Hur är det egentligen med balanserade rörförsteg. Det måste väl vara så att för att ett försteget ska bli balanserat då måste man ha utgångstrafon. Nu talar jag i studiovärlden på den gamla dåliga tiden som jag har sett, då var alla förstärkare och processorburkar med rör balanserade med hjälp av utgångstransformatorer. Jag antar att det är samma idag....eller?
Hej Gunnar, Jag ska ta och prata lite i nattmössan eftersom jag inte vet exakt skillnaden mellan differentiell och balanserad koppling, samt "hur det var förr". Jag levde ju inte då. Jag måste ha varit död. Eller ofödd.. nåja
Rörkretsar har inget emot att vara balanserade utan någon transformator på utgången. Däremot har de ofta en sån för att transformera ner utgångsimpedansen för att passa ihop med t.ex. laster på 8 ohm eller 600 ohm (tunga grejer för våra stackars rör).
Hoppas svaret blev ungefär på frågans nivå.
heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Kopplingen kan göras utan transformatorer men i studiovärlden är det väl en standard på 600 ohm vid balanserat? Skall rörförsteget driva 600 ohm så är det lättare att åstadkomma med en utgångstransformator.
Rörkretsar har inget emot att vara balanserade utan någon transformator på utgången. Däremot har de ofta en sån för att transformera ner utgångsimpedansen
Ja så är det nog. I USA ville man kunna lasta utgången med 600 ohm medans man i Europa(läs Tyskland)ville man kunna lasta med 200 ohm.