohm impedans och rörlig massa runt 17 gram når vi endas 0.3 % effektivitet = tråkiga 87dB's känslighet. Tråkiga 102 - 87 = 15 dB kvar...




Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2007/01/17 :  18:54:47  Show Profile Send secanbj a Private Message
Tack MatsT!! Jag fattar inte heller varför detta helt ointressanta ämne skall dryftas hela tiden av herr EA. Om han nu inte tycker att rörförstärkare är bra så får han tycka det men han behöver väl inte hela tiden försöka tvinga oss andra till att tycka det.

/Anders
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/01/17 :  18:55:07  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Så vad göra?

Vi kan skaffa ett större membran! Vi tar snabbt och lätt ett 12 tums element om ca 500 kvadratcentimeter och behåller alla andra parametrar "same-same".

Jämfört med 6.5 tummaren:


Alltså har vi gått från 0.32 % effektivitet till 4,7 %. En ökning med 400%!!!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2007/01/17 19:17:58
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/01/17 :  18:55:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det finns ju sånt här, då räcker ett par watt nästan för att spränga väggar:


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8476 Posts

Posted - 2007/01/17 :  18:58:31  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
jag tror inte man lyssnar/bygger en SE DHT triod förstärkare för att spela högt...

Jag har/haft en 6B4 SE till min data anäggning,ca 90/91db kännslihet,det går att spela öronbedövande högt-1m till öronen..Inget fel på basen heller,SUB!
quote:
3W är bättre än 400W?

Tror inte det hänger på Watten.
quote:
Här har vi ett bråk som skall bli så stort som möjligt

Tycker mig antyda ett bråk här ja.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2007/01/17 :  19:02:48  Show Profile Send acebowler a Private Message
Hmm engelholm...varför?... effekt i all ära. Större högtalare också... Själv kör jag med 2*7,5 Klass A rörwatt, med runt 90dB högtalare... Inte för att jag förstår varför man behöver mer. Mer watt är väl inte lika med bättre ljud? Visst är det kul att spela starkt ibland.. men det kan jag göra på P-A jobben med en sisådär 20KW...

Prova att räkna ut hur mycket värme du spelar bort på 2*250w....

peace

GM 70SE Nu kör vi!!


Edited by - acebowler on 2007/01/17 19:05:27
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/01/17 :  19:21:32  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Alltså har vi gått från 0.32 % effektivitet till 4,7 %. En ökning med 400%!!!

Inte illa och översatt till dB blir detta (nästan) 99dB (i halvsfär).

Tyvärr är det några nackdelar...

Elementet har en rörlig massa på endast 17.5 gram vilket i praktiken betyder: dåligt med djupbas (eller ingen alls).


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2007/01/17 19:22:08
Go to Top of Page

nusse
Member

345 Posts

Posted - 2007/01/17 :  19:26:33  Show Profile Send nusse a Private Message
Jag tycker det är intressant, så det så. Mera sånt.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/01/17 :  19:26:56  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Om vi ökar massan i ekvationen kommer effektiviteten att sjunka. Aldrig får man vara glad.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2007/01/17 :  19:29:34  Show Profile Send acebowler a Private Message
Nusse: ja för sjutton, vi får se vad detta landar!

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/01/17 :  19:37:16  Show Profile Send dwain a Private Message
Detta är kul läsning och tål att repeteras
Go to Top of Page

nusse
Member

345 Posts

Posted - 2007/01/17 :  19:37:50  Show Profile Send nusse a Private Message
Jag tycker det är intressant (och ovanligt, hmhm) att något redovisar saker med grundläggande fysik. INTE att det ev. kan leda till gnabb.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8476 Posts

Posted - 2007/01/17 :  20:12:25  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Om vi ökar massan i ekvationen kommer effektiviteten att sjunka.

Många s.k PA bas element har ju nästan skyhög kännlsighet,visserligen är de ju inte specade för att gå avgrundsdjupt i basen,men närapå,hur har de löst detta?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/01/17 :  20:24:53  Show Profile Send Lovan a Private Message
högt Bl antar jag
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/01/17 :  21:00:17  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Mmm...då har jag ätit lite och kan fortsätta.

Att jag får mothugg från medlemmar som är lite sur på mig får jag väl helt enkelt ta. Jag sticker ibland ut hakan (värre än Jay Leno?) och därför blir det säkert så.
Tack till er som skriver uppskattande.

Vart var vi? Jo - känslighet, membranarea och just nu då: rörlig massa vs. lågt Fs (resonansfrekvensen).

Utan ett lågt Fs blir det ingen djupbas och ett lågt Fs kommer ur det resonanta beteende som högtalarelementet uppvisar som en följd av massa, fjädringen och dämpningen (enkelt uttryck massa, fjäder, dämpare).

Utan att gå in på detaljerna kontatera jag att 17 gram är för lite för ett 12 tums element för att få ett rimligt Fs. Som jämförelse tar vi Peerless första XLS 10 tums baselement med en rörlig massa på 130 gram (länk).

Om vi höjer Mms (rörliga massan) så halkar vi ner en bit i effektivitet och därmed känslighet. Vi höjer till 43 gram! Först effektivitet:

...och sen i dB

+ 3 dB för ½ sfär => 91 dB's känslighet.

Suck, pust och stön... Men vi har ju ett ess kvar i rockärmen!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2007/01/17 :  21:31:04  Show Profile Send Imperial a Private Message
Om Första "watten" suger varför fotsätta.
Engelholm du är välkommen hem till mig och provlyssna på en watt per kanal

90db nä 104db ska de va
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46813

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/01/17 :  21:46:44  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Vilken info tråd, som i mina ögon inte handlar om rör på 3 W utan om hur högtalare fungerar.

Kör på bara

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8476 Posts

Posted - 2007/01/17 :  21:51:36  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Högtalare med spole (ej näverlur)måste ha energi för att låta.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/01/17 :  22:07:15  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Engelholm du är välkommen hem till mig och provlyssna på en watt per kanal
Tackar - det var vänligt av dig! Skicka ett mail och hojta till vart du bor: jag kanske har vägarna förbi nån gång! Du är självklart välkommen förbi även här.

Tack Johan - min poäng exakt!

Jag skrev:
quote:
Suck, pust och stön... Men vi har ju ett ess kvar i rockärmen!
Formeln överst visar på BL-produkten som möjlig siffra att höja bråket (som min grunskole-mattematikbok så fyndigt skrev "Blir det bråk om man delar?").

BL är magnetstyrka och talspole tillsammans. Med stor talspole får vi högre BL produkt men också större indeuktans i vårt element med högre och högre impedans redan långt ner i frekvensgången. Detta är som vanligt inte en prommenadseger. Det andra är magnetstyrkan. Denna kan fokuseras till en kortare sträcka med den nackdelen att elementet inte kan slå lika långt.

För min personliga del tar jag hellre ett stort membran och kryddar magneten hellre än talspolen! I fallet ovan har vi 500 cm^2 och den behöver inte röra sig många millimeter förrän det ger rejält med ljudtryck. Ett lockande exempel är mina egna Mino med ca 4 mm slaglängd och ca 90 cm^2. Det blir 0.4*90 vilket är ungefär 90/2 = ~45 v.e. Jämfört med detta 12 tumselement om 500 cm^2 och samma slaglängd får vi 0.4*500, ingefär 500/2, alltså 250 v.e. 3 gånger ljudtryck alltså!

Fortsättning följer.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8476 Posts

Posted - 2007/01/17 :  22:29:55  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Mino med ca 4 mm slaglängd

Bild,skiss?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.86 sekunder. Snitz Forums 2000