HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Gruppköp Pre-amp
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

meet_matt
Member

106 Posts

Posted - 2007/01/05 :  17:58:27  Show Profile Send meet_matt a Private Message
Någon mer än jag som är sugen på att bygga ett försteg? Är inte så sugen på att hålla på o köpa komponenter från en massa olika ställen vilket brukar resultera i att frakten och inte komponenterna är det som gör att projektet spräcker budgeten.

Så, fler som är intresserade?

Förslag på vad man kan/bör(!) bygga?

Har inga problem att löda men är mer praktiker än teoretiker så helst ett försteg där man inte behöver mäte med oscilloskop o byta komponenter det första man gör.

Har ingen brådska att börja bygga...

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2007/01/05 :  18:40:59  Show Profile Send Lord a Private Message
Är kanske inte själv intresserad att bygga något mer försteg , med det kan vara intressant att spåna lite.

Innan man bestämmer sig för vilket man skall bygga så är det bra att ställa upp några specar.
Vilken förstärkning behövs ?
Hur hög utspänning skall de kunna ge ?
Hur hög spänning skall det klara på ingången ?
Sen vilken typ av aktiva element skall användas ?
Rör, transistorer , eller hubrid ?

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/01/05 :  19:42:49  Show Profile Send Kmj a Private Message
Rör har det ju redan gjorts ett för ett tag sedan så kanske transistorer bara för sakens skull?
Om man nu ska göra nått gemensamt alltså.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2007/01/05 :  20:12:05  Show Profile Send Fuling a Private Message
*Spånar vilt*

Nåt med kaskodkopplade Jfetar vore lite roligt, jag tänker mig nåt i stil med en kraftigt förminskad ZV9.
Nackdelen är väl att man då måste ha kondensatorkopplad utgång vilket nog alla inte skulle gilla.
En annan variant som eliminerar utgångskondingen vore en mer normal opampkoppling med kaskodade Jfetar i ingångssteget och småsignalmosfetar på utgången, SE klass A förstås. Man kan tänka sig nåt i stil med en förkrympt Aleph J.
Utgångssteget skulle för den delen också kunna vara kaskodkopplat, jag har goda erfarenheter av den principen.

Observera att nu hittar jag på medan jag skriver...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2007/01/05 :  21:16:32  Show Profile Send Zei a Private Message
Är det ett "färdigt kit" som eftersöks, eller är detta ett försök till en slags hfpa (HifiForum PreAmp) ?

Det hade ju varit fräsigt med en HFPA

/Z

Signatur..
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8626 Posts

Posted - 2007/01/05 :  22:26:22  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
En annan variant som eliminerar utgångskondingen vore en mer normal opampkoppling med kaskodade Jfetar i ingångssteget och småsignalmosfetar på utgången, SE klass A förstås. Man kan tänka sig nåt i stil med en förkrympt Aleph J.

Även om jag inte tänkt bygga (hinner)detta inom en snar framtid,så funderade jag på detta att ha som lågnivå utgång på den hörlurs DAC jag har kretkort på,istället för opampen som sitter där.Jag röstar för något i denna stil.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2007/01/05 :  22:46:05  Show Profile Send Zei a Private Message
Fuling, En förkrympt Aleph J. Har du lust att utveckla dina tankar och spåna lite till?
Kanske redan sitter på ett schema?

/Z

Signatur..
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/01/05 :  23:14:47  Show Profile Send ILLY a Private Message
Utan att lova någonting överhuvudtaget så är jag kanske, eventuellt litegranna intresserad av detta projekt.

Ytterligare funderingar att spåna på:
Ska ingångsväljare vara inräknat i projektet och isåfall: Reläer eller typ ELMA omkopplare?
Ska strömförsörjning vara en del av projektet, eller räknar vi iskallt med att alla fixar det på egen hand?
Är PCB-tillverkning aktuell, eller är det upp till var och en att etsa, hardwira eller löda veroboard?

I mina lådor finns gott om småsignalstrissor och transformatorer med blygsamma specar, så jag lägger min röst på något diskret bygge som inte kräver några större mängder ström och spänning.

(det kan jag iofs bygga ihop även om ni gruppköper helt andra grejer, så ta inte min röst på allt för stort allvar, ok?)

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/01/05 :  23:23:32  Show Profile Send Kmj a Private Message
Varför inte köra på allt och sedan kan man ju bortse från delar om man vill? Ska man etsa själv så är det ju inte svårare än att klippa borde det som man inte vill ha och ska kort tillverkas så är det ju lika bra att sätta allt på ett kort som man sedan kan bryta i mindre delar. Det finns ett företag i Polen som ska vara riktigt billiga, om ni som sett Zeis Alephförsteg så vet ni att korten blir av bra kvalité och billiga (mellan 100-150:- för dubbel mono).

PCB för nätdel, förstärkardel (tillslagsfördröjning kanske? ) samt ett för relästyrda ingångar är mitt förslag.

Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2007/01/05 :  23:28:27  Show Profile Send Lord a Private Message
Ingångsväljare .. reläer är helt klart lämpliga men samtidigt är en omkopplare enklare så det tåls att funderas på.
Strömförsörjnigen anser jag vara en del av förstärkare så den skall helt klart ingå.
Ett bygge med standardkomponenter som många säkert redan har hemma är ju ingen nackdel. Sen om man måste köpa hem så är det inga problem att hitta dem.
Om det blir fler än ett par stycken så går det ju att beställa profsiga pcb:n , det gör också att medlemmar som inte har så stor erfarenhet och kunnade lättare kan få ihop en fungerande föstärkare.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2007/01/05 :  23:35:38  Show Profile Send Fuling a Private Message
Zei och Ryssen: Har inget färdigt schema eller någon prototyp, bara en föraning om att en sån krets skulle kunna bli väldigt bra
Är lite sugen på att ta ner open-loopförstärkningen lite med diverse degenerationsmotstånd så att den globala återkopplingen inte blir så hög. Ska skissa och grubbla lite nån dag.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2007/01/05 :  23:36:27  Show Profile Send Zei a Private Message
Om man skulle ha med ett "option" med reläer för ingångarna kan man ju välja själv om man vill ha tryckknappar eller omkopplare.

Det skulle ju i så fall vara ett option som man väljer om man vill använda..

Om man vill skena iväg med tankarna skulle man dessutom kunna ha alternativa volymkontrolls möjligheter, Potar, relän och motstånd, digitala kretsar...

Vi har ju duktiga programmerare på forumet så med deras generositet skulle det kunna bli riktigt fint

/Z
/Z

Signatur..

Edited by - Zei on 2007/01/05 23:40:04
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2007/01/05 :  23:39:42  Show Profile Send Zei a Private Message
quote:
Är lite sugen på att ta ner open-loopförstärkningen lite med diverse degenerationsmotstånd så att den globala återkopplingen inte blir så hög. Ska skissa och grubbla lite nån dag.

Ser fram emot vad du kommer fram till

/Z

Signatur..
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/01/05 :  23:46:17  Show Profile Send Kmj a Private Message
quote:
Ser fram emot vad du kommer fram till

Vilket på ren svenska tolkas som "jag har inte en aning om vad det är men det låter bra!"

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8626 Posts

Posted - 2007/01/06 :  00:02:22  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
"jag har inte en aning om vad det är men det låter bra!"

Har lite aning,men inte mycket.
Ojdå,DACen har balanserad utgång,blir lite mer komplicerat.

Learning by burning..
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2007/01/06 :  07:42:15  Show Profile Send Zei a Private Message
Med tanke på vad man läst om Aleph J så kan man inte bli annat än nyfiken.

Kanske balanserade möjligheter?....

/Z

Signatur..
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2680 Posts

Posted - 2007/01/06 :  11:10:54  Show Profile Send Imperial a Private Message
Om det är av intresse så har jag en hel del komponenter. Jag har precis flyttat ut från min lokal så¨spåna ni ett tag så ska jag sortera

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

kyan
Member

107 Posts

Posted - 2007/01/06 :  12:56:20  Show Profile Send kyan a Private Message
Intresse kan mycket väl tänkas finnas!

Kanske steget ska kunna driva några av Zen och aleph förstärkarna som verkar mycket populära?
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8626 Posts

Posted - 2007/01/06 :  13:56:10  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Finns länk till schema på Aleph J så man ser lite vad det handlar om?

Learning by burning..
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2007/01/06 :  14:30:53  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
quote:
Finns länk till schema på Aleph J så man ser lite vad det handlar om?

Kolla här

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=75281

Tommy

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2007/01/06 :  20:41:28  Show Profile Send Zei a Private Message
Fuling. Spånat fram något?

Tillbaks till funderandet.......
Är på G att bygga en BOZ och kommer antagligen köra med 2sk216 istället för IRF610 vilket enligt uppgift från ett annat forum skall vara kanoooooon..
Om man bortser från 2sk216 så är det ett väldigt billigt bygge med enkla och få "grundkomponenter"

Om nu ingen utav er mer lärda skulle komma på någon super brilliant krets så kanske ett sådant bygge kan vara intressant?

Skriver egentligen utan att fundera nu så ja,, ett förslag är ju ett förslag..

Pass X2 klon kanske? (kanske inte är publikt schema ännu? )

Andra förslag på vad som kan göras..?

/Z

Signatur..
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2007/01/06 :  21:01:49  Show Profile Send Fuling a Private Message
Zei: Nope, har fullt upp med mina rörbyggen för stunden. Nästa gång jag jobbar natt kan jag försöka åstadkomma något preliminärt schema.

Go to Top of Page

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2007/01/06 :  21:03:30  Show Profile Send Bardis a Private Message
En sak jag har svårt att undvara på ett försteg är fjärrkontroll.
En stegmotorstyrning vore inte fel. Den kan styra en ELMA-omkopplare som sedan kan koppla in motstånd eller en TVC.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2007/01/07 :  13:39:42  Show Profile Send ludo a Private Message
En fjärr kräver em mikroprocessor.
Vill man fjärrstyra en dämpsats så skulle jag nog i första hand välja en alps rk27 med motor. Det är nog den enklaste men "tillräckligt" välljudande och mest ekonomiska lösningen. Potten kunde dessutom köras i "shunt mode" för ännu lite bättre ljudkvalite.
När man väl har en styrande mikroprocessor så kunde man lätt förse förförstärkaren med en reläbaserad fjärrstyrd ingångsswitch.

Sen gäller det att bestämma sig för val av förstärkande komponenter... opampar?...diskreta komponenter?...rör?...passivt?...

Edited by - ludo on 2007/01/07 13:41:48
Go to Top of Page

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2007/01/07 :  14:00:36  Show Profile Send Bardis a Private Message
Fjärrstyrda pottar går att köpa som en sats från flera ställen. Så det är nog det enklaste o billigaste alternativet.
Men en fjärrstyrd stegmotorstyrning växer inte på träd. Köpte en från BentAudio för dyra pengar. Är mycket nöjd o förvånad hur bra det låter med transformatorvolymkontrollen inkopplad.

Man skulle kunna göra fjärrenheten som en modul. Som går att bygga in i alla apparater som har ELMA-omkopplare. Finns nog ett antal som använder dessa.
Det finns säkert någon som är duktig på PIC-programmering som har en massa ideer?
Detta skulle kunna bli en egen tråd. Kanske en HFF (HifiForumFjärr).

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2007/01/07 :  21:29:18  Show Profile Send Zei a Private Message
Själva volymkontrollen behöver ju iofs inte ingå i själva förstärkar kretsen (layouten)
Möjligheterna för volym reglering är ju väldigt många och alla har ju olika tycke, smak och ekonomi..

En del kanske tycker det är ok med en pot medans andra vill ha fasta motstånd som styrs av en PIC. (relän) osv.

volymreglering är ju en viktig detalj såklart, Men vi behöver ju komma på vad för typ av krets vi skall köra på

Som Ludo skrev..
quote:
Sen gäller det att bestämma sig för val av förstärkande komponenter... opampar?...diskreta komponenter?...rör?...passivt?...

Passivt är väl lite "trist" , Opampar likaså rör byggen kan man ju gödsla med på detta forum

Så något diskret då ?

Förslaaaaag? Kom igen nu..

/Z

Signatur..
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000