| Author |
Topic  |
|
|
svejk
NA addikt

3505 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 23:50:49
|
Trodde ett tag att jag skådat ljuset. Jag köpte mig ett begagnat hemmabio rackel för ett tag sedan. Sjyst att kunna titta på lite live konserter på tv var ett av självbedrägerierna, filmerna blir bättre var en annan. Jag kommer att spara pengar genom att inte gå så ofta på bio var väl lögnen som fick funderingarna att övergå till handling. Efter att ha fixat ett biorum hemma och kopplat upp skiten så var det roligt i några veckor. Den ”riktigtiga anläggningen ” samlade damm. Jag glodde både på film och musik. Var på biblioteket (en eminent inrättning) och lånade ett par dvd med klassisk musik. Satt under gårdagen och kollade /lyssnade på Figaros Bröllop. Det var okej men något fattades. För att jämföra så gick jag ut och lyssnade på Figaro i den stora anläggningen och fick en chock. Fan vad mycket bättre, allt var rätt. Jag saknade inte bilden, blundade och fick egna bilder i huvudet. Så för att slå spiken i kistan så gick jag på ”riktig bio” Naturligtvis var det en bättre upplevelse. Så nu får väl hemmabion samla damm. Och jag har gett mig en lektion om magin med 2-Kanal, det behövs inte mer!
|
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 00:10:13
|
 Welcome back! |
 |
|
|
kjellen
Member

161 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 00:10:33
|
Var standarden lika hög i din hembio som i den "stora anläggningen"? Det säger sig själv att kvantitet ( 5 högtalare) inte säkert låter bättre om man inte ger var och en i den anläggningen samma förutsättningar som delarna i hifi-anläggningen.
Jag hade en gång ett par Martin Logan, en H/K för- och slutstegskombination och en Denon CD-spelare. Gissa om jag saknar det ljudet nu, när jag använder min hembio för 2-kanals hifilyssning? Ack, det svider än. Ack, min dumskalle :-) |
Kom ihåg att det är du som avgör vad som är "bra". |
 |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20863 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 01:07:25
|
| Ska man satsa på hembio så ska helst bygga ut sin redan befintliga anläggning. När jag tog steget in i multikanls yran så köpte jag bara dekodern o en dvd resten hade jag stående. För min del blev det bra mycket mindre film på bio. Men musik avlyssnas uteslutande via 2 kanaler. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 09:10:06
|
Avfilmad opera funkar inte alltid så bra, tycker jag. Tjocka tanter som ska föreställa unga flickor. Ett överspel med grova grimaser, gjorda för att nå ut till publiken från en stor scen, men som ser groteska ut i närbild. Jag föredrar faktiskt att lyssna på opera utan att ha en bild, och föreställa mig vad som händer på scen, att använda fantasin lite. Däremot kan en bild hjälpa till för att få oss att komma in i en opera, men efter att ha sett filmen en gång så tycker jag att det räcker. Jag har försökt lyssna på DVD-filmer utan bild i min stereoanläggning nedmixat till två kanaler. Men jag har blivit besviken på ljudet, inget fokus alls i stereobilden. |
 |
|
|
dekengren
Member

389 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 10:33:49
|
| Det största problemet av alla med hemmabio är väl DVD-skivorna. Att jämföra 35 mm film med DVD är väl i magnitud med att gå från LP till 8kHz/mono datorljud eller något sådant. Först har upplösningen beskurits otroligt mycket, sedan har det resterande bildmaterialet hårdkomprimerats för att få plats på skivan... Det jag försöker säga är att oavsett ljudanläggning saknar bildmaterialet på DVD-skivor totalt förutsättning att kunna konkurera med bio! |
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 10:41:52
|
dekengren,
skulle vilja ha en referens där det du beskriver är beskrivet.
Thomas |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
|
Per Berger
Member

563 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 10:58:46
|
Jag har smällt in en WS-TV mellan stereohögtalarna och en DVD i stereoracket för cirkus ett år sen... Efter det har biobesöken minskat med ungefär 90%, är trött på alla mobilpratande, godissmaskande, i-stolsryggen-sparkande, m.m. biobesökare.
Självklart kan en hemmabio inte konkurrera rent tekniskt med en biosalong men DVD är ett jättelyft hemma om man är van vid VHS. Beror hela tiden på referensen.
Vad är bäst? Ett besök på operan eller en CD-skiva med nämnda opera? 
/P
|
 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 11:01:30
|
| CD-skivan, helt klart. Är trött på alla mobilpratande, godissmaskande, i-stolsryggen-sparkande, smycken-rasslande operabesökare. |
 |
|
|
Neodynium
Member

2170 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 11:03:48
|
Trodde du att DVD hade lika bra kvalité som 35mms film? Det går inte att jämföra kvaliten....
quote: Originally posted by Thomas A
dekengren,
skulle vilja ha en referens där det du beskriver är beskrivet.
Thomas
|
 |
|
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 12:09:40
|
Det största problemet av alla med hemmabio är väl DVD-skivorna. Att jämföra 35 mm film med DVD är väl i magnitud med att gå från LP till 8kHz/mono datorljud eller något sådant. Först har upplösningen beskurits otroligt mycket, sedan har det resterande bildmaterialet hårdkomprimerats för att få plats på skivan... Det jag försöker säga är att oavsett ljudanläggning saknar bildmaterialet på DVD-skivor totalt förutsättning att kunna konkurera med bio!
Håller med!! En DVD skiva har inget vidare upplösning om man kör upp det lite större. Har själv en CRT projektor som jag kör med en 2 meter bred bild. Och då syns det att det är långt ifrån perfekt. med alla filter opch skit man använder vi DVD tillverkling så är det få DVD skivor som är i närheten av att utnyttja alla linjer. Och med tanke på att 35mm film har ÖVER 2500 linjers upplösning så inser man att DVD's specer är för låga. |
 |
|
|
Per Berger
Member

563 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 12:40:12
|
quote: Originally posted by Björn-Ola
CD-skivan, helt klart. Är trött på alla mobilpratande, godissmaskande, i-stolsryggen-sparkande, smycken-rasslande operabesökare.
Touché!
/P
|
 |
|
| |
Topic  |
|