HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Filtrera spänning med konding?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gilgo
Member

130 Posts

Posted - 2006/11/21 :  12:28:51  Show Profile Send gilgo a Private Message
Har ett litet bekymmer som jag inte lyckas lösa. Sitter här med en mätförstärkare och får in för mycket brus via nätagget jämfört med batteridrift. Lite grovt ger nätagget ung. 3ggr mer "brus" än batteriet. Då är nätagget bytt mot ett vanligt istället för switchande som gav mycket mycket mera brus.
Jag är helt säker på att det kommer från nätagget för jag har testat med inbyggda batteriet, externt batteri via matningskontakten, labb nätagg och ett flertal "vanliga" nätagg.
Frågan är då om man m.h.a. ett motstånd kan filtrera bort bruset?
Hur påverkar storleken på konding hur det fungerar?

Cambridge EVO 150
Audiophysic Tempo 5
2x DIY Seas L26RO4Y/Hypex DS4.0

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/11/21 :  12:34:19  Show Profile Send Ayn a Private Message
Gissar att denna fråga hör hemma bättre i "Teknik och DIY"-sektionen.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

gilgo
Member

130 Posts

Posted - 2006/11/21 :  12:39:07  Show Profile Send gilgo a Private Message
Vågade inte lägga den där, det har trots allt inte med HIFI att göra.

Cambridge EVO 150
Audiophysic Tempo 5
2x DIY Seas L26RO4Y/Hypex DS4.0
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/11/21 :  13:36:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Skulle råda dig att ladda ner programmet http://www.duncanamps.com/psud2/psud2_setup.exe , där kan du prova att simulera olika varianter så ser du vad som händer. Det är ganska enkelt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

gilgo
Member

130 Posts

Posted - 2006/11/21 :  15:28:22  Show Profile Send gilgo a Private Message
Jag har precis konstaterat att störningen är på 50Hz... hur f*n blir jag av med det?

Cambridge EVO 150
Audiophysic Tempo 5
2x DIY Seas L26RO4Y/Hypex DS4.0
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/11/21 :  20:08:52  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det blir du inte är väl det korta svaret.
Vilka signalnivåer handlar det om?
För små signaler (mikrovolt och under) så är det batteridrift som gäller när man mäter och det går nog inte att komma runt, jag har sett och provat en massa olika lösningar för "ren" spänningsmatning men inget är riktigt bra (nu har jag iofs rätt höga krav).
Min och de flesta andras lösning är stora blyackumulatorer som driver förförstärkarna och annan lågbrusig elektronik.

Nu utgår jag från att du kollat så att du inte har några jordloopar, välskärmade kablar etc; "mycket" 50 Hz (storleksordningen mV)är normalt ett tecken på just jordloopar i systemet. Ibland är det dock omöjligt att helt undvika loopar när man har jordad utrustning, även där hjälper alltså batteridrift till.

Go to Top of Page

gilgo
Member

130 Posts

Posted - 2006/11/22 :  12:51:24  Show Profile Send gilgo a Private Message
Nu är det som sagt mätförstärkare men maxsignalen från givare till förstärkare ligger på max 2,5mV/V vilket ger 7,5mV eftersom matningen är på 3V. Störningen motsvarar ca 0,01mV/V. Det ger alldeles för dålig nogrannhet. Tyvärr är inte batteri ett alternativ eftersom kunden vill köra detta via nätet för att slippa ev. batteribyten.
Vad gäller skärmade kablar m.m så är det inte några problem med yttre störningar utan det är "labb miljö".
Min förhoppning var att man skulle kunna ta bort 50Hz bruset på matningen från nätagget på nåt enkelt och billigt sätt så slipper man även få med det på mätsignalen.

Cambridge EVO 150
Audiophysic Tempo 5
2x DIY Seas L26RO4Y/Hypex DS4.0
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/11/22 :  13:48:58  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jo, jag förstod vad det handlade om. Jag jobbar mer eller mindre på heltid med med elektriska mätningar av små signaler så jag är bekant med de flesta sorters problem vid denna typ av mätningar.
Lite OT men det tål att påpekas vad gäller skärming att "yttre störningar" många gånger är värre i labb-miljö än hemmiljö pga att där brukar finnas en hel del elektrisk utrustning: Datorer, mätapparatur, pumpar osv kan ställa till det rejält. Dessutom så är ju ingen miljö störningsfri längre pga mobiltelefoner, TV-master osv.

7.5mV är rätt stor signal så det borde inte vara några problem att mäta med den precision du vill ha. Det enklaste om mätningarna inte behöver vara så snabba är att helt enkelt integrera en stund, ju längre desto bättre (i svåra fall upp till 1 sekund per mätvärde) men ofta räcker något hundratal ms långt och kan som regel plocka bort 50 Hz rätt effektivt (det är för övrigt därför bänkmultimetrar räknar integrationstid i "power cycles"). Snabbare mätningar kräver helt enkelt mindre brus så då är det värre.
Att bruset försvinner då du mäter med batteri kan betyda flera saker; endera har du en jordloop pga jordad stickkontakt och då måste det åtgärdas (vilket kräver lite tankemöda kombinerat med trial-and-error). Alternativ 2 är att du använder en förstärkare med alldeles för dålig CMRR (jag utgår från att du mäte diffrentiellt? Om inte: gör det).
Alternativ 3 att förstärkaren är ok men att det trots det kommer in för mycket 50 Hz. 7.5 mV borde gå att mäta utan batterier men det kräver ett bra nätaggregat, vanliga labbagregat är oftast väldigt brusiga så dem ska du undivka (om det är det enda du har tillgång till så kan du prova att montera en rejält stor elektrolytkondensator tvärs över terminalerna, ibland hjälper det).

En variant som jag använt med brusiga nätaggregat är att helt enkelt reglera spänningen "en gång till", en LM317 regulator tillsammans med några kondensatorer räcker ofta rätt långt.

Vilken typ av sensor är det? Och var är dess impedans?



Go to Top of Page

gilgo
Member

130 Posts

Posted - 2006/11/22 :  15:11:51  Show Profile Send gilgo a Private Message
Det är töjningsgivare det är frågan om. I detta fallet en s.k kvartsbrygga med 3st kompletteringsmotstånd. Det är kopplat som en Wheatstone brygga med ena sidan som 120ohm och andra som 350ohm.
Mätningen måste klara 736Hz.
Tyvärr finns det inga filter i mjukvaran för att få bort svängningarna.
Stickkontakten är inte jordad av den enkla anledningen att nätagget inte har något sådant.
Jag har rentav tänkt att stoppa in nätagget i en annan mätutrustning för att se hur mycket skit det finns på matningen. Tyvärr har vi inga oscilloskop men den mätutrustningen klarar +/-10V och ganska hög frekvens så det bör synas ganska bra där.
Jag testade faktiskt med ett labb nätagg vi har och det blev mycket bättre än det switchade nätagget och faktiskt något bättre än det ickeswitchande nätagget. Dock var inget av dom i närheten av hur det blir vid batteridrift.
Som en parentes skall det även påpekas att förstärkarna från början inte var avsedda att gå på nätdrift utan det är något tillverkaren har lagt till i efterhand.
När du säger rejält stor elektrolytkonding, hur stor menar du då?

Tillverkaren har föressten ingen lösning på problemet som det är nu.
Du ska även ha stort tack för all hjälp för jag har ingen vettig lösning på problemet så allt som får igång tankegångarna är tacksamt.

Cambridge EVO 150
Audiophysic Tempo 5
2x DIY Seas L26RO4Y/Hypex DS4.0

Edited by - gilgo on 2006/11/22 15:15:25
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.26 sekunder. Snitz Forums 2000