HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Elektronik passande Tote Model 1 signature.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2006/12/23 :  18:53:20  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Hej på er!

Jag har haft Totem Mani2 ett tag och skall nu köra med model 1 sign istället då mitt nya lyssningsrum är mindre och model 1 räcker gått och väl där.

Jag har lyssnat på model 1 med roksan på hifi art och det lät mycket bra.

Jag undrar om någon känner till en ännu bättre matchning av elektronik till totems model 1.

Kanske om man skall lägga ABSOLUT högst 20 tusen på begagnad cd + förstärkare + kablar.

Finns det någon där ute som VERKLIGEN har fått till det med dessa godingar till högtalare?

Kanske RÖR är något att testa?
De är ju iofs trögdrivna.

Några tips?

:-)

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Edited by - JWO on 2006/12/25 09:32:07

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2006/12/24 :  10:57:06  Show Profile Send MartinH a Private Message
Rör har spelats med Model 1,men tyvärr blommar dom inte riktigt ut med en mindre rörstärkare..

Har haft bra erfarenhet med Naim elektronik till Totem, men mycket beror på hur man vill att ljudet..
Model 1 har en rätt avslöjande karraktär, vilket gör att dom visar vad som kommer in på ett bra sätt....

Jag har i alla fall uppskattat en transistor stärkare av bra kvalitet,med vettig effekt för att få ut trycketur dom,och gärna en rätt detaljerad en oxå då det uppskattas av i alla falll mig...

God Jul...

/Martin
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/12/24 :  11:11:07  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Snälla, ändra rubriken till små bokstäver.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2006/12/25 :  09:36:36  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Naim är intressant.

Jag funderar på ett electrocompaniet försteg + slutsteg. Och sedan en begagndad balanserad cd för ca 5 tusen på det.
Helst vill jag ju självklart ha electrocompaniets cd. Den ska tydligen låta fantastiskt men kostar lite mer också. Den är ganska svår att få tag på begagnad också. Ingen som sett den beg någonstans kanske? :-)

Sedan är budgeten uppe i sitt max tak.

Men jag tror som dig MartinH att Model 1 kräver en bra kraftig effekt maskin för att komma till sin rätt.

Du har inte tips på snygga och bra stativ som passar Model 1?

Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2006/12/25 :  09:37:09  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
OCH EN GOD JUL förståss! :-)

Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2006/12/25 :  11:08:53  Show Profile Send stargazer a Private Message
Jag har nu ägt Model One Signature i nästan 3 år. Har provat dem med ganska många olika förstärkare. Jag älskar mina totempålar och de stannar i min anläggning, såvida inte ett par Mani-2 eller en Lightning dyker upp..

En sak är klar: de är kinkiga på sin omgivning.

Bara för att de begagnade kan fås för ett bra pris, betyder det inte att man kan komma undan med halvbra elektronik. Nejdå.

Såväl förstärkare, kablage, stativ och placering bör vara rätt... men när det väl stämmer är Model One helt grymt musikalisk! Och vilken öppen topp! Lådan försvinner! 3d! Stampa-takten!

[disclaimer]
NOTERA!
Detta är alltså vad MINA öron upplever, jag skriver bara lite om mina erfarenheter och hoppas att det kan finna intresse hos andra.
Jag är ingen professionell recenscent.
[/disclaimer]

Förstärkare

Vad gäller förstärkare, ger jag min egen (mycket subjektiva) sammanfattning av sådana jag provat (eller ägt) tillsammans m Model One:

Mycket bra matchningar
McIntosh MA6500
Pathos Logos
Simaudio Moon i-5
Roksan Caspian
Primaluna Prologue Two

Kommentar: klart bäst av dessa i mina öron är Macen. Men så kostar den 40' också. Logosen behöver få bättre rör en original-sovtek för att öppna upp i mellanregister/topp, något som ger belöning hos Model One. Roksan har en härlig musikalitet och en karaktär som passar grymt med Model one, dock saknas det lite upplösning och lite skimmer i toppen för att nå till Mac-nivå. Primalunan har jag bara provat (=ägt) i drygt en vecka, men det jag hört hittills är mycket, mycket bra...

Bäst bang-for-the-back är oavgjort mellan Roksan Caspian och Primaluna Prologue Two.

Ganska bra matchningar
Pathos New Classic One
Brinkmann Integrated
BAT VK-20/VK200

Kommentar: När lill-Pathosen blir befriad från original-sovtek-rören, jag körde Mullard E88cc, blir den grym... Lite för slank i basen för att nå den översta kategorin dock. Brinkmann är så bra så bra, men saknar lite själ och glöd. BAT-kombon ger härligt med juice men det där skimret längst upp saknas (försteget).

(I mitt tycke) olämpliga matchningar
Advantage/Bladelius Thor
Krell KAV-400xi

Kommentar: Thoren har jag provat endast i mkI-utförande. MkI-an hade bra kontroll och ordentlig kräm, men fick Model Ettorna att låta oinspirerade och med vass diskant (ett klassiskt tecken på att Model one inte trivs...). Krellen påminner om Brinkmann (tekniskt sett riktigt bra, men saknar spelglädje liv och själ) fast Brinkmann är något bättre än Krellen i mina öron, särskilt P.R.A.T-faktorn.

Kablar

Mycket viktigt. Kan göra skillnaden mellan succé och fiasko. Klassiska varningssignalen är vass diskant , då säger Model One "något är fel. kolla kablar och/eller förstärkare och/eller placering!".
Mina öron säger följande

Bra matchning
Kimber (4C och 8TC), Synergistic Research

Mindre bra matchning
Nordost
(de billigare, har ej provat de "stora" ostarna),
Purist Museaus
(men jag vet att det finns Model one-ägare som
älskar purist men min sejour med museaus - ca en vecka -
gav ingen mersmak i mina öron),
Transparent
(har ägt musicwave, bra till andra burkar
men jag tycker de passar mindre bra till model one)

Jag aktar mig för generella teorier som t.ex. "måste ha massor med effekt" då logik inte alltid gäller - t.ex. smiskade Pathos New Classic One s**ten ur Krell KAV-400xi. Och Primalunan (ännu mindre effekt... och dessutom helrör) låter också väsentligt bättre än Krellen (och bättre än lill-Pathosen också för den delen).

Sammanfattningsvis: Matchning är a och o (som vanligt). Fast i lite högre grad med Model One.

EDIT: har redigerat namn på lill-pathosen till det namn som åtminstone gällde när jag köpte den: Pathos New Classic One. Det rör sig alltså om den version som har 70w/kanal istället för den första varianten med 50w/kanal. Då användes inte "Mk"-beteckningen, men det verkar den göra nu.

EDIT 2: har tydliggjort posten lite, efter kommentarer på PM att jag varit otydlig

Edited by - stargazer on 2006/12/29 10:11:01
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2006/12/25 :  11:31:23  Show Profile Send ninja a Private Message
McIntosh MA6500 -> 22 000 nkr

http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb2/YaBB.cgi?board=news;action=display;num=1166185493

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2006/12/25 :  17:04:50  Show Profile Send krelle a Private Message
Tjena! Jag har hört model1 med pathos cinema-x.........rackarns vad bra det låter ihop!

mvh Krelle
Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2006/12/25 :  19:57:00  Show Profile Send krelle a Private Message
Det här kan kanske va en fin kombination kan jag tänka mig.
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=15431
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2006/12/26 :  11:00:50  Show Profile Send stargazer a Private Message
Några notiser:

Första gången jag hörde McIntosh MA6500 tillsammans m Model One var på Audio Concept i Sthlm. Förväntningarna var högt ställda, men det lät... ganska illa. Den klassiska varningssignalen med vass diskant skar som en glödgad kniv genom mina stackars öron. Var verkligen Mc'en inte bättre?

Några månader senare fick jag ynnesten att prova 6500 i mitt hem, "Hornta" lånade ut den till mig och jag fick prova den i min rigg i ca en vecka. OJOJOJ . Helt klockren på alla parametrar! Stort, maffigt ljud men samtidigt luftigt, detaljrikt och musikaliskt! Och diskanten var väl avvägd - inget vasst där inte! Helt klart det bästa jag hittills hört med model one.

Så vari låg skillnaderna? Rummet var ungefär lika stort (=litet, det var det "inre" rummet på audio concept) samma högtalare, butiken hade dyrare CD (mcintosh egen cd), bra stativ (solid tech)...???
MEN i butiken var burkarna kraftigt invinklade, och min erfarenhet är att model one (till skillnad mot många andra stativare) inte trivs med kraftig toe-in. Den mår bäst av ingen toe-in eller väldigt lite toe-in. Sen vet jag inte vilka kablar som användes heller i butiken. Sannolikt var det en kombination av båda dessa parametrar.

Konklusion? Placering är superviktigt, lika viktigt som matchningen.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/12/28 :  14:43:56  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
När jag handlade förstärkare till mina Totem Dreamcatcher i våras var Roksan (Både Kandy och Caspian, men jag tyckte Caspian var så pass mycket bättre att den fick följa med till finalen) en naturlig start i utvärderingen av olika förstärkare.

Till sist föll valet emellertid på Hegel H1, listpris knappt 14000 på Ludmakarn. Jag har aldrig hört den med Model 1, men med tanke på de andra elektronikkombinationer jag lyssnat på med den högtalaren tycker jag att en provlyssning av Hegel H1 + Totem Model 1 Sign. borde finnas med på programmet inför förstärkarvalet.

När det gäller CD-spelare och kablar har jag emellertid inga råd att ge inom dina ramar Jon.

mvh/ Jörgen G

edit - korrektur

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2006/12/28 16:12:34
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2006/12/28 :  15:42:06  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo kablage är även nått som man bör titta lite på...
Jag har kört Kimber, DH Labs, AVID med gott resultat,men Naims NACA5 fungerar riktigt bra den med.

Och Totem skall EJ vinklas in!! Lite eventuellt, men bara nån grad...

En riktigt trevlig stund hadde jag en gång med en Model 1 Sig. / Naim CDX2 / NAC282 / NAP200 och Hi-Cap.... MUSIK i kubik !!!
Men det roliga med Model 1 är att den anpassar sig en hel del och verkligen visar vad som sätts framför, vilket gör den till ett riktigt bra instrument för musik..

/Martin
Go to Top of Page

Audio Concept
Member

981 Posts

Posted - 2006/12/28 :  17:57:01  Show Profile  Visit Audio Concept's Homepage Send Audio Concept a Private Message
stargazer,

njaa, - det var nog snarare så att det par du lyssnade till var relativt nytt och oinspelade. För en högtalare som Model One är det viktigt att de får en rejäl inspelningsperiod. Diskanten kan annars framstå som vass, - vilket den även kan med fel matchning.

I övrigt håller jag med om att kombinationen McIntosh och Totem är utmärkt.

mvh, Audio Concept

mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end

www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev
Go to Top of Page

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2006/12/28 :  18:48:27  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message
Som Plinius fantast, kan jag bara säga att det är en match gjord i himmelen. Att Totem själva använder Plinius i deras lyssning rum och på dom mesta hifi utställningar säger ju också en hel del.

Peder Bäckman
AVM Audio Video Manufaktur

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2006/12/28 :  21:12:45  Show Profile Send Snutten a Private Message
Även Simaudio är ju rätt välkända för att passa Totem, eller hur? Har lyssnat på Moon i-5 med Totem Hawk och det lät riktigt bra sålänge man inte spelade "jättehögt" utan på mer normala nivåer .
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2006/12/28 :  21:55:43  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Tjoho!

Skaffade ett mindre mcintosh steg MC 7100 (den tidiga obalanserade versionen UTAN onOff knapp)som var knappt använt med tanke på tillverkningsår (början av 90-talet tror jag) Tror det lämnar 2x 120 W i 8 ohm och 2x150 i 4 ohm.

Det roliga är att det går att brygga det till 300W i 8ohm (hur det nu går ihop?) Men det dumma är att Mcintosh REKOMENDERAR INTE att använda dessa monoblock till 4 ohms högtalare (Vilket Model 1 är) utan att de bara bör användas till 8 ohmare.

Undrar hur petigt det är med det för man kommer ju bli sugen att skaffa ett steg till i framtiden förståss nu när det går att brygga och allt. Typiskt.

Hur långt skall man ha till bakvägg för att Model 1 skall låta som bäst. Man vill inte att basen skall vara bumlig men man vill ändå ha det där sköna trycket.

Frågan är också om det är viktigt med avståndet till sidoväggarna. Om det skall vara 1 m eller 2 spelar det roll. Vad är optimalt,

Jag vet jag skall prova och lyssna för det är ända sättet. Men det är kul med andrar erfarenheter av "perfektionism"

Jag måste få till det med Model 1 hemma innan jag säljer iväg Mani2. För hur jag än lyssnr och lyssnar så låter Mani2 SÅ MYCKET STÖRRE än model 1 och det vill inte jag :-)

Men iväg skall dem.

Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2006/12/28 :  21:59:59  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
STATIV.

Jag skaffade precis fyllda svarta äldre Atacama stativ. De har ett ända grövre rör istället för de nya med fler rör.

Jag fick det billigt och det får duga för nu. Men frågan är vad man skall lägga på stativ i framtiden. Partington har gjort fina stativ. Empire och Target också. Totem har väl gjort egna.

Vad står era Model 1 på för stativ och var fick ni tag på dem?

Svårt att hitta billiga stativ antar jag.

Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2006/12/28 :  22:12:37  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
KABLAR

Någon som vet kablar som mcintosh gillar mellan slutsteg och högtalare.

Fick en Aurora E signalkabel som jag kör mellan försteg och slutsteg. Tänkte kanske köpa en till av honom att ha mellan cd och försteg. Det knepiga är att min nya cd spelare kan köras balanserad till försteg. Dock inte balanserad drift till slutsteg. Typiskt.

Bara att prova sig fram :-)

Men som sagt högtalakablar pasandes mcintosh och totem vore guld värt att få tips om då jag är lite novis som sagt .-)

Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2006/12/28 :  22:41:03  Show Profile Send krelle a Private Message
Håller med Martin här och säger kimber eller allra helst Avid kablar till Totemhögtalarna men dom kostar ju en slant oxå........mvh Krelle
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2006/12/28 :  23:12:11  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Undrar hur deras egna (Totems alltså) låter.

Vore kul att höra

Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2006/12/28 :  23:14:56  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Hoppas jag kommer en bra bit på vägen av Model 1 s potential med det mcintosh steget. Det är ju iofs bara 100 watt men jag tror att det ganska strömstarkt. Man vill ju att det skall bli lite drag när man drar på volymen. utan att tappa kontrollen över högtalarna förståss.....

Fortsättning följer när jag kan berätta om det nya försteget och cd som är på väg :-)

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2006/12/29 :  02:40:00  Show Profile Send MartinH a Private Message
Kablar....

Jag har kört Totems egna kablar,men den man ska satsa på är den som "inte" finns...Det är en högtalarkabel som aldrig riktigt nämts...runt 15-20 tkr för 2*2 meter...

Men annars,en kabel med bra driv, fint mellanregister, diskant..För mellanregistret o diskanten är de som verkligen är det som lyfter M1.

Stativ...

Tyvärr är det gamla stativen i trä från May Audio det absolut bästa !!
men annars partington, target eller nån annan stabilmodelvettig, men bra stativ är GULD..för många kör aldelles för dåliga stativ till sina högtalare, ett par runt minst 20-25 kilo är att rekommendera..

Avstånd....

Jag har ju levt med Model 1 i 6 år o lyssnat påd om i 10....

Vettigt avstånd till alla vägar är bra, men en 40 cm från bakvägg funkar,men större = bättre rymd...
Men vettig bas får man med en 70 cm från fronten....

Som tur är så är M1 ganska enkel att ställ upp,bara man kör den någorlunda rakt o med en 1 meter från sidan, o en 50 cm från bakvägg...

men du kan lägga bra mycket mer på elektronik o kablage än högtalarens pris innan du känner att den är den svgaste länken i anläggningen !!

Personligen....en av de bästa minimonitorerna på marknaden !!!

Sen så känner ja Vince som gör dom, o ja litar grymt på hans öra o kunskap när det gäller högtalare, men han har en guldklimp i M1 !!

/M
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/12/29 :  03:03:58  Show Profile Send drkim a Private Message
quote:
Skaffade ett mindre mcintosh steg MC 7100 (den tidiga obalanserade versionen UTAN onOff knapp)som var knappt använt med tanke på tillverkningsår (början av 90-talet tror jag) Tror det lämnar 2x 120 W i 8 ohm och 2x150 i 4 ohm.

Det roliga är att det går att brygga det till 300W i 8ohm (hur det nu går ihop?) Men det dumma är att Mcintosh REKOMENDERAR INTE att använda dessa monoblock till 4 ohms högtalare (Vilket Model 1 är) utan att de bara bör användas till 8 ohmare.

Hej Jon!

Kul att du köpte McIntosh steget till slut - tror dock du fått lite tokiga effektuppgifter, steget lämnar 2 X 100 watt i 8 ohm, 2 X 180 watt i 4 ohm och 300 watt bryggat - detta ska tydligen vara väldigt försiktiga siffror och det har visat att det lämnar en del till vid div. mätningar.

Jag har ju haft detta slutsteg tidigare och även försteget du köpt och rekomenderar därför Harmonic Tech alt. Acoustic Zen i kabelväg - oavsett vad, håll dig borta från Transparent, har aldrig funkat hos mig.

Lycka till - vi hörs

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2006/12/29 :  06:04:22  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Mmmm Mycket kul skall det bli att trimma rummet.

Skall hämta försteget idag :-) + gå och handla en Perreaux cd1p till ett vettigt pris. Detta skall bli en MYCKET intressant högupplöst anläggning :-)

Typiskt att jag bor i en etta på 35m2 :-)

Vart jag än ställer sängen så är den i vägen :-(
Funderar på ett sängskåp, loftsäng eller dyl för att frigöra yta...

Sängen är 140 bred och fungerar som en gigantisk absorbent. Den täcket typ 1/5 av rummets totala areal så det är lite svår möblerat om jag säger så :-)

Men det skall lyckas.....

Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2006/12/29 :  06:05:45  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Effektuppgifter.

Det var mitt misstag ang effektuppgifter. Jag hade fått rätt uppgifter med förvirrade mig lite där. 2 x100 w i 8 ohm stämmer :-)

Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2006/12/29 :  09:56:09  Show Profile Send stargazer a Private Message
Då jag fått PM om att jag varit otydlig i min post, rättar jag till den lite så den blir tydligare.

Jag menar inte att dissa produkter i onödan, jag skriver bara vad mina öron upplever. Och hoppas att andra kan finna intresse i detta.

cheers / stargazer

PS
quote:
Tyvärr är det gamla stativen i trä från May Audio det absolut bästa !!

Precis dom som jag har Bifogar lite bilder på dessa tillsammans med spridda totembilder...

(OBS här med de ovanliga frontskydden. hade dessa på medans yngsta barnet var i kryp-och-kläm-och-joxa-åldern... de är förpassade till förrådet numera
Notera också att de på bilden är tillfälligt uppställda med felaktigt avstånd till bakvägg)

Fyller på med en liten sjyst bild på mina ettor

Edited by - stargazer on 2006/12/29 10:13:51
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000