HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 musiksub till golvare *köpt*
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/12/01 :  09:30:17  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Jag undrar ifall det finns "ljudkaraktär" i subbar? Integrerar man enklare en sub som är av samma märke och t o m serie som sina högtalare eller handlar det om andra faktorer? Alltså mer allmängiltiga kvalitets faktorer.
Jag fick tanken när jag såg annonsen på hifimagasinet med en Sonus Faber Gravis sub till bra pris. Vilken jag gillar rent utseendemässigt och har läst mycket gott om.
Vidare undrar jag ifall det normalt sätt är enklare att integrera en sub när man har golvare som naturligt går djupare än en stativare? Har även förstått att många förespråkar dubbla subbar, men det är en annan fråga...

Artphotography

Edited by - Burmäster on 2006/12/06 21:21:12

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/12/01 :  09:51:07  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Jag tycker det fungerar utmärkt att integrera (kvalitet-)sub med Hifi-frontar. Min erfarenhet gäller REL sub. Har själv en REL Storm III, som från början integrerades (via högnivå) med golvarna JMLab Electra 926. Numer är den integrerad med stativarna JMLab MiniUtopia.

Finns tidigare trådar om detta.

Det är lättast att integrera med golvare som ju själva går lägre ner i basen. Brytpunkten för när subben då ska börja jobba kan därmed sättas lägre (t ex vid 30 Hz) på en REL, utan att man får något "hål" i frekvensåtergivningen i mellanbasen.

Subben behöver inte vara av samma märke som frontarna. En del tycker man bör ha 2 subbar, men det behövs inte enligt mina erfarenheter (om det är en REL, med de speciella inställningsmöjligheter detta märke har)....

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2006/12/01 :  10:25:53  Show Profile Send Per100 a Private Message
Har lyssnat hemma hos ulfsan flera gånger. Med REL storm III lyckas han bra med att kompensera för basbortfallet i en stativare. Ulfsan kan inte ha stora golvare pga litet lyssningsrum, så han har funnit en mycket tillfredställande kompromiss.
Annars rent allmänt är kanske grundproblemet att golvaren/stativaren spelar snabbare än subben som kopplas.
Det sägs att rikitgt bra (och dyra?) subbar är snabbare.

edit: stavning

Edited by - Per100 on 2006/12/01 10:26:36
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/12/01 :  10:32:21  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Det eventuella tidsfelet eller skillnad i "snabbhet" som möjligen fortfarande finns mellan sub och stativare hemma hos mig kommer kanske att försvinna i och med beställningen av en Nordost specialkabel (en Heimdall som ersätter REL:s högnivåkabel), som levereras om en vecka.

Återkommer med lyssningsintryck då den anlänt

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/12/01 :  10:44:16  Show Profile Send ljud a Private Message
Har också Rel och kan tillägga att jag tycker att jag vann väldigt mycket kraft och pondus när man delade subben och stativarna på samma ställe lite högre upp i frekvens. Då fick man plötsligt användning för slutsteget i subben och avlastade stativarna på samma gång. Vissa sub-tillverkare rekommenderar LP-filter på subben där sidosystemen börjar falla av, men det blev fjösigt i mitt rum tyckte jag.

Lycka till!


Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/01 :  10:46:00  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Det eventuella tidsfelet eller skillnad i "snabbhet" som möjligen fortfarande finns mellan sub och stativare hemma hos mig kommer kanske att försvinna i och med beställningen av en Nordost specialkabel


Snabbkabel då eller ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/12/01 :  10:47:52  Show Profile Send ljud a Private Message
quote:
Det eventuella tidsfelet eller skillnad i "snabbhet" som möjligen fortfarande finns mellan sub och stativare hemma hos mig kommer kanske att försvinna i och med beställningen av en Nordost specialkabel (en Heimdall som ersätter REL:s högnivåkabel), som levereras om en vecka.
Det där lät riktigt intressant, berätta gärna mer, blir det tidsskillnader med den nya kabeln?
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/12/01 :  10:54:26  Show Profile Send marens a Private Message
Eftersläpningar i basen beror bland annat av att man delar för lågt i frekvens (låga frekvenser med lång våglängd gör att eftersläpningarna av ett delningsfilter blir så långa att de blir klart hörbara). Dessa går inte att "vrida tillbaka". Låter man subben ta vid där ett par högtalare som spelar ganska lågt i frekvens rullar av så uppstår dessa eftersläpningar.

De kan mildras av att man delar så väldigt lågt att den musikaliska informationen i låg grad hamnar i subbens arbetsområde. Att subben har en sluten låda kan också lindra eftersläpningarna en aning eftersom totala fasvridningen kan bli mindre. Fördröjningen pga basens egen avrullning neråt i frekvens adderas till lp-filtrets fördröjning. Delar man nära basens avrullning i frekvens så blir eftersläpningarna större.

Det finns de som hör att även rel-subbar släpar efter (blir omusikaliska i basen) om de delas för lågt i frekvens.

Det finns mycket att vinna i distorsion och integration på att högpassfiltrera huvudhögtalarna så att de avlastas från bas. Då kan man även se till så att delningen inte medför hörbara tidsfel genom att dela vid en lämplig frekvens tex 80Hz.
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/12/01 :  11:01:35  Show Profile Send ljud a Private Message
Marens, jag delar allt vid 60 hz nu istället för 80 hz, anledningen är att jag får uppenbara fasfel (hörbara) när jag delar vid 80 hz. Om detta beror på receiverns filter eller på subben eller på rummet har jag inte räknat ut. Vad tror du?

Jag hör ingen skillnad i form av grupplöptid när jag delar vid 60 istället för 80 hz, vad uppskattar du att det kan röra sig om i millisekunder?
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/12/01 :  11:05:23  Show Profile Send marens a Private Message
Skillnaden i fördröjning mellan att dela vid 60Hx och 80Hz är inte alls lika stor som att tex dela vid 40Hz jämfört med 60Hz. Dessutom så kan det vara svårt att veta den verkliga delningsfrekvensen även om man ställt in filtret på just 60Hz. Detta beror på hur högtalarnas frekvensgång ser ut och vart rummets resonanser hamnar. Det kan mycket väl vara så att 60Hz råkar ger en gynnsammare delning med dina högtalare, filter och rumsegenskaper.
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/12/01 :  11:13:50  Show Profile Send ljud a Private Message
Tack Martin! Skumt bara att det blir sånt fasfel när jag delar vi 80 hz, det fladdrar verkligen om öronen och basen runt 80 hz flyger ut i rummet och kommer bakifrån.

Det där lät kanske konstigt, men så är det i allafall..
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/12/01 :  11:17:22  Show Profile Send ljud a Private Message
Ursäkta trådskaparen för mina utsvävningar. Om jag skulle skaffa sub skulle jag undersöka Genelecs subbar, dom låter enligt mig väldigt korrekt och även prisvärda, däremot kan kanske tycka att uttseendet är, sådär..
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/12/01 :  11:17:42  Show Profile Send marens a Private Message
Eftersom basen och högtalarna står på olika ställen så kan det bli sådär. Problemet skulle nog minskas eller försvinna om man använde tex 4st subbar, en i varje hörn och justerade lyssninsposition mm. Sedan kan det vara så att det filter som du använder inte delar tillräckligt brant för att dela av dina högtalare snyggt vid 80Hz. Det blir fortfarande energi kvar mellan 60 och 80Hz som ställer till det fasmässigt i kombination med subben.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/01 :  15:57:50  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Maken till trådkapning

Dan

Du har ett ganska stort rum så 17 vet om du inte ska kolla på dubbla subar direkt. Dels för att kunna fylla rummet med musik plus problemen som Marens skriver om minskar då.


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/12/01 :  16:12:40  Show Profile Send ulfsan a Private Message
quote:
Ulfsan kan inte ha stora golvare pga litet lyssningsrum
Mitt vardagsrum är knappt 4 m x 6 m; alltså ca 23 kvm. Jag spelare dessutom med högtalarna längst långsidan....

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/12/01 :  19:26:06  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Rummet är inte sååå stort, 4.5x5.5 meter golvyta, men med 3.30 till tak blir det ändå hyffsat med volym.

Det är lugnt med trådkapning det är ju intressant läsning iallafall...men det hade varit trevligt ifall någon kan säga ifall det finns "ljudkaraktär" på en sub. Jag menar alltså inte hur snabb den är eller hur djupt den går, utan ifall på något sätt om det är enklare att integrera inom samma märke eller det inte har någon betydelse?

Artphotography
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/12/01 :  21:39:54  Show Profile Send Harry_up a Private Message
"Snabbheten" i subben sitter väldigt ofta i hur man lyckats tämja rumsresonanserna. Flera subbar motverkar dessa problem. Bra filter och god akustik är en förutsättning för att lyckas så bra det går. Att dela lågt är som marens säger inte att rekommendera. Om det inte funkar att avlasta sidosystemen med en högre delning, försök då lösa det problemet och framför allt försök mäta upp hur olika rumsplaceringar påverkar ljudet. Att försöka lyssna sig till ett optimalt resultat är väldigt väldigt svårt då ljudminnet är kort och subbar tunga och stora.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/12/01 :  23:04:10  Show Profile Send ulfsan a Private Message
quote:
men det hade varit trevligt ifall någon kan säga ifall det finns "ljudkaraktär" på en sub. Jag menar alltså inte hur snabb den är eller hur djupt den går, utan ifall på något sätt om det är enklare att integrera inom samma märke eller det inte har någon betydelse?
Detta svarade jag i mitt första inlägg:
quote:
Subben behöver inte vara av samma märke som frontarna
...sedan är väl frågan om inte just snabbhet och djuphet är viktiga delar i ljudkarraktär på en bashögtalare....

I tidigare trådar om subbasar har de två uppfattningarna som representeras av marens och Harry_up å den ena sidan och den andra (ännu så länge) av (bara) mig ältats till döds. Tydligen anses den lösning för integrering av en subbas som tillämpas av REL vara helt olämplig enligt marens, men har lett till stor framgång både vad gäller försäljning och vad gäller olika utmärkelser för REL. REL förespråkar en högnivåinkoppling där sidohögtalarna får spela fritt utan filter neråt och sedan subben -så att säga- möter upp underifrån med så låg brytning som möljigt i frekvens. Min sub börjar jobba vid 30 Hz (och jobbar därifrån neråt) t ex....

Att högtalarna är lika vad gäller element (märke) gäller för diskant och mellanregister i ett multikanalsystem t ex, för att panoreringar mm ska bli så lyckade och sömlösa som möjligt, men knappast för den allra lägsta basen, enligt min uppfattning....

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem

Edited by - ulfsan on 2006/12/01 23:04:47
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/12/02 :  01:08:10  Show Profile Send ljud a Private Message
Min Rel Strata 5 spelar ner till 20 hz, dom mätte härom dagen. Jag skulle även kolla Velodyne som har rumskalibrering på vissa modeller. Jag har aldrig hört resultatet men tycker det verkar vättigt på en sub. Min sub saknar denna finess.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/12/02 :  07:44:15  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Tack alla för svar

Ifall man skulle ha två subbar, delar man dem då olika för ytterliggare integration neråt i frekvens? Eller bör delningen vara samma och placeringen viktigare med tanke på rums resonanser?

Artphotography
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/12/02 :  12:46:13  Show Profile Send marens a Private Message
Dan: Delningen bör alltid vara samma. Det är placeringen av flera olika ljudkällor som spelar samma register som gör att rumsproblemen minskar.
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/12/02 :  13:31:17  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Jag håller med marens...

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/12/02 :  14:34:28  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Rumskalibrering är en utmärkt finess. Den kan man iofs köpa till löst genom en Behringer digital EQ till subben.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/12/02 :  21:41:37  Show Profile Send ljud a Private Message
quote:
Rumskalibrering är en utmärkt finess. Den kan man iofs köpa till löst genom en Behringer digital EQ till subben.

Där sa du nåt! skulle jag gärna komplettera med.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/02 :  22:03:41  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag hade utan tvivel lagt till dom 3000 kr som behövs för Velodynes separata rumskalibreringsmojäng.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/12/02 :  22:12:18  Show Profile Send ljud a Private Message
johan.björklund: Har du den, är du nöjd isåfall?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000