HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är våra högtalare verkligen fr Disk/bas i balans?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 8

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/11/29 :  22:43:07  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jo, men den höga "relativa basnivån" på en konsert beror ju som sagt också på den höga volymen.
Ex: Vid en "loudness" (svenska?) på 30 phons så måste ljudtrycket för en 20 Hz ton vara 58 dB högre än nivån vid 1000 Hz för att ge samma subjektiva ljudtryck. Vid 90 phons så skiljer det bara 32 dB.
Skillnanden är naturligtvis inte fullt så stor mellan ex. 75 dB och 90 dB men den finns där och ger ett antal "extra dB" till basnivån när man lyssnar på hög volym.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2006/11/29 :  23:44:49  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Highlander - Sen hade du förmodligen öronproppar på dig också för att slippa få hörselskador, det antar jag att du gärna slipper hemma i vardagsrummet?
Öronpropparna dämpar ju mest vid högre frekvenser...



Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/11/30 :  08:05:25  Show Profile Send Musse80 a Private Message
quote:
Öronpropparna dämpar ju mest vid högre frekvenser...


Beror på vilka öronproppar du menar. De "vanliga" (och usla) gula skumgummipropparna dämpar nästan bara höga frekvenser men Apoteket tex har bättre proppar som dämpar jämt över hela registret. Man ska dock inte behöva öronproppar egentligen, varken på konsert eller i hemmet Tyvärr är verkligheten en annan på de flesta konserter "louder is better" vilket dock inte är sant.

A wolf in a sheep´s clothing...

Edited by - Musse80 on 2006/11/30 08:05:59
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2006/11/30 :  12:26:39  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
"Apoteket tex har bättre proppar som dämpar jämt över hela registret."

Om du menar "granarna" så upplever jag fortfarande att de dämpar mer vid höga frekvenser.


Och i frågan om det här är en bra, nyanserad tråd så blir jag tvungen att påstå, tvärt emot de flesta verkar det som, att den är ganska likriktad. Detta beror främst på saker som denna:

Mikethebike försöker föra ett resonemang som helt klart har stark anknytning till topic.

Han får uppmaningen av Mayro att: "Gör så här i stället. Tala om din åsikt i topicfrågan."

Mikethebike svarar: "Ja, jag anser att det finns väldigt många högtalare som har en välbalanserad återgivning!"

Och får svaret: "Det är trevligt att se din åsikt.. Som sagt så finns det även folk som anser att en stativare är helt ok samt tillräcklig med den bas sådana kan återskapa.."



Vilket jag i den här tråden ser som en total idiotförklaring. Vill också påstå att trådens förträfflighet "infann" sig då alla verkade börja tycka lika, kan det vara så att de som tycker olika skrämts bort av mayros idiotförklaringar och selektiva sortering av vilken OT som får vara med i tråden?

Alla som tycker att det är jäkligt mycket bas för det mesta.... höj rösten!

Jag har även fler klagomål om någon är intresserad...


Edit: Ett felstav som jag såg(och som ni fortfarande kan se) i marens citat.

Euroline - T-Amp - DIY

Edited by - Fisksmisk ola on 2006/11/30 13:23:30
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/11/30 :  12:59:13  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Vilket jag i den gär tråden ser som en total idiotförklaring. Vill också påstå att trådens förträfflighet "infann" sig då alla verkade börja tycka lika, kan det vara så att de som tycker olika skrämts bort av mayros idiotförklaringar och selektiva sortering av vilken OT som får vara med i tråden?

Alla som tycker att det är jäkligt mycket bas för det mesta.... höj rösten!
AAArrrg!

Ja det var tydligen off topic att påpeka att de största problemen i basen sitter i rummet och inte i högtalarna.

Rumsproblematiken är inget man justerar bort och sedan är det bra med den saken utan den finns ju där och ger sig tillkänna olika mycket, men alltid väldigt tydligt.

Felen i högtalarna är mindre men de finns där också och har stor betydelse. Oftast tycker jag största problemet är bumpandet av basen och inte att det är för lite bas. Möjligvis för lite mot djupbasfrekvenser i många högtalare men att det skulle vara för lite bas generellt tycker jag verkligen inte, tvärtom.

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/11/30 :  13:33:52  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Ja det var tydligen off topic att påpeka att de största problemen i basen sitter i rummet och inte i högtalarna.

Rumsproblematiken är inget man justerar bort och sedan är det bra med den saken utan den finns ju där och ger sig tillkänna olika mycket, men alltid väldigt tydligt.

Felen i högtalarna är mindre men de finns där också och har stor betydelse. Oftast tycker jag största problemet är bumpandet av basen och inte att det är för lite bas. Möjligvis för lite mot djupbasfrekvenser i många högtalare men att det skulle vara för lite bas generellt tycker jag verkligen inte, tvärtom.




Tror man inte på det , ställ ut högtalarna en vindstilla dag i trädgården o spela. eoJeud plockade ut HJ:s Dynaudio för ett par sommrar sen o j-vlar vad det spelade Det märktes att man fick spela på högre än inomhus men det var nog det enda minuset där var.
Basen spelade bra mycket djupare än vad nån av oss trodde var möjligt.

Reportaget ser ut att var arkiverat o sökfunktionen är såååå slö så det blir timout

*edit*
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41381&SearchTerms=eojeud

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2006/11/30 13:46:25
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/11/30 :  13:36:17  Show Profile Send Musse80 a Private Message
Jag tror också att många högtalare, betydligt fler än Mayro tror, kan spela mycket bättre bas än den man hör hemma. Rumsakustiken ställer nämligen till med en hel del, mer än man tror. Men tyvärr är man "stuck with it" och får anpassa rummet bäst man kan. Spela i trädgården, om man nu har en sådan, funkar ju inte riktigt

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

mikethebike
Member

305 Posts

Posted - 2006/11/30 :  21:22:36  Show Profile Send mikethebike a Private Message
Fisksmisk,

Tack för att du såg mitt försök till en ngt mer nyanserad diskussion.

Jag tror att jag förstår/förstod mayros intention, men ville få en mer precis inringning snarare än att hålla med om ett kategoriskt krävande av mera bas och ett raljerande över elements bristfälliga storlek i olika konstruktioner.

Som "flipsida" vill jag nog påstå att några av de högtalare jag hört genom åren som haft både 12'or och 15'or har varit baskapabla, ja, men ack så befriade ifrån homogenitet.

Det lagom nedvärderande "kul att det finns dem (läs idioter) som nöjer sig med stativare" tar jag inte alltför allvarligt på, men det fick i och för sig avsedd verkan(?) - jag tröttnade på tråden.

I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know

Edited by - mikethebike on 2006/11/30 21:54:27
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/11/30 :  22:07:43  Show Profile Send mayro a Private Message


Hemma efter en liten "kort" resa här.. och ser att en del försöker göra om tråden till en tjafstråd.. Var vänliga och gör inte så.

TACK!


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2006/11/30 :  22:31:21  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Som jag ser det har det tillkommit ett antal inlägg som gott och väl håller sig till ämnet, är du rädd för lite mothugg? Det har inte tjafsats det minsta faktiskt.

Själv sitter jag och klurar lite på ett filter till mina högtalare, bl.a. så funderar jag på om det ens är möjligt med ett högpassfilter till mina basar... det behövs nämligen en till.

Så hemma hos mig är det just nu lite väl basfattigt...

Hur definierar du "NIVÅ" mayro?



Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/11/30 :  23:50:07  Show Profile Send mayro a Private Message
Fisksmisk ola

"mothugg"?.. Du anklagar mig för att idiotförklara då jag helt enkelt enbart accepterar mikethebike´s åsikt han förmedlar..
Det är inte "mothugg"! Det är att söka enbart tjafs och Sabba tråden det du gör med dina inlägg av den typen...

Så för andra gången. Var vänlig sluta med detta nu. TACK .

Tips för att konstruktivt komma vidare IFRÅN detta nu om du vill medverka och inte sabba mera nu..

Läs topic igen (och även du mikethebike om du inte förstår). Och försök sedan förstå vad som står där.

VAD som frågas.

Samt slutligen vad som UNDANBES noga noga på slutet....

Mvh Tobbe



quote:
Jag har blivit väldigt fundersam under en LÅNG tid över detta med högtalarnas kapacitet i gemen.. och vad folk tar upp om dom i olika trådar o bildrepotage.. Samt vad som alltid fotas med närbilder.. Och sedan snackas om till dödagar...

Jo DISKANTER .. Och igen DISKANTER..

det är underligt att dessa diskanter fått så många närbilder. Så många "åhhhhhh" och dessutom nu trådar om sitt vara eller inte vara..Inget illa om detta. Men att detta fenomen ändå kommer menar jag..


Men Det borde i våra system vara BASARNA som fick betydande mer uppmärksamheten.. DÄR är problemet liggande i varje system snudd på.. Basen är rent för kassa över lag i förhållande till typ diskater o ofta mellanreg.. och skall man ha bas med lite nivå osv så kostar det rent sjuka pengar..SJUKA pengar...

Men DÄR ser man knappt inga närbilder. Inga påpekanden ifrån mässorna..Ja snudd stendött....Man ser egenbygganden som sker för att rätta till "felet".. Men ingen som klagar.. Tänk om man fick sitta o bygga till diskanter själv för att ens FÅ diskant.. Då jäklar blev det liv i luckan.. men bas.. Då är det Tyyyyystare än muren..


Jo förutom en o annan tråd om en "stående våg" som boomar i rummet där sedan en mängd börjar snacka om accustik för resten av slanten..Fast det är ju iofs inte bas direkt det med stående våg... stående våg får man med en hyfsad stativare också om det vill sig illa..

Så grabbar.. och ev tjejer här..

Vilket är egentligen det NI anser högtalare av idag har för brister generellt sett... Det som ni saknar mest.. Är det verkligen mer av diskantinfo som krävs.. Jag anser det redan "skriks" i snudd varenda system idag i topparna....


Jag kan ge min syn här på detta lite mer här..

Jag saknar botten i varenda system jag hört (snudd på).. Hyfsad 50Hz finns oftare. Men sedan är det dött nedåt.....Dessutom saknar jag kvalitet i basen snuddande jämt.. Där VET jag slutsteg osv är bovar ofta. MEN...

och då man börjar känna wow.. Då är det mycket mycket pengar det kostar att få äga detta "wow"....

Och om man ser till "förr". Då var det storleken på BASelementen som var krig om hos svensson. Störst var bäst... Det var kanske aningen åt andra hållet kan man säga.. och lådor osv var väl ingen höjdare direkt...men ändå. Man reflekterade över basområdet ändå som en musikalisk förutsättning.. Man hade även laudness o bas kontroller osv . För att skapa hifi..

ja.. Vad anser ni nu här mina vänner.. är verkligen diskanterna det som ÄR "våra burkars akileshäl"... Det verkar ju så lite ibland här...

Och !!!! Förstör INTE denna tråden med massa tjafande nu.. Jag menar verkligen 100% seriöst här. och är verkligen INTRESERAD av att se era åsikter..

INTE att se era åsikter om MIG eller era åsikter språkbruket här

Har ni inget att tillföra av det JAG frågar om. Skriv i så fall inget alls här..
Mvh
Tobbe..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2006/11/30 :  23:56:27  Show Profile Send lennartj a Private Message
Frågan om högtalarna låter balanserat från bas till diskant anser jag inte kan besvaras generellt utan motfrågan - med vilka inspelningar????
Jag tycker att rätt många högtalare har en god balans på obeskurna inspelningar av akustisk musik, framför allt klassisk. Inspelningar avsedda för massmarknaden råkar oftast ut för att producenten provlyssnar slutmixen på en kompaktanläggning ställd på max bas och diskant (sådana har alltid tonkontroller), bottnar den i basen blir det bakläxa för mixaren (att diskanten klipper eller låter f'n hör han vanligtvis inte).
Även om åtskilliga undantag finns anser jag att utgivningar för massmarknaden både på LP och CD generellt har för tunn botten och för mycket diskant.
Dessutom bor jag i lägenhet.
Jag kommer aldrig att byta förförstärkare till någon som saknar tonkontroller, och loudnessfunktion vill jag knappast bli av med heller.
Mina Carlsson OA52.2#189; levererar minst samma nivå 35-50 Hz som medelnivån 100-10000 Hz och har fallit ca 5 dB vid 30 Hz. Det räcker för mig. Däremot har jag en svacka runt 70 Hz på cirka 5 dB och DEN är trist.
Varken jag eller mina grannar är intresserade av höga ljudtryck.
Dessutom ska jag väl tillägga att jag är allergisk mot djupbas som släpar och inte spelar i takt.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/12/01 :  00:10:57  Show Profile Send mayro a Private Message

Lennartj

intresant vinkel du tog upp där om inspelningar också i samband med basåtergivningen...

Samt fenomenalt bra att även inflika utifrån vilka saker dina åsikter hämtas ifrån till dina bedömmanden här. Då förstår man ditt utgångsläge lätt..För som du påvisar så har du den bas dina burkar behöver för sin storlek samt övriga kapacitet.. Dessutom påvisar du ju även att du inte söker så hög volym heller..

sammanfattningsvis så förstår man att du och tex jag har vitt skiljda utgångslägen och kravspecar.. Och därför ev som här kan hamna helt olika i våra bedömmanden... Men ÄNDÅ kan orden du skrev om just musikens inspelande osv vara LIKA betydelsefull för oss båda i våra indivuduella baskrav... Jäkla vettigt o bra skrivet det där...


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/12/01 :  00:32:33  Show Profile Send f95toli a Private Message
Mayro: Problemet är att vi nog är flera som tycker att din utgångspunkt är en smula felaktig; du tycks fokusera helt på högtalarna men för bra basåtergivning är som sagt rummet i praktiken oftast en betydligt värre problem än ex. bristen på tum hos baselementen.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/12/01 :  07:35:18  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
f95toli, rummet är ett problem, men detta bekymmer är som någon skrev, något vi får lära oss leva med om vi inte har en mkt förstående fru/sambo/partner/etc...

Dock skall problemet inte underskattas på något vis, jag håller med dig om att detta är viktigare, bättre bas från högtalaren blir kasnke då ändå inte så mkt bättre i slutändan annars.

Men om vi tänker oss ett hyffsat akustikbehandlat rum av normalstorlek (vad nu det är) så undrar jag trotts allt om två 6,5" kan spela den bas vi helst vill ha, jag vill itne säga att de itne klarar det för jag saknar den insikten, men jag tror (observera tror) att de kanske inte ritkigt ger oss det vi egentligen vill ha.

Vi har nog alla kompromissat, jag inräknat, jag fick flytta ut i garaget, annars hade vårat vardagsrum krymt en aning.

Något som jag känner att man stöter på ibland är hurvida "stora" basar låter bra, nu menar jag detta genrellt och ingen speciell person skall behöva känna sig träffad, jag menar på att här kan finnas en pubertal-stämpel som egentligen inte är dum.

Varför skulle stora element spela mer men sämmre bas, jag ser inget skäl egnetligen, kanske CV hade rätt (trodde aldrig jag skulle skriva dem meningen:), man behöver bara rafinera kooncepetet lite för att det skall bli riktigt bra.

Jag skulle gärna se större, kraftigare bestyckade högtalare med samma grad av sofistikation som många av dagens mer ansedda stativare har, är detta en omöjlig kombination ?

Ja - kanske i sammanhanget inredning, vad vet jag, men det kan ju vara en väg ut för dem av oss som känner att det saknas lite grottmäniska i musiken, det gäller bara att få grottmäniskan att samexistera med den kultiverade överklassbutlern, svårt, u bet, men jag tror itne det är omöjligt.

ursäkta dessa knepiga analogier, hoppas ni förstår mitt svammel.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2006/12/01 07:36:02
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/01 :  08:03:31  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Då vissa av oss påtalar hur viktigt rummet är så kom jag på en sak.

Vad har hänt dom senaste 20 åren när det kommer till högtalardesign ?
Fanns det verkligen så många fler modeller då som spelade lågt på ett bra sätt än idag ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2006/12/01 :  08:40:45  Show Profile Send Nicks a Private Message
Enligt Linkwitz så krävs det 683cm3 luftförflyttning för att ge 95dB vid 25Hz.
För att ge 95dB vid 35Hz så krävs det bara 341cm3...
Något att tänka på kanske?

En liten omräkning: slaglängd 15mm ger konyta = 455cm2

455cm2 ger diametern: 24cm.

Element med linjär slaglängd på 15mm är inte billiga vad jag förstår.

Jag tycker att detta är tänkvärt iallafall.

Hihi. :)
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/12/01 :  08:45:06  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Johan

Knappast. Om man kollar de stora högtalarnas basprestanda är de inte så imponerande när det gäller bandbredd. Mnear typ JBL, Altec & Tannoy. De klara 30 Hz kanske inte mer MEN o ch det är ett stort MEN. De klara att spela HÖGT vid t.ex.40HZ vilket ingen stativare klarar och mycket få golvare av idag.

Ganska ofta har stora högtalarna en snällt avrullad bas från c:a 60 Hz så de har nivå vid 25-30 men betydligt lägre än vid 500.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/12/01 :  09:25:37  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
455cm2 ger diametern: 24cm.
Element med linjär slaglängd på 15mm är inte billiga vad jag förstår.
2 åttor med 7.5 mm's slaglängd.

Dina siffror är intressanta på ett sätt, anser jag: varje hz neråt under 100 hz är väldigt kostsam sett ur ett fysikaliskt perpektiv.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2006/12/01 :  09:38:05  Show Profile Send Nicks a Private Message
Engelholmaudio: Huvet på spiken.
Nästa fråga är hur kvaliten på basljudet är vid fullt linjärt konutslag?

Hihi. :)
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/12/01 :  10:15:15  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Hur är det portbidrag för basreflexhögtalare?

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/12/01 :  13:19:14  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Tja, visst tusan är det helheten som är det största problemet. Och att det som återges är fullt av trist dist.

Basen är ett problem i de allra flesta rum, vilket de som flyttat ut hgtalarna upptäkt. För att minska rummets påverkan bör man ha flera källor som spelar de lägsta tonerna, gärna utspridda efter högtalarväggen. det minskar många av de problemen som finns vad gäller basåtergivning. Delade system har ju den fördelen att basen kan placeras där det är mest optimalt och det är YTTERST SÄLLAN på den platsen där huvudhögtalarna bör placeras.

Så alla som nämt rummet som ett problem större än högtalarna är inte alls fel ute.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/12/01 :  14:15:49  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Engelholmaudio: Huvet på spiken.
Nästa fråga är hur kvaliten på basljudet är vid fullt linjärt konutslag?
Beror självklart på vilket element som används, men omöjligt är det inte.

Pratar vi 35 hz är det rätt stora krav vi ställer och det kommer inte gratis eller lätt. Ljudtryck vid låga frekvenser blir på många sätt lättare med större membranarea, dvs större element. Självklart finns det ett så kallat "Brake even".

quote:
Hur är det portbidrag för basreflexhögtalare?
Jo tack bra!?? Vad är det du undrar? Jag förstår dig inte riktigt...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/12/01 :  14:42:03  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Jag har ingen vidare koll på högtalarkonstruktion, men har i alla fall fått intrycket att inte bara membranen utan även porten bidrar till basfrekvenserna.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/12/01 :  15:06:22  Show Profile Send Stickan a Private Message
Men alltså, "konventionella" högtalare spelar i de allra flesta fall mot rummet och inte med rummet, det tycker jag är en stor del av problemet.
På köpet får man en sweetspot som knappt rymmer en person

Jag har "konventionella" burkar själv, slutna lådor, basreflex fungerar inte i mitt rum varken båkåt eller framåtriktad, jo förresten med nedåtriktad port funkar det.
Varför ser man inte det oftare, borde vara den optimala basreflexlösningen.

Carlsson är konstruerade för att spela med rummet, och gör det jävligt bra.
Att inte fler slår in på den vägen förstår jag inte!




Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page
Page: of 8 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000