HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Snälla HJÄLP mitt försteg att bli Oballanserat!!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2006/12/29 :  22:42:44  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Jag blir tokig snart.

Mitt problem ÄR:

Jag har precis köpt ett begagnat Electrocompaniet 4 1/2 försteg( Som för övrigt var i fint skick och som jag tror kommer låta toppen ).

Det är balanserat i sin grundkonstruktion.

Jag måste köra det Obalanserat för att passa in i mitt Mcintosh Obalanserade slutsteg.

Saken är att det beter isg som följande: När jag slår på det och volymen är på noll så låter det inget(tur det.)

Iom att jag vrider upp volymer så ökar också ett KRAFTIGT BRUMMANDE ljud ur högtalarna. Och musiken låter SKITsvagt och med dålig kvalitet. Som om någon viskar i en kyrka för att likna det vid någonting.

Detta beror på att försteget inte känner att jag kör obalanserat utan drar på de balanserade kretsarna.

Jag lusläser manualen och kopplar som det står men felet består.

Det står i manualen att man inte skall använda sig av kortslutningspluggar någonstans. Men hur skall jag då lyckas göra försteget obalanserat?

Jag ägde en gång ett Electrocompaniet aw250r slutsteg som betedde sig EXAKT lika med brummet. Det kortslöt jag med pluggar och det fungerarde fin fint efter det.

HUR SKALL JAG GÖRA FÖR ATT FÅ MITT EC 4,5 FÖRSTEG ATT INTE BRUMMA OCH KÖRA DET I OBALANSERAD DRIFT?

SNÄLLA HJÄLP JON !!!!!

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/29 :  23:03:02  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Det är balanserat i sin grundkonstruktion.



då tror jag inte att det går om du inte kan skaffa en omvandlare från balanserat till single end. Hade försteget varit obalanserat men med en Fuskbalanserad utgång då hade du kunna använda en rca/xlr konverter eller lödat dina egna kablar.


Har du tagit upp det med tillverkaren ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2006/12/29 :  23:43:16  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Det ska gå att köra single ended enligt manualen.

Har ingen egen erfarenhet av ec produkter som känner igen sig ocg kan hjälpa mig ?

mvh jon

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/12/29 :  23:48:45  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Har du kollat så dina xlr-kablar har stiften anslutna som det ska vara?
Och alla kopplingarna rätt...?

Edit:stift 1&3 ska nog byglas,kom jag på,men jag är inte 100% säker än.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"

Edited by - Mc Square on 2006/12/29 23:50:16
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2006/12/30 :  00:07:24  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Jag har inga xlr kablar överhuvudtaget.

Jag kör single ended. Obalanserat hela vägen just nu.

Och det brummar som tusan. Så mycket så man blir rädd och stänger av strömmen.

Det måste finnas ett sätt. Undrar vem som har lösningen i sin hjärna?

Längtar tills någon räddar mig!

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/12/30 :  00:18:57  Show Profile Send gcs a Private Message
Det går att köpa XLR/RCA adapter hos Hifikit eller Elfa, men det finns säkert på andra ställen med. Gå in på Hifikit´s hemsida och se hur adaptern ser ut.
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/12/30 :  00:20:17  Show Profile Send drkim a Private Message
Hej Jon!

Det som är konstigt (som jag sa i telefon) är ju att jag testat att köra försteget obalanserat (tror i alla fall att jag testade det?) och jag fick det att funka i så fall - vad som möjligtvis kan skilja är ju att du har en balanserad cd-spelare och jag körde en oballad cd.

Jag har ju balanserad ingång på mitt slutsteg och har givetvis kört så 99.9% av tiden - men jag har använt min obalanserade Sony SCD 555ES hela tiden - från början så körde jag den i RCA pluggarna - men fick rådet att skaffa adaptrar och köra den i dom balanserade ingångarna, vet inte vilket som funkade bäst - men den fick sitta kvar i den balanserade ingången...

Det finns ju en XLR balanserad utgång och sedan 2 stycken obalanserade utgångar som går på varsit "stift" från den balanserade utgången, har du testat att koppla på både RCA 1 och 2? samma resultat?

Är det inte så att en adapter skulle kunna lösa problemet trots allt?

Otroligt tråkigt att det blivit så här, hoppas verkligen det löser sig på nått vis...

PS! här finns manualen om någon skulle vilja titta i den: http://www.electrocompaniet.com/pdf/manualer/ec45.pdf

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2006/12/30 00:21:19
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/12/30 :  00:25:30  Show Profile Send drkim a Private Message
Här är den typen av adapter jag menar: http://www.svalander.se/shoppen/adapterkontakter.htm





Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/12/30 :  00:41:26  Show Profile Send drkim a Private Message
Ok där ser du ju även vilka stift som är plus och vilka som är minus - 1 och 3 till jord och stift 2 är plus...
Det stämmer ju även när man läser manualen - det enda som man inte ska göra enligt manualen är ju att kortsluta rec out och main out - lycka till

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2006/12/30 :  00:42:06  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Det kommer bli kanon i slutändan. Det vet jag. Men det är en bit kvar dit :-)

Så här står det i manualen om det hjälper till:

Single-ended (normal) output and operation
Use the + RCA on right and left channel for connection to the power amplifier.
Balanced XLR output and operation
The balanced mode can only be used if the power amplifier has a balanced input.
Use an XLR interconnect with GND on pin 1, + on pin 2 and - on pin 3.
Balanced RCA output and operation
The balanced mode can only be used if the power amplifier has a balanced input. Be
sure the power amplifier is turned off. Use 2 single (1 stereo) interconnect cables from
the preamplifier to the power amplifier, connecting + and - outputs from the preamplifier
to the
+ and - inputs of the corresponding channel on the power amplifier.
Make sure the + and - are not interchanged, as this will cause the system to operate
out of phase, with very poor bass response as a result.
NEVER use shorting plugs on any output terminal i.e. Rec. out or main out.






Alltså som jag uppfattar det så skall man koppla "rca ut" från försteget via de båda + kontakterna på försteget in i slutsteget.

Hur jag än vrider och vänder på det så brummar det.

Jag känner som sagt igen brummet och det kommer försvinna om vi lyckas köra försteget oballat.

Kääner mig lite dum som inte kan mer om elektronik.

Men det måste finnas någon som kör Ec s försteg oballat i detta land!

Jag är lite kass på vissa engelska ord men som jag tolkar det så ligger kanske problemet i xlr kontakterna. Jag kanske skall ha xlr kontakter som kortslutningspluggar på något vänster.


Upplösningen är nära hoppas jag :-)

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2006/12/30 :  00:44:20  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Tack Jocke! Du har hjälpt mig mer än vad jag kan begära.

Tack än en gång och ha det bra.

Gott nytt år!

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/12/30 :  00:51:50  Show Profile Send drkim a Private Message
Ingen fara Jon, men du ska inte koppla in båda + kontakterna utan välja antingen RCA 1 eller RCA 2 för inkoppling, vanligtvis använder du RCA 1 (då spelar det i normal fas) och koppla som vanligt + till + och - till -

Hoppas du får igång det nu

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/12/30 :  00:53:16  Show Profile Send drkim a Private Message
Ja - just det!

Gott nytt år på dig oxå

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2006/12/30 :  10:08:01  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Jag är fortfarande förvirrad i detta försteg.

Jag känner mig lite dum.

Jag har fortfarande ingen exakt lösning på problemet.

Det är någontoing med + - och jord.

Jag måste få till det på något sätt.

Måste kanske ha en specialkontakt.

Frågan är om den skall vara xlr eller rca.


/ knäpp-jon

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2006/12/30 :  10:20:14  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Värt att notera är att vissa tillverkare har inverterat Hot och Cold, den jag vet är Accuphase, men det kan finnas fler.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2006/12/30 :  10:24:30  Show Profile Send ninja a Private Message
Skicka mail till EC och fråga! (eller ring AudioConcept i Stockholm, dom säljer både EC och McIntosh-> www.audioconcept.se)
http://www.electrocompaniet.no/

Du kan även uppgradera EC 4,5 ...
http://www.electrocompaniet.no/upgrade.html


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2006/12/30 :  10:29:22  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Skall pöva med den där adaptern som du rekomenderar.

Skall kolla om jag kan hitta en sådan i Sthlm idag.

Borde inte vara omöjligt hoppas jag :-)

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/12/30 :  10:46:33  Show Profile Send CC a Private Message
det "låter" som det är fel på dina kablar? Som om du kastat om plus och minus(jord)? Testat med andra kablar?
Efterson du kör (om jag fattade rätt?) med vanliga oballade RCA-kablar ut från ditt försteg till ditt slutsteg så ska det inte vara något problem... att ditt försteg är ballat ska näpperligen generera brum bara för att du kör via de oballade rca-kontakterna till slutsteget! Jag har själv ett ballat försteg och har kört det med både oballade signalkällor och med oballat slutsteg utan problem. Vad jag fått göra är är att koppla samman 1:an och 3:an (jord & minus) i de xlr-kontakterna som kopplats till försteget (har endast xlr-kontakter på min försteg) och då blir det samma princip som att köra med vanliga rca-kontakter.

EC har INTE omkastade plus och minus (hot & cold) på xlr-kontakterna på några av deras produkter jag kommit i kontakt med.

MEn börja först med att testa så att inget fel finns på dina rca-kablar! Och testa dem en gång till. testa gärna med andra rca-kablar ochså för att vara säker!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/12/30 :  11:00:25  Show Profile Send CC a Private Message
Kollade manualen till din pre. Kan inte förstå varför du ska köra med adapter? Enda skälet är om du nyttjar ballade kablar och inte vill byta kontakter på dem? Eller vill använda försteget till att driva flera stycken oballade slutsteg så att du behöver den ballade utgången?

Knappast hjälper det med xlr->rca adapter om nu inte det råkar vara fel på rca-utgångarna från ditt försteg...
Alternativen är snarast följande:
1. Det är fel på ditt försteg.
2. Det är fel på ditt slutsteg.
3. Det är fel på dina rca-kablar.

Troligast är felet dina kablar.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2006/12/30 :  11:16:28  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Tack för att ni hjälper mig :-)


Jag har prövat spela med ett oballat Hk försteg med samma kablage. Och det går utmärkt.

Jag tror Electrocompaniets konstruktion ser lite annorlunda ut.

När man försöker köra deras slutsteg oballat så brummar det på samma sätt.

Det slutsteget jag änvände hade 2 rca ingångar till varje kanal + 1 xlr ingång per kanal.

För att få det att fungera då så var jag tvungen att köra rca kabel som vanligt från det oballade försteget till en av dem två oballade ingångarna (det fanns alltså 2 oballade ingångar per kanal) Och i den andra ingången så var jag tvungen att sätta en rca-hane där mittledaren ( plus antar jag ) låg mot sidoväggen.

Endast då blev det magi och det lät kanonfint.

Nåt liknande måste jag göra med försteget men exakt hur är jag för dum för att begripa verkar det som.

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2006/12/30 :  11:21:24  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Så här ser ett utdrag från slutstegets manual ut som förklarar det jag just förklarade i föregående text:

Detta krävs alltså för att köra det obalanserat:

The rear panel of the Ampliwire AW 250 DMB is equipped with two sets of RCA input
sockets, marked + and -, and one XLR female socket, for each channel.
Single-ended (RCA) input and operation
Upon arrival, the amplifier is set for single-ended use with a shorting plug in the negative
RCA input.This will short the negative (-) input of the amplifier to ground. With shorting
plugs in position, the amplifier is ready to be connected in a normal way with a single
ended preamplifier.


Om det nu hjälper någon att förstå problemet med mitt försteg.

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/12/30 :  11:32:10  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Jag har ett EC4.5 som jag kört både balanserat och obalanserat med kablar kopplade på sedvanligt sätt. Inga bal->RCA eller RCA->Bal adaptrar eller specialkablar har behövts för att få den att sjunga.

Om du kopplar bort alla specialkablar (och annat du fixat till...) och prova att köra som det är tänkt enligt EC's manual så skall du se att det löser sig.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/12/30 :  11:51:37  Show Profile Send CC a Private Message
Jo, jag har lekt lite med 250:an åsso (för evigheternas evighets evighet...) men jag har aldrig fått uppfattningen att samma förfarande ska behövas för att köra oballat från försteget? Och precis så tolkar jag följande text: "NEVER use shorting plugs on any output terminal i.e. Rec. out or main out."

Har du möjlighet att testa med det andra försteget igen? Bara för att försäkra dig om att inget annat fått knas? för något e ju inte riktigt och den beskrivningen du ger låter som om plus och minus växlats om någonstans, antingen i kablaget eller i elektroniken?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/12/30 :  11:53:11  Show Profile Send CC a Private Message
En tanke kom över mig: Är ditt "nya" försteg moddat? Kanske en långsökt tanke, men ändå...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/30 :  13:31:56  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Om jag har förstått det rätt

Försteget har RCA utgång som ska kopplas till slutsteg som har RCA in ?

Är det så samtidigt som försteget ÄR balanserat i sin konstruktion då kan du har råkat ut för det faktumet att alla tillverkare kopplar INTE så här



Men jag kan aldrig tro att ditt försteg använder en sådan koppling för att göra den balanserade till single end. Där sitter säkerligen en liten elektrisk mojäng som tar hand om omvandlingen.


Kan kanske hjälpa dig
http://www.vandenhul.com/artpap/wiring2.htm


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2006/12/30 13:47:38
Go to Top of Page

Hifimannen
Member

57 Posts

Posted - 2006/12/30 :  13:43:30  Show Profile Send Hifimannen a Private Message
Detta tips är kanske lite för enkelt, men kom ihåg at trykka in brytaren på fronten som väljer balanserat/obalanserat drift. Om du inte gör det låter det just som du sa at någon viskar i en kyrka.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000