HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Upp till bevis! Vilka är tondöva? :)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2006/12/18 :  11:38:08  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
Fick 83,3% på tontestet och 88% på rytmtestet, visar att jag är mer rytmisk än "tonisk".

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2006/12/19 :  09:14:42  Show Profile Send huzze a Private Message
76.0% Correct på rytm-delen

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/12/19 :  17:15:25  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Det finns ytterligare ett test som testar om man kan skilja enskilda toner åt:
http://tonometric.com/adaptivepitch/ap.htm

Kunde tydligen säkert skilja på toner som låg 2,4 hz isär vilket var över medel på 3,98 hz. Det här visar en del på att mitt tonminne inte är särskilt bra eftersom det andra testet gick betydligt sämre.

Får väl pröva att köra rytmdelen sen också.

Edit:
Rytmdelen resulterade i 68% vilket enligt skalan är närmare "Very good performance"(70%) än "normal" (60%). Tror att jag skulle kunna få lite bättre om jag inte led av Alzheimer light, tycker det är rätt svårt att hålla den gamla frasen i minnet medan den nya spelar. Får lite "Jaha, den lät ju på det sättet men hur var det nu den gamla lät".

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/12/19 17:31:09
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2006/12/25 :  21:36:13  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Tycker exakt likadant som du MullBenkt!

Testet handlar mer om tonminne, än tonalt gehör. Dessutom är jag nästan 100 procent säker på att alla testsignaler som ska vara ABSOLUT lika är det INTE. Alltså det skiljer en liten bit i framföranden.
Alltså även de som SKA vara exakt likadana! Det är dem inte.

Över huvud taget tycker jag att det här testet kan man ta med en nypa salt. Alla tester som finns på den här sidan.

Sämst är den som mäter rytm! Helt värdelöst, tycker jag.

Men också den som mäter skillnader mindre än 1 Hz i ljudet. Superlöjligt.

Edited by - pick-me-up on 2006/12/25 21:40:54
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/12/25 :  22:20:29  Show Profile Send ohmega a Private Message
ztenlund: Intressant test...fick dock bara till en "tonkänslighet" på 4,2 Hz.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2006/12/26 :  10:30:03  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
”ztenlund: Intressant test...fick dock bara till en "tonkänslighet" på 4,2 Hz.”

Tror jag fick bara 5,1 Hz, så du kan vara ganska nöjd ändå.
På ett annat forum var det folk som fick under en Hz … och jag undrar verkligen om det är över huvud taget möjligt att pålitligt höra så små skillnader.

Någon ”proffs” som kan detta?

Men jag säger bara en sak. OM man skulle få oerhört bra resultat i alla tester på den här sidan, så måste det innebära att vederbörande har ett veritabelt helvete att hitta utrustning hem för att njuta av musik …

Och vilken musik kan han/hon lyssna till. För det innebär att denne supermänniska hör vartenda liten miss i ljudet som finns och det kan inte vara så himla kul alla gånger.
Tycker jag …
Då kan man aldrig koppla av ordentligt och bara koncenterera sig på musiken, utan man tänker hela tiden hur fel allting låter …

Jag har gjort tontestet tre gånger. Varje gång fick jag lite bättre resultat. Först gjorde jag testet med högtalare sen med hörlurar.

Första gången fick jag 77,8.
Andra gången 83,3 procent.
Tredje gången 86,1 procent!

Tror att det spelar en oerhört stor roll hur bra ljudkort man har i sin dator.
Och de som har bra och normal hörsel prioriteras så klart.

Jag har/haft hål i trumhinnan/-hinnor, (inte helt säkert vilket är korrekt, då jag har hoppat över alla hörseltester som man fick göra vid hälsokontroller via jobbet), så att jag kan i princip inte nå allra bäst resultat.

Men jag är oerhört skeptisk till de här testerna över huvud taget! Tror inte att de speglar verklighet så bra. Möjligen mer om man har ett gott minne och koncentrationsförmåga än bra hörsel!

Om jag har ork och lust, så ska jag försöka gå igenom dessa tester om och om igen för att kunna redogöra hur det ligger till.
Tänkte till exempel prova att göra testet samtidigt med fyra olika webbläsare. Så man kan upprepa samma toner i hopp med att kunna höra de skillnader som ska finnas. (Osäkert om jag verkligen gör det …)

Killens försök att ordna en test är ändå ganska så hedervärd, men han har inte lyckats så bra, anser jag.

Undrar om det finns helt professionella tester av det här slaget. Och om det finns, så finns de garaterad INTE på någon webbsida!
För de med moderna datorer och högklassiga ljudkort är oerhört kraftigt gynnade av testet här.

Men man ska kanske inte ta det så allvarligt ändå *s*

Edited by - pick-me-up on 2006/12/26 10:52:38
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2006/12/26 :  12:27:34  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
83.3% första gången. Till saken hör att jag är förkyld och hostade sönder några av sekvenserna...
Jag tror också att en stor del av vad man mäter är förmågan att komma ihåg sekvenserna, inte bara att höra dem. Hade man kunnat upprepa sekvenserna så hade nog resultaten för de flesta av oss blivit betydligt bättre.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2006/12/26 :  14:50:26  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Grattis staffann!

Du kommer att nå bättre resultat, tro mig!

---------------------------------------------------

Jag tror att det är läge att tillbaka delvis det som jag sa förut *ler*
(Var kanske inte så bra humör just i går kväll … och inte helt nykter heller.)

Hör och häpna … När jag provade igen i dag, så fick jag följande resultat i pitchtestet:

At 500 Hz, you can reliably differentiate two tones 0.9 Hz apart.
At this frequency, two semitones are approximately 30 Hz apart.
(Less than 1.5 Hz: Very good.)

I rytmtestet fick jag 76 procent. Men jag är totalt helt säker att jag kan få högre!! Kommer inte ihåg om man kunde repetera där, men jag ger inte up innan jag når över 80 procent!

Men min kritik mot rytmtestet består. Den är INTE adekvat enligt min mening.

Hallå! Finns det någon trummis eller någon annan med otroligt bra rytmkänsla som kan antingen hålla med mig eller argumentera emot?

Jag är också oerhört skeptiskt till tondövatestet, för det bekräftar bara hur pass bra tonminne man har. Knappast något annat!

Jag ska gå till botten med här … Fast tar man på allvar sånt här anses man vara tokig … Men det är smällar man får ta här i livet.

Edited by - pick-me-up on 2006/12/26 14:53:44
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2006/12/26 :  14:57:05  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Ayn!

”Gjorde för ett par dagar sen då det postades på ett annat forum. 94,4%, men tycker att det var ett lite konstigt test. Emellanåt kändes som att det var mer som att spela "Memory" än att faktiskt höra skillnad på toner.”

Du har fullständigt rätt. Men vilken fantastisk resultat! Kan förstå att det är inte lätt att hitta prylar som låter bra i dina öron … *s*
Go to Top of Page

Straub
Member

143 Posts

Posted - 2006/12/26 :  21:11:38  Show Profile Send Straub a Private Message
Fick 80.6 procent på tondövetestet. Känner mig nöjd med det.
Var ganska orolig innan att jag kanske skulle få 40 procent eller liknande. Hade i så fall inte känts så bra med tanke på det stora musik och hifi-intresset jag har:-).
Kan inte sjunga en ton eller spela några instrument. Det är konstigt men ofta kan jag höra rätt melodi, toner och rytm i huvudet men det är i stort sett omöjligt att reproducera det jag hör i huvudet till tex sång.
Ok att tonminne är viktigt för testet men visst är det väl viktigt att kunna höra skillnad på toner också. I testet var det ibland väldigt liten skillnad mellan melodislingorna, bara en höjning eller sänkning av en ton och kan man inte höra denna skillnad spelar det inte så stor roll hur bra man kan memorera tonföljden.
Go to Top of Page

Straub
Member

143 Posts

Posted - 2006/12/26 :  21:30:20  Show Profile Send Straub a Private Message
Fick 84 procent på första försöket på rytmtestet. Såna här test är roliga men ack så jobbiga. Hade det gått dåligt hade jag säkert gått och surat resten av kvällen till min frus förtret...
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2006/12/26 :  22:27:23  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Vad har ni andra fått i pichtestet?

Skulle vara intressant att veta om de som har höga poäng i tondövatestet får också höga poäng i pitchtestet …

Tycker att det är oerhört svårt att uppfatta skillnader på vissa toner! Nästan omöjligt.
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2006/12/27 :  02:06:09  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
Jag erkänner att jag är totalt tondöv,
men om man hör skillnad om man byter ut kondingar och motstånd och saker låter bättre eller sämre med olika komponenter är man duktig då?

Är glad med vad jag har och att jag uppfattar musik med min begränsade hörsel som jag har idag,som garanterat blir sämre med åldern,det är väll det enda jag kan vara säker på!!

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco

Edited by - magnus1967 on 2006/12/27 02:18:04
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/12/27 :  08:12:40  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Rytmtestet var riktigt svårt! Jag fick 72% första gången jag gjorde det.
På Pitchtestet fick jag 2,4Hz vid 500Hz.

Väldigt intressanta tester han har tagit fram.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2006/12/27 :  10:10:32  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Hej Pac!

Rytmtestet är mycket svårt, tycker jag med. Men kanske därför att det finns andra ljud också som stör där, än bara trummor och sånt.
Fick där 76 procent, men känner på mig att jag borde få högre resultat …

På Pitchtestet fick jag först 5 nånting, men sen har jag gjort om den flera gånger och landar kontinuerligt på 0,9 Hz. På ett annat forum var det en kille som fick 0,1875 Hz. Snacka om att kunna höra små skillnader …
Go to Top of Page

Straub
Member

143 Posts

Posted - 2006/12/27 :  14:07:20  Show Profile Send Straub a Private Message
Med tanke på att både ton- och rytmtest gick bra känner jag mig förbryllad över resultatet på pitchtestet. Känner mig inte alls nöjd med resultatet.
Kanske tog jag mig an testet en aning nonchalant efter att ha drabbats av hybris (:-)) efter de två andra testerna (iaf vill jag tro det), för första försöket gick åt helskotta och programmet upplyste mig om att jag eventuellt kunde ha begränsad förmåga att skilja toner åt! Va! vad hände! Själförtroendet sjönk som en sten...

Jag har nu gjort om testet flera ggr och nått ett bästa resultat på 4.2 Hz vid 500Hz. Tycker att testet är svårt samtidigt som jag hade förväntat mig att få bättre resultat. Förbryllande.
Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2006/12/27 :  14:26:17  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Jag fick helt kasst på "minnestestet", 65% någonting. Ändå har jag spelat gitarr i 13 år. Ärligt talat ser jag inte syftet med det testet.

Däremot är jag ganska känslig för falska toner/tonskillnader. På pitchtestet kunde jag höra skillnad på 0.975Hz på första föröket. Bästa 0.33Hz, men oftast mellan 0.4-0.6Hz.
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2006/12/27 :  14:41:01  Show Profile Send forken a Private Message
Rytmtestet orkade jag bara göra en gång och det blev 88%.

Pitchtestet var betydligt roligare. Låg på under 1 Hz hela tiden med min MacBook.

Har ej gjort det första testet än, blir förmodligen lite senare idag.

Edited by - forken on 2006/12/27 14:45:20
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/12/27 :  14:55:00  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Pitchtestet var usch-ligt svårt.

Det är intressant att man kan höra så små förändringar i tonhöjd. En modern västerländsk skala har 12 tonintervall.

Jag sökte runt lite och hittade en sida som har räknat om den västerländska tempererade skalan till frekvens: http://www.avatar.com.au/courses/PPofM/index.html

Så här ser det ut:


Tonen B motsvarar nästan den 500Hz-ton som pitchtestet använder. Men titta på tonstegen... Det är altså ca 25-29Hz mellan varje ton i en kromatisk 12-tonsskala vid 500Hz. Betänk hur lite 0.1875Hz är i pitch på en ton vid 500Hz. Det är ca 0.6% av tonsteget runt 500Hz. Det får nog kallas som att ha bra gehör.

Jag sjöng i Chalmerssångkör under min utbildning och det var några verkliga klippor med i den kören. Det var ett par av killarna i manskören som hade så kallat absolut gehör. Vi behövde inga tongafflar när vi skulle dra igång. De gav oss helt sonika våra toner och sedan körde vi. Tack och lov sjöng ingen av de grabbarna i min stämma. Jag hamnade bredvid en kille med absolut gehör på en körresa vi hade och jistanes vad jag fick skärpa mig för att han inte skulle titta snett på mig. Jag tyckte vi sjöng änglalikt vackert men det gjorde inte han...

Så, jag är nog ganska nöjd med att jag hör 2,4Hz vid 500Hz.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2006/12/27 :  15:20:36  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Fast man kan vända det också och säga att de som har extrem bra hörsel på alla sätt måste ha jättesvårt att hitta delar till sin stereo eller multikanal. För de hör i princip allting som påverkar ljudet negativt också.

Killen som fick 0,1875 Hz i Pitchtestet undrade just varför hans gitarrer alltid lät som ostämda … *s*

Andra tyckte att han mycket hellre vore immun för ”wow and flutter” …

En tyckte att han kunde höra när LP-hålet var inte riktigt centrerad *ler*

Så jag undrar om man får sinnesro lättare när man inte har så himla perfekt hörsel ändå.
Go to Top of Page

Straub
Member

143 Posts

Posted - 2006/12/27 :  17:04:56  Show Profile Send Straub a Private Message
Provade att göra pitch-testet på tom mage. Gick åt fanders. Åt sedan mat och gjorde om testet. Fick då resultatet 1.875 Hz. Nytt rekord. Fascinerande vilken skillnad det gjorde med lite mat i magen.

Nu börjar det kännas som att jag är tillbaks på banan igen! :-))))

Trodde att hur många gånger man lyssnade om tonerna viktades i resultatet och har därför använt omlyssningsknappen mkt sparsamt fram tills nu. Det verkar som att det inte spelar så stor roll om man sätter rätt svar på första lyssningen eller på andra. Det gick väldigt mkt bättre när jag testade att lyssna om varje gång jag var osäker.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2006/12/27 :  17:34:13  Show Profile Send Magnuz a Private Message
quote:
Vad har ni andra fått i pichtestet?

Skulle vara intressant att veta om de som har höga poäng i tondövatestet får också höga poäng i pitchtestet …


Jag fick 100% i tondövhetstestet och 0,6375 Hz i pitch-testet. Jag tror inte dator och ljudkort har någon större betydelse, i alla fall har jag en helt vanlig PC med billigaste soundblaster-kortet. Inte heller ger det här mig några problem med att skaffa hifi-utrustning. Jag är snarare mindre kräsen än många. Däremot hör jag nästan alltid svajet på vinylspelare, men det stör mig inte särskilt mycket.

Att tondövhetstestet testar "tonminne" är inte så konstigt. Man kan inte testa bara gehör eller bara tonminne, de hänger ihop.
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2006/12/27 :  19:38:14  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Jättebra Magnuz!

Har du provat att göra om tondövhetstestet? Alltså bara för skojs skull? Får du då exakt samma resultat varje gång?

Du har ett fantastiskt bra resultat också i pitchtestet! Hur gick det met rytmtestet? *s*
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2006/12/28 :  11:49:28  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
0.675 i pitch och alltså 83.3 i första (och hittills enda) försöket i tondövs- (minnes)testet. Fy tusan vad svårt det var att höra skillnad i pitch när skillnaden bara var 0.1875 Hz! Undrar hur det hade gått i pitch testet om man inte hade kunnat repetera tonerna där heller. Antagligen riktigt, riktigt uselt...

Som Magnuz säger så räcker tydligen billiga skräpdatorhögtalare till rätt bra i pitch testet.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

Fyhr
Member

236 Posts

Posted - 2006/12/28 :  17:48:34  Show Profile Send Fyhr a Private Message
75%, helt normalt alltså! (har aldrig spelat nåt instrument eller sjungit) Men jag är normal, weee
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000