HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 High End ICE
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Digger
Member

304 Posts

Posted - 2006/12/27 :  19:00:02  Show Profile Send Digger a Private Message
Bara lite nyfiken.
Har gått igenom ett par gamla trådar, och sett att detta verkligen är ett hett ämne. Antingen så verkar man älska det eller så hatar man det. Dom flesta verkar dock överrens om att man får mycket ljud för pengarna. Vad händer då om vi tar ett par Jeff Rowland monoblock ( bara som exempel) som jag såg till salu för lite sedan, vi pratar pengamässigt 80-85 000:- nypris. Visst, deras transistorsteg ligger väl 5 ggr. högre i pris, men det finns mycket annat att välja på i det prissegmentet.
Så min fråga är helt enkelt hur väl dessa ICE monoblock står sig jämfört med andra transistorsteg i välljud räknat, och varför skulle man välja det ena eller det andra. Pris/prestanda gäller kanske inte lika mycket här utan mer ljudmässiga för och nackdelar.

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2006/12/27 :  19:41:34  Show Profile Send AndersP a Private Message
Det nog så att min åsikt inte är representativ för forats medlemmar, speciellt inte dom som mest hänger här på HiFi-diskussion. Hursomhelst delar jag inte den allmänt accepterade meningen att det finns samband mellan pris och kvalitet inom hifi. Det säljs otroliga mängder ormolja, allmän dynga och undermåliga produkter för fantasipriser.

Ingen produkt från Jeff Rowland är värd sitt pris anser jag.
ICE-power modulerna kostar max $20 per kanal till producent sen kan du räkna själv. Det som förvånar mig är att det finns en marknad för dom här grejerna. Det blir ju samma ljud oavsett vilken låda dom sitter i!?

När det gäller ljudet av ICE, monterade i groteskt överprissatta JR-monoblock eller inte, är det helt en fråga om smak. Gillar man kliniskt rent ofärgat ljud kollar man på annat, gillar man lite rosa skimmer och "rörljud" kan man fixa en provlyssning. Jag vill inte ha förstärkare som gör att alla cymbaler låter lika, men det är som sagt min åsikt.
Ljudet är inte alls dåligt, men det är inte heller korrekt. Det beror på dom stora mängder högfrekvent dist som steget petar ur sig. Dom mätningar som presenteras i reklamen är oftast tagna med sk. "brickwallfilter" för att få mätkurvorna att se bättre ut............

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2006/12/27 :  19:47:08  Show Profile Send Guru a Private Message
quote:
ICE-power modulerna kostar max $20 per kanal till producent sen kan du räkna


Är detta något du vet eller bara tror ?

Är JR slutstegen byggda på orginal moduler från B&O eller byggs dom om av JR ?

Edited by - Guru on 2006/12/27 19:50:41
Go to Top of Page

Digger
Member

304 Posts

Posted - 2006/12/27 :  20:16:10  Show Profile Send Digger a Private Message
Tackar för dina åsikter AndersP, kom gärna med mer sådant. För mig är ICE-tekniken ny, har läst lite artiklar och här på forumet förståss, men har aldrig tidigare stött på denna teknik i så pass dyra saker tidigare. Självklart så undrar man ju hur pass bra det är/kan bli, och framförallt vad priset återspeglar. Kan väl säga att jag själv är lite kritisk utan att ha lyssnat på det innan, ny teknik är väl lite skrämmande antar jag.
Jag tycker mig ha läst att de har lite problem med tuffa laster. Hur hade det varit om där satt ett par Infinity sigma eller ett par Thiel CS-6 ditsnörade i änden.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2006/12/27 :  21:36:41  Show Profile Send AndersP a Private Message
quote:
Är detta något du vet eller bara tror ?

Är JR slutstegen byggda på orginal moduler från B&O eller byggs dom om av JR ?


Jag vet.
Internet är stort och jag hänger bla på diyaudio.com. Där finns en hoper producenter representerade. Lars Clausen är en av dom tex.
En kompis köper modulerna i tredje led, en och en som reservdel, till viss PA-utrustning och han betalar EUR60 för dom. Vad tror du dom kostar när man köper 1000 styck direkt från B&O?

Man bygger inte om en sån här modul. Det går inte att göra rationellt pga att allt är ytmonterat. Man kan eventuellt låta B&O ändra konfigurationen till en sk "custom", men ombygge är inget man pillar med som liten firma. Då gör man sina egna moduler istället. Läs mer på hemsidan:
http://www.icepower.bang-olufsen.com/sw1780.asp

Digger: Priset återspeglar en vilja att tjäna pengar. Gör man det kan man betala ut löner till anställda, köpa godis till sig själv osv, allt i allt en vanlig önskan för ett litet företag, men den viljan betyder inte att jag måste köpa produkten.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Digger
Member

304 Posts

Posted - 2006/12/27 :  22:17:44  Show Profile Send Digger a Private Message
Jag har för mig att jag läste i någon Amerikansk
artikel att JR bygger sina egna moduler. Men dom är väl ganska små, med inte alltför många delar och man kan väl inte bygga dom så värst olika, och kvaliteten på komponenterna kan väl inte variera så väldigt mycket tycker man, eller??
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/12/27 :  22:21:13  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Dom mätningar som presenteras i reklamen är oftast tagna med sk. "brickwallfilter" för att få mätkurvorna att se bättre ut............
Nej AndersP, där har du fel. Här kan du läsa mer om Audio Engineering Society och deras mätdefinitioner.

Var det någon som sade "Jag tycker mig ha läst att de har lite problem med tuffa laster. Hur hade det varit om där satt ett par Infinity sigma eller ett par Thiel CS-6 ditsnörade i änden."?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23597




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Digger
Member

304 Posts

Posted - 2006/12/27 :  22:53:35  Show Profile Send Digger a Private Message
Trevligt reportage det där Pac, två flugor på smällen så att säga.
Så det finns någon/ några Krellar där ute som fått ge plats åt ICE-förstärkeri istället.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/12/28 :  01:08:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hos CH har vi avnjutit Thiel CS6 drivna av ICE 500-wattare och senare även 1000-wattare, det lät alldeles utmärkt.
Jag var faktiskt hemma hos CH i helgen också, numera har han ett par Linkwitz Orion som han driver med ICE-power. (Rotel 7-kanalssteg)

Gamla Apogee Scintilla lär visst få nytt liv med ICE också har jag hört talas om, de är ju grymt tunga laster.

När det gäller Jeff Rowland så har man transformatorkopplat ingångarna på modulerna, nån Lundahlmodell tror jag.

Om ICE-power är high-end tycker jag dock är tveksamt. Jag har hört jämförelser där de fått rejält med stryk, mot Krells 450-block t.ex. Men man får mycket för pengarna.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/12/28 :  08:05:31  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Ja just det, Scintilla har jag också hört med ICE.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37473


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2006/12/28 :  08:26:53  Show Profile Send Guru a Private Message
quote:
Jag vet.
Internet är stort och jag hänger bla på diyaudio.com. Där finns en hoper producenter representerade. Lars Clausen är en av dom tex.
En kompis köper modulerna i tredje led, en och en som reservdel, till viss PA-utrustning och han betalar EUR60 för dom. Vad tror du dom kostar när man köper 1000 styck direkt från B&O?

Man bygger inte om en sån här modul. Det går inte att göra rationellt pga att allt är ytmonterat. Man kan eventuellt låta B&O ändra konfigurationen till en sk "custom", men ombygge är inget man pillar med som liten firma. Då gör man sina egna moduler istället. Läs mer på hemsidan:
http://www.icepower.bang-olufsen.com/sw1780.asp



Tack för klargörandet :)
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2006/12/28 :  11:31:35  Show Profile Send stargazer a Private Message
Finns väl ett norskt high-end bygge baserat på ICE som dom testade i Fidelity i fjol. Midgard Audio heter företaget.
http://www.midgardaudio.no/www/index.php?option=com_content&task=view&id=16&Itemid=45

Har dock aldrig lyssnat själv på det, men det fick ganska bra testresultat vill jag minnas.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/12/29 :  16:29:53  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Har ICE själv i registret 120Hz till 700Hz och det funkar helt ok. Skulle inte vilja köra dom i diskanten. Så några high end grejor är nog inte ICE utan rätt bra grejor för pengarna rätt använda. Dessutom så låter som sagt inte alla ICE likadant heller.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

kebarb
Member

240 Posts

Posted - 2006/12/30 :  14:14:21  Show Profile Send kebarb a Private Message
I vilken del av registret man väljer att använda ICE beror givetvis på vad man har för utrustning i övrigt. Jag sålde ett par A500 block från Embla till en herre som kände behov av att tighta upp basen till sin Vincent anläggning, det slutade med att han använde ICE i toppen istället då skillnaden där var enorm enligt honom.

Dessa ICE är den äldre modellen utan switchad nätdel, de var dessutom modifierade av CH och Berndt här på forumet, men lät alltså otroligt bra i övre registren jämfört vincent.

Själv kör jag Embla ASP1000 med ett Xindak rörförsteg och ett par Compact XZ-1 SC och det låter riktigt bra. Men då är det ju knappast en high-end anläggning heller. Emblorna kostar mer än försteget, högtalarna och kablarna tillsammans.

Många som kör elektrostater med knepiga laster verkar gilla ICE och rörelektronik.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/12/30 :  14:17:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Dessa ICE är den äldre modellen utan switchad nätdel, de var dessutom modifierade av CH och Berndt här på forumet, men lät alltså otroligt bra i övre registren jämfört vincent.
Jaså var det dom burkarna, det var kul att höra att de lever och mår väl.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000