HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Placering av element i slavbaskonstruktion
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

xt3rm
Member

77 Posts

Posted - 2007/02/04 :  16:18:33  Show Profile Send xt3rm a Private Message
Ännu en newbie-fråga från min sida...

Om man räknat ut lämplig lådvolym för en baslåda - säg ett slavbassystem med peerless 10" XLS - hur stor betydelse har placeringen av själva elementen? Om man ser till att undvika kubisk form på själva lådan osv, hur fri är man med placeringen av elementen?
Jag funderar på att antingen ha elementen på motsatta sidor, dvs vänster och höger sida av lådan, eller att ha det aktiva elementet riktat mot lyssnaren och slavbasen riktad mot golvet, och då ha fötter på lådan på kanske en dryg tum.

Vad tror ni?

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2007/02/04 :  16:36:21  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
Jag tror inte du ska vända slavbasen neråt: jag vet inte va du ska ha för vikt på slaven; men troligtvis så myket att den kommer att "hänga".
Angående kubformen så behöver du inte undvika den på en sub, om lådan i övrigt är bra byggd. Det finns ingen större risk för stående våger med den våglängden subben skall producera.
Sen tycker jag att det känns som att 1" i frigång känns som lite.

DIY is in my DNA
Go to Top of Page

xt3rm
Member

77 Posts

Posted - 2007/02/04 :  17:32:50  Show Profile Send xt3rm a Private Message
Så sant, kom på det efteråt. Runt 500-600g räknar jag med, så det är kanske en dum idé. Men om man vänder på det och har det aktiva nedåt och slaven fram? Och en frigång på, hm, 2"? Eller är varianten med elementen på sidorna att föredra? Vill helst inte bygga med båda elementen på samma sida eftersom lådvolymen inte lär bli mer än max 25 lit...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000