HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ni som byggt "Cyburgs Needle" (Nålen)...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2006/12/11 :  18:52:12  Show Profile Send edison a Private Message
Provade som hastigast en sak i våras med mina då nybyggda "Nålar".
Kom att testa det nu igen efter att ha fått lite nyvaknat lyssningssug (lång torka under sommaren fram till "nu" har det varit...)

Jag ställde högtalarna direkt intill min lyssningsfåtölj, med ca 90 graders vinkel och med 35-40 cm från respektive element till örat på resp sida.Sjunker jag lite i stolen har jag elementen i öronhöjd.
Jag har då respektive öga "rakt in" i elementet om jag tittar åt respektive håll.

Denna uppställning har gett en fantastisk ljudupplevelse både från CD men även, kul nog, från FILM.

Stereobilden blir breeed, djuuup, och hur precis som helst.

I praktiken hörs INGEN rumsklang (från lyssningrummet alltså).
Mixen blir närmast ren från allt som stör.Resultatet blir ett väldigt distinkt ljud och man behöver inte ha särskilt hög volym, så bredbandarna behöver inte använda så mkt slaglängd.

Hela ljudbilden blir ju lite mindre, men ändå stor om man ska försöka beskriva det.
Solosång (och filmdialog) hörs rätt ut i luften och man hör massor av småsaker i mixen som aldrig annars hörs, möjligen skulle man höra dom i hörlurar...
Nästan som hörlursljud men med ljudet utbrett framför en och med MKT större liv, samt ingen "mitt i skallen-känsla" och mkt luftigare samt öronen får ju andas, hehe...
Jo, vissa ljud kan låta mitt i skallen, men bara om mixen är gjord så, annars bara en otroligt läcker stereobild och transienter kommer oftast genom odistade, undantaget kraftiga basljud av naturliga skäl.

Annars är just elbas ett av dom instrument jag baxnar av att få höra så detaljerat och "rappt" återgivet liksom trummor/trumset.

I våras lyssnade jag inte på nån film i denna uppställningen, men nu har jag gjort det flera ggr och även en del TV-sändningar.
Skitkul att höra film/TV-ljud är det.

Detta blir ju en MKT egoinriktad lyssningsuppställning, visst.
Men ni som har Needle eller annan liten bredbandshögtalare: Prova!
Antagligen inte så bra köra så här med flervägare, om dom inte ställs lite längre bort så elementens ljud kan "flyta ihop" tillräckligt...

Ett exempel på fantastisk musik avlyssnad på detta viset är Marilyn Mazur´s slagverkspäckade spår på High Fidelity´s Reference-CD nr 8 - underbart är ett klent ord

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/12/11 :  19:29:32  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Lätt ordnat. Skall testa i veckan.

/M
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2006/12/11 :  19:56:51  Show Profile Send edison a Private Message
Gör så rannagården, och kom tillbaka med vad du tycker!

Notering:
Kan ju vara svårt få dom så nära som 35-40 cm om man har en större typ av stol/fåtölj än den lilla låga IKEA-modellen jag sitter i...
Jag har testat lite med längre avstånd men just denna "vansinnigt" nära variant har hittils låtit mest "rumsklangsbefriad".

Blir ju mkt billigare än alla DSP i världen, hehe

Vissa plattor kan låta ett hack för mkt "höger-vänster" men de allra flesta ger det beskrivna breda & djupa ljudpanoramat.
Fina genomarbetade inspelningar blir verkligen härliga, andra visar mkt tydligt hur grova/oprecisa dom är, både till klang och mix.
Bäst blir det definitivt om man blundar, ser jag högtalarna blir det svårare subjektivt att "få bort dom ur bilden".Är antagligen pga att dom är så nära att det blir "påträngande" att se dom ...

Undrar just hur det skulle ta sej ut med 4 (5) st i en "riktig" film-setup...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2006/12/11 20:03:57
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/12/11 :  23:37:51  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Kul! Måste testa i helgen, tackar för tipset!

/Johan

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

byggarn
Member

171 Posts

Posted - 2006/12/12 :  08:00:37  Show Profile Send byggarn a Private Message
Du kanske skall bygga hörlurar av elementen istället??
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2006/12/14 :  02:07:01  Show Profile Send edison a Private Message
Byggarn:

Haha...den något tokiga tanken har funnits, men har definitivt stannat där, period! ;-)

(Men det är klart, detta kostar ju grymt mycket mindre än ett par Sennheiser av anständig klass, och låter trevligare!)

"Hörlursstuket" var hur kom att tänka på att ställa lådorna "toknära" - ställde dom först nästan rakt åt sidan, mkt nära alltså, bara för att kolla hur det skulle kunna låta...och provade lite olika uppställ sen.
Lite mer framför samt längre bort än tätt intill öronen blev iaf intressant.
Satt så bara nån dag sen ställde jag dom som vanligt, tills jag fick för mej att testa igen för ett par veckor sen.
Dom stått intill fåtöljen sen dess

---------------------------------------------------

Moddat uppstället en aning nu:

Efter en ökning av avståndet till ungefär så långt man kan sträcka armen till resp element/låda så försvinner lådorna bättre ur ljudbilden, och skivor med aggresssivt mellanregister blir "tamare".
Dessutom bättre DJUP och storlek på ljudpanoramat än med 35-40 cm avstånd."Dockskåpet" blir större, (se nedan)

Men mkt längre bort än "en armlängd" ska man nog inte ha lådorna för denna "typ av lyssning", då just deras avstånd långt bort från alla väggar samt den av detta följande närheten till lyssnaren gör att rummets förstörande bidrag undertrycks...vilket ju i stort är själva meningen med det hela...(ska prova med några andra avstånd framöver)

Spelade "On Every Street" (Dire straits) igår efter att ha förlängt avståndet högtalare/lyssnare till en armlängd och hjälp vilken bred och luftig stereobild det blev.
Lyssnade på TV-programmet "SOLO" med Laleh också, nu ikväll...var inte alls tokigt ;-)

Får lov modifiera mej lite ang det jag skrev om DJUPET i, och STORLEKEN på, ljudbilden i det "första" uppstället (det supernära) i trådstarten:
Det blir endast på riktigt bra inspelningar man får stort DJUP, medan bredd blir bra på de flesta.
Storleken på hela ljudpanoramat inkl. djupet skulle kunna sägas vara mindre än med traditionell placering.
Lite som att kolla in i ett stort dockskåp, medan en vanlig uppställning ger intryck av ett rum lite större än det man lyssnar i.

MEN - man får med "ego-uppstället"* avsevärt större "inblick" i dockskåpet(!), dvs i HUR inspelningen låter ang detaljer, transienter, instruments och sångares placering, fraseringar etc, alt mer av vad en 2-miksuppställnings förmedlar av "live-känsla".

Just "dockskåpets" storlek blev en bra bit större vid "armlängdsuppstället".

*Egouppställ, ja, det kan man väl kalla detta?
Ett sätt att göra en riktigt liten stereohörna om man har det trångt, och/eller vill spela utan lurar men ändå inte störa familj/grannar särskilt mkt. mm.


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2006/12/14 02:19:36
Go to Top of Page

lum
Member

85 Posts

Posted - 2006/12/14 :  04:10:09  Show Profile Send lum a Private Message
Har funderat på göra nått liknande fast med fyra jordan element i fyrkanal till datorn. Samtidigt som jag är sugen på att prova 8-16 TB3:or i 2/4 per kanal. Tanken är att de ska ge ett diffust ljudfält för spel. Skulle i så fall ha dem på 1m håll.

Och kanske en buttkicker för skojs skull men det är en annan femma.

Close the world. Open the nExt.

Edited by - lum on 2006/12/14 15:08:27
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/12/14 :  15:31:38  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Kul

Detta måste testas..

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/12/14 :  19:21:23  Show Profile Send ohmega a Private Message
Mmm..intressant tanke..ett par småhögtalare som går relativt djupt..å punktformig ljudkälla..ett koaxialelement kanske vore susen i det läget?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2006/12/15 :  13:31:46  Show Profile Send edison a Private Message
ohmega:

Ja, nog skulle ett koaxialt element funka precis lika bra i praktiken.

Just punktformigheten är vad jag kan förstå extra nödvändigt vid närlyssning, och inte skulle ett koaxialt avvika vs ett bredbandigt?


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/12/15 :  17:15:00  Show Profile Send ohmega a Private Message
Möjligen att man kan råka ut för fasfel med koaxialelement vid övergången mellan elementen...men sen finns det ju naturligtvis fördelar med att dela upp arbetet på 2 element..

I senaste klang&ton så fanns det med en byggbeskrivning för en liten basreflexhögtalare där man använder sig av ett koaxialelement från tangband.

http://www.lautsprechershop.de/hifi/index.htm?/hifi/direkt1.htm

Edit : röd text+länk

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2006/12/15 21:44:31
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000