HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 kablar och blindtest
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2002/11/19 :  09:01:04  Show Profile Send bjarne a Private Message
Hej, hej
Detta är inte någon fråga om dyrkablar är värda sina pengar! Blir man mer glad och nöjd med fingrejer så är det upp till en själv.

Efter att återigen läst ett blindtest av högtalarkablar som visade att testarna inte kunde höra skillnader undrar jag: Har någon läst/gjort/hört om ett blindtest med positiva resultat?

Jag har mest läst om högtalarkablar. Hur är det med skillnader tidigare i signalkedjan? Finns det motsvarande tester på dom?

/bjarne

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2002/11/19 :  09:17:29  Show Profile Send dekengren a Private Message
Jag & några kompisar har blindtestat biwirad Supra Ply 3.4s mot nån elkabel för 9 kr/m som LTS rekommenderat (om jag inte minns fel). Hörde ingen som helst skillnad. Blir ju onekligen sugen att göra samma test med någon värstingkabel... hm...
Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/11/19 :  09:36:28  Show Profile Send svensson a Private Message
Jag håller i stora drag med dig. Man kan inte med
någon form av vetenskap hävda att nåt annat än blindtester
går att göra, om det ska vara seriöst. Däremot kan
blindtesterna göras mer eller mindre seriöst.
Jag kan hundraprocentigt, hemma hos mig, höra skillnad på
en billigare Nordost signalkabel och en hemmagjord koax dito.
Testet gjordes via lurar och i övrigt bra utrustning.
Vi mätte volymen vid de olika kablarna och hade tur....
differansen mellan kablarna var minimal.
Detta var första gången jag uppenbart kunde höra en
karraktärsskillnad och till 100% fastslå när kabelbyte skett.

Visst går det att höra skillnad på olika kablar,
men man får nog ta tidningarnas tester med tio kablar
och omdömmen som vore de av bästa viner med en nypa salt.

Det börja tidigt, så tidigt jag minns....
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/11/19 :  09:36:43  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by dekengren

Jag & några kompisar har blindtestat biwirad Supra Ply 3.4s mot nån elkabel för 9 kr/m som LTS rekommenderat (om jag inte minns fel). Hörde ingen som helst skillnad. Blir ju onekligen sugen att göra samma test med någon värstingkabel... hm...

Jag har å andra sidan gjort ett blindtest mellan någon av de billigare Nordostkablarna och Supra Ply där Nordosten gick segrande ur detta test.Tilläggas bör väl att det var min far som hävdade att det inte var nån skillnad mellan olika kablar efter att ha läst det här i just "Elektronik Världen" numera "Ljud och bild".

Ganska självklart så bled han överbevisad eftersom varför skulle det inte vara någon skillnad mellan olika kabalr när det ju är olika tekniker av lindning, olika antal kardeler, olika sorters metall? MvhKristofer
Go to Top of Page

storyboard
Member

134 Posts

Posted - 2002/11/19 :  09:39:51  Show Profile Send storyboard a Private Message
Jag vet ett blindtest som kunde skilja 0,75mm2 "lakris" högtalarkabel mot Supra Ply 3,4 och Tara Labs Phase III. Men det är ju inte så konstigt. Men om man går upp till 2,5mm2 no name så känner jag inte till att någon lyckats. (Men det bevisar ju inte att det inte finns skillnader, men ger en indikation på att det handlar om mycket små skillnader).

Själv har jag också blindtestat ett antal högtalarkablar på www.fivechannels.com

Edited by - storyboard on 2002/11/19 09:45:08
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2002/11/19 :  10:05:36  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Har gjort ett blindtest på 2 signalkablar.
Vi använde samma musikstycke.
Innan testet lyssnade vi in karaktärerna och skillnaderna mellan kablarna.
Efter detta genomfördes blindtestet.
Eftersom man kom ihåg hur de båda kablarna lät var det inga problem att
skilja dom åt i blindtestet.
Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/11/19 :  10:16:49  Show Profile Send svensson a Private Message
B-O: Om ni redan innan blindtestet kan höra skillnader,
varför då behöva göra ett blindtest? Det viktiga är ju
inte att veta vilken kabel som spelas utan att överhuvudtaget
kunna detektera en skillnad....

Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/11/19 :  10:20:35  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"B-O: Om ni redan innan blindtestet kan höra skillnader,
varför då behöva göra ett blindtest?"

För att kunna vara säker på att det inte rör sig om inbillning, förstås. Det är ju det som är finessen med blindtest.
Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/11/19 :  10:29:18  Show Profile Send svensson a Private Message
Finessen med blindtest är att KUNNA höra skillnad.
Inbillar man sig misslyckas man också i testet.

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2002/11/19 :  10:58:37  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag gjorde detta för skoj skull eftersom många hävdar att man inte kan höra någon skillnad i blindtest.
Skillnaderna var såpass stora att själva blindtestet var meningslöst, vilket jag tidigare hävdat.
Men eftersom vi får kritik för att vi inte genomför blindtest, så gjorde jag detta för att kunna sopa undan den kritiken.
Viktigt är dock att det genomförs på det sätt jag gjorde, det går säkert att göra blindtester där man blir förvillad, ex.vis genom att skifta musik hela tiden.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/11/19 :  11:06:40  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by Björn-Ola

Jag gjorde detta för skoj skull eftersom många hävdar att man inte kan höra någon skillnad i blindtest.
Skillnaderna var såpass stora att själva blindtestet var meningslöst, vilket jag tidigare hävdat.
Men eftersom vi får kritik för att vi inte genomför blindtest, så gjorde jag detta för att kunna sopa undan den kritiken.
Viktigt är dock att det genomförs på det sätt jag gjorde, det går säkert att göra blindtester där man blir förvillad, ex.vis genom att skifta musik hela tiden.

Instämmer, oftast är det stora skillnader mellan olika kablar. Dvs så stora skillnader att det inte behövs något blindtest, men blindtest är ofta kul att göra någon gång emellanåt. MvhKristofer
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/11/19 :  11:19:13  Show Profile Send markku a Private Message
Dom flesta forumister är i 20-års ålder och då är det mycket naturligt, att man inte frågasätter sin egen dyktighet. Den stora fråga är, hur många egentligen kunde detektera skillnader vederhäftigt, kunde jobba som blindlyssnare? Eller delta i blindlyssningsession med någon grad av betydelse?

Jag ser fram till dagen då Harman skall låta folk att anskaffa träningsprogram, som Sean Olive har utvecklad. Vilket seriöst företak ville kasta bort tid iom använda otränade lyssnare!!

Intresserade kunde läsa PDF -artikeln, Harman Listener Training Program

Hur många av er har testat sig själv med material och PC programvara på PC ABX sajt, http://www.pcabx.com/ ?

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/11/19 :  11:48:05  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by markku

Dom flesta forumister är i 20-års ålder och då är det mycket naturligt, att man inte frågasätter sin egen dyktighet. Den stora fråga är, hur många egentligen kunde detektera skillnader vederhäftigt, kunde jobba som blindlyssnare? Eller delta i blindlyssningsession med någon grad av betydelse?

Jag ser fram till dagen då Harman skall låta folk att anskaffa träningsprogram, som Sean Olive har utvecklad. Vilket seriöst företak ville kasta bort tid iom använda otränade lyssnare!!

Intresserade kunde läsa PDF -artikeln, Harman Listener Training Program

Hur många av er har testat sig själv med material och PC programvara på PC ABX sajt, http://www.pcabx.com/ ?

Så om man är i 20-års ålder och man hör skillnad mellan kablar så är man inte tillräckligt duktig att göra det ???

Vad menas med att ifrågasätta sin egen duktighet ???

Jag är 25 och fattar inte vad du menar och vart du vill komma =)))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/11/19 :  12:06:16  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Markku menar nog att med stigande ålder blir man mer ödmjuk och inser hur svårt allting är och hur naiv man var när man var xxår och trodde att man hade alla svaren?

Man har svårt att ifrågasätta sin egen kunskap eller duktighet eller...skillnader man hör eller inte hör i tester som troligen beror på att man inte är tillräckligt duktig (vilket man vägrar inse när man är ung) .

PS.
Att acceptera att man inte är bra nog blir lättare med åren, i alla fall för mig!
Go to Top of Page

markku

934 Posts

Posted - 2002/11/19 :  13:14:26  Show Profile Send markku a Private Message
Tack Mikael. Du hann att förklara rätt bra det, som försökte att säja i generella drag. Ännu en gång ville jag citera Oscar Wildes träffande ord (tyvärr egen översättning):

"Dom gamla tror på allt, dom medelålders tvivlar på allt, dom unga vet allting."

Bör inte tolkas som personangrep...

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/11/19 :  13:22:09  Show Profile Send n00b a Private Message
Nä det är cool ... jag brukar vanligtvis inte bråka på forumet.

Då jag är en otroligt trevlig kille =)))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

markku

934 Posts

Posted - 2002/11/19 :  13:31:46  Show Profile Send markku a Private Message
Jag hadde inte sådant syfte heller.

mvh
Markku
Go to Top of Page

n/a
deleted

63 Posts

Posted - 2002/11/19 :  15:43:37  Show Profile Send n/a a Private Message
Detta är teori och praktik om placebo-effekten.
Varför gör vi "vetenskapliga studier" där hälften av deltagarna äter sockerpiller och den andra hälften det vi avser att prova ??

Det är en imponerande debatt helt utan "sans och balans".

Man blir inte salig på sin egen tro, och man hör inte vad man hör om man inte vill själv.

De flesta hör vad man vill höra och oftast inget annat !

CD/Vinyl debatten på 80-talet gav inget!!
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/11/19 :  15:46:44  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
quote:
Originally posted by Gin och Tonic

Tror du på det själv?

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

n/a
deleted

63 Posts

Posted - 2002/11/19 :  15:57:21  Show Profile Send n/a a Private Message
Yepp!

Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/11/19 :  16:53:33  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Jag önskar det var så för mig, då skulle jag inte behöva köpa skivor längre! Bara tänka fram dem.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

n/a
deleted

63 Posts

Posted - 2002/11/19 :  18:29:46  Show Profile Send n/a a Private Message
????
Varför inte prova då ...

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/11/19 :  20:09:30  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Min bäste Gin o Tonic, det var enklare när du var L

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2002/11/19 :  20:18:16  Show Profile Send s.m.f a Private Message
quote:

Säger inte direkt emot detta, men det skulle kunna innebära att med nog stark inbillning så kan en denver kompaktanläggning från ellos vara bättre än allt annat man jämför med om man tror det innan...?

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Feindflug
Starting Member

31 Posts

Posted - 2002/11/20 :  11:54:57  Show Profile Send Feindflug a Private Message
quote:
Originally posted by s.m.f
Säger inte direkt emot detta, men det skulle kunna innebära att med nog stark inbillning så kan en denver kompaktanläggning från ellos vara bättre än allt annat man jämför med om man tror det innan...?

precis.. fast det finns ju gränser :)

/Feindflug
Go to Top of Page

anders
Member

168 Posts

Posted - 2002/11/20 :  15:34:01  Show Profile Send anders a Private Message
jag lurar min hörsel om jag ser musiker spela på tv, när jag sen blundar inser jag hur otroligt kasst tvhögtalarna låter.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.71 sekunder. Snitz Forums 2000