HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Någon med erfarenhet av Hi-Fi Trade?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/02/18 :  20:35:56  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Hej allihopa...

Som ni kan läsa i rubriken så undrar jag om någon har erfarenhet av ovan nämnda handlare?

Jag är lite nyfiken på nya högtalare och ser att de säljer Compact från Kina.

Jag meilade till dem 2 ggr och fick svar omgående, två väldigt positiva sådana från Johan, och ska försöka ta mig ner till Mölndal för provlyssning i veckan som kommer.

Egentligen är jag mest nyfiken på deras produkter, det är ju märken man inte ser hos sin "vanliga" handlare och de ligger ju prismässigt väldigt bra till.

Så, har någon här på forumet någon erfarenhet av Compact högtalarna?
De modeller som jag är nyfiken på är M-900 (slutsåld för tillfället) och ML-30.


A balanced diet is a cookie in each hand.

kebarb
Member

240 Posts

Posted - 2007/02/18 :  22:20:01  Show Profile Send kebarb a Private Message
Jag kan ge dig en par Erfarenheter av Compact, det spelar förträffligt bra och har bra finish.
Otroligt välbyggda.

Men om något händer så finns det INGEN hjälp att få i sverige och fabriken svarar inte på mail.. Varken de som säljer compact eller importören kan få tag på reservdelar / element..

Jag har ett par WZ-1 SC som kostar 12000:- hos iHiFi och just nu bara står efter
ett litet missöde som skjöt baselementet, mindre trevlig erfarenhet kan jag nämna.

Den veckan de fortfarande fungerade spelade de dock väldigt bra tillsammans med
ICE ASP 1000 och Xindak 3200.
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/02/18 :  23:01:37  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
kebarb/
Tack för varningen

quote:
Den veckan de fortfarande fungerade spelade de dock väldigt bra tillsammans med
ICE ASP 1000 och Xindak 3200.

Var burkarna bara spelbara en vecka?

Vad hände, kortslöt du högtalarna eller är det dålig kvalitet på elementen?

Har du pratat med importören om varför det är omöjligt att få tag på reservdelar?

Jag trodde i min enfald att om man tar hem en produkt som består av delar som kan gå sönder, så tar man gärna hem reservdelar också...

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

kebarb
Member

240 Posts

Posted - 2007/02/18 :  23:53:36  Show Profile Send kebarb a Private Message
Hej igen!

Givetvis var det min klantskallighet som förstörde
högtalaren, elementen är VIFA som diskant och
något som är tillverkat av Compact själva till woofer.
Absolut inte någon dålig kvalitet, det känns som
topklass när man hanterar utrustningen.

Givetvis är det basen som gick sönder och den är
omöjligt att få tag på som det ser ut just nu.

Jag kan inte svara på varför det inte finns reservdelar
att tillgå, bara konstatera det faktum att de inte finns.

Mailkorrespondensen har varit väldigt långsam och
jag har försökt i två månader nu. Fått nekande svar
från både försäljarledet och importören, man kan
ställa sig frågan hur detta hade hanterats om det
var ett garantiärende?

De står i sina kartonger nu med träskydden på, även
mina ICE monoblock är tillbaka i garderoben (skamvrån).

Ingen musik på flera månader, tufft.
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/02/19 :  00:18:03  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Sunkigt att inte kunna leverera reservdelar, ännu sämre är ju att inte kunna lämna information. Jag skulle gå annorstädes om det var jag.

J. Ullberg
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2007/02/19 :  00:22:54  Show Profile Send forken a Private Message
quote:
Men om något händer så finns det INGEN hjälp att få i sverige och fabriken svarar inte på mail.. Varken de som säljer compact eller importören kan få tag på reservdelar / element..


Helt ärligt??? Kan förstå ifall du ej får svar från fabriken fast att den svenska importören och dess butiker ej hjälper sina kunder verkar knepig. Du borde kontakta din konsumentvägledare.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/02/19 :  00:58:49  Show Profile
Ja det var ju konstigt, då försvann i princip hela iden med att köpa kinesisk hifi i sverige eftersom det är dyrare än att beställa direkt, det man betalar extra för är ju att få direkt service och support på det man köpt.... eller?

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2007/02/19 01:06:08
Go to Top of Page

IHiFi.se
Member

190 Posts

Posted - 2007/02/19 :  05:55:51  Show Profile  Visit IHiFi.se's Homepage Send IHiFi.se a Private Message
Även om Kebarb inte utelämnat informationen verkar det råda ett litet missförstånd. Högtalarna är inte köpta av någon svensk butik utan istället privatimporterade med de risker det innebär. Jag har gjort efterforskningar för att se om det går att hjälpa till trots att det inte faller under svensk lagstiftning eller garanti eftersom det annars finns risk för just denna typ av diskussion men har tyvärr mötts av den kinesiska muren. Ingen förklaring har givits men jag förutsätter att det är för att högtalarna inte gått genom rätt kanaler. Det är riktigt surt men definitivt inte praxis vi garantiärenden.

Driver www.ihifi.se

Compact / Swans / G&W / Xindak / Original / E&T / Yarland
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/02/19 :  07:43:48  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Ingen musik på flera månader, tufft.

Kebarb, det var ingen rolig erfarenhet du delar med dig av. Det måste kännas tungt.
Jag inser av ditt och IHiFi's sätt att lägga orden i det Ni skriver att ni just nu försöker hantera problemet och kanske till och med försökt ett tag utan framgång.

Vad jag förstått hitintills är att du importerat högtalarna själv. Men vad jag inte riktigt fått grepp på är hur gamla högtalarna är. Är de bara en vecka gamla?



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

kebarb
Member

240 Posts

Posted - 2007/02/19 :  18:55:12  Show Profile Send kebarb a Private Message
Oj, så det postas i denna tråd!

För att reda ut lite:

Jag har köpt högtalarna begagnade och INTE importerat dem själv.
Jag fick info om att de skulle vara köpta från iHiFi, det kvittar dock för
mig eftersom jag vet att det är samma högtalare och garanti endast gäller
första ägaren.

Vart de är köpta har dock inte med saken att göra, detta är ingen pajkastartråd mot varken iHiFi eller importören. De har bara försökt hjälpa till även fast de inte behövt, detta är ju inget garantiärende!

Problemet är att jag har en högtalare som är trasig, och ingenstans kan man få tag på reservdelar. Varken från importör, försäljare eller fabrik.

Att högtalaren skulle vara privatimporterad ser jag inte som ett argument för att reservdelar skall hindras från att nå kunden. Ingen seriös verksamhet fungerar på det sättet. Oavsett vart i världen jag köper en produkt så kan jag givetvis köpa de reservdelar jag behöver genom det normala återförsäljarledet, men knappast kan jag förvänta mig att få det gratis som på garanti.

Förklaringen jag har fått är att det inte GÅR att få tag på reservdelar, och INTE att jag undanhålls dessa för att högtalaren är privatimporterad. Tanken att problemet skulle
sitta hos importören eller försäljaren tvivlar jag starkt på, de borde ju vara i mån om
märkets goda rykte. Om tillgången finns på reservdelar kan de lika gärna uppge att de
skall monteras i ett svensksålt exemplar.

Faktum kvarstår, jag har en högtalare som inte spelar. Och ingen kan ge mig reservdelar.
Jag kanske kan ha dem som riktigt, riktigt dyra bokstöd i min bokhylla eller fortsätta att lyssna i Mono.

Ersättningselement eller drulleförsäkringen blir förmodligen vägen ur detta.



Edited by - kebarb on 2007/02/19 19:05:57
Go to Top of Page

kebarb
Member

240 Posts

Posted - 2007/02/19 :  19:30:48  Show Profile Send kebarb a Private Message
PAC: Jag hade högtalarna spelandes hemma i ca en vecka innan incidenten. Den är köpt för ca ett år sedan som jag förstått.



Här kommer bilder för er som kanske kan se om det är liknande något VIFA element:

http://hem.passagen.se/spoonman/compact/korg.jpg
http://hem.passagen.se/spoonman/compact/magnet.jpg
http://hem.passagen.se/spoonman/compact/kon.jpg

Edited by - kebarb on 2007/02/19 19:32:37
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/02/19 :  20:21:30  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
kebarb och IHiFi/
Som jag förstått av era inlägg så går det alltså inte att få tag på reservdelar om något trots allt skulle hända OAVSETT om man köper direktimporterat, begagnat eller direkt från svensk återförsäljare som t.ex IHiFi eller HiFi-Trade?

Då är ju som sagt frågan om man vågar chansa på att köpa Compact högtalare, om nu ljudet skulle falla en i smaken.
Det är ju synd, de har ju en design jag gillar och jag hade hoppats på att ljudet var lika tilltalande.

Jag hoppas att IHiFi kan svara på om detta stämmer även för högtalare köpta från svensk återförsäljare.


A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

AnTra
Member

178 Posts

Posted - 2007/02/19 :  21:02:25  Show Profile  Visit AnTra's Homepage Send AnTra a Private Message
Hej,

Har ett par M900 och de spelar mycket dynamiskt och kraftfullt med en bra förstärkare, har spelat dessa ca 100timmar så de är nog inte helt inspelade ännu. Finishen är rent löjligt bra för priset på dem.

Tycker de låter riktigt bra men ännu ej så där överväldigande bra på finlir , tror de behöver spelas in lite mer.
Har dessvärre en förmodligen talspole på en av mellanregistrena som jag tror är sönder då det skorrar från den på vissa frekvenser. HIFITRADE kunde ta hem elementet vid nästa order sa han. (www.hifitrade.se)

men det verkar inte så där lysande bra detta med reservdelar, till viss del tror jag det beror på att importörerna ej gjort nog stora order till compact och dessutom ej prioriterat ta hem reservdelar överhuvudtaget.

There is NO substitute for PURE power.
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/02/19 :  21:47:30  Show Profile Send Lech a Private Message
Tror nog att dom flesta internetbolagen som handlar med denna typen av "handel" är ganska små och obetydliga i Kinesernas affärer.

Mycket hemskuffar.Rätta mig om jag har fel.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

IHiFi.se
Member

190 Posts

Posted - 2007/02/20 :  00:03:01  Show Profile  Visit IHiFi.se's Homepage Send IHiFi.se a Private Message
CarlssonH:
quote:
Som jag förstått av era inlägg så går det alltså inte att få tag på reservdelar om något trots allt skulle hända OAVSETT om man köper direktimporterat, begagnat eller direkt från svensk återförsäljare som t.ex IHiFi eller HiFi-Trade?

Jag kan inte svara för HiFi-Trade eftersom vi inte har något samarbete. Den kanal jag (IHiFi) har arbetat genom är Compact Sverige. De och ingen annan har sen Compacts officiella inträde på den svenska marknaden varit importör med ensamrätt på XZ och WZ modellerna. Det är kutym att inte gå över huvudet på sin leverantör eftersom det inte är större chans att IHiFi skulle få större gensvar i ett serviceärende än Compact Sverige och det ser heller inte bra ut inför Compact i Kina.
När en kund tidigare kortslöt ett element i ett par XZ-5:or var det inga större problem att få ett ersättningselement skickat. Jag har inte fått någon information om grunderna för Compacts beslut men gissar att det är inköpsstället som är problemet. Kineserna i branschen har inte alltid samma sätt att se på saker och ting så vi jobbar vidare med andra alternativ.

Eftersom det fortfarande verkar råda tvivel kring högtalarnas ursprung kan jag intyga att de inte är sålda av IHiFi.


Kebarb:
quote:
Vart de är köpta har dock inte med saken att göra, detta är ingen pajkastartråd mot varken iHiFi eller importören. De har bara försökt hjälpa till även fast de inte behövt, detta är ju inget garantiärende!


Tack, kebarb, för att du inte kastar paj. Hela poängen med att utföra service på varor man inte sålt är ju att det inte ska uppstå misstycke och misstankar kring produkterna och butiken. Detta är en pågående process och jag hoppas verkligen att vi lyckas hitta en lösning på problemet.

Driver www.ihifi.se

Compact / Swans / G&W / Xindak / Original / E&T / Yarland
Go to Top of Page

kebarb
Member

240 Posts

Posted - 2007/02/20 :  00:03:18  Show Profile Send kebarb a Private Message
Carlsson:

Fördelen med att ha köpt dem från Kina är att priset förmodligen är 50%
inkl. frakt tull och moms så då kan man alltid köpa ett extra par ;-)

Inga garantier om det inte är trasigt redan vid leverans.

Möjlighet att reparerar betraktar jag dock som likvärdig oavsett vart
man valt att göra sitt inköp.
Go to Top of Page

Highlander1
Starting Member

9 Posts

Posted - 2007/02/23 :  00:21:03  Show Profile Send Highlander1 a Private Message
Funderat på reparera elementet?
Det finns firmor i sverige som renoverar högtalarelement tex.
http://www.koral.se/

En glad amatör
Go to Top of Page

AnTra
Member

178 Posts

Posted - 2007/02/23 :  09:42:25  Show Profile  Visit AnTra's Homepage Send AnTra a Private Message
Highlander TACKAR, dit skall jag skicka mitt element!.

MVH AnTra

There is NO substitute for PURE power.
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2007/02/23 :  10:25:55  Show Profile Send Figge a Private Message
Ett tips till:
http://www.hogtalarservice.se/

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000