Author |
Topic |
|
hillerboy
Member
118 Posts |
Posted - 2006/12/08 : 23:51:17
|
Hej,
någon som kan ge tips om hur jag kan få bukt med besvärande S-ljud? Har testat en uppsjö kablar och tre cd-spelare utan resultat:
Högtalarkablar: Straight Wire Oasis, Proson Super Cable
Signalkablar: TaraLabs RSC Axiom RCA, MITerminator 3 med Bullit Plugs, TaraLabs Prism 11 mm.
CD-spelare: NAD S500, Advance Acoustic MCD-203, Opera Consonance CD120-10 med rör.
Högtalare: Audio Pro Avanti A.90 (Funderar starkt på att byta till kommande XTZ 99.36 http://www.xtz.se)
Förstärkare: XTZ Class A-100 (Samma som Advance Acoustic)
Har precis uppgraderat rören i min Advance Acoustic MCD-203 till Tung Sol 12AX7, balanserade och matchade.
Hur lång tids inspelning kräver rör samt högtalare?
Någon som kan ge mig råd hur jag ska få bukt med dessa problem?
Tack på förhand. |
*Driver Open Ops of Sweden AB* http://www.openops.se |
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2006/12/09 : 00:27:48
|
Är högtalarna helt nya kan du kanske byta dem mot några andra i affären där du köpte dem. Tyvärr kör inte vissa Hifibutiker med öppet köp, därför kanske ett byte är möjligt. Annars kan du byta ut diskanterna eller kanske dämpa dem via delningsfiltret. Audio Pro har haft vissa modeller genom åren som i mitt tycke har varit för vassa i diskanten, tycker det är konstigt att det fortfarande verkar vara så. |
Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö. |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2006/12/09 : 00:34:00
|
Tänk också på att skarpa s-ljud (siblianser) kan bero på inspelningen. Det är ett välkänt problem inom studiovärlden och det finns till och med speciella apparater (numera plugins) som enbart är till för att lösa problemet (kallas de-esser). Om jag förstått rätt så kan det bero på mikrofonen stått i fel position (Diana Kralls "The look of love" är ett välkänt exempel) men också på bristande "mikrofonteknik" hos den som sjunger.
Alltså, har du problem med alla skivor så beror det på anläggningen; men är det enbart på vissa skivor så kan det vara pga inspelningarna.
|
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2006/12/09 : 13:37:46
|
Eller ett för odämpat rum kan hjälpa till med problemen. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2006/12/09 : 14:46:54
|
Jag har ju noterat att det är en viss skillnad på S-ljuden när man spelar genom ett par vanliga högtalare och när man spelar samma skiva med mina 2":s JBL-trictrax horn. Jag upplever inte S-ljuden så påträngande med horn. Det kan ju betyda att vanliga diskantelement inte klarar dom här nivåerna. Man kan ju se på en FFT att diskanten skjuter iväg lite högre än annat runt ikring. |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2006/12/09 : 15:01:39
|
Jag hade lite problem med sljud och har jobbat för att få bort dem. Vill nog säga att många skivor har problem, men att de förvärras av främst rummet. Jag kastade bort lite soffor, sparade kudarna från sofforna och "dämpade" mitt rum på skoj, blev en stor skillnad, visst hörs ju sljud nu med, men de skivor som förut var olyssningsbara har blivit lyssningsbara, men har fortfarande ett par skivor kvar som är rent olyssningsbara. Så, rummet stjälper väldigt mycket när det gäller vassa s-ljud. Vill påstå att man har mest problem där rösten är processad. När det läggs på effekter, vet inte vilka dock, så verkar det bli mer problem med s-ljud. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2006/12/09 : 15:57:48
|
Störande S-ljud beror i stort sett alltid på resonanser i diskantelementen. De finns förvisso ofta redan på inspelningen och t.o.m i verkligheten om man går och lyssnar på körmusik t.ex.
Min gissning är alltså att det sitter i högtalarna. |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2006/12/09 : 16:00:23
|
Vill påstå att man har mest problem där rösten är processad. När det läggs på effekter, vet inte vilka dock, så verkar det bli mer problem med s-ljud. Nja det har nog mer att göra med på vilket vis en röst strålar ut ur munnen, och om mikrofonavståndet. Det kan nämligen vara skillnad om man sätter mikrofonen lite vid sidan av munen. Man skulle kunna jämföra med en mikrofons polärdiagram för olika frekvenser. En kardioidmikrofon är ju inte heller njurformad vid alla frekvenserna. |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2006/12/09 : 19:02:09
|
Skarpa S-ljud kan precis som Harry-up antyder bero på tidiga reflektioner. Får du samma resultat med olika förstärkare och olika CD-spelare skulle jag nog testa lite akustik även om det mycket väl kan bero på högtalarna.
Du kan testa om det är akustiken genom att lägga ut en tjockfilt/täcke på golvet, flytta bort ditt vardagsrumsbord(om det står framför lyssningsplatsen), ställa madrasser vid sidoväggarna där en biljardkula skulle studsa om du "väggade" mellan ditt öra och diskanten på högtalarna.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2006/12/09 : 19:44:59
|
S-ljudet är ett bandbreddsbegränsat brus som är aktivt ungefär i samma område som diskantelement normalt används för. Avvikelser i frekvenskurvan kan göra att vissa toner sticker ut och då är det inte längre brus utan enskilda toner.
Avvikelserna kan vara inbyggda i högtalaren från början men det kan också skapas toppar och dalar i en frekvenskurva om samma signal strålas från flera ställen. Det är samma sak som man kan se i polärdiagram som redan nämnts i tråden. Gångtidsskillnaderna som ger toppar och dalar måste dock vara rätt små eftersom frekvensen är hög. Är det tidiga reflexer så är de mycket tidiga.
Testa gärna själva, ta med en kompis in i badrummet och prova hur S låter när kompisen står nära eller långt ifrån väggen som förmodligen är av kakel. Detta kan kanske ge en liten uppfattning om hur det fungerar.
|
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2006/12/09 : 20:36:50
|
Jag har samma problem med två par olika högtalare, har inga tidiga reflektioner och jag har även provat med tre olika källor. Stärkeriet är EC aw120 vilka inte brukar beskrivas som vassa direkt. Så, jag har upplevt stora skillnader med rumsdämpningen. Jag har använt 6 tjocka "soffkuddar" som experiment, dämpat ett fönster, och på lite andra ställen, och fått klart märkbar skillnad, stor skillnad. Så, det vill jag påstå kommer från rummet och inget annat. Sen är jag nog mer allergisk än de flesta mot vassa sch ljud. Jag har skivor som jag förut inte lyssnat på, nu lyssnar jag på dem med glädje. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2006/12/10 : 09:26:30
|
Markerade S-ljud är enligt mig inte rummets fel men visst får man ett mjukare ljud med dämpning av rummet. Man kan också få en mörkare klang och kombinationen mjukare/mörkare ger att problemet upplevs som mindre men har anläggningen problem med markerade S-ljud finns de kvar även i ett döddämpat rum.
Ovanstående kanske verkar lite oklart men jag försöker skilja på markerade S-ljud som uppstår pga ringningar från dem som finns inspelade och kan upplevas som mer eller mindre störande beroende på rumsklangen. |
|
|
NtR
Member
680 Posts |
Posted - 2006/12/10 : 17:45:27
|
Problemet löses med högtalare som saknar metalldiskanter, t.ex. panelhögtalare av någon vettig typ som elektrostater eller magnetostater. Vinyl istället för CD. Överhuvudtaget gäller att hitta produkter där konstruktören inte ägnat sig åt vad 95% av alla konstruktörer ägnar sig åt, d.v.s. lite extra skjuts i diskantområdet för att kunden skall tycka det låter detaljerat (innan huvudvärken sätter in). |
Nicke the Rocker |
|
|
new order
Member
238 Posts |
Posted - 2006/12/10 : 17:58:50
|
De första "riktiga" högtalare som jag hade var ett par TDL RTL3.Var nöjd till en början men började efter ett tag att irritera mig på Ess-ljuden.Testade olika rum,testade olik elektronik.Det enda som hjälpte i mitt fall var att byta högtalare.Med dom försvann oxå Ess-ljuden!
/n.o |
|
|
staffann
Member
691 Posts |
Posted - 2006/12/10 : 18:21:59
|
Just TDL RTL3 hade jag hemma ett tag (öppet köp) men lämnade tillbaka dem just pga diskanterna. Annars var högtalaren riktigt kompetent för priset, om jag inte missminner mig.
Hillerboy: Rör har jag ingen aning om, men högtalarelement kan kräva flera månaders inspelning. Just diskanten är en sak som brukar förändras, fast exakt hur är svårt att sia om. Oftast mjuknar den lite och blir mer utsträckt. Även elektronik har inspelningstid. Min Naim elektronik köpte jag begagnad (ca 3 mån gamla) men det tog ändå ett par månader innan de spelat in sig. Framför allt var det diskanten som behövde mjukna lite faktiskt.
Enligt min mening så är inte kablar och akustiska åtgärder lösningen i de flesta fall. De kan lindra sympomen men inte bota dem - om det inte är extremt fel, t.ex. ett kalt rum helt utan dämpning. Eftersom det verkar som om du uteslutit signalkällan så se om du kan låna förstärkare och högtalare av någon och se om du kan hitta kärnan till problemet. Ingen har tagit upp förstärkaren här tidigare, men lån av en Rotel för/slutstegskombo (RC- och RB-03 tror jag de hette) gjorde att jag verkligen insåg att s-ljudsproblem kan bero på förstärkeriet.
Håller med NtR så till vida att metalldiskanter inte är min kopp te. En soft dome är enligt mig att föredra (elektrostater etc är ju inte möjliga i alla prisklasser), men där är ju åsikterna olika.
Lycka till! |
Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable. Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2006/12/10 : 19:55:08
|
Det finns exempel på högtalare med metalldiskant som inte har problem med ess-ljud och vassa ljud. Monitor Audio är ett bra exempel. Kräver dock lång inspelningstid.
Canton och Elac är exempel på märken med metalldiskanter som många tycker låter vasst, men de har jag aldrig lyssnat på själv. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
Edited by - matte76 on 2006/12/10 19:56:49 |
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2006/12/10 : 20:33:41
|
Det finns som matte76 säger metalldiskanter som låter extremt mjukt och fint, t ex Scan-Speak 9800 och Dayton RS28A. Å andra sidan finns ett helt gäng outhärdliga också, t ex Focal, vissa Seas och Vifa. Allt IMHO förståss. |
You'll Never Walk Alone... |
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2006/12/10 : 20:33:56
|
Dubbelpost... |
You'll Never Walk Alone... |
Edited by - jonasz on 2006/12/10 20:34:50 |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2006/12/10 : 20:36:03
|
Ntr: Mina diskanter (Nautilus-diskanter på ett par N803) är inte vassa (jag har svårt för vassa s-ljud) och de är av metall. Varför en viss diskant låter på ett visst sätt är långt mer komplicerat än bara valet av material så att generalisera kommer man inte långt med. Den enda gemensama nämnaren är att alla metalldiskanter behöver rätt långt inspelningstid, men det är nog det enda som är direkt kopplat till materialegenskaperna.
|
Edited by - f95toli on 2006/12/11 01:57:29 |
|
|
Highlander1
Starting Member
9 Posts |
Posted - 2006/12/11 : 00:06:28
|
Prova även med en annan förstärkare. Jag fick problem med vass diskant när jag kopplade på ett slutssteg. Körde innan med bara Denon 2801 och upplevde aldrig någon vass diskant utan det kom när jag kopplade in ett Rotelsteg Till frontarna. Jag löste det med dämpa rummet hårdare. |
En glad amatör |
|
|
hillerboy
Member
118 Posts |
Posted - 2006/12/11 : 03:05:15
|
Hej,
tack alla för den fina responsen! :-)
Någon som vet hur banddiskanter brukar låta? Tänker då främst på den som sitter i XTZ 99.36: http://www.xtz.se
M v h
hillerboy |
*Driver Open Ops of Sweden AB* http://www.openops.se |
|
|
new order
Member
238 Posts |
Posted - 2006/12/11 : 17:19:19
|
Visst kan det vara rummet eller elektroniken som är boven.Det kan vara en kombination av fler saker. Jag skaffade ett par NHT 2,5 efter TDL RTL3.2,5 hade softdome diskanter om jag inte missminner mig.Dom var både tydligare och mjukare i diskanten än TDL.Och flera klasser bättre högtalare totalt sett också. |
|
|
byggarn
Member
171 Posts |
Posted - 2006/12/11 : 22:37:49
|
Jag har kungen av Ess, Audio pro focus, så jag förstår ditt dilemma. Några tips som kanske kan förbättra det hela lite.
1. ställ upp högtalarna med en KRAFTIG "toe in". 2. se till att högtalarna inte står för nära varandra. kör den sk. likbenta triangel-uppställningen 3. kör med högtalarfronterna på 4. ställ högtalarna på någon typ av gummifötter (prova med suddgum innan du köper nåt mer avancerat) 5. testa att ha något högre gummifötter fram så att högtalare lutar bakåt en aning.
har testat detta hos mig och det har mildrat problemet. tror du kan byta kablar till dödagar utan att lösta problemet (är kabelskeptiker). tror att karaktären på ljuden förändras avsevärt mer om du sätter dig 1 decimeter närmare/längre bort/ eller åt någon sida/ eller högre upp, jämför om du lägger en förmögenhet på kablar.
EDIT: Det är inte olagligt att använda tonkontrollerna heller. Annars kan man ju undra över varför de flesta, även mycket exklusiva apparater, har sådana. |
Edited by - byggarn on 2006/12/11 22:57:10 |
|
|
|
Topic |
|