HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 kablar och blindtest
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Feindflug
Starting Member

31 Posts

Posted - 2002/11/20 :  16:28:17  Show Profile Send Feindflug a Private Message
quote:
Originally posted by anders

jag lurar min hörsel om jag ser musiker spela på tv, när jag sen blundar inser jag hur otroligt kasst tvhögtalarna låter.

För att återknyta till originaltopic så kanske du måste byta ut nätsladden till teven. jag har hört att ljudet blir bättre då och det kommer att låta som att teven står mitt i rummet.

/Feindflug
Go to Top of Page

kurt
Member

219 Posts

Posted - 2002/11/20 :  23:33:11  Show Profile Send kurt a Private Message
Har man bra grejer, dvs elektronik, behöver man inte lägga så mycket på kablar.

Har man elektronik som inte funkar letar man gärna efter kablar som kompenserar vilket ofta blir onödigt dyrt
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2002/11/20 :  23:36:00  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
gjorde en egen nätkabel idag och det blev en ganska ordentlig förbättring, till futtiga 3-400 kr. kul med billiga förbättringar

h
micke
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/11/21 :  07:12:17  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:
Originally posted by kurt

Har man elektronik som inte funkar letar man gärna efter kablar som kompenserar vilket ofta blir onödigt dyrt

Hmmmmmm..... Nyfiken fråga... HUR har du kommit fram till den slutsatsen???
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/11/21 :  08:43:40  Show Profile Send Neodynium a Private Message
quote:

Jag hävdar att det är tvärtom...

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/11/21 :  09:37:53  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Kurt och Neodynium, förklara gärna varför ni anser detta (era respektive diametralt olika uppfattningar).

/Johan
Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/11/21 :  09:50:15  Show Profile Send svensson a Private Message
Kablar kan vara en urmejsling av det där sista lilla som man vill
få ut ur sin anläggning. Men att säga att kablar hjälper dålig
elektronik eller vice cersa är ju rena humbuggen...
Det gör faktiskt ingen jätteskillnad att byta kablage, det kan väl
ändå ingen komma och påstå?
Alla kablar fungerar som filter och med olika filter får man olika
resultat. Silver, helst polerat, har gynsamma egenskaper på höga
frekvenser och kan vara bra när man vill ha ett mer "analytiskt"
ljud osv, men skillnaden i egenskaper är knappast något man "reparerar"
ett dåligt elektronikval med....

(Tycker jag).

Det börja tidigt, så tidigt jag minns....
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/11/21 :  09:55:45  Show Profile Send Neodynium a Private Message
quote:
Originally posted by Knoppen

Kurt och Neodynium, förklara gärna varför ni anser detta (era respektive diametralt olika uppfattningar).

/Johan

Om man har en riktigt bra anläggning så spelar allt roll... dvs om du gör det minsta lilla i anläggningen så förändras ljudet. Om du vill få fram det sista från en tung anläggning så måste man följa upp med kablaget... annars kommer anläggningen bara visa dig hur dåligt kablage du har. Ett kablage skall ju inte färga ljudet.... det skall hjälpa resten av elektroniken att visa hur bra/dåligt det igentligen är... ljudet alltså..

Om man nu har en riktigt tung anläggning och skräp kablage... så tycker jag synd om dem.. eftersom de har förmodligen aldrig hört hur bra deras anläggning igentligen är!!

En billig anläggning blir ju bättre med bra kablage... men eftersom stärkaren distar på 3watt, högtalarna skorrar och väser, cdspelaren jittrar för fulla muggar och försteget brusar.. så kan inte kablarna göra underverk...

Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/11/21 :  09:59:57  Show Profile Send svensson a Private Message
Har ingen gjort ett test med att koppla ihop CD - Försteg - Slutsteg utan kablage?
Vore väldigt intressant, för då plockar man ju bort all filtrering kablarna ger.
Fast det är klart det blir ju lite bökigt....

Det börja tidigt, så tidigt jag minns....
Go to Top of Page

kurt
Member

219 Posts

Posted - 2002/11/21 :  10:03:05  Show Profile Send kurt a Private Message
Svar:

Nätkablar:

Med en väldesignad nätdel når inte de eventuella störningar en stump dyr nätkabel tar bort elektroniken.

Signalkablar:

Med väldesignad elektronik som är neutral och exakt behövs inga kablar som kompenserar ljust och mörkt etc. Det som behövs är en bra transmissionslina för signalen vilket inte är något hockus pockus.

Högtalarkablar:

Med en hyfsat lågohmig kabel är den svåraste lasten själva högtalaren. Dvs Ett slutsteg som är väldesignat klarar att driva svåra högtalarlaster varvid kabeln blir mindre betydelsefull i sammanhanget.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2002/11/21 :  10:03:47  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Med tanke på att man betalar en massa pengar för apparater som är konstruerade enligt filosofin
så korta signalvägar som möjligt och så komponenter som möjligt av så hög kvalitet som möjligt,allt för att förhindra att information i musiksignalen filtreras bort, så vore det ju konstigt att sedan strunta i kvalitén på kablaget mellan apparaterna.
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2002/11/21 :  10:24:05  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
quote:

Svar:

Nätkablar:

Med en väldesignad nätdel når inte de eventuella störningar en stump dyr nätkabel tar bort elektroniken.

Signalkablar:

Med väldesignad elektronik som är neutral och exakt behövs inga kablar som kompenserar ljust och mörkt etc. Det som behövs är en bra transmissionslina för signalen vilket inte är något hockus pockus.

Högtalarkablar:

Med en hyfsat lågohmig kabel är den svåraste lasten själva högtalaren. Dvs Ett slutsteg som är väldesignat klarar att driva svåra högtalarlaster varvid kabeln blir mindre betydelsefull i sammanhanget.

ja tänk om det vore så enkelt att kablarna inte spelade nån roll, tycker själv att högtalarkablar märks det mins skillnad mellan, i min anläggning i alla fall!!!

h
micke
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2002/11/21 :  10:31:02  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Silver, helst polerat, har gynsamma egenskaper på höga
ljud

Har ett par A-Q Dragon kablar i rent silver och de plockar fram ett bra basljud oxå.....och en skimrande diskant...och ett bra mellanregister

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/11/21 :  14:11:47  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by Sanoj

quote:
Silver, helst polerat, har gynsamma egenskaper på höga
ljud

Har ett par A-Q Dragon kablar i rent silver och de plockar fram ett bra basljud oxå.....och en skimrande diskant...och ett bra mellanregister

Så trevligt, Du har hittat kablarnas Nirvana? Tillräckligt bra kablar imin anlägning är svårt att kunna tänka sig själv att köpa. Det är en del av dilemmat med bra elektronik.MvhKristofer
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2002/11/21 :  14:51:14  Show Profile Send bjarne a Private Message
Ämnet har ju glidit iväg en del från originalfrågorna, så därför frågar jag igen om någon har en länk, eller info om tester på annat är högtalarkablar.

Jag tänkte på den där testen som Björn-Ola gjorde. Du tyckte att du kunde skilja på kablarna direkt efter inlyssning, men var skillnaden så stor att du kunde säga vilken du föredrog? Hade det i sådana fall att göra med vilken musik du lyssnade på, eller var det endast ett musikstycke?

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2002/11/21 :  15:43:24  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Ja, jag tweakar min anläggning med kablarna.
Eftersom mina högtalare är en aning för mörka i klangen använder jag silverkablar som
av någon anledning är lite ljusa i klangen. Jag har också fått det intrycket att kontakterna
har en viss klanglig påverkan, tunna RCA-kantakter verkar låta ljusare än kontakter med mer material i, som verkar framhäva mellanregistret mer.
Jag gjorde det lätt för mig i blindtestet och valde två kablar som klangmässigt ligger långt ifrån varandra.
Man kan också märka att vissa kablar verkar lungna ner ljudet medan andra livar upp.
I min tidigare anläggning behövde jag lungna ner ljudet som var lite för livligt och aggressivt medan i min
nuvarande anläggning kablar som snarare drar åt andra hållet.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.57 sekunder. Snitz Forums 2000