En transformator med 9V 3A matar en Graetzbrygga och konding samt en enkel stabilisator. Inga problem. MEN varför har jag INTE sinusvåg på sekundär-lindningen? Beroende på hur jag belastar växelspänningen med resistivlast ändras kurvvågen REJÄLT... Har gjort om experimentet med olika trafos.... samma sak.. Lossar jag däremot mot likriktaren får jag en hur fin sinuskurva som helst.
Kanske inte riktigt Hajfaj...men ett tips om VAR jag kan leta svaret kanske ni kan hjälpa till med??
men varför DEFORMERAS kurvan INNAN dioderna... tomgångsströmmen genom likriktaren är ju försummbar (?) och impedansen i en 3A lindning ....tja.. inte kan det vara speciellt många ohm... ??
Har du tänkt på vilka strömspikar du får genom dioderna? Särskilt med stora kondingar blir det stora strömmar och då har impedansen plötsligt mer betydelse.
Impedansen i dioderna är ju ännu mindre än trafon, om vi förklarar det åt andra hållet...
3 aggregat som funkar -men alla ger samma deformation..
Bernt: du har säkert rätt...men jag fattar det ändå inte..... hade det varit EFTER något...så ok...men direkt på trafon...nä det begriper jag inte... Lästips? Eller bara acceptera??
Det har med likriktningen att göra. Så länge som växelspänningens momentanvärde ligger under den spänning som glättningskondingen håller kommer inte dioderna att leda, belastningen på trafon är då i stort sett 0A. När växelspänningen passerar glättningskondensatorns spänning börjar dioderna att leda vilket innebär att kondensatorn börjar ladddas vilket drar en stor ström från trafon, plötsligt är belastningen många A. En transformator belastas altså stötvis i en nätdel av detta slag, ju större kondensatorbank du har desto kortvarigare blir den tid ström går och desto högre blir stötströmmen för strömmens medelvärde måste vara lika med lastströmmen ut från nätdelen.
Trafons spänning sjunker vid belastning vilket gör att växelspänningen kommer att deformeras.
"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Man kan ju koppla en spole mellan diodbryggan och kondensatorn...man förlorar ju lite spänning men kondingen laddas då upp under längre tid.
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor