HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 sånt här gör mig extremt förbannad !
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/14 :  09:44:03  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,954289,00.html

Sen snackas det om skolan hit o lärarna dit. Det är ju för f-n föräldrarnas ansvar att ungarna sköter sig. När till o med polis har varit inkopplade flera ggr men inget händer tyder ju på att föräldrarna till idioterna skiter i vilket.

GRRRRRRRRR

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2006/12/14 :  09:50:18  Show Profile Send FBK a Private Message
När man ser hur många av dagens ungar beter sig allmänt, något som inte går att missa i Stockholms kollektivtrafik... Så börjar man undra, vad har de för föräldrar och uppfostran?
Blir inte förvånad alls Johan, tyvärr

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2006/12/14 09:51:28
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/14 :  10:03:53  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Som förälder så måste man ju reagera !
En av grabbarna snattade ett par godisbitar för nått år sedan o åkte fast. Alla har vi ju snattat som unga men även om det är oskyldigt så är det stöld. Dagen efter så var tv, dator o tv spel utplockat från hans rum.

Varför frågade han, svaret blev att han tycker ju att det är ok att sno från andra så jag snodde hans grejer ! Efteråt blev det ett långt samtal om det hela plus en tur till affären för att be alla som jobbar där om ursäkt. Det fungerade

På ett föäldramöte så kom det upp om mobbing på skolan o jag nämde det att föräldrarna MÅSTE ta sitt ansvar. Givetvis blev det en massa muttrande. Jag sa då att om det är ok att några ungar mobbar o slår andra då är det ok att nita nån av er då ??
Ni skulle ha sett minerna, men dialogen kom igång iaf.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/12/14 :  10:23:59  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Bra med ditt engagemang Johan! Önskar att fler tänkte som du.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/12/14 :  10:27:52  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Mobbing är en av de värsta saker jag vet.
Sorgligt att föräldrarna inte bryr sig mer.
Alltså mobbarnas föräldrar, även i vissa fall den mobbades tyvärr
Likaså är det slött av skolan att hävda att det inte är något problem o säga att man har kontroll på läget. "Man har pratat med barnen" tycker jag man hör väldigt ofta.
Ofta så verkar lösningen vara att låta den mobbade byta skola eller få en vuxen med sig överallt, som om det skulle göra det bättre
Tror mer på att mobbarna får en vuxen med sig.



Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2006/12/14 10:28:53
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2006/12/14 :  10:36:22  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
johan.björklund
...men inget händer tyder ju på att föräldrarna till idioterna skiter i vilket.
Muppverkstad är vad det är
Låt föräldrarna betala skadegörelse i skolan och stäng av mobbare/bråkstakar en tidsperiod från skolans område.

Sedan beroende på åldern hos mobbaren och mobbningens grovhet, besök hos polisen !!!
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2006/12/14 :  10:39:06  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
johan.björklund
Jag sa då att om det är ok att några ungar mobbar o slår andra då är det ok att nita nån av er då ??
Helt rätt
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/12/14 :  10:58:33  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Jag blir inte lika förbannad av att läsa sådant här som det jag blir ledsen. Jag har själv två små pojkar som jag älskar mer än något annat och "tänk om det var en av dem" och det skär i kroppen, nästan så att det börjar tåra sig i ögonen.

Det finns några frågor som snurrar i huvudet...

Vad gör man om ens eget barn blir utsatt för dylikt?

Kan man göra något i uppfostran för att göra barnen mer självständiga, att de få bättre självförtroende och att de kan stå på sig själv utan att för den skull bry sig mindre om dem.

Kan det vara så att man genom att bry sig om, inte för mycket men på fel "sätt", kanske är mer beskyddande än behövligt vilket gör att barnen lutar för mycket på föräldrarna och blir mindre framåt när de umgås med andra barn...

Frågor som knappast har något vettigt svar, men som utan tvekan påverkar.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/12/14 :  11:11:48  Show Profile Send B-200 a Private Message

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

Edited by - B-200 on 2006/12/15 11:29:59
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/12/14 :  11:34:10  Show Profile Send mayro a Private Message


Saker som detta är vidriga..


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/12/14 :  11:38:25  Show Profile Send Stickan a Private Message
Det är åt helvete med mobbing, skolan måste ju se till att ta tag i dessa situationerna.
Föräldrarna till mobbarna är, känner jag det, kanske de som är mest ansvariga för det inträffade.
Har inga barn själv men förstår helt klart föräldrars oro och ilska över vad som händer i skolorna.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/12/14 :  11:55:40  Show Profile Send mayro a Private Message


tyvärr stickan Detta problem ÄR ett föräldrar ansvar till 100%....


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2006/12/14 :  12:00:32  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Jag måste (tyvärr) hålla med johan.Björklunds resonemang att man kanske skulle nita föräldrarna för att de ska förstå.
Jag skriver tyvärr inom parentes eftersom det är aldrig bra att bruka våld mot någon, men som asimov66 skriver, ibland är det nödvändigt.

När min äldsta dotter var 9 år gammal och jag flyttat till ny bostad i GBG blev min dotter, vid sin första helg hos mig på det nya stället, utsatt för ett mobbingsförsök av tre lite äldre killar.
De kallade henne för en massa könsord o dyl. och började knuffa henne.
Jag tog tag i killarna (inte handgripligen) och talade om att "Inte en gång till", killarna blev rädda och en av dem hämtade sina föräldrar som började skälla på mig för att jag skällt på deras lilla pojke (ca 13-15 år gammal) och hotade mig med polisanmälan om jag gjorde om detta.
Till saken hör att jag är ca 2 meter lång och på den tiden vägde jag ca 120 kg och var riktigt vältränad efter ett helt liv med cykling, rodd och styrketräning, och förklarade för föräldrarna att jag var glad att jag träffade dem för om deras "lille pojk" gjorde min dotter något igen, så skulle pappan få väldigt ont.

Min dotter hade inga som helst problem med presumtiva mobbare efter detta.

Jag vet bara att som förälder finns det inget som kan få en så arg som när ens eget barn blir utsatt för mobbing eller mobbningsförsök.

Tyvärr valde jag att själv hota med våld, men just då kändes det rätt och hade killen gjort min dotter något igen hade jag antagligen skickat pappan till sjukhuset för en längre vistelse av ren ilska.


A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/14 :  12:11:28  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
EuphoniC

Som föälder till ett mobbat barn så ser man tecken ganska tidigt på att nått är snett, förhoppningsvis.Jag personligen hade tagit kontakt med skolan sen hade jag gått raka vägen hem till mobbarnas föräldrar för att ta ett allvarligt snack. Det är inte många som vet men man kan polisanmäla sådana här saker även om det sker i 1:an !!

Sen hade jag försökt att fixa en lösning med skolan o förlädrarna.

Asimov


Sånt e f-n inte kul att höra o tyvärr är det på tok förvanligt med slappheten från lärarnas sida

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/14 :  12:17:49  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
CarlssonH


Det finns flera tusen föräldrar som tror att deras ungar är små änglar. Att ett barn är mobbare ser man inga tecken på om inte nått händer.

Bra Jobbat !!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/12/14 :  15:07:32  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Barnen kan inte reda ut mobbingen när den väl tagit fart utan det behövs inblandning av vuxna.

Mobbing är en tärande och synnerligen elak form av psykisk tortyr.

Jag hoppas innerligt att de outvecklade/ansvarsskyende/fega/... som är inblandade i Eskilstuna nu tar sitt ansvar. Det har verkligen gått för långt när någon blir strypt tills de blir blåa i ansiktet. Vet "stryparens" föräldrar om att deras lilla ängel nästan mördade en jämnårig? Hur har "stryparen" det hemma? Vad är det som utspelar sig i "Stryparens" hem som gör att en åttaåring beter sig så in i helskotta fel??

Asimov, jag håller helt med dig. Handgemäng skall aldrig vara en lösning men om föräldrarna inte är vuxna nog att ta sitt ansvar så får man använda de medel som finns tillgängliga för att freda sig.

Föräldrar, ta chansen att påverka genom att förklara Era känslor inför vad som hände Jim för Era egna barn.
Jag kommer att ta chansen att snacka med alla barn jag känner om Jim.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/12/14 :  15:11:20  Show Profile Send Stickan a Private Message
asimov66:För jävligt men de fick sig en läxa, bra gjort.
Förespråkar inte på nåt sätt våld, faktum är att jag avskyr det, men i detta fallet hjälpte det och var kanske enda lösningen.

CarlssonH:Typexempel på att vissa människor aldrig borde skaffa barn,
de du skällde ut alltså.

Mayro:Du har nog rätt i att föräldrarna är ansvariga, till stor del i alla fall.
Finns ju situationer där någon har blivit tvingad att mobba för att inte få stryk t.ex, mycket svårt för den som hamnar i en sån situation.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/14 :  15:30:48  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Hur barn reagerar när dom blir mobbade skiljer ju sig otroligt mycket med. Som liten så snackade jag med en väldigt konstig dialekt pga att Fassan kommer från småland o Mossan kom ifrån Värmland.

Kombinera det med lite halv stammning så har man ett öppet offer. Men jag lät det nästan alltid rinna av mig, dom kunde kalla mig vad dom ville men jag brydde mig inte det minsta. Kom det däremot till fysisk mobbing så exploderade jag totalt. Men mobbarna kom på ganska snabbt på att jag var ju inte rolig att mobba för jag brydde mig inte.




>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2006/12/14 :  16:00:57  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
På ett föäldramöte så kom det upp om mobbing på skolan o jag nämde det att föräldrarna MÅSTE ta sitt ansvar. Givetvis blev det en massa muttrande. Jag sa då att om det är ok att några ungar mobbar o slår andra då är det ok att nita nån av er då ??
Ni skulle ha sett minerna, men dialogen kom igång iaf.

Klockrent
Flickvännens dotter har berättat lite om hur det går till i hennes skola och att många föräldrar helt enkelt skiter i att deras ungar beter sig allmänt illa mot lärare och mobbar andra ungar. En sak är säker, det var bättre förr!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/12/14 :  20:33:23  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Det känns skönt att höra att oron finns. Som blivande lärare är man lite rädd att bli ålagd hela ansvaret. Många föräldrar anser att det som händer hemma ansvarar de för, men det som händer i skolan är inte alls deras sak. Jag frågar mig, är det inte deras barn längre så fort de är i skolans byggnader?
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/14 :  20:37:18  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Posted - 2006/12/14 : 20:33:23
--------------------------------------------------------------------------------

Det känns skönt att höra att oron finns. Som blivande lärare är man lite rädd att bli ålagd hela ansvaret. Många föräldrar anser att det som händer hemma ansvarar de för, men det som händer i skolan är inte alls deras sak. Jag frågar mig, är det inte deras barn längre så fort de är i skolans byggnader?



du vet, det är ju lätt att skylla på andra när man måste ta ansvar för sina barns handlingar.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/12/14 :  20:58:12  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Johan: Du har tagit orden ur min mun!
Har länge tänkt ta opp detta men varit orolig för att få på moppe.
Fan va dum man är ibland.
Vill bara säga att jag håller med dig till 100%

/reel

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2006/12/14 :  21:18:49  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Man får de barn man förtjänar.......ungar som bråkar brukar ofta komma från hem där de inte får någon vidare uppmärksamhet eller kärlek. Ofta saknas mod, kunskap eller ork. Det är lättare att ge efter än att ta strid.
dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/12/14 :  21:37:33  Show Profile Send mayro a Private Message


Ett bra inlägg det där klenkar...! Man får verkligen dom barn man förtjänar.. Dom speglar ju samhället i stort tyvärr......


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2006/12/14 :  21:47:51  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
På ett föäldramöte så kom det upp om mobbing på skolan o jag nämde det att föräldrarna MÅSTE ta sitt ansvar. Givetvis blev det en massa muttrande. Jag sa då att om det är ok att några ungar mobbar o slår andra då är det ok att nita nån av er då ??
Ni skulle ha sett minerna, men dialogen kom igång iaf.




Detta skall jag komma ihåg nästa gång jag har kontakt med föräldrar om deras bråkiga ungar.

Jodå jag är lärare och jag kan hålla med om allt som skrivs här när det gäller vem som har ansvar för barnen, det är föräldrarna oavsett om de är i skolan, fotbollen, ishockeyn eller i hemmet. Skolan är en arbetsplats för både vuxna och barn.

Jag blir själv förbannad när ungar håller på och jävlas när de är i skolan så om det är mobbning eller andra former av trakasserier, jag är väldigt tuff mot föräldrar och säger min mening hur jag upplever hur deras barn uppför sig. Ni kan gissa vilket liv det blir men jag har en riktigt bra chef som håller sina medarbetare om ryggen vilket oftast leder till att föräldrarna till dessa smådjävlar är ute i ogjort ärende.

Men sedan är det många barn som far illa i hemmen och vissa tar ut sin ångest på andra och de upptäcker snabbt att vuxenvärlden inte ser deras tilltag och då eskalerar problemen snabbt.

Jag tycker mig se att barn som pendlar mellan föräldrar (skilda) veckovis är de som far mest illa vissa av dem blir väldigt duktiga på att manipulera och ställa till bråk på olika plan. Det gäller inte alla barn men väldigt ofta syns dessa barn.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/14 :  21:54:17  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Bra skrivet Anders o heder till dig !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000