HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Laga högtalare.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dahla
Starting Member

16 Posts

Posted - 2006/05/02 :  20:44:23  Show Profile Send Dahla a Private Message
I min ägo finns numera ett par B&W DM601 där ett av elementen har slutat fungera. Jag testade med att koppla ström direkt på polerna och det händer absolut ingenting så någon sa att det troligtvis är spolen som behöver lindas om... jag fick ett tips om ett litet företag straxt norr om Stockholm som åtog sig sånna jobb men jag tappade givetvis bort länken innan jag lyckades kontakta företaget i fråga. Så, nu till min lilla fråga... är det någon av er som kan tänkas veta vilket företag det är jag söker eller har ni kanske tips på ett liknande företag... den här omspolningen skulle kosta runt 300:- per högtalare.

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/05/02 :  20:56:55  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Hej Dahla och välkommen till HiFiForum!

Det låter som om talspolen eller ledarna till den gett upp. Kan det vara en omkoning som du behöver få gjort?

Jag har för mig att vi har en bildtråd som visar när ett element omkonas, jag skall söka lite, återkommer.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Dahla
Starting Member

16 Posts

Posted - 2006/05/02 :  21:02:00  Show Profile Send Dahla a Private Message
Tack Pac!

Jag hoppas att det bara är en av ledarna som sagt upp sig... men hur vet jag det? Jag tänker inte sätta mig och skära i membranen för att sen limma dessa på egen hand :)
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/05/02 :  21:03:12  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Tyvärr har Neriks tagit bort sina fina bilder, men här är en tråd där det omkonas http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=6761&SearchTerms=omkoning

Och här är en tråd där en högtalare gett upp. Ser kanske något liknande ut i din...

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=48018&SearchTerms=omkoning


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/05/02 :  21:06:33  Show Profile Send mayro a Private Message
Dessa brukar vara billigare att anlita för rep av element.. Dom som dom samarbetar med i Sthlm är dyrare dom ggr jag behövt kolla upp kostnader för rep... Så kolla dom bådas priser för ev den största rep.. mellanrep osv.. Så ser du hur det kan kosta på slutet.. Transporten är ju inte så dyr ändå...

http://www.hogtalarservice.se/

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Dahla
Starting Member

16 Posts

Posted - 2006/05/02 :  21:12:33  Show Profile Send Dahla a Private Message
Ahh... tack ska ni ha... Jag tror jag har lite tur... det ser ut som om ledaren från minuspolen är av men hålls ändå ihop av en genomskinlig sträng... förmodligen någon glasfibertråd eller liknande... när jag nu lyser med en 65 lumens lampa ser jag klart och tydligt det jag inte lyckades se i dagslus... :) MEN... nu hittar jag inte min lödkolv... :( Varför...
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/05/02 :  21:18:59  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


65 lumen, kan det vara ljusstyrkan i änden av tunneln?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Dahla
Starting Member

16 Posts

Posted - 2006/05/02 :  21:23:26  Show Profile Send Dahla a Private Message
Det är en liten ficklampa... en Surefire G2 Nitrolon :) Med den svaga lampan... den finns i 120 lumen också... men nu simmar vi ur bild... jag hittar inte min lödpenna och det är någon form av segt genomskinligt klister över lödningen i själva konen... vågar jag gå loss med en dremmel för att försöka få bort det? :) Kanske är bättre att lämna bort det till någon som har lite vana med lödpennan... någon som känner sig manad att ge mig en hjälpande hand? :)
Go to Top of Page

Dahla
Starting Member

16 Posts

Posted - 2006/05/04 :  10:35:40  Show Profile Send Dahla a Private Message
Jag svängde in till Z Hifiservice i Solna med elementet och en riktigt sympatisk kille började leta bland hyllorna för att finna ett bättre begagnat element till mig men hade dessvärre inga hemma till just B&W DM601. Han skulle dock kicka om det gick att löda om och på så vis laga högtalaren så nu håller jag tummarna... det är ju i alla fall väldigt trevliga små högtalare som låter riktigt trevligt...
Go to Top of Page

Dahla
Starting Member

16 Posts

Posted - 2006/05/05 :  23:28:03  Show Profile Send Dahla a Private Message
Z Hifiservice i Solna löste problemet med min trasiga B&W DM601 på 2 minuter och 37 sekunder... en liten lödning och en liten droppe lim så var saken biff... :) Själv hade jag säkert smält ner hela membranet och avmagnetiserat hela elementet på tre sekunder...
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2006/11/30 :  23:28:58  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Pac,

quote:
Tyvärr har Neriks tagit bort sina fina bilder, men här är en tråd där det omkonas http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=6761&SearchTerms=omkoning

Nu är bilderna tillbaks!

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

sumo
Member

215 Posts

Posted - 2006/12/01 :  20:54:21  Show Profile Send sumo a Private Message
Bra att veta.
LN-Högtalarservice i GBG.
De lagade ett av mina mellanregister-element till JBL 4311 från 70-talet.
Det kostade 600:-
JBL har ett "reservdelslager" i Frankrike men där fanns det ingen omkoningsats.
De lyckades hitta en i USA.
Hör med dem om du spelar sönder ett element.

http://www.hogtalarservice.se/

//SUMO

Edited by - sumo on 2006/12/01 20:55:48
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000