HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur är det egentligen...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/12/11 :  13:53:47  Show Profile Send gcs a Private Message
Hur är det egentligen med balanserade rörförsteg. Det måste väl vara så att för att ett försteget ska bli balanserat då måste man ha utgångstrafon. Nu talar jag i studiovärlden på den gamla dåliga tiden som jag har sett, då var alla förstärkare och processorburkar med rör balanserade med hjälp av utgångstransformatorer. Jag antar att det är samma idag....eller?

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2006/12/11 :  16:02:30  Show Profile Send U1 a Private Message
Det finns balanserade otl försteg, se här. http://www.audioasylum.com/scripts/vt.pl?f=otl&m=1357
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/12/11 :  17:59:36  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Hej Gunnar,
Jag ska ta och prata lite i nattmössan eftersom jag inte vet exakt skillnaden mellan differentiell och balanserad koppling, samt "hur det var förr". Jag levde ju inte då. Jag måste ha varit död. Eller ofödd.. nåja

Rörkretsar har inget emot att vara balanserade utan någon transformator på utgången. Däremot har de ofta en sån för att transformera ner utgångsimpedansen för att passa ihop med t.ex. laster på 8 ohm eller 600 ohm (tunga grejer för våra stackars rör).

Hoppas svaret blev ungefär på frågans nivå.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/12/11 :  17:59:42  Show Profile Send MatsT a Private Message
Kopplingen kan göras utan transformatorer men i studiovärlden är det väl en standard på 600 ohm vid balanserat? Skall rörförsteget driva 600 ohm så är det lättare att åstadkomma med en utgångstransformator.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/12/11 :  19:53:28  Show Profile Send gcs a Private Message
Rörkretsar har inget emot att vara balanserade utan någon transformator på utgången. Däremot har de ofta en sån för att transformera ner utgångsimpedansen

Ja så är det nog. I USA ville man kunna lasta utgången med 600 ohm medans man i Europa(läs Tyskland)ville man kunna lasta med 200 ohm.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000