HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Linda egna anoddrosslar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2007/02/05 :  00:36:35  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Att det är mycket att tänka på om man vill linda egna utgångstranformatorer har det skrivits mycket om men hur är det egentligen att linda egna drosslar? Förutom att få till rätt luftgap
och induktans borde enda stora problemet vara att hålla läckkapacitanserna nere. Att bara trä bobinen på fiskerullen och veva
på en massa tråd ger säkert massor av kapacitans. -Ska man sektionslinda på bobin med flera mellangavlar? Ordentligt med papper/plast mellan lagren? Vilken storleksordning på induktansen
behövs i ett ingångssteg/drivsteg som svingar några tiotal volt?
-100-tal Henry? Vilka tråddiametrar och fysiska storlekar handlar
det om på kärnan vid 5-15mA?

(jo jag vet att man kan köpa färdiga drosslar men jag är en fattig stackare med mycket fritid...)

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7801 Posts

Posted - 2007/02/05 :  01:10:25  Show Profile Send Fuling a Private Message
5-15mA borde resultera i 0,10-0,15mm tråd = ett brinnande inferno att handskas med.
0,15 går väl någorlunda om man är försiktig, men så fort någonting kärvar så säger det "snäpp".

Vad det gäller kapacitansen så bör man kunna få hyfsade resultat om man "klumplindar", dvs lindar t.ex. 200 varv på ett ställe sen flyttar och lindar 200 varv till bredvid de första osv.
Jag har provat att linda snygga lager(alltså som en spiralfjäder utan glipor mellan varven och utan att tråden korsar sig) med 0,15mm tråd och det är inget nöje vill jag lova. Tjockare tråd är lättare att handskas med i det avseendet.

Hur hög induktans som behövs beror på rörets inre motstånd i förhållande till vilken undre gränsfrekvens man suktar efter.
Jag vill minnas att man bör ha 30H per kiloohm inre motstånd för triodsteg.

Hur man beräknar eller provar fram luftgapet vet jag inte, jag brukar höfta till nåt utefter vad jag sett då jag plockat isär liknande komponenter plus vad jag läst mig till.
När det gäller anoddrosslar till smårör handlar det nog om tunt papper snarare än de ganska tjocka pappskivor man ser i en del stora filterdrosslar.
Det är nog inte helt enkelt det där med luftgap, induktansen och strömtåligheten hänger liksom på att man får till det luftgap som ska vara vilket i sin tur kräver en viss precision i monteringen av kärnan.
Jag antar att man kan göra en testuppkoppling med det rör som kommer i fråga och kolla utsignalen med oscilloskop och tongenerator.
Exakt hur det skulle gå till vet jag inte, men om man håller tomgångsströmmen spikad och kör en bestämd sekvens av testtoner med olika styrka och frekvens för varje tjocklek på luftgapet så bör man kunna komma fram till vilket som funkar bäst.

När det gäller kärnstorleken så tror jag att kärnor mellan 10 och 50VA kan vara av intresse.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000