HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Sweet spot, vad påverkar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2007/02/03 :  01:24:25  Show Profile Send Amatören a Private Message
Drar igång en ny tråd där jag vill diskutera vad som påverkar den s.k. sweet spoten.
Ni vet, placera ett huvud i ett skruvstäd på lämpligt avstånd från högtalarna och njut av stereoprecisionen men om man dryftar sig till att flytta eller vrida på nämnda huvud så märker man att ljudbilden ändras radikalt.
I samma anda, hur får man större sweet spot så att flera kan sitta sida vid sida och njuta av densamma?

Är det rummet, diskantens egenskaper, fasen vid delningsfrekvensen, avstånd mellan element, avstånd till bakvägg, baffelbredd eller en kombination av dessa eller något annat?

Som sagt, vilka faktorer påverkar och vilka faktorer kan man jobba med för att få en större sweet spot?

Diskussionen är fri, kom igen och ge förslag!

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/02/03 :  20:09:52  Show Profile Send huzze a Private Message
Är du ute efter DIY-orsakerna? Annars kanske det här borde ligga under hifi-diskussion.

För helt klart, olika konstruktioner ger olika bred/snäv sweetspot.
Själv sitter jag mindre ofta i sweetspot, utan känner att jag kan njuta av musiken till fullo ändå. Tycker inte att ljudet ändras så mycket ens när jag läser en bok och kanske "döljer" en del av direktljudet. Antingen så har jag tur med en lyckad kombination av anläggningen/högtalarna och rummet, eller så sitter jag bara och lyssnar på reflexer.

Även toe in påverkar fokus och sweetspotens bredd och där är det väldigt olika hur högtalare presterar. När jag hade Sonus Faber Electa Amator, så var det mycket kraftig toe in som gällde, ändå var det både bredd och fokus för 2-3 man i soffan. Idag är mina Audiovector K3 Super uppställda så att jag inte kan se sidorna av högtalarna, alltså "vanlig" toe in. Nu är det dock en mindre sweetspot än i förra anläggningen/rummet. Man får mysa nära om man är två.

För mig är det viktigare med rätt toe in som får kompensera då avståndet till högtalarna inte alltid kan justeras möbleringsmässigt. Har märkt att det avgör mer och ger en "bred" sweetspot. Jag märker större skillnad om jag flyttar huvudet framåt eller bakåt 10 cm än åt sidorna 20-30 cm.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Edited by - huzze on 2007/02/03 20:13:48
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2007/02/04 :  00:51:37  Show Profile Send Amatören a Private Message
Huzze, tack för "input"!
Jo, kanske det borde ligga under hifi-diskussion.

Min tanke är att de flesta andra parametrar har diskuterats i all "oändlighet" men just vad som påverkar "sweet spoten" har i alla fall inte jag sett diskuteras så ofta.
Jag, som DIY:are, anser att man aldrig blir fullärd, därav signaturen Amatören, så all input är lärorikt.
Själv så anser jag att min anläggning är så nära, i all blygsamhet, fulländning som möjligt, med tanke på hårdvara och ekonomi, så nu letar jag efter "petitesser" att förbättra, där sweet spoten är den mest akuta.
Spelade Mark Knopflers "Shangri-La" och upptäckte att med denna, ganska tråkiga, CD så märker jag en väldigt liten sweet spot. Har inte märkt detta så utmejslat med andra plattor så nu ställer jag frågan om även inspelningen är en faktor som påverkar sweet spoten?

Själv så har jag börjat fatta misstankar om inte filmduken mellan högtalarna har en inte allt för föraktfull inverkan
Testade "Mayro-knepet" med att hänga en massa filtar och täcken över duken och tyckte mig uppleva en förbättring.

Så, ös på med tyckande och vetenskapliga fakta, jag lovar att jag ska prova det mesta som framkommer, även om det innebär ombyggnad av filter mm.
Det enda jag inte kommer att ändra är elementvalet då deras egenskaper faller mig väl på "örat"

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/02/04 :  00:59:41  Show Profile Send marens a Private Message
Spridningsegenskaper.
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2007/02/04 :  01:05:31  Show Profile Send Amatören a Private Message
quote:
Spridningsegenskaper.
Marens, utveckla gärna...

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/02/04 :  01:23:53  Show Profile Send marens a Private Message
Ja, om du tänker dig att ljudet ska uppfattas från säg en punkt mitt mellan högtalarna (fast kanske lite längre bak) vartifrån du än lyssnar så måste ju högtalarna stråla på ett sådant sätt att vart du än befinner dig, vänd mot högtalarna, så är nivån anpassad från vänster och höger högtalare så att öronen upplever det som att ljudet kommer från mitten. Ljudet får ju inte flytta sig hit och dit när du rör dig i sidled tex, särskillt inte olika frekvenser då ljudet kommer att desintegreras (dras isär). Då är ju inte sweetspoten bred. Typiskt för en smal sweetspot är ju att man måste sitta precis mitt mellan högtalarna så att bidraget från vänster och höger blir exakt samma och knappt ens då.

För att få en bred sweetspot hör ju tex att man behöver en viss riktverkan hos högtalarna (de behöver ha lägre nivå åt sidorna för i stort sett alla frekvenser som örat bestämmer riktning mha) och man behöver vinkla in högtalarna. Annars kommer ju ljudbilden att förkjutas mot den högtalare man sitter närmast. En annan förutsättning är ju en jämn spridning som inte förändrar sig hastigt med vinkel eller avstånd från högtalaren i de riktningar man kan tänkas lyssna ifrån.

Edited by - marens on 2007/02/04 01:28:06
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2007/02/04 :  13:53:10  Show Profile Send Amatören a Private Message
Tack, Marens!
Så då pratar vi om en kombination av elementets spridningsegenskaper och rummets reflexion.
Kan nog stämma bra in i mitt fall då anläggningen står uppställd i ett vinkelrum med betongväggar. Eftersom den står i "vinkeln" så är vänster sidovägg betydligt nämre än höger. Har placerat ut dämppaneler (markisoleringplattor) utefter vänster sidovägg. Behövs kanske även diffusorer på denna vägg?
Ska prova.
Hjälper inte detta så är det kanske dags att börja experimentera med wave-guides...
quote:
de behöver ha lägre nivå åt sidorna för i stort sett alla frekvenser som örat bestämmer riktning mha
Från vilken frekvens anser du man bör inrikta sig på?

Som sagt innan:
Diskussionen är fri, kom igen och ge förslag!

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/02/04 :  13:57:55  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det man sitter på kan påverka mycket utan att man tänker på det. Sitt som vanligt o lyssna sen flyttar ni fram en 30 cm så huvudet kommer fritt. Beroende på vad det är för möbel så kan mycket hända både tonalt o perpektivs mässigt.


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/02/04 :  17:54:48  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Från vilken frekvens anser du man bör inrikta sig på?
Ja ända från precis ovanför basområdet helst, men viktigast är ju från mellanregistret och uppåt.

Det har ju mycket med själva högtalarnas direktljud att göra (den närmre högtalarens direktljud behöver ju vara lägre i nivå för att ljudet ska uppelvas komma från mitten fortfarande) och inte bara med reflexer.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000