HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dessa denvers...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/12/08 :  10:36:57  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Skrev för något år sedan om mina positiva upplevelser av att ha köpt en Denver dvd (816) som sedan moddades en aning enligt "moddarskolan" här på forumet. Dock så fick jag erfara av flera forummedlemmar att den modell som lät bäst hette Denver 141.

Hur som helst visade det sig att min morbror nu sitter med en dylikt 141:a hemma i tv-skåpet. Glad i hågen lovade han bort den till mig för att låta masseras lite med lödkolven - bara jag skaffade en annan dvd åt honom. Hmmm... var hitta

Jag begav mig iväg till det lokala överskottsbolaget som annonserade ut Denver dvd för 270 kr styck (!). Tanken är att min morbror ska få en sprillans ny och jag tar hans gamla, ett bra byte för båda...

När jag kommer hem och tar upp den nya överskottsdenvern (den heter 7712 tror jag...) ur kartongen funderar jag på om det är en leksak, tomt skal eller om det är nåt inuti apparaten överhuvudtaget. Den ekar tomt, väger ingenting, absolut ingenting. Baksidan har endast ett scartuttag - det är allt, framsidan inte ens display. Fungerar den ens?

Tänkte att jag måste i alla fall prova den innan jag ger bort den och kopplar in den i anläggningen. och .... njae.... lite hårt och kallt låter det, jättesmal stereobild. Lät den stå och spela i några timmar och satte sedan in två lika kopior av samma bland-cd i min gamla moddade denver och den nya och började jämföra. Det hade hänt grejer..

Alltså, det ska inte låta så bra om så billiga prylar... den nya omoddade flåsar nästan den gamla moddade i nacken vad gäller välljud, något mindre stuns i basen och lite kallare röståtergivning. Jag satte mig och började avverka skiva efter skiva och häpnade över vad man kan få för 270 spänn. Detaljerna bara rinner fram ur ljudbilden och instrument har en naturlig och behaglig klang, stereobilden är måhända inte den största men allt "verkar finnas" där och rätt utplacerade. Stråkar och piano har struktur, dödsmetall låter inte grötigt osv

270 spänn...

kan man leva med sådan i längden? Fjärren är urusel, handhavande, finish och scartutgången.. Som bildåtergivare och dvd är den högst ordinär, kanske sämre än så.... så nja och nej, det är ju inte den bästa cd-spelaren man hört, det är inte det jag försöker säga, men den hänger med bra upp i prisklasserna. Det är inte svårt att lägga 10-20 ggr mer pengar och få nåt som låter sämre. Min gamla moddade denver har visat sig stå sig väl/låta bättre än ett gäng cdspelare av diverse tillverkare, HK, Rotel, Sony, Marantz mfl (alla i prisklassen under 10 000 kr) - men fick (naturligtvis) storstryk av en Audionet VIP G2 och Arcam cd 32 - men ärligt talat.

270 spänn...

Min övriga anläggning består av Von Schweikert Vr-2, Vincent sv-233, Harmonic Tech pro-9 Högtalarkabel och Van den hul signalkabel, man kan tycka att en dvd för 270 spänn borde utgöra en betydande trång sektor för anläggningen, men när man lyssnar upplever man det inte så. I alla fall jag tycker att detta är kul. Lite imponerande i alla fall.

Nu ska jag se vad jag kan göra med 141:an

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2006/12/08 11:07:34

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/12/08 :  11:08:31  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Det är livsfarligt att pilla fram en billig Denver. Vad som helst kan hända!

Modd on.
/M
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2006/12/08 :  11:42:19  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Billiga dvd-spelare kan vara bra även som cd-spelare, speciellt om man använder dom som transport. I min anläggning som passerat 100.000:- strecket med god marginal i alla fall använder jag en Thomson dvd för 1495:- med HDMI till både musik & film.

Visserligen står den näst på tur i uppgraderingskedjan, men när det blir vette tusan. Fick ju min nya sub idag.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/12/08 :  11:44:59  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jepp!

Om jag fick råda någon som skulle plocka ihop en budgetanläggning som skulle låta "bra för lite pengar" så skulle en denver absolut utgöra första byggstenen. Sedan kanske ett par lancettor eller Cyburgs Needle som är enkla och billiga att plocka ihop. Mina nålar kostade 300 spänn styck inkl allt att få ihop, eftersom jag beställde sågade mdf-bitar från lokala bygghandlare var de lika enkla att få ihop som ett par ikea-möbler... .

I så fall Högtalare + cd fortfarande under tusenlappen... bra början på nåt både kul och välljudande.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/12/08 :  11:53:45  Show Profile Send mayro a Private Message



Denver dyker upp IGEN


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22002 Posts

Posted - 2006/12/08 :  13:08:41  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Jovisst kan man bli imponerad av vad dessa spelare lyckas presteras för motsvarande två CD-skivor. Som budgetmaskiner är de billigaste spelarna oslagbara oavsett om de heter Denver eller Mark eller...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/12/08 :  13:21:56  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Håller med Pac, i förhållande till priset är det förvånande och imponerande hur de spelar. Bra jämförelse, två cd-skivor... !

Men allt är som är budget glimmar inte heller, jag har hört budgetspelare som inte imponerar, inte ens för en tjuga skulle jag tycka att de är bra en del av dem... men bland budgetdvd finns det också en del (ett fåtal..) som av någon anledning blir bra cd-spelare. Det lustiga i sammanhanget är att jag tycker att denverdvd-spelarna är ganska usla på att spela dvd och återge bild. Men cd klarar de med bravur. Hur kommer detta sig kan man undra?

Min gamla Marantz dv 4100 är ett exempel på tvärtom, jag tycker den ger bra bild och filmljud men den är en ganska grötig och odistinkt cd-spelare, den kostade ändå en bit över 5500:- när den var ny för några år sedan.

Lite knepigt..

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2006/12/08 :  21:30:19  Show Profile Send Nykmark a Private Message
Ajdå...nu blir det katastrof på SIBA igen... Jag har en Denver i garderoben också förresten

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/12/08 :  21:32:25  Show Profile Send mayro a Private Message


Köp aktier omgående i denver samt Siba vet ja..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2006/12/08 :  23:39:56  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
Men cd klarar de med bravur. Hur kommer detta sig kan man undra?

Jag är övertygad att hemligheten ligger i att Denver använder Delta-Sigma A/D-omvandlarna. De är extremt linjära. Och bättre blir de om man får tag på en stabil klocka, det är där de har en av sina största svagheter.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/12/09 :  08:31:09  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Jag är också impad av Denver.
Men jag spelar den inte längre.

Den har fått se sig besegrad av CD-kombos som:

Forsell Air Reference & Accuphase DP-90 och
Metronome CD1V Signature..

Men vad kostade dom grejerna??
Forsell+ Accuphase kostade nytt c:a 125 000:-
och Metronome CD1V 35000:-

Så vilken är mest prisvärd egentligen?

Synd bara att kanalseparationen oftast kantrar i dessa billiga Denvers..Och utseendet är ju inte det vassaste tycker jag.

En sak är dock säker: Denver har fått många dyra CD-spelare att rodna!

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2006/12/11 :  09:45:41  Show Profile Send Stormen a Private Message
Tror på minimalistprincipen och lagring av energi komponenter.
Tex En kondensator är ingen annat än ett litet batteri. Man kan tända ficklampan och låta den lysa tills batteriet är slut. sen släcker du den en stund och tänder igen, helt plötsligt finns det lite till kräm kvar. Inte mycket men lite. Hur blir det då med våra transienter som vi så gärna vill åt ? Ska vi ta våra så kära ljudsignaler och köra dessa igenom ett krettskort fullmatat med kondingar och annat skoj ?

Flera gånger så spelar bärbara spelare o annat som anses som billiga lösningar mm riktigt bra med tanke på priset.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/12/11 :  12:17:05  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Intressant med teorier om varför det kan låta så pass förhållandevis bra... Jag tar gärna del av fler

Har i helgen tillbringat några timmar med att lyssna på 270 kronors-denvern och kan konstatera att det tar ett tag att upptäcka dess brister, jämfört med min tidigare moddade denver så känns den lite slankare i basen, går inte lika djupt och vissa cymbaler, tex öppen high-hat, låter mera "krasigt". Sedan infinner sig efter en (längre) tids lyssning en tendens till lyssningströtthet - svårt att sätta fingret på vad det är som ger det, vid ett första intryck finns inget i karaktären som gör att den känns jobbig eller vass, snarare tvärtom. Kanske finns antydan till en viss disighet.

Ikväll tar jag med den till en kompis som just har köpt en Marantz 7600 och i övrigt sitter med infinity kappa 600-högtalare, NAD-förstärkeri, ska bli intressant och se hur den låter i ett annat system. Tror inte han direkt behöver vara nervös för hur marantzen ska klara sig mot denvern men det ska ändå bli intressant. Vet sedan tidigare att han har en helt annan karaktär på ljudet hos sig än jag har hemma.


Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2006/12/12 :  08:29:27  Show Profile Send Stormen a Private Message
Skulle vara intressant om hur mycket jitter som finns i olika cd spelare. Kan stora jitterproblem ge upphov till lyssningströtthet ? diskanten är kanske det vi hör först? osv.
Sony hade en gång dioder som blinkade när felkorrigeringskretsarna arbetade, dessa togs bort pga att alla hörde av sig om att det var fel på deras skivor eller spelare. Som min föreläsare i Mpeg2-kodning/sänding sa: Frågan med digitalt är inte om det blir fel eller inte utan hur mycket fel det blir.
Har haft stora problem med just förluster i min denver vilket ledde till skroten. CD- gick bra men lät inget vidare. När jag stoppade in en dvd så hackade det hela tiden vilket borde vara ett tecken på mycket jitter.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/12/12 :  12:09:22  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
...och 141 låter bäst jämfört med 816 och 228. Om nu din nya är sämre än din moddade 816 som för den delen faktiskt också är sämre än 228 så tycker jag att du ska byta till dig 141:an du refererar till. Den är faktiskt riktigt trevlig.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/12/12 :  13:29:53  Show Profile Send mayro a Private Message
guy gadbois


Förut då detta med hur det kunde komma sig att en simpel dvd kan lira så bra skrev en som tydligen kunde en hel del om just tekniken att detta kan bero på att det är rätt lite prylar där i signalvägen..

Nu återger jag inte exakt på något sätt. utan högst enkelt kort ur minnet plockat...

Så att då lådorna stabiliseras upp. och lite nätfix tillkommer så blir det ju skillnader.. Det är ju där man sparat en hel del på dessa billigare maskiner..

Ja nåt sådant var väl en kortfattad förenklad text i ämnet hur det kan komma sig...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2006/12/15 :  10:12:27  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Jag har oxå en budgetDenver, en 7502
Den står uppkopplad i grabbens rum som kombinerad DVD och CD källa åt honom (och åt lillasystern).
Jag har bara lyssnat på den via min egen anläggning under en dag och har ett STORT klagomål, skivsläden är av den tunnaste plasten man kan uppbringa, vilket gör att den ibland låter som en stenkross i miniatyr...
Men, för under trehundra spänn så var ljudet (när släden var tyst) helt OK

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/12/15 :  10:33:28  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
På denvrar går dessutom släden ofta inte ens hela vägen ut, man får "lirka" in skivan halvvägs in i spelaren...och släden är oroväckande tunn och sladdrig...

På min moddade denver så blev det stor skillnad med rätt så stora mängder bitumen och smältlim runt om i spelaren. Efter det "låter" den disktinktare än många andra dyrspelare när man trycker in och ut skivor, dämpning gör mycket. Ni vet, det gamla tricket hos bilhandlaren, man öppnar och stänger dörrar och askfatslock för att höra om det är distinkt "mercedesklang" på grejerna. Tjomp! Klick!

Min anläggningstråd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000