HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bli av med bruset i din Behringer DCX2496
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/01/23 :  23:25:15  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Detta är ett mycket enkelt tips för dig som har en Behringer DCX2496. Kan tänka mig att det även fungerar strålande på andra produkter också.

När man kör ingångarna på 0dB så hör man klart och tydligt brus i högtalarna. Detta blir ganska påtagligt om man har känsliga högtalare.

Ett sätt att bli av med detta är att sänka känsligheten på ingångarna.. Själv har jag sänkt 12dB (man kan sänka till -15dB, även höja till +15dB, men då hängerbruset med). Just 12dB var i mitt fall lagom mycket. Jag skall dock medge att jag inte lyssnat så noga om det är just 12dB som är den perfekta avvägningen.

Nackdelen är att man får skruva upp lite mer på försteget. Personligen har jag fortfarande en hel del kvar att skruva upp innan det spelar på full volym. Spelar på cirka 30-60% skulle jag tro efter jag sänkt behringern.


Testa o se om det är något för er :)





Edit: 2496 heter den såklart!

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

Edited by - vemsom on 2007/01/27 15:51:44

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/01/23 :  23:37:00  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Hur går det då med,bitarna i digital delen om man sänker?Har ju varit ganska mycket prat om detta,om inte här så på andra forum,att man ska hålla så hög nivå genom burken som möjligt.Menar du genom analog in nu?Jag kör mitt på digital in och då verkar det inte gå att sänka på ingången..+ att jag inte kan höra något brus när jag kör digitalt in..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2007/01/23 :  23:46:33  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Har man hög insignal in riskerar man också att DSP:n klipper digitalt vilket också kommer att leda till betydligt sämre signal ut. Att sänka känsligheten på ingången är alltså en kompromiss, men risken för intern klippning minskar.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/01/24 :  00:16:26  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ok,är det någon som kört digital in och lyckats sänka nivån?Har bara lyckats analogt.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/01/24 :  10:25:27  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Jag kör analogt. Jag har inte ännu upplevt några negativa sidor med det.
Återkommer om det distar eller något.

Hade ev. en föraning om det igår, men det var en live-skiva med relativtdåligt ljud.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/01/24 :  11:03:41  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Har provad analogt oxå,och kunde köra ganska hötgt utan att få dist.
Men tyvärr gillar jag soundet från digital bättre,upplösningen,klarheten.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/01/24 :  12:33:29  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Det är mycket behringern låter bättre digitalt. dessvärre har jag inte 4kanaligt försteg och kan därför inte köra annat än med försteget före delningsfiltret.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/01/25 :  21:10:25  Show Profile Send esl a Private Message
Förklaqringen ligger troligen i att det är ett mindre bra designat analogsteg på ingången i Behringern.
Genom att öka signalnivån in i Beringern från en lågbrusig källa så ökas alltså Dynamiken.

Det kan vara flera orsaker till detta beteendet:
1. Utgångsimpedansen på Vemsoms försteg är för högt och kanske sitter volympotten på utgången vilket medför att vid låg volym så är det 20kOhms utgångsimpedans..

2. Ingångssteget hos Behringern är inte bandbreddsbegränsad på ingången, dåligt designad jordpunkt, dålig nätdel på analogdelen, dålig layout på analogdelen.
OP förstärkaren kan vi utesluta... ett bra designat försteg med den 30 år gamla OP´n 741 skulle inte brusa hörbart.

Bara att kolla upp var felet uppstår!
Korstlut ingången till Behringer och maxa volymen! Är den tyst?
Häng på en sladdstump på ingången till Behringern utan något anslutet... den skall fortfarande vara tyst med volymen på Max.

Om den inte är det är det bara att gräva fram skruvmejseln och damma av oscilloskopet..

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2007/01/25 :  23:12:50  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Snälla ni som plockar och skruvar med enheten, dela med er av era slutsatser.

Till sommaren börjar mitt projekt att bygga om den för att ha i bilen. Eventuella tweak-tips mottages tacksamt...


Edit: DCX 2696 förresten, är det en ny modell? Jag har en 2496 hemma.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Edited by - Gaffa on 2007/01/25 23:14:00
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/01/27 :  12:48:08  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
OP förstärkaren kan vi utesluta... ett bra designat försteg med den 30 år gamla OP´n 741 skulle inte brusa hörbart.

Byggde för ca 23år sedan en EQ med:
http://www.jaycar.com.au/images_uploaded/LM1458.PDF
den ska ju vara ett strå vassare än 741:anenligt ritning från elektor,11 band/kanal hade den.Och den brus matta som uppenbarade sig när man startade den,det vill jag ingen ska behöva utsättas för.
Men den gjorde det den skulle så den blev kvar i annläggningen i många år i brist på annat.



Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/01/27 12:49:42
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/01/27 :  12:58:40  Show Profile Send esl a Private Message
Eq.. mååånga OP blir det!

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/01/27 :  13:11:04  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Kan tala om att det sitter måånga opamar i DCX2496 oxå..(I/O)Har beställ ett nytt utgångs kort för att bli av med dom.
http://www.selectronic.fr/dcx2496_us.asp

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/01/27 :  15:56:38  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Skoj! du kan väll berätta hur det går och om det gör någon skillnad. Sen får man kanske skaffa uppgradering :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/01/27 :  18:45:20  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Jag talar om,blir dock inte inom närmsta veckorna,tror jag.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/01/27 :  18:49:34  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Kanske är fler som vill uppgradera senare om det är något att ha dvs.
Vad blev allt med frakt o grejor?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/01/27 :  19:58:54  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Jag köpte även 1st http://www.selectronic.fr/article.asp?article_ref_entier=70.3013-6US
och såg att det dragits 1934:- från mitt konto.
Så jag vet ej riktigt,återkommer när jag vet.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/01/28 :  01:38:56  Show Profile Send mayro a Private Message


Ett annat tips att bli av med brus i ALLA saker är att kasta ut grejorna.. sedan brusar det fasiken inte mera..


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/01/28 :  10:16:37  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Ryssen: Då var det ju inte speciellt mycket... förutsatt det gör sitt jobb :)
1934:- - 59$ med andra ord. Inkl. frakt.
Kan jag leva med.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2007/01/28 :  14:52:44  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Vilket intelligent inlägg, Mayro...

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/02/10 :  00:53:21  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ett inlägg från http://groups.yahoo.com/group/DCX2496/join prenumerera om ni inte gör det!
"f they mean that a Coolaudio 4580 op-amp (my unit is only 1 month old) is better than the original JRC version, I think this information is quite misleading. I.M.O. there is only a difference in name but not in performance. After all it's still an op-amp and I'm shure that the direct-out mod wil beat every active version, even those with very high-grade opamps. You will lose some gain, but it really sounds much better. The original DCX sounds agressive and has a narrow soundstage compared to the version with the direct-out mod. Believe me, passive-out is the way to go (unless you really need the gain)
I have tried out this mod a few day's ago and it surprised me more than I expected (in a positive way of course)
Give it a try on a piece of VERO-board, it's rather simple and cheap, and I'm shure you will never want the active version anymore. The best op-amp is no op-amp and even the best electrolytic capacitors won't do any good in a signal path. For proper instructions on how to do this mod, have a look at www.dcx2496.fr , you can't go wrong"

Grejjorna är på väg..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/02/23 :  18:18:13  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Detta börjar nästan likna DIY,men efter som jag har lite annat att färdigställa innan detta,så vill jag inte starta någon ny tråd.
Men sakerna kom idag:

Kretskort samt komonenter i olika påsar,bandkabel mm.Som jag förstår det så när man monterat komponenterna så ska detta kort vara mer eller mindre plugg and play,förutom att det måste dras 2 kablar för +- matningen från PSU.opampar till analoga ingångarna är opa2604(Blir nog andra för min del)Till att omvandla DAC:ens balanserade utgång till SE används http://www.selectronic.fr/includes_selectronic/pdf/Burr-Brown/INA134.pdf
På sajten finnslack gates e-lyter att köpa för att använda efter denna,men jag tänker köra utan.
En sak som irriterar mig är att denna franska firma envisas med att köra med tantal kondingar som avkoppling i alla byggsatser,blir till att byta mot e-lyter av skaplig kvalitet.
Tja,145 euro kostar det + 15 euro frakt.Ett alldeles rimmligt pris tycker jag för vad man får.Hoppas mycket på att bla detta +klocka och ny strömm till dacen ska få fart på diskanten och övre mellan registret i DCX som jag tycker är dess svaga punkt.
Jaha,bara beställa och bygga nu då!

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2007/02/23 :  19:01:18  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Blir det något mer än höljet kvar av orginalet?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/02/23 :  19:08:22  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Tja,original PSU används ju forfarande till de 3 ingångs opamparnaoch kanske till INA134,själva Dac,DSP kortet blir ju kvar.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/02/23 :  19:09:45  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Ryssen: Det går ju att ändra på

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/02/23 :  23:36:06  Show Profile Send esl a Private Message
Hehe!!
Klart ballt Tweak!

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000