HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Rengöring av sensor i DSLR
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/11/20 :  10:59:58  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
Vad gör ni?

Skicker kameran inn till service, eller rengör ni selv, i så fall hur? Luft (typ Dust OFF (luft på spray))

Eller kanske på ett helt annat sätt?


Efter som att det troligen bara är dam så är det första jag kan tänka mig at "damma" sensoren av med luft.





Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/11/20 :  16:22:29  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det finns kit att köpa med luft på burk bla , fungerar kalasbra
Kolla på Cyberphoto eller scandinavianphoto

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/11/21 :  00:19:56  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
Jag hittade "Dust Off" spray hos Kjell & Company till 89;-

Men.... Det var bara inte dam som sat på sensorn, det är prikker, har sittat där sedan d. 11 November har jag lokaliserat, flyttar sig inte om jag skiftar optik. Inte så sköj. Vet inte vad det är, någon ide?



Bilden finns även i en tif version i full storlek: http://rip59.dk/foto/Prikker01.tif



Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/11/21 :  00:25:38  Show Profile Send f95toli a Private Message
UNDVIK VANLIG "LUFT PÅ BURK"!!!!!
Det MÅSTE vara medel gjorda för sensorrengöring, vanlig "luft på burk" är inte torr och det är fullt möjligt sensorn går sönder om man försöker använda det.
Det du ser på bilden är vanligt damm på sensorn (skräp på objektivet syns nästan aldrig) , ställ in kameran på "sensorrengöring" (vilker fäller spegeln så att man kan se senorn) och prova att blås luft med en vanlig gummiblåsa medan du håller kameran upp och ned;; oftast fungerar det. Lämplig gummiblåsa finns att köpa i en fotoaffär.

Det finns massor att läsa om detta på www.fotosidan.se

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2006/11/21 :  06:57:24  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Var på Scandinavian Photo i Mölndal på besök men vår fotoklubb. Detta var ett intressant besök där de bl a talade om just sensorrengöring men de avrådde från att man skulle använda tryckluft eftersom risken var stor att man bara blåste runt dammet i kameran. Mvh Kristofer
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000