HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 koppling av opamp
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2006/12/20 :  23:48:23  Show Profile Send Hasse a Private Message
Den här kretsen ska omvandla en balanserad signal från en microfon till till en obalanserad signal. Ett problem är att jag bara har positiv 12v spänning i min mätro. Efter lite(mycke) klurande så kom jag fram till den här kopplingen så att jag kan driva steget med enkel matnings spänning. Ser det rätt ut? Är motstånden för stora kanske?

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2006/12/21 :  12:19:08  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Borde fungera,
Du kommer få viss dämpning pga biaseringen och 100k resistorn i serie på plusingången.
Inimpedansen på den nedre ingången kommer nog bli 200k och på den övre 100k, sett obalanserat, men jag vet inte om det stör något.
Du skulle kunna skippa den nedre 100k is serie eller öka på spänningsdelarens resistorer x10 om du vill ha liknande impedans.

Liten not bara, du kommer få en utsignal som rampar medans supply går upp men det kanske inte är något problem.

Annan notering är att supplyskräp kommer påverka utsignalen med väldigt liten dämpning. Funderar på en annan biseringslösning som kanske löser det om det är ett problem, återkommer.

Hjelm
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2006/12/21 :  12:34:19  Show Profile Send Zombie a Private Message
kolla i den berömda handboken

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/12/21 :  16:50:29  Show Profile Send ohmega a Private Message
Nåt sånt här kan väl funka till själva biaseringen till "+ ingången"....

Edit: Välj en konding som har värdet 10µF-47µF, öka storleken på kondingen ytterligare ifall du byter ut 10kOhmsmotstånden mot ett mindre värde..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2006/12/21 18:08:39
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2006/12/21 :  23:27:31  Show Profile Send Hasse a Private Message
ok tack för hjälpen. det kanske blir lättare att fixa negativ matningistället. I alla fall om jag vill ha en brusfri ingång.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000