HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Någon som har tips på var man får tag på stenblock
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/04/25 :  16:54:28  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Tänkte pröva med tunga polerade stenblock under stativen och under subbasen.

Någon som har tips på vart man kan vända sig för att få tex polerad granit 25x30x10 (cm) eller liknande...

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/04/25 :  17:00:13  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Vart i landet bor du ??
Kan underlätta att veta det

Annars hittar du i Ystad bla

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/04/25 :  17:47:29  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Oj förlåt. Jag är en 08a. Stockholm


Sitter också och klurar på vad jag skall göra med min vägg bakom fåtöljen. Känns som om det bör sättas upp lite hyllor där av trä eller nåt...

Trä tror jag är bra bakom en när man lyssnar...

Typ träpanel eller bokhyllor.

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/04/25 :  19:11:07  Show Profile Send huzze a Private Message
Stenblock blir för det mesta rätt dyrt, har varit i olika köks- och badbutiker och de tar vetkligen betalt.
Jag köpte granitklinkers på Bauhaus. 305x305x10mm. De kostar också mer än de smakar kanske, men man får köpa provplattor för 12:- styck. Så ta med dig 2 polare och köp varsin eller gå 3 gånger
Bilder ser du i mitt system.
Här har du annars ett ställe att ta in offert ifrån: http://www.hitta.se/ViewDetailsPink.aspx?Vkiid=Z%2fFtoayRJb4mwqOu9DFxpQ%3d%3d&Vkid=10713134&SearchType=5&UCSB%3aWflWhite=1a1b&UCSB%3aWflPink=4a&UCSB%3aTextBoxWho=sten&UCSB%3aTextBoxWhere=Kungsholmen%2c Stockholm

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Edited by - huzze on 2007/04/25 19:13:19
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/04/25 :  19:15:16  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Den storleken du söker är rena rama spillbitarna på ett stenhuggeri. Kolla vad du har där uppe i sthlm

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/04/25 :  19:17:56  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det finns 60x30x4, 60x40x4cm bitar på Silvan i Örebro,, dessa borde nog finnas på fler ställen...

Sen kör du med vinkelslipen och diamantklinga,, så borde du kunna kapa för en billig peng.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/04/25 :  19:26:08  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Den storleken du söker är rena rama spillbitarna på ett stenhuggeri. Kolla vad du har där uppe i sthlm
Absolut. På länken jag angav ovan, där har jag varit i min jakt i höstas. De GER bort spillbitarna. Men ska de kapas/behandlas/slipas/etc. då plötsligt kostar det PENGAR, mycket pengar. Vi hamnar tyvärr här i ett läge där 08-företag många gånger bara vill göra business medan det på "landsorten" ofta är trevligare och det går att komma överens på ett annat sätt. OBS, detta är min personliga åsikt, men i Stockholm känner jag att det ofta ska expedieras mycket och det är svårt att hitta butiker som har service som inriktning. Har varit på andra stenställen och de måttbeställer och tar hem från baltländerna. Visst, köksbänken blir billig, men det är inte stenen som kostar, utan jobbet och i viss mån frakten.

Edited by - huzze on 2007/04/25 19:28:28
Go to Top of Page

Digger
Member

304 Posts

Posted - 2007/04/25 :  19:37:21  Show Profile Send Digger a Private Message
Då letar du upp några anläggningsarbetare på stan som lägger plattor. Det går alldeleas utmärkt att kapa sten med deras motorkap. (upp till 8 cm tjocklek med ny klinga)
Dom ställer säkert upp för en vetelängd till kaffet, det hade jag gjort iaf.
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/04/25 :  20:43:24  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Eller så köper jag min egen gravsten i förväg.
Den kan både vara fin, polerad och tung.
Delar den i 2 eller 3 bitar (till subben också) Och har användning för den. Så slipper ens efterkommande tänka på den utgiften.

Så får de sätta ihop den till 1 enhet när det är dags...

Får man ha sådan svart humor här på Hifi-forum?

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/04/25 :  20:58:18  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Kanske skulle börja med att pröva betong-gat-sten. Dem där plattorna som man gör trottoarer med. Vet va jag kan få tag på sådana vita gratis.

De borde ge en liten förbättring. Dock är dem fula och lite skrovliga på ytan.

Jag vill verkligen ha stora block som är helt polerade och släta.

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2007/04/25 :  21:14:08  Show Profile Send Cyrus a Private Message
Prova med Bror Törner på Norr Mälar Strand nedanför Kungsholms Torg. Dom har en hel del spillbitar som ligger utomhus och man kan titta när som. Har gått förbi flera gånger men det har alltid varit stängt
Mycket spillbitar ligger där i inhägnaden i alla fall att glo på
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/04/25 :  21:49:05  Show Profile Send huzze a Private Message
Tyvärr så är de lite griniga där, men spillbitar får man ta om man frågar snällt
Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2007/04/26 :  02:22:52  Show Profile Send JAWEN a Private Message
Hej där

Vill bara ge dig ett billigt förslag.

Det finns färgtillsatser att köpa till vanlig betong, svart, röd, grå,m.m, så du köper bara ett par säckar finbetong, och blandar i färgen (pulvret ),sen spikar du ihop en form, och klär den invändigt med plast så får du skivan exakt i den form, färg och tjocklek du önskar......och väldigt billigt.

Den tekniken använd redan i betonggjutningar på 200 kvm, och resultatet efter lite polering är precis som marmor.

MvH john
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/04/26 :  05:47:34  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Spännande tider.

Skall kolla runt lite.

Jag berättar om jag stöter på något nämnvärt bra....

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/04/27 :  04:15:05  Show Profile Send Buggsson a Private Message
quote:
och resultatet efter lite polering är precis som marmor.



Polera med vad? Hur tjock bör plasten vara, och om den veckar sig, blir det inte väl mycket att polera bort då? Hur svart blir det svarta, ibland blir det ju mest gårdask när det är tänkt att färgas svart.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/04/27 :  15:29:51  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Vid Skogskyrkogården ser det ut som om de grejar med gravstenar. Titta ut genom fönstret när du kommer dit med tunnelbanan!

I Hammarbyhamnen finns ett stenhuggeri. De fixade till en skivspelarplint i sandsten åt en kompis.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2007/04/28 :  02:36:00  Show Profile Send JAWEN a Private Message
Buggson

Plasten kan vara vanlig åldersbeständig byggplast, och skär du bort överflöd av plast så blir det inga veck, men själv gjorde jag inte det tyckte det blev levande och snyggt ändå.
Plasten gör att det först och främst är väldigt lätt att få loss formen, samtidigt som den ochså hjälper till med det släta resultatet.

Sen ser du ju innan du häller den färgade betongen i formen hur svart den är, och ha i mer färgpulver bara om du inte gillar vad du ser.

Om man måste polera, så kan man använda en "Flex" med en roterande kormant-skiva ( finns i olika grovlekar ), tror många lokala bygg-masinuthyrare hyr ut sådana för småpengar.

MvH john
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/04/28 :  23:27:27  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Jag hörde om en "Valter Eklund i Vinsta". Han skall tydligen ha lite sten.

Annars bra tips med spillbitar till fran gravstens-tillverkling...Stora fina klumpar det :-)

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000