HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hörlurssladd
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2006/12/18 :  13:05:43  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Någon som kan rekommendera en bra sladd till hörlurar?
Det är ett par Koss porta pro som används flitigt och misshandlas en del. Jag har lött om dem ett par gånger både i kontakten och uppe i lurarna pga kabelbrott men nu ger jag snart upp på kabeln som börjar tappa isolering både här och där. Dessutom har någon av mina små älsklingar delat på hela sladden vilket ju bidrar till att den lätt fastnar och trasslar sig. Kontakt behövs inte men om det finns en vettig med förmonterad kontakt kan jag köpa det.
Flexibel och slitstark är ledorden, samtidigt vill jag inte betala såpass att den kostar mer än ett par nya lurar.

Hjelm

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/12/18 :  15:40:44  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Humm köp ett par nya de kostar ju inte så mycket..

Annars kanske en sådan här kan vara något.
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=181500.htm
Har dock ingen erfarenhet av den.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Bardis
Member

3348 Posts

Posted - 2006/12/18 :  16:43:14  Show Profile Send Bardis a Private Message
Så kallad mickrofonkabel borde funka bra. De har en förstärkning invändigt som gör den stryktålig.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2006/12/19 :  12:17:23  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Tack för svaren,
Tobbe_l: Jag tror den blir lite för stel, verkar vara tre stycken enkelledare. Jag vet att lurarna är billiga men om kabeln inte kostar för mycket så byter jag hellre kabel än slänger något som fortfarande fungerar.
Mikrofonkabel lär det nog bli, skulle vilja ha något som sitter ihop i ett par med skärm och ledare i varje del.
Inte uppenbart var jag kan hitta det.
Finns det någon som har ett bra förslag hur jag skall hålla ihop kabeln där den delar sig till de två lurarna. Krympslang antar jag fungerar men det borde väl finnas alternativ.

Hjelm
Go to Top of Page

lum
Member

85 Posts

Posted - 2006/12/19 :  20:38:26  Show Profile Send lum a Private Message
Lite styvt men ta två ledare från en solid cat5/6 kabel (per sida). Funkar utmärkt. Krympslang är snyggast men det går alldeles utmärkt med mini-buntband, slå in alt i en snygg kabelstrumpa eller lind med tejp så är du klar. (lämpligt att klä kabeln innan man avslutar med krympslang är givet...)

Close the world. Open the nExt.

Edited by - lum on 2006/12/21 18:23:52
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2006/12/21 :  19:00:16  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Lum:
Mest orolig för att den går av, vilket den kommer göra som jag misshandlar mina lurar. Flertrådig och med en tålig utsida vill jag nog ha. För mig att det finns flertrådig och högflexibel cat 5, kan någon hjälpa mig med det för jag hittar ingen just nu.

Hjelm
Go to Top of Page

lum
Member

85 Posts

Posted - 2006/12/21 :  22:45:21  Show Profile Send lum a Private Message
Förstärk med fiskelina som du fixerar i plasten på lurarna och stickproppen så att den avlaster kablarna. Jag är motståndare till flertrådiga ledare om de inte är av litz typen...

Close the world. Open the nExt.

Edited by - lum on 2006/12/21 22:45:49
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000