HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 DIY RCA kabel, kortslutning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2007/02/04 :  12:06:47  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Har gjort ett par DIY kabel av kopparfolieband som jag lindat in i teflontejp. Har lindat in + och - ledare i teflontjp, sedan lagt dem mot varandra och lindat ihop dem av tejpen.

Då jag drog över en kabelstrumpa så var det lite trång och jag märkte att det nötte av lite av den omlindade tejpen. Lindade in ett extravarv runt hela kabeln .

Men nu undrar jag finsn det risker att det kan vara någon kortslutning ifall det skulle vara så att det nötits hål nånstans så + och - ledare tar i varandra så att det blir någon elektrisk ström som kan kortsluta någon av elektroniken? Ex. försteget eller slutstegen?

Har ej provat koppla in kablarna då jag vill kolla ifall det finns risker att något bränns om det är kortslutningar. Har ej någon apparat att mäta på kabeln heller.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2007/02/04 :  13:08:32  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Det blir till att prova med mulitimeter och i värsta fall linda om. När jag lindar med teflontejp så ser jag till att det blir många varv och täta annars kan det bli kortis. Känn försiktigt längs kanten på kablen med fingret och allt som sticker ut får man ta bort.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2007/02/04 :  13:27:42  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Har inga mätinstrument, har provat med ett batteri och lampa och båda kablarna lyser, dvs lampan lyser. Tecken på att det inte borde vara kortslutningar?

Jo, upptäckte att det borde lindats fler varv säkert både på själva ledarna (vilket inte går linda om nu) samt runt själva kabeln. Men nu fick jag också slut teflontejp så det går ej linda mer nu.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/02/04 :  16:25:02  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Koppla ena änden på ena halvan till lampa och batteri, och andra änden på den andra. Då lyser det om du har kortslutning.


SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2007/02/04 :  16:45:00  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Alltså, ena ledaren i en ände till batteri den andra till lampa och liknande i andra änden av kabeln?

Börja undra om det är värt ens prova dessa DIY kablar eller om jag ska satsa på något annat ex. Silver flätor etc.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/02/04 :  17:12:01  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Köp en multimeter? går det att DIYa utan en?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/02/04 :  17:40:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vemsom:
Nej, det går inte. Inte kostar de nåt heller.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/02/04 :  17:47:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Koppla så här: Batteri - jordledare på RCA. Sedan signalledare på RCA - lampa - tillbaks till batteri.
Du ska INTE förbinda jord och signal på kabeln.

Lampan lyser inte = kabeln OK, lampan lyser = kabeln inte OK.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2007/02/04 :  18:05:04  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Om jag förstår Bernt#180;s inlägg rätt med att koppla jord och signalledare på batteri men bara signal på lampan så lyser det inte.

Jag vill mest säkerställa att det inte bränner något slutsteg/högtalare eller något annat som kostar mycke pengar. Då är det bättre lägga nån tusenlapp på färdiga kablar hellre än att lägga ner mer jobb på de är.

Ingen som har några m. CT100 att sälja?


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/02/04 :  18:22:47  Show Profile Send f95toli a Private Message
Kanske det vore en bra idé att köpa en multimeter? De enklaste modellerna kostar bara några tior vilket ju som sagt är betydligt billigare än bränd förstärkare.

Då kan du dessutom testa ordentligt, en del "elaka kortslutningar" kan ju ha en resistans på rätt många ohm och då är det inte säkert att en lampa kyser i vilket fall.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2007/02/04 :  19:03:18  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Duger en sån här multimeter? vill ej köpa någon dyr då är det bättre köpa färdiga kablar och denna finns att köpa i närheten.

http://www.jula.se/Butik/default.asp?OrderId=611730503&url=docs/produkt.asp?pf_id=SE-405015&dept_id=

Sedan vet jag inte ens hur en sådan används men det finns säkert instruktionsbok.

Kan multimetrar användas att kolla ex. delningsfilterlödningar mm. då jag snart ska löda ihop ett par större delningsfilter?


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2007/02/04 19:03:37
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/02/04 :  19:20:47  Show Profile Send f95toli a Private Message
Visst, den borde fungerar alldeles utmärkt.

I det här fallet så sätter du den på motståndsmätning (20 MOhms området) och mäter, är det INTE kortslutning så kommer den visa en 1 (etta, beryder att resistansen är högre än det högsta värdet det mätområdet klarar av), vid kortslutningen 0 (nolla, dvs. restansen är LÄGRE än det minsta värdet).

En multimeter är väldigt användbar när man löder delningsfilter, man kan dels kolla alla lödningar, dels mäta upp motstånd.
En multimeter är ett väldigt användbart instrument, inte bara till DIY utan till en massa saker hemma (enklare elektriska installationer, kolla julgransbelysning etc)

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000