Author |
Topic |
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2007/04/23 : 08:13:03
|
Hur stor skillnad är det mellan betong och annat material tex gips i väggar, golv och tak? Jag förstår att det handlar mycket om hur bra man dämpar etc med akustiska åtgärder, men om man som jag inte har möjlighet att göra så mycket mer än att använda "vanliga möbler", tex soffor, mattor och bokhyllor? Hur stor skillnad är det då mellan två likadana rum, med samma akustikförbättringar i form av ovanstående, men med betong i det ena rummets väggar etc resp. gips eller annat mjukare material i det andra? |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
Edited by - matte76 on 2007/04/23 08:17:30 |
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2007/04/23 : 08:21:47
|
Min erfarenhet är att betong är klart sämre än det mesta, jag kämpar med mitt rum och det blir mycket eko/reflexer där inne, inte kul. Det har gått så långt att jag börjat fundera på att flytta. |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2007/04/23 : 08:29:16
|
Jag upplever att det är lättare att gå från ett betongrum som är stabilt och sedan forma akustiskt än ett 70-tals byggt hus med tunna gipsväggar utan isolering och golv som svänger i takt med musiken. Å andra sidan kan ett bra gammalt stockvirkesbyggt hus låte riktigt bra från början. Men visst är det problem i en betongbunker innan det vill bli bra. |
|
|
PelleC
Starting Member
33 Posts |
Posted - 2007/04/23 : 08:50:40
|
Matte76: jag flyttade ner grejorna från vardagsrummet till gillestugan för några helger sen när jag och några kompisar skulle testa lite olika prylar, dricka öl och spela musik på HÖG volym... :)
Gillestugan har samma grundmått som v-rummet (ca 9x5m) men tak och tre väggar är av betong och takhöjden något lägre. I vardagsrummet är alla väggar av gips på träregelstomme likaså taket.
Skillnaden var ENORM rent akustiskt. Nere i gillestugan hade vi sådana problem med ekon och efterklangstid att det inte gick att lyssna förrän vi hämtat hela familjens uppsättning av extramadrasser, vädringsställningar med filtar på osv. Sen gick det hyffsat.
Märkte det igen när jag flyttade upp grejorna hur mycket bättre det var i det ordinarie lyssningsrummet, vilket i sig är väldigt kalt och helt odämpat akustiskt förutom ordinarie möblemang.
Så min slutsats är att betongrum kräver mycket mer av akustiska åtgärder än motsvrande gips/trå-inklädda dito.
MVH// |
TD166mkII/T61/FMJ CD23 ==> FMJ A22 ==> Audience 72 + Kappa Sub Njutånger är inte en plats - det är ett tillstånd! |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2007/04/23 : 08:57:29
|
Det var tur att jag trodde att det var så som ni skriver ovan grabbar. Vi var VÄLDIGT nära att köpa en ny lägenhet i helgen, i betong...synd, annars är det en fin lägenhet...då vet man det, att betong blir det inte. Bor i betonglägenhet nu för övrigt och även om ljudet är helt ok har jag inte blivit nöjd. Min förra lägenhet var inte betong och där var ljudet bättre. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2007/04/23 : 09:05:53
|
Betong är ju generellt sämre men man kan hitta riktigt usla rum i annat material också. Finns ju de rum som lyckas ta bort i princip all bas vilket inte heller är så kul. Jag har haft ett sovrum av den typen och trots att det var rätt litet så lyckades det sluka nästan all bas från ett par golvare med åttor... Förmodligen var wellpappväggen till sovrummet intill den stora boven, i princip två gipsskivor med reglar. Resten av huset var bra byggt men just den väggen var uppsatt i efterhand. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2007/04/23 : 10:29:20
|
Betong har så låg inre dämpning för alla frekvenser så allt stutsar nästan utan förlust. Det blir lätt långa fladderekon och extremt efterhängsna basresonanser.
Har uppnått bra resultat i hus med eftergivliga gipsväggar. Där blir det bäst bas och bäst överlag. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/04/23 : 10:54:47
|
Hejsan,
Om man tekniskt jämför betongväggar med gips på reglar ser man skillnar i nedre mellanregistret, mellan 100 och 300 Hz. länk
Jämför man gipsvägg (12mm) med betongvägg får dessa värden: Gips: 0.29.....0.1.....0.06 Betong: 0.1.....0.05.....0.06 ...för frekvenserna 125 Hz 250 Hz 500 Hz.
Gips absorberar alltså 2.9 gånger mer än betong vid 125 Hz, 5 gånger mer vid 250 Hz och uppåt i frekvens är det same-same (faktiskt lite till betongens fördel).
Vill man kan man använda: Plywood 5mm tjock panel, 25mm tjock fiberglass med 50mm luftspalt och få 0.42 0.36 0.19. Detta bygger ju dock in i rummet.
Väggarna brukar som oftast spela roll just nere i nedre mellanregistret eller övre basen. Det låter dånande...har för mig att Dackes bil-ljud kallade detta område för "hjärnblödar-bas"!
Kolla sidan, Matte, och jämför siffrorna för olika material med varandra. Siffra (Absorption coefficients) fungerar så att du kan ta två kvadratmeter med Absorption coefficients 0.5 för att få 1 eller 1 kvadratmeter med Absorption coefficients 1 eller 4 kvm med Absorption coefficients 0.25 för att få 1.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2007/04/23 : 11:07:38
|
Tack EA och marens för bra svar! Hur ska man på förhand veta om huset är av betong eller inte? Finns infon hos någon myndighet eller kommunal förvaltning tro? Om man är osäker på materialet innan man tittar på lägenheten alltså.. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/04/23 : 11:48:34
|
Du vill ha maten fördigtuggad du! Det är väl bara att fråga hyresvärden eller nuvarande hyresgäst?
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2007/04/23 : 11:51:37
|
quote: Du vill ha maten fördigtuggad du! Det är väl bara att fråga hyresvärden eller nuvarande hyresgäst?
yes! Nej, visst kan man göra så. Tycker bara att det vore smidigare att kunna utesluta boende i en fastighet genom att se info om byggmaterialet etc. innan kontakt tas med hyresvärd etc. Betong blir det INTE i nästa boende! Som det är nu i min nuvarande lägenhet är lusten att lyssna på musik lägre än den borde vara tack vare detta, trots kompetent anläggning. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2007/04/23 : 11:57:38
|
I lägenheter så kan man ju nästan utgå ifrån att ytterväggarna och väggar mot intilliggande lägenheter är betong eller tegel medan innerväggarna kan variera i material. På äldre hus är ju dock ofta även innerväggarna i hårt material, jag har tegel (byggt -42) överallt vilket märks rätt tydligt när det sprids ett rött damm när man borrar i väggen. Undantaget är väl vissa låga hus på 2-3 våningar som kan ha träväggar även om det inte är så vanligt.
Hur många lägenheter har du varit i där huset varit byggt i trä? |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2007/04/23 : 14:04:31
|
Är inte ute efter lägenheter i trä (brandrisken? )
MEN däremot finns ju många lägenheter där innervägg INTE är av betong utan av tex gips (tex min förra lägenhet). Och innerväggen bör ju vara det som har akustisk betydelse, inte ytterväggen. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
Edited by - matte76 on 2007/04/23 14:06:16 |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/04/23 : 14:19:45
|
quote: Och innerväggen bör ju vara det som har akustisk betydelse, inte ytterväggen.
Namnförvirring kanske... men i alla mina lägenheter jag haft har lyssningsrummets ytterväggar samtidigt varit lyssningsrummets väggar och därför påverkat ljudet (i allra högsta grad).
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2007/04/23 : 15:15:39
|
Man kan förenkla tänkandet en smula.
När det gäller mellanregister och uppåt är det strunt samma vad huset är byggt av. En kvinnoröst ekar i tapeter eller väggfärg lika bra om väggen innanför består av gips, plank eller betong.
Mellanregister och uppåt behandlas med ofta ganska tunna (5 - 30 cm) absorbenter eller diffusorer eller varför inte en gammaldags miljö med mattor, böcker (måga papper med bokstäver i samlade mellan två lite hårdare pärmar), krukväxter (levande växter oftast i kruka, kräver omvådnad) och dylikt. man kan åka omkring och fixa 1:a reflex i sidvägg, tak, golv mm och inget av detta handlar om vad väggarna är byggda av.
Till pudelns kärna alltså. BAS.
Om huset/rummet är byggt av betong/tegel el dyl fås stående vågor, sk rumsresonanser i frekvenser som överensstämmer med måtten på rummet. de flesta svenska vardagsrum (byggda i betong/tegel) har väldiga baspeakar vid 40 - 100 Hz. Har man otur är höjden på rummet 2,50 och längden 5.00 och då blir det extra kul i just det register som överensstämmer med måtten 2,5 och 5,o
När man mäter sådana rum kan man ha både en och två pucklar i basområdet som är på 10 - 15 dB upp. I ett sådant rum finns också frekvenser som är nästan utsläckta. Sammantaget ger detta ett ljud som är jobbigt att lyssna på. Baspeakarna överröstar djupbasen men också mellanregister och hela musiken om efterklangstiden är lång. Vissa toner på en kontrabas blir extremt förstärkta, andra hörs väldigt svagt.
Åtgärd? Nästan alltid helmholtzresonator, t e x en V4 - V6 från Svanå. Räkna med minst ett par stycken i rummet som start.
Gipsväggar.
Här är förloppet annorlunda. Gips är mer eftergivligt och rummets egna resonanser blir mycket snällare. Vissa rum kan absorbera basen ganska jämt, andra "äter" bas på ett sätt som får ägarna att tro att baselementen gått sönder. Jag har mätt rum där stora monoblock från Mac Intosh drivit Vienna Acoustic Mahler och där basen droppade under 100 Hz mer än 20 dB. Det finns inga förstärkare eller högtalare som kan "fylla i" den gropen.
Som regel är dock gipsväggar att föredra. Betongpeakar är jobbiga att jobba ned.
Matte:
Brandfara med träväggar? Nu är du fel ute. När brandkåren kommer fram till ditt hem efter 5 minuter brinner all inredning eller är så rökskadad att det är tippen nästa. Efter att de hällt 2 kubik vatten över det hela spelar det ingen som helst roll om det som står kvar är av betong eller trä.
Repetition:
Skillnaden på gips eller betong handlar i princip enbart om bas. Hur du inreder och akustikfixar i övrigt är same - same.
mvh
. |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2007/04/23 : 15:46:22
|
Enligt någon teori (som kanske inte är komplett) kan det nog vara så att det bara handlar om bas. Jag upplever ändå att betongbunkrar är svårare vad gäller högre frekvenser och särskillt fladderekon. Är ytorna hårdare så studsar ljudet med mindre förluster även om det är tapet/färg utanpå. Det kan ju vara så att det är mellanregisterfrekvenser som spökar. Att fladderekona går längre ner i frekvens helt enkelt. Det blir mera en fetare "pang-fladder" i ett betongrum än "peng-flicker" som det blir i ett naket rum med gips. |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2007/04/23 : 16:04:24
|
Marens:
Du har säkert rätt. jag försökte bara förenkla kraftigt eftersom hela akustik-biten är det som verkar svårast att ta in för hifi-folket. Man pratar ofta om att dämpa basen i sitt rum och tänker köpa 5 cm dacronskiva... "var skall jag sätta dom för att bli av med det som dånar?"
vid fråga om vad golvet är gjort av säger man ofta "parkett"... (när det viktiga är vad parketten ligger på)
Min känsla är att det behövs grova förenklingar för att fler skall få grepp om det viktigaste.
mvh
. |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2007/04/23 : 16:11:31
|
Absolut. Gärna som du gör att börja med de grundläggande sambanden som man kan säga säkert. Djupdykningar kan man göra när man har koll på grunden sas. |
|
|
Sceptic
Member
746 Posts |
Posted - 2007/04/23 : 18:01:56
|
quote: när det viktiga är vad parketten ligger på
Hur påverkar det om den ligger på sand |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/04/23 : 18:10:18
|
Inte mycket antagligen då sanden är rejält packad.
Jag har själv parkett ovanpå ett furugolv o en trossbotten på 30 cm under det. Trelleborgs största Helmholts brukar jag säga. Men rummet mäter bra i basen så jag får väl leva med det |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2007/04/23 : 18:55:38
|
Jag håller med Sladd. Det är i basen som man får problem med betongväggar. Stående vågor och problem med rumsresonanser uppstår dock i alla rum, men problemen blir värre om man inte blir av med basen genom dämpning. Därför märks det mer i betongrum som inte dämpar bas alls. Basen i betongrum är ofta mullrig och odistinkt eftersom "gammal bas" rullar runt i rummet och blandar sig med den nya basen som högtalarna just levererar. Det blir en soppa av basen från förra takten, förra versen och förra låten. Gipsväggar fungerar som membrandämpare och dämpar en del. Jag upplever inga större problem i basen med mina lätta gipsväggar. Marens har rätt i att betongväggar överhuvud taget inte dämpar alls, och därför ger upphov till obehagliga ekon, men i de övre frekvenserna så kan man ju få till en dämpning relativt enkelt med poröst dämpmaterial på väggarna i lagom proportioner. Det är mycket svårare att dämpa i basen. Eftersom man vill ha en bredbandig dämpning i basen så tror jag inte att Helmoltzare är det bästa eftersom de dämpar smalbandigt. En drastisk lösning är att montera membrandämpare i taket. Svanå har en sådan lösning också. Tubetraps kan också fungera hyfsat, men det krävs ett antal. Tro inte att det räcker med en enda i hörnet. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
Edited by - Björn-Ola on 2007/04/23 19:39:42 |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/04/23 : 19:37:52
|
Njaa... Jag kan inte säga emot att det är inte skulle vara i basområdet som man får problem, för problem får man i basområdet! Jag ser dock att betongväggar ger problem något uppåt i frekvens än i det område jag kallas "basområde".
Ett område som inte lätt dämpas med varken tyger eller basabsorbenter.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2007/04/23 : 20:05:06
|
quote: Till pudelns kärna alltså. BAS.
Om huset/rummet är byggt av betong/tegel el dyl fås stående vågor, sk rumsresonanser i frekvenser som överensstämmer med måtten på rummet. de flesta svenska vardagsrum (byggda i betong/tegel) har väldiga baspeakar vid 40 - 100 Hz. Har man otur är höjden på rummet 2,50 och längden 5.00 och då blir det extra kul i just det register som överensstämmer med måtten 2,5 och 5,o
När man mäter sådana rum kan man ha både en och två pucklar i basområdet som är på 10 - 15 dB upp. I ett sådant rum finns också frekvenser som är nästan utsläckta. Sammantaget ger detta ett ljud som är jobbigt att lyssna på. Baspeakarna överröstar djupbasen men också mellanregister och hela musiken om efterklangstiden är lång. Vissa toner på en kontrabas blir extremt förstärkta, andra hörs väldigt svagt.
Åtgärd? Nästan alltid helmholtzresonator, t e x en V4 - V6 från Svanå. Räkna med minst ett par stycken i rummet som start.
Känner igen detta...(Råkar ha ett rum med ungefär dessa mått) |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2007/04/23 : 20:23:26
|
Vi är ense i det mesta Björn Ola.
Men ett betongrum har ofta en eller två rumsresonanser på mer än 10 dB. De vill man alldeles säkert ta innan man dämpar bredbandigt. Helmholtz (smalbandigt) är då lämpligt. Dämpar du bredbandigt har du kvar pucklarna fast tar ned hela basområdet 5 - 10 db, blir inget bra..
I vårt Burmesterrum har vi 6st V6:or och några är smalbandiga, andra är bredbandiga för att få någorlunda ordning på basen.
Engelholms problemområde är ju ett mellanting. Men i jämförelse ganska enkla saker att bråka med, torde räcka med absorbenter med distanser till vägg/tak på 25 cm ut vid 300 Hz. Lite styltigt blir det men inga rockwoolbalar direkt
mvh
. |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
Posted - 2007/04/23 : 21:05:24
|
Högre flerfamiljshus från 50-talet och framåt är oftast byggda av betong där bjälklag (golv/tak) och lägenhetsskiljande väggar är bärande (och av platsgjuten betong eller på nyare hus elementbyggda). Ytterväggarna är ofta utfackningsväggar och inte bärande. De kan vara lättbyggda med skivor och isolering eller betongelement. Mellanväggarna i lägenheterna är av betong eller uppreglad gips. Från 70-80-talet och framåt är gipsinnerväggarna i princip alltid utan isolering (i innerväggarna) och på lättreglar (80-tal och framåt) (metall) och känns enormt ihåliga och fladdriga.
Lägre flerfamiljshus byggda på andra halvan av 1900-talet kan vara byggda i lättbetong/gasbetong med bjälklag i "vanlig" armerad betong.
1840-1950 är tegelhus vanliga i Skåne, ofta kombinerat med betongbjälklag, på äldre hus träbjälklag. Både äldre och yngre hus kan ha innerväggar av masonit/träfiberskiva/trävägg/gips (oftast ej lägenhetsskiljande, men inte någon garanti).
Äldre hus (före ca 1910-20) kan ha trästomme även om de ser ut som stenhus på utsidan (puts).
Låga flerfamiljshus (max 2 våningar, 2 trä+1 sten i Göteborg) kan vara av trä, ibland med puts, fasadskivor eller tom fasadtegel.
Många hus har ofta dålig ljudisolering mellan lägenheterna. Bäst är oftast de riktigt tunga husen i platsgjuten betong eller äldre påkostade stenhus. Trähus är generellt sett oftast de med sämst ljudisolering.
Sedan finns det ungefär ett (par?) hundratusen undantag till ovanstående enormt komprimerade version... |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125 |
Edited by - LeoArietis on 2007/04/23 21:08:01 |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/04/23 : 22:02:35
|
quote: Engelholms problemområde är ju ett mellanting. Men i jämförelse ganska enkla saker att bråka med, torde räcka med absorbenter med distanser till vägg/tak på 25 cm ut vid 300 Hz.
Jag är inte helt enig med dig, Sladd.
Skall man ha god dämpning i detta ormåde krävs kanska stora ytor vilket ger en stor påverkan på rummet, inrednings- och bygg tekniskt. Basabsorbenterna (helmholtz) är i mina ögon lättare att gömma i hörnor och liknande. Dom går också att använda på ett annat sätt som att sätta hyllor på eller att själva användas som hyllor.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Topic |
|