HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Hififorum med WAP?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/11/20 :  17:10:24  Show Profile Send ljud a Private Message
Såg att ett grannforum hade skaffat denna tjänst. Det vore ju väldigt kul att kunna läsa detta fora med mobilen också? Har ingen som helst aning vad detta skulle innebära i form av tid och arbete för de som driver Hififorum eller om det ens är möjligt?

Jag hoppas i alla fall

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2006/11/20 :  17:30:38  Show Profile Send brewitz a Private Message
Det skulle antagligen innebära både tid och arbete........

Jag trodde i min enfald att WAP mer eller mindre var dött.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/11/20 :  17:32:08  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det har du väl gott om Brewitz , eller ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2006/11/20 :  17:49:15  Show Profile Send short_cuts a Private Message
Oj! om man skall wap:a (eller vad det nu heter) oxå, så e det väl risk för avvänjningskurser sen...

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke

Edited by - short_cuts on 2006/11/20 17:49:55
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/11/20 :  18:08:22  Show Profile Send Ayn a Private Message
WAP dött? Tok heller! Det är ju nu det efterfrågas mer än någonsin.

Det borde väl finnas nåt färdigt till Snitz?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

myskankan
Member

177 Posts

Posted - 2006/11/20 :  18:08:51  Show Profile Send myskankan a Private Message
Jag har läst på forumet med min mobil ett par gånger. Installera Opera Mini på din telefon så är du redo.

http://www.opera.com/products/mobile/operamini/

Nature never did betray the heart that loved her...

Nästan alla mina skivor Min anläggning
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/11/20 :  18:26:47  Show Profile Send ljud a Private Message
myskankan, det ska jag kolla!
brewitz, ska jag tolka det som ett nej?
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2006/11/20 :  19:10:03  Show Profile Send brewitz a Private Message
Jag säger aldrig nej till någonting, vissa saker väntar jag bara lite längre med.

Jag kan ingenting om Wap, har bara sett ngn demonstration på en Oraclekonferans en gång i tidernas begynnelse (~2001). När jag kollade med kollegorna tyckte de jag var lite knepig som brydde mig om en i deras ögon gammal teknik. Om jag blir överbevisad om motsatsen OCH det finns något att plugga in i Snitz OCH jag har mer än tio minuter per dag för mig själv ett par dar i sträck så kanske.... På denna sidan årsskiftet har jag dock svårt att se mig själv göra något med det, om ni lyckas överbevisa mig alltså
Go to Top of Page

lum
Member

85 Posts

Posted - 2006/11/20 :  22:22:49  Show Profile Send lum a Private Message
RSS då? det är ju skitbra att ha.

Close the world. Open the nExt.
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2006/11/20 :  22:42:34  Show Profile Send brewitz a Private Message
RSS är dock någt jag funderar allvarligt på att införa (faktiskt kör jag en liten test just nu men inget offentligt). Vill man an använda det i sin mobil får man väl göra det men jag ser det mer som ett hjälpmedel till de som är beroende av HF, kanske kan de få lite gjort på jobbet om de vet att ev. nyheter visas per automatik då och då.
Ev. kommer det snart i en dator/mobil nära dig
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2006/11/20 :  23:14:01  Show Profile Send Gus a Private Message
Testade med min mobil att läsa forumet men fick upp en text som sa,
denna sida kräver frames.
Vad innebär det undrar då en ovetande mobilanvändare.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/11/20 :  23:32:44  Show Profile Send f95toli a Private Message
Frames="Ramar", används för att bygga upp websidor så att man ex. kan scrolla bara delar av sidor upp och ned.
Fast var frames används på detta forum vet jag inte.

Hififorum fungerar för övrigt utmärkt i Pocket PC versionen av IE på en gammal IPAQ.

Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2006/11/20 :  23:37:47  Show Profile Send Gus a Private Message
Aha,tackar för svaret.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/11/20 :  23:52:11  Show Profile Send Ayn a Private Message
quote:
Jag kan ingenting om Wap, har bara sett ngn demonstration på en Oraclekonferans en gång i tidernas begynnelse (~2001).

Jag kan ytterst lite jag med, det lilla jag kan härstammar enbart från att jag satt upp en wap-portal-mod för ett forum jag administrerar.

WAP/WML är ju helt enkelt den lämpligaste formen att serva sidor till mobiltelefoner och liknande enheter med begränsad bandbredd och skärmyta. Att det betraktades som utdött 2001 eller när det nu var är ju inte så märkligt, för vad fanns det för möjligheter att koppla upp sig med mobiltelefonen utan att bli ruinerad då? Med GPRS och 3G, och mobiltelefoner som satsar hårdare på profilering mot Internet-anslutning, så är det rätt givet att intresset för mobilversioner av diverse sajter ökar. Jag tycker det är ett förträffligt sätt att slösa bort lite tid om man sitter på tåget eller nåt

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/11/21 :  07:27:29  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Ingenting är omöjligt men som redan konstaterats har vi mycket att göra redan idag. Men, om det finns någon som vill hjälpa oss tar vi tacksamt emot hjälp för att fixa WAP.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/11/21 :  08:34:20  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Webbläsaren i min Nokia E50 kan inte tolka wap eller ens http-sidan mobil.dn.se . Det verkar som att man lämnat wap bakom sig. Det suger förstås eftersom GPRS inte är så snabbt och mitt abonnemang kostar 15 kr/MB.

Istället för wap kanske helt enkelt bantade html-sidor duger utmärkt?

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2006/11/21 :  09:51:03  Show Profile Send brewitz a Private Message
Ayn: Fel, 2001 betraktades WAP som framtiden för Internet, det pratades WAP var man än försökte gömma sig. Sedan blev det mycket tystare när man insåg att det inte var lösningen på alla världens problem (samma sak som med de flesta treställiga förkortningar). Otillräckliga specar, dålig bandbredd, mindre bra telefoner osv misstänker jag låg bakom det.
De senaste åren har det pratats mer och mer om det och fler och fler applikationer kommer fram. Jag måste väl erkänna att jag själv använder Vodaphone Live och tycker det är ganska smidigt.

Jag vill dock ha betydligt starkare argument för att ens tänka tanken att ge mig in i ASP->HTML->(XSLT???)->WML, alternativt ASP->WML träsket.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/11/21 :  10:03:02  Show Profile Send Ayn a Private Message
quote:
Ayn: Fel, 2001 betraktades WAP som framtiden för Internet, det pratades WAP var man än försökte gömma sig.

Jag uttryckte mig lite otydligt i mitt förra inlägg: de som pratade WAP 2001 var branschen, inte konsumenterna. Det är först nu, idag, som även konsumenterna hakar på.

quote:
Jag vill dock ha betydligt starkare argument för att ens tänka tanken att ge mig in i ASP->HTML->(XSLT???)->WML, alternativt ASP->WML träsket.

O ja, om det är snack om att implementera en komplett lösning helt själv skulle jag omedelbart säga att det går fetbort. Det är ju snarare att trycka in färdiga moddar som känns mer aktuellt. Men lite snabb-Googling gav tyvärr ynkligt resultat, det närmaste jag kom var ett Snitz-forum som just sa att de inte har WAP-funktionalitet, och att det inte finns några kända moddar för det.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/11/21 :  10:25:04  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Minhembio finns ju i lofi-version.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/11/21 :  10:35:09  Show Profile Send Ayn a Private Message
minhembio använder sig dock av invision power board, inte snitz.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2006/11/21 :  10:41:07  Show Profile Send brewitz a Private Message
Jag googlade med samma resultat som du Ayn. Lite googlande på HTML to WML blir man ju inte heller gladare av.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/11/21 :  10:57:23  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jag kan mobilesidan bra, jobbar på en firma som bygger och säljer mjukvara för mobilt "internet". WAP kallas det ju, men du har ju wml 1.1 och 1.2 som har använts, då sög det, svartvitt. Wml1.3 då bidde det färg och med GPRS är det användbart. Allt det här rymdes under WAP 1.X, där olika x hade olika wap versioner som markup språk i standarden. Nu används WAP 2 och XHTMLMP som är likt xhtml basic och kopplat med 3G är det väldigt användbart i mina ögon, jag använder mobilen för att surfa nyheter MYCKET. Sitta på tåget eller bussen, eller bara väntar någonstans, då läser jag nyheter via WAP och 3G

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/11/21 :  11:03:05  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jag har inte kollat sourcen för forumet men är det strikt eller i alla fall välformad html så är jobbet lättare att få ut den till en mobil, tänk på att en webbrowser tål mycket innan den vägrar visa en sida. En wml browser kraschar av ett stavel, eller en missad qoute. Minsta fel, då visas ingenting. Så, en mobilavärlden är tuffare på det viset än webvärlden där du kan göra vad du vill, nästan.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2006/11/21 :  11:36:20  Show Profile Send brewitz a Private Message
Välformad HTML, vad är det??

Jo, jag vet att kraven är hårda i WML, det är väl samma regler som för XML. Jag skulle nog kunna hacka ihop en XSL som tar ut WML från våran HTML men som jag skrev ovan, välformad, vad är det? Snitzkillarna är duktiga men kanske lite slarviga.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/11/21 :  12:11:48  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Välformad html brukar man säga om kod där alla attribut är inom quotes, att alla taggar som öppnas stängs, eller en <br/> och inte bara <br> Det är vad som kallas wellformed html, så det är inte strikt i xhtml betydelse, men htmls "grundregler" har följts. På ett ungefär.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/11/21 :  12:12:35  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Hur stora blir sidorna på wmln du vill producera? Tänk på att gamla lurar har en max wap decksize på en 1kB ungefär.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000