Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2007/02/05 : 01:10:25
|
5-15mA borde resultera i 0,10-0,15mm tråd = ett brinnande inferno att handskas med. 0,15 går väl någorlunda om man är försiktig, men så fort någonting kärvar så säger det "snäpp".
Vad det gäller kapacitansen så bör man kunna få hyfsade resultat om man "klumplindar", dvs lindar t.ex. 200 varv på ett ställe sen flyttar och lindar 200 varv till bredvid de första osv. Jag har provat att linda snygga lager(alltså som en spiralfjäder utan glipor mellan varven och utan att tråden korsar sig) med 0,15mm tråd och det är inget nöje vill jag lova. Tjockare tråd är lättare att handskas med i det avseendet.
Hur hög induktans som behövs beror på rörets inre motstånd i förhållande till vilken undre gränsfrekvens man suktar efter. Jag vill minnas att man bör ha 30H per kiloohm inre motstånd för triodsteg.
Hur man beräknar eller provar fram luftgapet vet jag inte, jag brukar höfta till nåt utefter vad jag sett då jag plockat isär liknande komponenter plus vad jag läst mig till. När det gäller anoddrosslar till smårör handlar det nog om tunt papper snarare än de ganska tjocka pappskivor man ser i en del stora filterdrosslar. Det är nog inte helt enkelt det där med luftgap, induktansen och strömtåligheten hänger liksom på att man får till det luftgap som ska vara vilket i sin tur kräver en viss precision i monteringen av kärnan. Jag antar att man kan göra en testuppkoppling med det rör som kommer i fråga och kolla utsignalen med oscilloskop och tongenerator. Exakt hur det skulle gå till vet jag inte, men om man håller tomgångsströmmen spikad och kör en bestämd sekvens av testtoner med olika styrka och frekvens för varje tjocklek på luftgapet så bör man kunna komma fram till vilket som funkar bäst.
När det gäller kärnstorleken så tror jag att kärnor mellan 10 och 50VA kan vara av intresse. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|