HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Meridian G08 eller Rega Saturn
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Karla
Member

138 Posts

Posted - 2006/12/01 :  14:06:34  Show Profile Send Karla a Private Message
Hej,

Jag har en beställning på en Rega Saturn, men den kommer först i januari. Att avbeställa bör inte vara några problem

Idag fick jag ett mkt bra pris på en ny Meridian G08.

Vad skulle Ni göra? Regan är väl så pass färsk att det inte är så
många som äger eller lyssnat på den. Jag har PMC FB1+ drivna av ett Myryad slutsteg. Musiksmak alltifrån Norah Jones till dödsmetall.

Tacksam för input inför beslutet.

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2006/12/01 :  16:57:37  Show Profile Send short_cuts a Private Message
Lyssnade på väldigt många spelare när jag skulle köpa CD...
Jag tyckte väldigt mkt om G08:ans karaktär, passar min musikstil fint (elektronika/klassiskt). Då det gäller vokalt o "varm musik" hade jag absolut inte tagit den - testade den ett tag mot Naim CD2 som körde över den totalt när man pratar om den sistnämnda "musikstilen"! Den slätar inte över "the rough edges" på ngt sätt, såsom jag upplevde det.

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

Karla
Member

138 Posts

Posted - 2006/12/01 :  22:01:31  Show Profile Send Karla a Private Message
Tack för svaret. Jag har läst några tester på nätet idag, som verkar gå i samma riktning som du skriver.

För att komplicera det hela ännu mer fick jag tillbaka min Marantz 9500 idag, som vart på service i nästan 2 månader. Jag måste erkänna att jag glömt bort hur pass bra den är som 2-kanalare. Hade en Naim Cd5x på test förra helgen. Och rent personligt föredrar jag Marantzen´s spelstil.

Och för att vrida till det ännu mer fick jag idag ett pris på en Chapter Precis förstärkare, som är svårt att tacka nej till. Vill bara poängtera att det inte är några olagliga affärer på nåt sätt, det är bara utanför Sverige.

Så det som jag nu lurar på är att behålla min marantz ett tag och ta Chapter förstärkaren. När ekonomin tillåter får jag titta mig om efter en cd igen, kanske en begagnad Marantz sd-11.

Så här blir det när man får vänta länge på den pryl man beställt. Jag är en man i lätt förvirring just nu. För många options
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2006/12/01 :  22:25:31  Show Profile Send geldis a Private Message
Funderar själv på Rega Saturn. Är det några andra spelare man borde lyssna på innan man slår till i samma prisklass?
Alltså enbart Cd-redbook i två kanal?

mvh

geldis
Go to Top of Page

Karla
Member

138 Posts

Posted - 2006/12/01 :  23:05:10  Show Profile Send Karla a Private Message
Förutom Naim och Rega var jag sugen på att prova Copland CDA823.

Du kanske ska ta över min beställning på Regan? Dom ligger efter i
produktionen eftersom efterfrågan har exploderat.

Fick höra att Saturn spelar jämnt med Audio Research för ca 60 000 Kr. Inte illa. Jag tror man får grymt mkt för pengarna.
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2006/12/01 :  23:57:32  Show Profile Send Klingan a Private Message
Blir nyfiken. Var har du läst/hört att den är så pass?

Go to Top of Page

Karla
Member

138 Posts

Posted - 2006/12/02 :  00:39:32  Show Profile Send Karla a Private Message

Att den är jämförbar med Audioresearch kommer från generalagenten.
Så man får väl ta det med en nypa salt . Men det ger ändå en antydan tycker jag.

Här är annars det test som triggade mig:

http://www.stereotimes.com/CD091806PS.shtm
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2006/12/02 :  00:45:34  Show Profile Send geldis a Private Message
Det måste väl röra sig om ARC CD3 mk 2? Har hört både Saturn och ARC CD 3 mk 2 under bra förhållanden. Jämt? Är inte säker vilken som är bättre, bara att de är annorlunda och väldigt bra spelare men på olika vis.

mvh

geldis
Go to Top of Page

Karla
Member

138 Posts

Posted - 2006/12/02 :  01:26:01  Show Profile Send Karla a Private Message
Har tyvärr hört varken AR eller Rega, och som sagt hörsägen får man ta för vad det är. Vad tyckte du var Regan´s för- och nackdelar?

Om jag får ner priset på Chapter en bit till så får cdspelaren vänta ett tag, men kan vara intressant med dina intryck för framtida köp.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000