HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Gruppköp Pre-amp
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

meet_matt
Member

106 Posts

Posted - 2007/01/07 :  21:57:33  Show Profile Send meet_matt a Private Message
Kul att många verkar "heta" :)

Jag känner rent spontant att en HFPA hade varit kul men för egen del har jag varken tid eller kunskap att pröva o testa olika föslag och lösningar.

Så fler förslag så får vi väl sammanfatta om nån vecka eller så.
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2007/01/08 :  10:10:28  Show Profile Send Zei a Private Message
En variant man skulle kunna tänka sig är kanske att bygga en preamp baserad på Wolfsons WM8816.

Det skulle kunna bli en kompakt preamp med många möjligheter.
valfria opampar är ju en fördel.. litet format, smidig digital volym som antagligen är skitbra. (eget antagande)

Eftersom en PIC behövs för detta kan man ju "lätt" bygga vidare med PIC styrd ingångs väljare, fjärrkontrolls möjligheter och LCD.

För de riktigt hågade borde man väl dessutom kunna byta ut utgångs steget mot en dito rör, diskret opamp eller vad man tycker är tufft. ?

Länk till WM8816
http://www.wolfsonmicro.com/products/WM8816?diagram=true

Edit:
Är 99% säker på att en av våra Medlemmar redan har en finfin layout på ovanstående förövrigt

Signatur..

Edited by - Zei on 2007/01/08 10:15:02
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/01/08 :  10:17:55  Show Profile Send Kmj a Private Message
Äh, OP är ju tråkigt.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2007/01/08 :  10:23:55  Show Profile Send Zei a Private Message
mjoo,, kanske det.. ett förslag som sagt.

Vad tycker du är roligt ?

Signatur..
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/01/08 :  11:01:20  Show Profile Send Kmj a Private Message
post 3&9

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8625 Posts

Posted - 2007/01/08 :  23:26:09  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Från post 9,
quote:
Det finns ett företag i Polen som ska vara riktigt billiga,
Vad heter dom??

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/01/09 :  01:17:32  Show Profile Send Kmj a Private Message
Inte en aning men kan skicka iväg ett mail och kolla med Damian

Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/01/09 :  10:39:28  Show Profile Send Kmj a Private Message
http://www.hatron.com.pl/

Men med moms och tull så var det kanske inte så billigt längre. Men det skadar ju inte att kolla om man nu ska trycka upp ett antal kort. Annars finns det ett företag här i Gbg med, ligger några hundra meter bort från mig.

Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2007/01/09 :  14:28:07  Show Profile Send ludo a Private Message
Köpa/beställa kretskort är nog inte så dyrt i förhållande till det arbete som ska utföras för att ta fram en färdig förförstärkare.
Dessutom så går det numera beställa billigt fr Asien särskilt om det bara handlar om 2-lagers kort.

Fast innan måste man komma fram till vad man vill bygga.

Här är mina spontana tankar om vad man behöver bestämma sig för om man ska bygga från scratch.

Fjärrstyrning:
- Volym
- Ingångsreläer (vilken typ?)

Volym:
- Motorpot?
- Relästege?
- Analoga switchar?
- Stegmotordriven mekanisk vridomkopplare?
- Färdiga volym IC-kretsar (som innehåller även opampar... fast då är det meninslöst med diskret design av resten av förförstärkaren)?

Kretstopologi:
- Diskret kisel
- Klass A
- SE eller balanserad? Både och?
- SE eller Push-Pull?
- Med eller utan global/partiell återkoppling?
- DC-kopplad + servo eller AC-kopplad (kondensatorkopplad)?
- Endast FET-tar i signalvägen?
- Buffrad?
- Hur många förstärkarsteg?
- Kaskoder?
- Strömspeglar?
- Aktiva strömkällor?

Strömförsörjning:
- Diskreta komponenter eller integrerade regulatorer (LM317)?
- Hur många reglersteg?
- Serie eller shuntregulatorer? Både och?
- Passiv reglering (RC/LC)?

Kretslayouten:
- Mikrokontrollerkort (inkl ev display/-styrning?)
- Förstärkarkort
inkl ingångsreläer + drivkretsar
inkl kretskortmont in/ut kontakter
inkl volym + drivkretsar
inkl ev ”det andra regulatorsteget”
inkl ”dc-protect” vid dc-kopplad kretstopologi
Eller alla delarna på separata kort?
- Strömförsörjningskort
inkl diodbrygga, kondensatorbank och preregulatorsteg?
- Trafo/-n, ev nätfiltrering, softstart (behövs verkligen?) lämnas utan kort?
- Beställa custom made trafo med alla de erfoderliga spänningarna?

Arbetsfördelning/kompetens:
- Vem bygger vilka delar?
- Vem simulerar? veriferar? mäter?
- Vem dokumenterar?
- Vem programmerar?
- Vem designar chassiet?
- Vem layoutar korten?
- Gemensamt komponentinköp?

...
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2007/01/09 :  15:04:49  Show Profile Send Zei a Private Message
Jag tycker defenetivt att det skall vara separata kort då man lätt själv kan välja vilka delar man vill använda sig av.
Alla kanske inte behöver ha fjärrkontroll och då blir det ju en onödig kostnad, men samtidigt kan man vid ett senare tillfälle enkelt "uppgradera"

Jag kan förövrigt tänka mig att hjälpa till med dokumentation, Designa eventuellt chassi och hjälpa till med layouter (trots min ringa kunskap)

Kretslösningen i sig kan jag tyvärr inte hjälpa till med så mycket

Ludo, Har du något spontant förslag på en krets som skulle kunna tillfredställa en större skara?

Jag tror att för att komma vidare behöver man(Vi)nog bestämma oss för en förstärkar krets...

Kringdetaljer som volym och ingångsväljare kommer vid ett senare tillfälle...

/Z

Signatur..

Edited by - Zei on 2007/01/09 15:17:43
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2007/01/09 :  20:24:45  Show Profile Send ludo a Private Message
quote:
Ludo, Har du något spontant förslag på en krets som skulle kunna tillfredställa en större skara?

Tyvärr inte...
Det beror på vad folk vill ha.
Det får man nog bestämma först.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/01/09 :  20:53:37  Show Profile Send Kmj a Private Message
Japp, först en förstärkarkrets med nätdel. Sedan det runtliggande som ingångväljare, typ av volym, disply osv. De är ju visseligen fint att ha men för många onödiga utgifter och kan ju då lätt göras valfria.

Chassi är ju upp till var och en.

Edited by - Kmj on 2007/01/09 20:56:27
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/01/09 :  21:54:18  Show Profile Send ILLY a Private Message
Verkligen kanonbra tankar kring designkriterier ludo, man förstår fort varför dina byggen är så fina som de är. Du vet helt enkelt vad du håller på med.

Så, om vi då skulle börja med att fokusera på förstärkarkretsen, eftersom det troligen är den avgörande delen för hur många deltagare vi får i projektet.

Du ställde upp en rad kriterier:
quote:
Kretstopologi:
- Diskret kisel
- Klass A
- SE eller balanserad? Både och?
- SE eller Push-Pull?
- Med eller utan global/partiell återkoppling?
- DC-kopplad + servo eller AC-kopplad (kondensatorkopplad)?
- Endast FET-tar i signalvägen?
- Buffrad?
- Hur många förstärkarsteg?
- Kaskoder?
- Strömspeglar?
- Aktiva strömkällor?

Det kanske vore bra om någon skulle orka/vilja redogöra för vilka för- och nackdelar som uppstår beroende på vilken topologi man väljer. Både praktiskt, ekonomiskt och ljudmässigt. Själv är jag inte så erfaren på området att jag direkt kan säga att "push-pull är bättre än SE" och svara på varför jag tycker så. Alla vet ju att det låter fräckt när man säger att det är klass A, men låter det nödvändigtvis bättre, eller är det bara en tyngre låda som drar mer ström och blir varmare?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

ByggareAndy
Member

266 Posts

Posted - 2007/01/09 :  22:49:12  Show Profile Send ByggareAndy a Private Message
Satt och läste igenom tråden och tyckte jag kände igen innehållet från en annan tråd, suttit och letat nu en timme i de arkiverade trådarna och hittade den till sist.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=36637&whichpage=1&SearchTerms=f%F6r

Om ni läser igenom tråden så hittar ni nog alla möjliga intressanta förslag, enda som saknades var integrerad kaffekokare.

quote:
- Färdiga volym IC-kretsar (som innehåller även opampar... fast då är det meninslöst med diskret design av resten av förförstärkaren)?

Ludo: Finns det något i volym IC kretsar som är tekniskt dåligt implementerat enligt dig, switchar t.ex., om jag har tolkat dina inlägg så är du inte för dem i varje fall, mest nyfiken. Hur menar du med meningslöst med diskret design... menar du ingångsreläerna eller själva förstärkardelen(pga2310 har ju inbyggd förstäkning och klarar av att driva de flesta lasterna och därmed behövs det ingen diskret förstärkarkoppling).

/Andy

Ingen signatur för tillfället
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2007/01/09 :  22:55:08  Show Profile Send Zei a Private Message
Å andra sidan finns ju Wolfsons variant där opamparna sitter på "utsidan" och borde således kunna bytas bort mot en diskret variant?
Eller är jag ute och cyklar?

/Z

Signatur..
Go to Top of Page

ByggareAndy
Member

266 Posts

Posted - 2007/01/10 :  20:33:45  Show Profile Send ByggareAndy a Private Message
quote:
Eller är jag ute och cyklar?

Nä, du har klart för dig.

http://www.wolfsonmicro.com/products/WM8816?diagram=true

/Andy

Ingen signatur för tillfället
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2007/01/10 :  20:51:18  Show Profile Send ludo a Private Message
WM8816 kräver en inverterande op (naturligtvis kan den även vara diskret) med global återkoppling.
Signalen på utgången blir fasvänd.
Tror inte kretsen kan användas som shunt.
Vet inte om den typen av volymkontroll skulle accepteras av alla.
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2007/01/10 :  22:00:09  Show Profile Send Zei a Private Message
DÅ tycker jag att vi droppar den idén,
Det var bara en krets jag varit nyfiken på och som inte verkar vara så exploaterad..

Tyvärr har jag inte kunskap nog att hitta på en egen krets så jag är öppen för förslag..

/Z

Signatur..
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2007/01/11 :  10:33:28  Show Profile Send ludo a Private Message
För att börja nånstans vill jag visa ett blockschema på hur försteget skulle kunna vara uppbyggt.
Om det ska vara ett forumbygge så måste kretsdesignen vara rel enkelt o någorlunda flexibelt.
Å andra sidan om vi ska slippa för 150-e gången läsa "brum i min HF_Pre...hjälp!" så kan det inte vara för flexibelt.
Framför allt inte med avseende på huvudkortet / strömförsörjningskortet.
Därför föreslår jag att huvudkortet bör bestyckas med följande delar:
- kretskortmonterade ingångskontakter
- reläbaserad ingångsväljare
- ingångsbuffer (som naturligtvis kan förbikopplas för de som "inte tror på ingångsbuffrar")
- konfigurerbar shunt eller "traditionell" volymkontroll.
Här tror jag inte på något annat än en vanlig hederlig motorpot av bra kvalite.
För de som inte vill fjärrstyra preampen kan den bytas mot en icke motordriven rk27 som då har samma pinout.
- spänningsförstärkare
- servo+skyddskretsar eller utgångskonding
- shunt (eller serie) regulatorer
- kretskortmonterade utgångskontakter
Fördelen med att inte bygga allt det här på separata kort skulle vara bättre signalintegritet (slippa sladdar kors o tvärs - bättre koll på strömreturer - slippa antenneffekter) o kanske även ett billigare bygge; mekaniska kontakter/sladdar är relativt dyra.

Som sagt - ett förslag till någon slags utgångspunkt för vidare spånande kring ett ev gemensamt försegsbygge:
Go to Top of Page

kyan
Member

107 Posts

Posted - 2007/01/11 :  14:12:27  Show Profile Send kyan a Private Message
Tycker det låter bra det där. Vet inte vad en shunt volymkontroll är, men det är säkert kul :-)

Är relät du ritat in fjärrstyrt?

Antagligen kanske lite tidigt i projektet, men där det står RELAYx4. Menas det att det är 4 ingångar? Det känns i så fall lite klent. Jag förstår att det säkert inte är en stor sak att ändra på, men det är det enda som jag har att invända emot.
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2007/01/11 :  15:09:03  Show Profile Send Zei a Private Message
Ludo, Kul att du känner för att hjälp atill, för utan hjälp från folk med din kunskap och erfarenhet kommer vi inte långt.

Är detta en krets du provat eller är det fortfarande på tankestadiet? Någon simulering gjord osv?

Angående volym, ingångar etc.. är det helt ok för mig att sätta allt på kortet, för de som kan och har kunskap att välja en annan variant är det ju (väl) en smal sak att kringgå detta..

Var kan man läsa om shunt ?? fördelar mot en vanlig pot?

/Z

Signatur..
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2007/01/11 :  16:49:28  Show Profile Send ludo a Private Message
quote:
Är detta en krets du provat eller är det fortfarande på tankestadiet? Någon simulering gjord osv?

Det här är mer ett tankesätt...modell för att visa på hur förstärkaren enl min mening bör vara uppbyggd, vilka byggblock som ska finnas.
Prestandan bestäms av vilka komponenter de olika blocken ska bestyckas med och toplologierna för varje delblock.
Och ja - jag har omvandlat det här byggtankesättet i praktiken och den här uppbyggnadsmodellen funkar väldigt bra.
quote:
Angående volym, ingångar etc.. är det helt ok för mig att sätta allt på kortet, för de som kan och har kunskap att välja en annan variant är det ju (väl) en smal sak att kringgå detta..

Självklart.
quote:
Var kan man läsa om shunt ?? fördelar mot en vanlig pot?

Fördelar...finns. Hoppas nån annan kan förklara vilka...
quote:
Är relät du ritat in fjärrstyrt?

På ett eller annat sätt måste det "fjärrstyras".
Antingen via en mekanisk vridomkopplare eller via mikrokontroller.
quote:
Antagligen kanske lite tidigt i projektet, men där det står RELAYx4. Menas det att det är 4 ingångar? Det känns i så fall lite klent. Jag förstår att det säkert inte är en stor sak att ändra på, men det är det enda som jag har att invända emot.

Ja tanken är att ha 2*4 ingångsreläer på kortet och driva dem fr en darlingtondrivare med 8 utgångar. Varje utgång av uln2803 drivkretsen är redan försedd med serieresistor, drivtrissor och flera skyddsdioder.
Dels så spar man in komponenter, kretskortyta och säkert nåt mer som jag inte kommer på just nu.
Jo om man ska använda sig av skyddsdioderna inne i kretsen så bör avståndet mellan kretsen och reläerna inte vara för stort. Därför max fyra reläeer "åt vardera hållet".
Vill man ha fler reläer så kan man bygga på höjden med 2*4 reläer till om man vill.
För mej (o de flesta andra tror jag) 4 ingångar borde vara fullt tillräckligt.
Reläerna har dessutom den otrevliga egenskapen att de brukar vara dyra...
Nämnde jag nånstans att det kommer att behövas dubbelpoliga signalreläer för brytning av både signal o jord?...

Det andra kortet (av 3) skulle kunna innehålla separata preregulatorer för varje kanal och en hjälpspänning för drivning av reläerna och en ev mikrokontroller.

Edited by - ludo on 2007/01/11 16:53:01
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2007/01/11 :  18:19:56  Show Profile Send Zei a Private Message
Ludo

Har du lust att visa ett schema förslag på den del av kretsen du kallar för "DISCR NONINV BUF" och "DISCR NONINV AMP (with Servo)"

Så kan man ju börja med lite layout förslag..

/Z

Signatur..
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/01/11 :  19:12:46  Show Profile Send Kmj a Private Message
de två delarna , "DISCR NONINV BUF" och "DISCR NONINV AMP (with Servo)", är ju de som ska diskuteras fram. Dvs ingångsbufferten samt själva förstärkardelen.

Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2007/01/11 :  19:17:20  Show Profile Send Zei a Private Message
Jo, så långt är jag allt med, men det hindrar ju inte att Ludo kanske har ett konkret förslag.?

Jag kan ju garantera att jag inte har ett i alla fall......

/Z

Signatur..
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000