HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Audiovector VS Von Schweikert
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2006/12/11 :  00:07:40  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Hej, sitter just nu på ett par Mi3 super. Funderar att uppgradera antingen vidare i AV herarkin, eller till vS VR4JRmkII
quote:
VS VR4SRmkII Vs AV Mi3 avantgardé (arreté) aktiv drivning ?
Nu börjar det bli rörigt, vilket alternativ eller rättare sagt vilken av dessa två prisklasser blir det?
Generelt när det gäller dessa två märken så har jag lyssnat en del på olika AV modeller inkl denna med AVEX filtret, men enbart Von Schweiker modellen VR-4SR.
Om vi börjar med Audiovector så håller jag med Blue lite grand då jag själv tycker att det är upp till Super som Audiovector är bra, sedan så.. nja inget jag rekomenderar i alla fall. Men för att förtydliga så har jag svårt för Avantgardens diskant återgivning (inte super och signature modellerna) som med eller utan AVEX filtret som är på gränsen i mina öron, dvs blir lite vasst och för ljust. Och detta ihop med en ren och rapp basåtergivning som inte är världens djupaste så blir intrycket i mina öron en aning splitrat. Men gillar man rapp basåtergivning och en diskant som har den karaktären som Avantgarde modellen har så lär man bli nöjd.
Och angående Von Schweikert så har jag bara lyssnat på VR-4SR och det var inget som övertygade alls för den stora pengen som de kostar tyvärr. Var själv ute efter att få lyssna på VR4JR och modellen under (modell?) som enligt många skall vara mer prisvärd än JR modellen, men det blev inget av det. Men jag tror att både JR och modellen under denna är bättre val om man även vill ha lite djupare basåtergivning med punch än motsvarande Audiovector modeller, men det baserar jag på sådant som jag har läst.

Ps. Sedan så tycker jag tvärtom mot kris69 när det gäller Audiovectors modeller. Är det något som Audiovector är duktiga på så är det att spela musiken rappt och tydligt och inte så mycket tillbakalutat.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2006/12/11 :  13:39:22  Show Profile Send kris69 a Private Message
quote:
Ps. Sedan så tycker jag tvärtom mot kris69 när det gäller Audiovectors modeller. Är det något som Audiovector är duktiga på så är det att spela musiken rappt och tydligt och inte så mycket tillbakalutat.




Där ser man betydelsen av att lyssna själv och med kringutrustning man känner till. Jag har främst hört AV med Primare och Arcam + lite med Meridian som jag själv inte är särskilt bekant med. Vad jag menade var att jag uppfattade ljudet som lite tillbakahållet och för min smak för ihopsamlat. Hur skall jag säga, det låter för präktigt för att jag skall bli engagerad. Sedan är ljudbilden på vs betydligt större och det tilltalar mig personligen.

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2006/12/11 :  14:00:05  Show Profile Send KennethS a Private Message
Faktiskt så tycker jag personligen att Naim är det märke som får Audiovector att sjunga bäst. Tycker inte Arcam sätter så värst mycket sprutt i dom.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2006/12/11 :  16:05:32  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Där ser man betydelsen av att lyssna själv och med kringutrustning man känner till. Jag har främst hört AV med Primare och Arcam + lite med Meridian som jag själv inte är särskilt bekant med. Vad jag menade var att jag uppfattade ljudet som lite tillbakahållet och för min smak för ihopsamlat. Hur skall jag säga, det låter för präktigt för att jag skall bli engagerad. Sedan är ljudbilden på vs betydligt större och det tilltalar mig personligen.
Jag har lyssnat mestadels med Arcam och Hegel. Ihopsamlat, strikt,rappt och tydligt (särskilt Anvantgarde) skulle jag säga. Så det enda som verkligen skiljer våra intryck är tillbakahållet. Men med Primare så kan det nog bli så.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2006/12/11 :  21:43:33  Show Profile Send Twilighter a Private Message
hehe, Får kankse blanda in en B&W 802D eller liknande i striden med sen, mina slutsteg är ju lätta o ta med så , grabba me dem till de 3 olika butikerna och höra efter då

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000