Author |
Topic |
Ryssen
100.000-klubben
8642 Posts |
Posted - 2006/12/04 : 02:13:14
|
quote: Gruppköp hos farbrorn finns säkert en intresse.
Är med om det blir av..
Här kan man ju köpa effekt j-fetar!http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=71633&perpage=10&pagenumber=1 Ytmonterade och tål 69w,om man(jag)skulle montera sådana istället för IRPF240 (kanske 2st paralellt)skulle något motstånd behövas räknas om? Hmm.input capacistans 1147pf lite mindre än IRPF240 1275pf bra! |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
Edited by - Ryssen on 2006/12/04 03:07:08 |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7961 Posts |
Posted - 2006/12/04 : 11:17:01
|
Har Rollins Jfetar kvar?!? Trodde han hade slut. Några 69W tål de inte i verkligheten så det blir till att kaskodkoppla och låta en effektmosfet ta hand om värmen. Om någon ska handla av GRollins så hojta till!! |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8642 Posts |
|
Fuling
7961 Posts |
Posted - 2006/12/04 : 13:23:47
|
Utan att ha läst igenom allt som stod i länken så inbillar jag mig att det kanske vore idé att maila Rollins ändå om man får ihop tillräckligt många från Sverige som vill handla? Eller missade jag nåt väsentligt? |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Yunick
Member
234 Posts |
Posted - 2006/12/04 : 14:48:03
|
Jag skulle oxå vilja köpa på mig några om tillfället ges. |
Mvh David Zetterlund
Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS... |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8642 Posts |
Posted - 2006/12/04 : 17:01:55
|
quote: Utan att ha läst igenom allt som stod i länken så inbillar jag mig att det kanske vore idé att maila Rollins ändå om man får ihop tillräckligt många från Sverige som vill handla? Eller missade jag nåt väsentligt?
Nej du missade nog inget,är nog bra att meijla.Var det dessa power j-fets du menade såldes i 1000-tal?Eller finns det några som tål ännu mer effekt?Borde ju gå att paralella dessa oxå,även om capacistansen ökar,är det något problem då om drivsteget klarar det?I alla fall vill jag vara med på några 10-tal kanske mer,även på småsignal. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
Edited by - Ryssen on 2006/12/04 17:03:33 |
|
|
Fuling
7961 Posts |
Posted - 2006/12/04 : 18:57:58
|
Som jag fattat det så säljer Lovoltech sina effekt-Jfetar i tusental och GRollins tog av egna pengar och köpte på sig ett lager som han sedan distributerar till privatpersoner. Några kraftigare Jfetar än de från Lovoltech känner jag inte till, och inte ens dessa är särskilt kraftiga med tanke på att de sitter in en ganska klen kapsel som inte klarar att leda bort särskilt mycket värme. Spänningståligheten är inte heller nåt att hurra för, men lösningen stavas som sagt kaskodkoppling. Ström klarar de däremot åtskilligt av så parallellkoppling tror jag inte man behöver ta till så länge man håller nere spänningen över dem. Vid rätt arbetspunkt uppvisar de dessutom trioduppförande vilket förstås är intressant i ljudsammanhang.
Vi skulle ju kunna snacka ihop oss och sen maila GRollins och höra om han är sugen på att skicka en laddning till Sverige trots att, vad jag förstått, han redan har en kontakt som sköter leveranserna till europa. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8642 Posts |
Posted - 2006/12/04 : 20:28:17
|
quote: Några 69W tål de inte i verkligheten så det blir till att kaskodkoppla och låta en effektmosfet ta hand om värmen.
Hmmm,nog klarar väl dessa jfets (LU1014D) att ersätta utgångs transistorena i en Mini Aleph?Som jag räknat så blir Total Dissipation (per channel) 47,4Watts d.v.s 23,7w per transistor.Det jag tänkte på var att paralellkoppla för att fördela effekten över flera jfets,fast det kanske inte funkar så?Dom finns ju oxå i I-PAK,lite lödvänligare om man använder kabel. Någon som känner sig manad att ta tag i det hela?
|
|
|
|
Fuling
7961 Posts |
Posted - 2006/12/04 : 20:57:50
|
Personligen hade jag inte vågat lägga 23,7W över en LU1014D, men det är min åsikt. Sen kan man diskutera hur stor vinsten är att använda Jfetar på utgången i en Alephkonstruktion, om man inte gör en del radikala ändringar så kommer det över huvud taget inte att fungera på grund av att Jfetar ska ha en negativ förspänning på gaten. Det måste till en extra minusmatning till drivsteget alltså. Dessutom är det en tvåstegskonstruktion med ganska hög återkoppling vilket gör att det är mindre kritiskt vilka sluttrissor man använder. Jag har fått bra resultat med diverse högspänningsmosfetar i samma koppling.
Det positiva jag läst om LU1014D är i enstegskopplingar där Jfeten står för hela baletten ihop med en kaskodtrissa som får stå för förlusteffekten och en CCS som last(ZV9). I en sådan koppling påstås Jfeten sopa banan med vilken mosfet som helst, dessutom slipper man ingångskonding i och med att Jfeten har "katodbias". |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2006/12/04 : 21:03:53
|
Det balla är att distortionen blir i stort sett fri från udda övertoner... Nästan så man är sugen på ett gäng trissor.
/esl |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
Fuling
7961 Posts |
Posted - 2006/12/04 : 21:17:07
|
Ja, när man läser ZV9-artikeln om triodkurvor och modulerad kaskod så känner man nästan snålvattnet rinna till! Det är andra bullar det än en massa små bipolärtrissor inknölade i en plastkapsel med för många ben!
Nån som har organisationsförmåga och vana nog att kontakta Grey Rollins och genomföra ett köp? Undertecknad skulle väl kunna göra ett försök men risken är väl att jag blir jagad med knölpåk genom DIY-sverige efter att ha råkat skicka både pengar och transistorer till Nigeria eller motsvarande, det där med penningöverföringar och liknande är inte min starka sida så jag känner mig inte bekväm med att hantera andras stålar |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8642 Posts |
Posted - 2006/12/04 : 22:06:51
|
quote: Det är andra bullar det än en massa små bipolärtrissor inknölade i en plastkapsel med för många ben
quote: Dessutom är det en tvåstegskonstruktion med ganska hög återkoppling vilket gör att det är mindre kritiskt vilka sluttrissor man använder.
Har gått i circlar ett stund i ren besvikelse,Dom där inknölade i en plastkapsel vet jag ju att de alla låter olika,så min tanke var att slutrissor oxå nog gör det..Ska läsa om den den där ZV9.Men finss ingen DIY konstruktion som bara använder j-fets,även till slutsteget?Är i alla fall intresserad av att handla ett gäng,för framtida bruk,skam den som ger sig. Väntar nog lite med att känna mig manad. |
|
|
|
Fuling
7961 Posts |
Posted - 2006/12/04 : 22:59:43
|
Naturligtvis ska man ha rätt trissa för ändamålet, min fundering är bara om en Jfet är rätt trissa i utgångssteget på en Aleph. Läs artiklarna om ZV8 och ZV9, där står allt man behöver veta om LU1014D.
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8642 Posts |
Posted - 2006/12/15 : 04:34:38
|
Skummade igenom artiklarna om ZV8 och ZV9,jan skrev b.l.a att "om du tycker att transformator låter bättre än kondensator,you are welkome..." Hmm.. ZV9 verkar ju intressant,men 100w i värme per kanal,det är väl ungefär som ditt bygge Fuling, med "skrotflännsarna" avger eller?Blir ju ganska kostsamt.Den där transingen till kapacistansmultiplien har väl bara 4v x 2,2A=8,8watt över sig,eller? Någon som spanat på First watt(F2) något? |
|
Edited by - Ryssen on 2006/12/15 18:53:19 |
|
|
Fuling
7961 Posts |
Posted - 2006/12/15 : 08:51:26
|
100W är mycket, men inte orimligt mycket. Mina skrotkylare är en ganska dålig referens eftersom de saknar svart ytskikt och alltså gör sig av med värmen mycket sämre. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8642 Posts |
|
Ryssen
100.000-klubben
8642 Posts |
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2006/12/22 : 02:03:38
|
Jag försöker hänga med här lite,men jag förstår inte...Vad exakt är ni ute efter? Man kanske kan hjälpa till,med sina få sources runtom världen....?
Ska kolla på den pdfen som Ruskij slängde upp nys. =) |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
"220 volt för att det kittlar så skönt" |
|
|
Topic |
|