HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dröm riggen ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2006/11/11 :  13:50:22  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Behåller Högtalare och CD och lägger till 4 GRyphon Encore som jag Quadruppelampar. Synergistic B&W spec 8 högtalarkablar i 4 längder till varje högtalare och resten av nät och signalkablar Synergistic research Absolut reference! Därtill genomtänkt och estetiskt anpassad akustikfix så blir det grymt
Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2006/11/11 :  18:59:11  Show Profile Send Pettersson a Private Message

Då jag inte kan framföra mina åsikter utan att bli påhoppad, pga mitt jobb (och som jag har redovisat nedan), så tar jag bort mitt inlägg och kommer att inta en mycket låg profil här i forumet f.o.m. nu

Mvh

Edit:Tråden var ens personliga drömrigg och då tar man det man gillar själv, och jag gillar de högtalare jag arbetar med. Så Ulfsan, inse att människor kan faktiskt ha egna åsikter fast dom är i branschen på ett eller annat sätt....

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare

Edited by - Pettersson on 2006/11/12 00:00:03
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2006/11/11 :  20:03:56  Show Profile Send PeterL a Private Message
Vilken är den bästa förstärkare ni någonsin hört/lyssnat på
Rotel RB1090: brutal och ärlig

Vilken cd är den bästa ni någonsin hört/lyssnat på
Pioneer DV668: neutral och billig, för dig som vill lyssna på innehållet på skivorna.

Vilka högtalare är de bästa ni lyssnat på
Ino Audio Pi60S: smiskar upp dyringar som påstås vara "High-End"

Vilka är de bästa högtalarkablar jag lyssnat på
EKK: bra konstruerade kablar som inte filtrerar signalen och som kostar småpengar.

PeterL
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/11/11 :  22:29:47  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Det finns NIX Telefoni så att man slipper bli uppringd och få reklam och det finns NIX Direktreklam så att man slipper få direktadresserad reklam i brevlådan. Vad har Hififorum för motsvarande lösning?

Edit: Beklagar om du känner dig träffad Pettersson. Det var faktiskt inte enbart ditt inlägg jag tänkte på.... Jag tyckte det började bli en viss tendens i denna tråd, nämligen att inte drömma utan enbart skriva upp "det egna"... / Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem

Edited by - ulfsan on 2006/11/11 23:14:04
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/11/12 :  00:21:08  Show Profile Send Snoop a Private Message
Snälla ni nu tycker JAG vi gör så här, alla oavsett bransch anknytning får skriva annars kan vi lika gärna stänga ner denna tråd.

Tanken med tråden är att få fram den absoluta dröm riggen, oavsett vad ni lirar på idag.

Och jag ser hellst att ni har någon dröm rigg som ni duktar efter men aldrig kommer att kunna äga

Så alla drömmare kom igen och skriv nu för böveln.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2006/11/12 00:23:47
Go to Top of Page

Breddan
Member

200 Posts

Posted - 2006/11/12 :  00:26:28  Show Profile Send Breddan a Private Message
1.
Lindemann 820

Accuphase DF-45

Accuphase A-60 bryggade

Sonus Faber Guarneri homeage

16 st Velodyne DD-10 i svart pianolack.

Ren ström från isotek.
Och kablar ifrån Kimber

Alltså en sacd spelare i högsta klass som man även kan justera volymen på. Kopplad till Det aktiva delningsfiltret som för över basen från guranerisarna till de 16 snyggt dolda velodyne subborna(i stereo, 8per kanal.). Och 1st A-60 steg per guarneri. All elektronik utom Lindemann spelaren ska vara dålda. Säger bara: Estetiskt!.

2. Bästa förstärkaren:
Måste ha varit krell monoblock i deras heat serie. men vet ej modell.

3. Bästa cdspelaren:
Det lär ha ska varit Wadias 861.

4. Bästa vinylriggen:
Den är lätt. Bara lyssnat på en bra och det var med linns LP12.

5. Bästa högtalarna:
Jbl k2, dali euphonia ms4 och stativarna i Linns akurate serie.

"less is MORE" "MORE is better"

Edited by - Breddan on 2006/11/12 00:27:32
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/11/12 :  00:36:38  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Min drömrigg består av följande:
CD/Multimedia TEAC Esoteric UX-1
Vinylspelare Transrotor Gravitā TMD
Försteg Lyra Connoisseur eller AESTHETIX Janus
Monoblock THORENS TEM 3200
Högtalare Lumen White "diamond" med diamant i diskant och mellanregister
allt ihopkablat med Fadel Art Coherens

Mvh
Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se

Edited by - Creative Audio on 2006/11/12 01:37:06
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2006/11/12 :  01:26:49  Show Profile Send boombox a Private Message
Vinyl:
Origin Live Resolution Classic med
Origin Live Conqueror och Koetsu Onyx Platinum PU
EAR 324 riaa

Digitalt:
Slim Devices Transporter

Tuner:
Accuphase T-1000

Förstärkare:
Accuphase E-408

Högtalare:
Shahinian Obelisk
(min drömanläggning skall funka hemma i vardagsrummet)


Edited by - boombox on 2006/11/12 08:16:40
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2006/11/12 :  10:17:35  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
Vilken är den bästa förstärkare ni någonsin hört/lyssnat på?
Otroligt svår fråga eftersom det beror så mycket på högtalarna. Nagra-Dartzeel kanske. ...MBL. ...Audion.

Vilken cd är den bästa ni någonsin hört/lyssnat på?
McIntosh!

Vilka högtalare är de bästa ni lyssnat på?
Ino! ...skojade bara... Skitsvårt... Quad ESL2805, MBL 116, SAP Quartette. MBL var ju faktiskt grymma.

Vilka är de bästa högtalarkablar jag lyssnat på?
Siltechs SL-serie.

Snoogens
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2006/11/12 :  12:41:15  Show Profile Send Klingan a Private Message

Har svårt att uttala mig om enskilda produkter. Men har lyssnat med tiden på en hel del system i olika kombinationer. Det som har höjt sig en bra bit över allt annat i ljud väg för mig är.

Förstärkare: DarTZeel för och slutsteg

Vinylspelare: Nordic Concept Artist med Dynavector

Högtalare: Verity Audio Fidelio (man blir nyfiken på vad de dyrare modellerna kan)

Kablar: Audience 24

Detta hamnar också på en prisklass att det får bli min "DRÖM" rigg.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/11/14 :  10:50:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
1.Om ni fick välja en anläggning som är era drömmars anläggning vad skulle det då vara

Är ganska så nöjd med det jag har, men en del rumsåtgärder skulle behövas, och bättre basintegrering.

2.Vilken är den bästa förstärkare ni någonsin hört/lyssnat på

Finns flera som har imponerat tycker jag. Vissa sticker ut dock, framför allt BAT VK150SE, men även Accuphase A-60,
Vitus 100W monoblock och Atma Sphere M60. (Min egen OTL platsar också, eller ska man vara blygsam?)
Edit: Här ska naturligtvis LennArts helt fantastiska förstärkarbygge nämnas:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40580

3.Vilken cd är den bästa ni någonsin hört/lyssnat på

Accuphase DP77 tyckte jag var mycket bra. Finns flera mycket bra spelare jag hört, DCS ska väl nämnas,
Audio Research och Audio Aero. I lägre prisklasser tycker jag Xindac CD2 utmärker sig positivt.

4.Vilken vinyl rigg är den bästa ni någonsin hört/lyssnat på

Som helhet är det Pacs Audiomeca J4 med Benz PU (modell?) och Vitus Riaa.
Vad gäller pickuper tycker jag min egen Miyabi Standard är det bästa jag hört.

5.Vilka högtalare är de bästa ni lyssnat på

Linkwitz Orion och Audio Artistry Beethoven. Jag tyckte också mycket om JBL Array 1400 och Marten Coltrane supreme.

Sen finns det ju mer extrema saker som man inte kan köpa utan vidare, jag tänker då på Bo Hanssons
murade bashorn som är solklar referens för mig vad gäller basåtergivning.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=51233

Även Times anläggning sorterar in i den kategorin och är totalt sett den klart bästa anläggning jag hört.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=33512

Edit: Kom att tänka på en annan extremanläggning som imponerade stort, det är Jan Nielsens anläggning som jag
hade förmånen att höra när jag och Peter S var nere i Köpenhamn. Där fanns just Accuphase A60 och DP77.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39463&whichpage=4

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

jiha
Member

105 Posts

Posted - 2006/11/14 :  18:23:24  Show Profile Send jiha a Private Message


Så här ungefär...















Akustik + lp/cd för x msek

// jiha







Go to Top of Page

indoles77
Member

87 Posts

Posted - 2006/11/14 :  19:21:55  Show Profile Send indoles77 a Private Message
Jag har inte full koll på alla modellbeteckningar men det absolut värsta jag hört var:

Beethoven Elite högtalare som drevs av fyra stycken Ayre stereoförstärkare (vet ej modellen). Basen drevs av två stärkare, mellanregistret av en och diskanten av ytterligare en samtliga förmodligen Ayre's toppmodell. Ett filter Audio Artistry delade upp registren till de olika stärkarna. Samtliga inteconnects var någon Cardas-kabel så även högtalarkablarna. Rummet var stort nog att det skulle vara rejält med luft runt såväl högisarna som om lyssningspositionen. Jag kan bara säga så mcyket att nära jag man hör en röst över höger axel med knivskarp fokus så ryser man! Att det dessutom fanns tryck så att byxbenen bokstavligen fladdrade när man drog på lite skadar ju inte.

En obeskrivlig upplevelse helt enkelt, jag var så rädd att min egna anläggning skulle låta skit efteråt så jag letade fram en gammal kompaktstereo från onoff på vinden och spelade på i en månad som avvänjning! Det fanns klara abstinenssymptom under denna tiden men det var det värt för jag botade den värsta uppgraderingssjukan när väl jag fick fart på min egna anläggning igen!

Min anläggning:
XTZ 99 W2MT
XTZ Class A-100
Pioneer DV-380-S
SAP Cables
Go to Top of Page

Rolfen
100.000-klubben

383 Posts

Posted - 2006/11/14 :  21:25:11  Show Profile  Visit Rolfen's Homepage Send Rolfen a Private Message
Trots att jag läst Hi-Fi tidningar regelbundet sedan mitten av 80-talet har jag faktiskt aldrig haft en hel dröm rigg. Men i den första high-end anläggningen jag fick känna och lyssna på fanns ett Krell KSA-100 slutsteg och det satte outplånliga spår i min skalle. Någon gång i livet skall jag äga ett Krell steg! Detta är en dröm som jag dessutom borde klara av att förverkliga då den inte handlar om dom nya tokdyra stegen utan det skulle funka med vilket Krell steg som helst. Tyvärr har jag aldrig hittat något lämpligt objekt dom få gångerna jag haft stålar. Men en vacker dag någon gång i framtiden skall jag bli en förhoppningsvis överlycklig Krell ägare!

---[Mina prylar]---
Go to Top of Page

Breddan
Member

200 Posts

Posted - 2006/11/14 :  21:39:49  Show Profile Send Breddan a Private Message
Dethära med drömrigg är väldigt svårt. Antingen sätter man den bästa man har hört som dröm, för den vet man är väldigt bra. Medans de påhittade ändras nästan från dag till dag. Så har jag det iaf, Beror också lite på villa förutsättningar man har. Just varför sonusfaber guarneri och 16st velodynesubbar är min dröm är för att de är anpassningsbara och det är väldigt snyggt. Sedan hade det varit skrämmande kul att plockahem någon "epafjortis" kompis och basasönder de totalt med de dolda subborna och de blir helt chokerade utav de små men överväldigt sexiga guarnerisarna =).

Skulle jag lägga upp ett slutligt drömrigg skulle ajg nå få göra en 100poster till i denna tråd MINST.

"less is MORE" "MORE is better"
Go to Top of Page

kimbye
Starting Member

6 Posts

Posted - 2006/11/20 :  04:27:25  Show Profile Send kimbye a Private Message
Dette er lett.
-Revel Ultima Salon
-Revel Ultima Voice
-Revel Ultima Embrace
-Revel Ultima Sub30
-Mark Levinson No 436 (3stk)
-Mark Levinson No 431
-Mark Levinson No 51
-Mark Levinson No 40
-Crystalio II VPS3800
-JVC HD1
-Crystal Cables
-Isotek nettfilter
-Nevo SL fjernkontroll
-En skikkelig HTPC
-Parasound T3 radio
Thats about it
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2006/11/20 :  09:30:54  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Burmester topline (reference line är lite FÖR mycket ;-) )med Burmesters värstinghögtalare. Tror dom heter B100. Kablage? det som Burmester rekomenderar :-)

Fast innan jag köpte den riggen skulle jag naturligtvis akustikbehandla rummet så bra som möjligt.

Jag skulle dock inte gråta om jag "tvingades" införskaffa en Mcintosh-rigg heller. Kanske med ett par feta B/W högtalare och transparens kablage runt om.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2006/11/20 :  10:43:25  Show Profile Send short_cuts a Private Message
McIntoshfanatiker som man är, blir ju svaret inte så klurigt...
En Zanden CD står högt på min lista. Sen har jag hört att Sonus Faber specialtillverkar högtalare efter önskemål En större variant av Amati Homage gör nog inte ont (om de inte välter på en)

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2006/11/20 :  11:44:47  Show Profile Send tian a Private Message
Nerik:s anläggning räcker nog till mig :)

Go to Top of Page

Viking
Member

224 Posts

Posted - 2006/11/24 :  02:58:27  Show Profile Send Viking a Private Message
Beste spiller? Min egen APL Hifi NWO-2. Det er en TEAC Esoteric UX-1 som er ribbet innvendig og innmontert 40 DACer fra AKM og rørforforsterker med NOS 6H30DR rør på utgangen som er trafokoblet (Lundahl trafoer) XLR



MVH Viking

Edited by - Viking on 2006/11/24 03:01:01
Go to Top of Page

EmilH
Member

484 Posts

Posted - 2006/11/24 :  10:16:54  Show Profile Send EmilH a Private Message
En riktigt fet Burmester-rigg i ett akustikbehandlat rum vore ju inte helt uppåt väggarna... sen finns det ju alltid...eller... nja.. skulle nog kunna nöja mig med Burmester-riggen... :-)
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/11/24 :  10:47:42  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Beste spiller? Min egen APL Hifi NWO-2. Det er en TEAC Esoteric UX-1 som er ribbet innvendig og innmontert 40 DACer fra AKM og rørforforsterker med NOS 6H30DR rør på utgangen som er trafokoblet (Lundahl trafoer) XLR


Snacka om moddning

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2006/11/24 :  11:15:59  Show Profile Send poppen a Private Message
A.R CD 3 måste vara världens bästa CD spelare. Att dera s försteg och slutsteg låter fantastiskt är också et stort +
Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2006/11/24 :  12:55:12  Show Profile Send christopher a Private Message
Om man går på det man har hört skulle det vara:

Dcs hella stapeln för digital byten
Halcro DM68 monoslusteg
Sonus Faber Stadivari
Nordost Valhall


Eller

DCS
KR Audio stora monoblock
JM Lab Grande Utopia Be

Som man inte har lysnatt på

Esoteric Med två delat DAC Samt Extern Clock
Audio Reserch Ref 610T
Triangle Magellan

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

Viking
Member

224 Posts

Posted - 2006/11/25 :  00:53:07  Show Profile Send Viking a Private Message
Jepp, og denne har blitt testet mot EMMLABS, dCS og Zanden Og han som kjørte testen som eide dCS, EMMLABS og Zanden (Ja, han eide ALLE disse) solgte dem og har Apl Hifi NWO-2

MVH Viking
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000