HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 eventuellt OT Men varför deformeras sinusvågen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2007/02/04 :  13:10:56  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
En transformator med 9V 3A matar en Graetzbrygga och konding samt en enkel stabilisator. Inga problem. MEN varför har jag INTE sinusvåg på sekundär-lindningen? Beroende på hur jag belastar växelspänningen med resistivlast ändras kurvvågen REJÄLT...
Har gjort om experimentet med olika trafos.... samma sak..
Lossar jag däremot mot likriktaren får jag en hur fin sinuskurva som helst.

Kanske inte riktigt Hajfaj...men ett tips om VAR jag kan leta svaret kanske ni kan hjälpa till med??


b

Den som hittar några stavfel får behålla dessa

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/02/04 :  13:28:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Trafon har ju en impedans så därför blir det inte samma med last som olastat.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/02/04 :  14:02:28  Show Profile Send Lovan a Private Message
Har troligen med dioderna att göra. Dom är ju inte så linjära av sig.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7786 Posts

Posted - 2007/02/04 :  14:09:13  Show Profile Send Fuling a Private Message
Trafons impedans ihop med kondingarnas laddningsströmmar gissar jag på.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2007/02/04 :  14:29:19  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
men varför DEFORMERAS kurvan INNAN dioderna... tomgångsströmmen genom likriktaren är ju försummbar (?) och impedansen i en 3A lindning ....tja.. inte kan det vara speciellt många ohm... ??

b

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/02/04 :  14:43:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Har du tänkt på vilka strömspikar du får genom dioderna? Särskilt med stora kondingar
blir det stora strömmar och då har impedansen plötsligt mer betydelse.

Impedansen i dioderna är ju ännu mindre än trafon, om vi förklarar det åt andra hållet...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8462 Posts

Posted - 2007/02/04 :  14:43:42  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Lossar jag däremot mot likriktaren får jag en hur fin sinuskurva som helst.

Är bryggan hel då?
Andra komponenter hela?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2007/02/04 :  14:58:29  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
3 aggregat som funkar -men alla ger samma deformation..

Bernt: du har säkert rätt...men jag fattar det ändå inte.....
hade det varit EFTER något...så ok...men direkt på trafon...nä det begriper jag inte... Lästips? Eller bara acceptera??

b



Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2007/02/04 :  15:38:34  Show Profile Send MartinX a Private Message
Det har med likriktningen att göra. Så länge som växelspänningens momentanvärde ligger under den spänning som glättningskondingen håller kommer inte dioderna att leda, belastningen på trafon är då i stort sett 0A. När växelspänningen passerar glättningskondensatorns spänning börjar dioderna att leda vilket innebär att kondensatorn börjar ladddas vilket drar en stor ström från trafon, plötsligt är belastningen många A. En transformator belastas altså stötvis i en nätdel av detta slag, ju större kondensatorbank du har desto kortvarigare blir den tid ström går och desto högre blir stötströmmen för strömmens medelvärde måste vara lika med lastströmmen ut från nätdelen.

Trafons spänning sjunker vid belastning vilket gör att växelspänningen
kommer att deformeras.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns

Edited by - MartinX on 2007/02/04 15:40:36
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/02/04 :  16:58:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Du är så pedagogisk Martin! Det var ungefär det jag försökte säga men lyckades sisådär...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/02/04 :  16:59:01  Show Profile Send ohmega a Private Message
MartinX: Precis! Så borde det ju vara..


Man kan ju koppla en spole mellan diodbryggan och kondensatorn...man förlorar ju lite spänning men kondingen laddas då upp under längre tid.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000